Permalänk
Medlem

Kylning till i7 8700k

Tjenare!

Mitt i7 8700k chip i min Asus bräda går ganska varmt. pikar uppemot 70°C vid intensivt load. (Farcry 5 Maxad, och diverse benchmarks) Skulle vilja få ned tempen lite genom att byta ut min nuvarande kylare 212 hyper evo.

Jag kikade lite på Noctua NH-D15 och har bestämt mig för den. Är dock lite osäker på ifall denna bjässe går in i min låda, jag skickar lite specs nedan. Enligt min forskning så ska det passa precis. Men jag behöver lite expert hjälp här!

Fractal Design Focus G
Asus Z370-P
Gigabyte 1070 G1 rev2
Corsair DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance

Enligt fractal så ska en 165mm höjd på kylaren vara max men hur fungerar detta i praktiken? - kommer fläkten som är den "högsta punkten" då ligga emot glaset, eller finns det rum för marginal här?
- Kommer jag eventuellt behöva "höja" den främre fläkten pga mina RAM-minnen som således då gör att det inte alls går in, eventuellt enbart kan köra med 1 fläkt?

Undrar även över min order > https://www.inet.se/kundvagn/visa/11549841/ är dessa Chromax komponenter kompatibla, och får man med en kylarpasta av Noctua eller köper man det separat?

Permalänk
Avstängd

Enligt inet så ska kylaren få plats. Dock får du tänka på att kanske behöver sänka självaste fläktarna en aning mer då det är ganska tajt med djupet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rudolph:

Tjenare!

Mitt i7 8700k chip i min Asus bräda går ganska varmt. pikar uppemot 70°C vid intensivt load. (Farcry 5 Maxad, och diverse benchmarks) Skulle vilja få ned tempen lite genom att byta ut min nuvarande kylare 212 hyper evo.

Jag kikade lite på Noctua NH-D15 och har bestämt mig för den. Är dock lite osäker på ifall denna bjässe går in i min låda, jag skickar lite specs nedan. Enligt min forskning så ska det passa precis. Men jag behöver lite expert hjälp här!

Fractal Design Focus G
Asus Z370-P
Gigabyte 1070 G1 rev2
Corsair DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance

Enligt fractal så ska en 165mm höjd på kylaren vara max men hur fungerar detta i praktiken? - kommer fläkten som är den "högsta punkten" då ligga emot glaset, eller finns det rum för marginal här?
- Kommer jag eventuellt behöva "höja" den främre fläkten pga mina RAM-minnen som således då gör att det inte alls går in, eventuellt enbart kan köra med 1 fläkt?

Undrar även över min order > https://www.inet.se/kundvagn/visa/11549841/ är dessa Chromax komponenter kompatibla, och får man med en kylarpasta av Noctua eller köper man det separat?

Den processorn kan gå till 100c under load, så den temperaturen du har är fullt godkänd för 24/7 användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudolph:

Tjenare!

Mitt i7 8700k chip i min Asus bräda går ganska varmt. pikar uppemot 70°C vid intensivt load. (Farcry 5 Maxad, och diverse benchmarks) Skulle vilja få ned tempen lite genom att byta ut min nuvarande kylare 212 hyper evo.

Jag kikade lite på Noctua NH-D15 och har bestämt mig för den. Är dock lite osäker på ifall denna bjässe går in i min låda, jag skickar lite specs nedan. Enligt min forskning så ska det passa precis. Men jag behöver lite expert hjälp här!

Fractal Design Focus G
Asus Z370-P
Gigabyte 1070 G1 rev2
Corsair DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance

Enligt fractal så ska en 165mm höjd på kylaren vara max men hur fungerar detta i praktiken? - kommer fläkten som är den "högsta punkten" då ligga emot glaset, eller finns det rum för marginal här?
- Kommer jag eventuellt behöva "höja" den främre fläkten pga mina RAM-minnen som således då gör att det inte alls går in, eventuellt enbart kan köra med 1 fläkt?

Undrar även över min order > https://www.inet.se/kundvagn/visa/11549841/ är dessa Chromax komponenter kompatibla, och får man med en kylarpasta av Noctua eller köper man det separat?

Jag kör ju noctua dh-15 i mitt gamla antec p180 och fractal är väl större?. Den passar ju serien R4 och då passar den nog i din med

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Enligt inet så ska kylaren få plats. Dock får du tänka på att kanske behöver sänka självaste fläktarna en aning mer då det är ganska tajt med djupet.

Ja, enligt Fractal Desin så säger dem att en 165mm ska gå in i chassit. "CPU cooler height limit 165mm" http://www.fractal-design.com/home/product/cases/focus-series...

Men är fortfarande osäker ifall den går över RAM-minnen utan att jag ska behöva "höja" fläkten, om du förstår vad jag menar. Är inte mycket till marginal här..

Permalänk
Medlem

Problemet med just 8700k är kylpastan som Intel sätter mellan kretskortet och heat spreadern, detta är varför delidding har blivit mycket vanligare på senaste tiden. Om du verkligen vill ha bättre temps så är det kanske något att kolla på, men det är ju inte helt utan risk. Vet ej mycket om det andra du frågar om.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Problemet med just 8700k är kylpastan som Intel sätter mellan kretskortet och heat spreadern, detta är varför delidding har blivit mycket vanligare på senaste tiden. Om du verkligen vill ha bättre temps så är det kanske något att kolla på, men det är ju inte helt utan risk. Vet ej mycket om det andra du frågar om.

Jo tyvärr så verkar det vara så. Men det är nog inget jag vågar ge mig på tyvärr..

Permalänk
Medlem

@Rudolph:

Har du kikat på nya Dark rock pro 4?
https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4

Något lägre och i samma klass som NH-D15, kommer passa utan problem i ditt chassi och med dina lågprofilsram.
Mkt enkel installation, betydligt snyggare (du behöver ju inte modda om den till svart heller), knäpptyst och det ingår kylpasta på tub.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Rudolph:

Har du kikat på nya Dark rock pro 4?
https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4

Något lägre och i samma klass som NH-D15, kommer passa utan problem i ditt chassi och med dina lågprofilsram.
Mkt enkel installation, betydligt snyggare (du behöver ju inte modda om den till svart heller), knäpptyst och det ingår kylpasta på tub.

Ja jag har nog tittat på alla möjliga varianter av fläktkylning. Om inte NH-D15 passar så kommer jag nog att köra på den. Dock så vill jag ha det bästa av det bästa och då, enligt reviews har Noctua levt upp lite mer

Permalänk
Avstängd

@Rudolph:
Du blir garanterat nöjd med noctuas bjässe.
Har 1 själv.
Hoppa bara inte på vatten kylare,håller typ ett par år.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudolph:

Tjenare!

Mitt i7 8700k chip i min Asus bräda går ganska varmt. pikar uppemot 70°C vid intensivt load. (Farcry 5 Maxad, och diverse benchmarks) Skulle vilja få ned tempen lite genom att byta ut min nuvarande kylare 212 hyper evo.

Jag kikade lite på Noctua NH-D15 och har bestämt mig för den. Är dock lite osäker på ifall denna bjässe går in i min låda, jag skickar lite specs nedan. Enligt min forskning så ska det passa precis. Men jag behöver lite expert hjälp här!

Fractal Design Focus G
Asus Z370-P
Gigabyte 1070 G1 rev2
Corsair DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance

Enligt fractal så ska en 165mm höjd på kylaren vara max men hur fungerar detta i praktiken? - kommer fläkten som är den "högsta punkten" då ligga emot glaset, eller finns det rum för marginal här?
- Kommer jag eventuellt behöva "höja" den främre fläkten pga mina RAM-minnen som således då gör att det inte alls går in, eventuellt enbart kan köra med 1 fläkt?

Undrar även över min order > https://www.inet.se/kundvagn/visa/11549841/ är dessa Chromax komponenter kompatibla, och får man med en kylarpasta av Noctua eller köper man det separat?

Klocka mer! Den kommer ju inte ens upp i arbetstemperatur

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Hoppa bara inte på vatten kylare,håller typ ett par år.

Jaså?

Därför min gamla Corsair h80i fortfarande fungerar utmärkt efter 4+ år?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Rudolph:
Du blir garanterat nöjd med noctuas bjässe.
Har 1 själv.
Hoppa bara inte på vatten kylare,håller typ ett par år.

Oja, det tror jag verkligen. Av Benchmarks och reviews att avläsa så verkar detta vara ett gediget monster. Nu med den ny Chromax modden så blev det ett självklart val. Måste bara veta ifall det passar först.. Vattenkylt håller jag mig ifrån, speciellt slutna vattenkylningssystem.

Skrivet av Zippeer:

Jaså?
Därför min gamla Corsair h80i fortfarande fungerar utmärkt efter 4+ år?

Ingenting håller för evigt, tyvärr.. Skillnaden mellan fläkt och en AIO kylare är att när väl kylaren går så går hela systemet om man har otur. Corsair har dock en grym reklamationsplan och kompenserar för skadade komponenter, om man är inom garantin. Har sett för många skräckexempel och även hört att kylplattan på Corsair h80i kan spricka/explodera om datorn blir väldigt kall. Tex öppet fönster en vinter och datorn är av ett tag. glykollösningen tjocknar/expanderar och plasten stelnar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jaså?

Därför min gamla Corsair h80i fortfarande fungerar utmärkt efter 4+ år?

Jag har tre ledsna vattenkylare som inte längre får vara med o leka p g a kass pump så

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har nu suttit och kikat lite i BIOS. Tydligen så överklockar Asus rätt rejält som standard.. Så jag tesade med att stänga av både MCE och Turbo Mode.

Min Vocre droppade ned till 1.15 från att ha varit uppe på 1.4, antar att det är intels fabriksstandard.

Tempen ligger stadigt på ca 55-60C efter 3h Farcry 5, lirade med allting maxat. Nu kommer visserligen detta med en prestandasänkning men jag har inte upplevt något märkbart, ligger bara ca 5 frames under från vad jag tidigare fick ut. Lägsta FPS jag varit nere på är omkring 81, tidigare var det 87. Iallafall enligt MSI Afterburner. Kanske något för er med ny z370 MB från Asus att ha i åtanke.. Jag är iallafall nöjd, köper kylaren under rea istället

Permalänk
Medlem

Komplett har väl rea på NH-D15 nu... @Rudolph

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudolph:

Jag har nu suttit och kikat lite i BIOS. Tydligen så överklockar Asus rätt rejält som standard.. Så jag tesade med att stänga av både MCE och Turbo Mode.

Min Vocre droppade ned till 1.15 från att ha varit uppe på 1.4, antar att det är intels fabriksstandard.

Tempen ligger stadigt på ca 55-60C efter 3h Farcry 5, lirade med allting maxat. Nu kommer visserligen detta med en prestandasänkning men jag har inte upplevt något märkbart, ligger bara ca 5 frames under från vad jag tidigare fick ut. Lägsta FPS jag varit nere på är omkring 81, tidigare var det 87. Iallafall enligt MSI Afterburner. Kanske något för er med ny z370 MB från Asus att ha i åtanke.. Jag är iallafall nöjd, köper kylaren under rea istället

MCE bör du ha av, men Intel Turbo Boost bör du inte stänga ner.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Men Intel Turbo Boost bör du inte stänga ner.

vad menar du med bör, påverkar detta mer än enbart prestandan?

Jag var ute efter att enbart sänka vcore för att få ned tempen. MCE av gjorde ingen skillnad, MCE och boost av var det enda som fick ned min vcore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudolph:

vad menar du med bör, påverkar detta mer än enbart prestandan?

Jag var ute efter att enbart sänka vcore för att få ned tempen. MCE av gjorde ingen skillnad, MCE och boost av var det enda som fick ned min vcore.

Intels egna Turbo Boost bör du ha igång, annars kommer din prolle köras max på 3.8GHz, vilket den då gör nu med andra ord.
I övrigt bör du uppdatera BIOS och sedan resetta BIOS. Kommer troligen lösa ditt problem. Det var iaf vad jag fick göra med mitt ASUS moderkort för att lösa problemet.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd

@Zippeer:
Det är bara skit.
Gisar din dator ej är igång 24/7.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jaså?

Därför min gamla Corsair h80i fortfarande fungerar utmärkt efter 4+ år?

Kylare håller inte för evig men jag har ju 3 Cooler Master Seidon 2 st 120MM och en 240 som lever än, De är köpa runt 2012/2013 och går än.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Trots alla specifikationer jag gått igenom och folk jag pratat med så passade inte Noctua DH-15 över mina RAM minnen. Beställde hem Dark Rock Pro 4 som jag ska testa med. Skickar tillbaka Noctuan :/

Permalänk

Delid är den billigaste och den mest effektiva lösningen, D15/R1/Dark rock 4/ H5 Ultimate beroende på hur hårt du ska klocka.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rudolph:

Jag har nu suttit och kikat lite i BIOS. Tydligen så överklockar Asus rätt rejält som standard.. Så jag tesade med att stänga av både MCE och Turbo Mode.

Min Vocre droppade ned till 1.15 från att ha varit uppe på 1.4, antar att det är intels fabriksstandard.

Tempen ligger stadigt på ca 55-60C efter 3h Farcry 5, lirade med allting maxat. Nu kommer visserligen detta med en prestandasänkning men jag har inte upplevt något märkbart, ligger bara ca 5 frames under från vad jag tidigare fick ut. Lägsta FPS jag varit nere på är omkring 81, tidigare var det 87. Iallafall enligt MSI Afterburner. Kanske något för er med ny z370 MB från Asus att ha i åtanke.. Jag är iallafall nöjd, köper kylaren under rea istället

Din CPU är knappt ljummen, du har uppenbarligen vunnit CPU-lotteriet och fått en CPU som går svalt.
Tycker inte att du behöver byta kylare, men du gör som du vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Delid är den billigaste och den mest effektiva lösningen, D15/R1/Dark rock 4/ H5 Ultimate beroende på hur hårt du ska klocka.

Inte så billigt längre om de failar:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1517157-delid-gone-bad

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Delid är enkelt,billigt och effektivare än att byta kylare!
Är man försiktig och tar det lungt så ska det mycket till att man förstör processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joih1:

Delid är enkelt,billigt och effektivare än att byta kylare!
Är man försiktig och tar det lungt så ska det mycket till att man förstör processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Är man osäker angående höjd på en kylare och ber om råd angående temperaturer om en cpu som redan finns att hitta om man googlar lite , så ska nog TS inte försöka sig på delid och dessutom tappa garantin på köpet, inget illa om dig Rudolph , men själv har jag delidat 7 cpu utan problem, men vet också folk som misslyckats och det blir dyrt misstag.

Enklaste om man är osäker är att fråga affären där man tänkt köpa kylaren och be dem om information, funkar det sen inte så får dom glatt ta tillbaka den. Om man nu inte hittar informationen själv via google.

MVH

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joih1:

Delid är enkelt,billigt och effektivare än att byta kylare!
Är man försiktig och tar det lungt så ska det mycket till att man förstör processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget illa taget! De tidigare systemen jag haft har varit kompletta byggen som jag kört med tills delarna blivit irrelevanta. Tänkte jag skulle ge mig in och bygga eget nu när jag och sambon gjort en liten gaminghörna. Uppskattar allas input 😁

Grejen är att enligt google och butiker så skulle det passa, var själv lite skeptisk men skulle inte alls vara några problem, slutade med att det inte passade endå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Där va ju min tråd Min CPU överlevde faktiskt

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudolph:

Inget illa taget! De tidigare systemen jag haft har varit kompletta byggen som jag kört med tills delarna blivit irrelevanta. Tänkte jag skulle ge mig in och bygga eget nu när jag och sambon gjort en liten gaminghörna. Uppskattar allas input 😁

Trevligt, passa på o samla information hur man bygger och misstag man ska undvika så går det säkert väldigt bra.

Ta lite tid o läs på manualen och följ alla moment i lugn o ro, rätt kabel på rätt ställe och våldför dig inte.
Minnena kan vara lite sega att få i , men montera dem på moderkortet innan du monterar i dator lådan så går det lättare.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb