Permalänk
Medlem

Hjälp med Blåskärm!

Hej! Formaterade om datorn för ett tag sen, och när jag gjorde det så började jag få blåskärm, "KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE"

Den startar och man kommer in i Windows, drar ner drivrutinerna från Driverbooster 5.4, funkar att reboota efter det.

Men direkt jag typ uppdaterar Windows Update, eller behöver reboota efter att installerat typ Steam, Anti cheat client etc, så får jag blåskärm vid uppstart.

Försökt med det mesta, kollat minnena, inga fel, samma med hårddisken.

Uppdaterat BIOS också.

Kan någon snäll människa komma med några fler tips?

Specs: intel i5 6400, asus h110 moderkort, 8gb ballistix ddr3 ram, 128gb kingston ssd, R9 390 8 gb gpu.

Permalänk
Inaktiv

Om du har uteslutit hårdvara så skulle min okvalificerade gissning va nån konflikt orsakat av driverbooster.
Du kan pröva systemåterställning till före booster och kör så ett tag och se om det försvinner.
Sen installera en drivrutin i taget och starta om efter varje gång.

Permalänk
Medlem

@anon179202: Tack! HAr provat att dra ner drivrutiner från asus hemsida, till moderkortet. även radeons drivrutiner till gpu, men får samma fel.

Tycker det är konstigt att jag inte kan köra Win update utan att installerat drivrutiner, för då kraschar den också..

Permalänk
Inaktiv

@jsnneffs: Du hade kollat hårddisken. Körde du chkdsk då för kontroll av felaktiga sektorer?

Permalänk
Medlem

@anon179202: Nej, är det via cmd?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jsnneffs:

@Clawfinger6: Nej, är det via cmd?

Ja, det är det.
https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/guide-to-using-check-disk-in-windows-vista/

Permalänk
Medlem

@anon179202: ok! Sitter just nu på datorn, gjorde en system restore point, har inga drivisar installerade. Lyckades precis dra ner windows uppdateringarna med en lyckad omstart, så nu gäller det att få ner alla drivrutiner utan krasch!

Permalänk
Inaktiv

@jsnneffs: ok hoppas du får ordning på det

Permalänk
Medlem

@anon179202: Verkar vara GPU:N som kanske gett upp, får blåskärn ,med massa vita streck över skärmen vid installation av drivrutinerna. Men fläktarna snurrar i alla fall. Hur ser man lättast om det gått sönder?

Permalänk
Medlem

@jsnneffs: Plocka ur grafikkortet och kör med det interna i intel processorn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Lembritt: JAg kan ju liksom använda datorn nu, göra allt med den, men krasch vid installlation av drivrutin till kortet.

Använder inte jag Intels nu? Tills jag lyckats med installation av drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

OK, plockade ut det, kör på interna nu, och det fungerar fint.

hur ska jag veta 100% säkert att grafikkortet inte fungerar? förutom att det blir blåskärm vid installation av drivrutinerna. Känns så jäkla surt att kasta om det är något annat simpelt fel bara.

För tidigare kunde jag i alla fall installera kortet och
ändra tex till 144hz i windows, och provspela lite csgo. Sen direkt vid omstart så kom "KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE"

Men nu kan jag inte ens installera kortet utan att det blir blåskärm med vita streck.

Svårt att förklara men hoppas att det går fram.

Permalänk
Medlem

@jsnneffs: Det interna kortet används bara om du har skärmen kopplat till det.

Om du monterar kortet igen, blir det samma fel igen?
För att vara helt säker borde du testa kortet i en annan dator.

Vita streck tyder starkt på att grafikkortet är kaputt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Lembritt: har bara tagit ut det, ska blåsa rent de tänkte jag.

De blir typ en blå bild, med vita streck lite överallt sen startar datorn om. Alltså när jag försöker installera kortet.

Men har för mig att jag fått så någon annan gång med samma kort men att det till slut gick att installera, men verkar inte så nu.