NetOnNet vägrar ta emot reklamation.

Permalänk
Medlem

NetOnNet vägrar ta emot reklamation.

Jag har ett par Turtle Beach Stealth 450, som jag varit nöjd med. Helt OK ljud, batteriet räcker ganska bra. Osv...

För ett tag sedan upptäckte jag att de inte längre satt så bra över öronen. När jag tittade närmare, hade höger båge böjts ut ca 15 grader, ett par centimeter över luren. Plasten var av nästan hela vägen. Lurarna har vandrat mellan en hållare och mitt huvud. Inget våld utöver det, så jag misstänker material fel i bågen.

Idag var jag in till NetOnNet där jag hade köpt dem. (Före detta SIBA-Järnbrott) I princip sa de att jag haft sönder lurarna, punkt! De vägrade att ens ta emot dem.

funderar på om/hur jag skall gå vidare?
Drog iväg ett mail till Turtle Beach nyss.

Ett par bilder på skadan.

När jag ändå har gnäll mössan på, kan jag passa på att fylla i mina upplevelser om NetOnNet.
För ett gäng år sedan köpte jag en Samsung skrivare (Färglaser) på NetOnNet. Efter ett halvår slutade den fungera. Vägrade skriva ut någonting. Provade att installera om den, provade den i en annan dator. (Morsan har en likadan skrivare, den fungerade, men inte min.)
Naturligtvis lämnade jag in skrivaren.

Fick tillbaka den med en faktura för felsökning, de hade inte hittat något fel och då skulle jag betala.
Fast nu helt plötsligt fungerade skrivaren??? Så jag handlade inte mer på NoN på fem år eller så.
Efter fem års utfrysning började jag sakta handla där igen. (Om varan inte fanns inne hos konkurrenterna.)
I vintras fick jag ett presentkort från jobbet, så jag gick in på NoN för att handla ett 2-pack Philips HUE lampor. Fick beskedet att de inte hade hemma, men jag kunde betala och få dem levererade från huvud lagret i Borås, till närmsta utlämnings ställe. Klockrent! Trodde jag!
EN VECKA, för att skicka ett litet 2-pack glödlampor från Borås till Göteborg?
Jag har fått hem saker på mindre än 1/3 del av den tiden FRÅN KINA!
På senare år har jag dragit ner besöken till NoN mer och mer, iom att NoN inte accepterar AMEX.
Och nu detta?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Det där ser ju onekligen ut som att du har haft sönder dem tyvärr. Om man är oförsiktig, och då extra med lurar med plastbågar, när du tar tag i lurarna med båda händer på kåporna och drar ut dem så kanske du någon gång har tagit i lite extra så det blivit en åverkan.

Trist, men jag förstår att de inte tar emot din reklamation. Hoppas att turtle beach vågar stå för att de då kanske har haft lite vek plast men troligen kommer de också hävda att du varit oförsiktig.

Permalänk
Medlem

Säger som @PsyCor angående hörlurarna.

Angående lamporna så brukar varuförflyttning mellan butiker ta längre tid än vanlig orderbeställning.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Vanligt problem med lurar som är dåligt designade, leta upp efter andra med liknande problem på nätet och hänvisa till netonnet. Har svårt att tro att du är den enda med det här problemet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Efter en googling verkar det vara ett jättevanligt problem med den tillverkaren.

Edit: jag tycker det är ett reklamationsärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

Efter en googling verkar det vara ett jättevanligt problem med den tillverkaren.

Edit: jag tycker det är ett reklamationsärende.

Jag erbjöd TB att skicka en ny plastbit, jag kan troligen byta den själv. (Hur svårt kan det vara?) Jag håller dock inte andan.
Jag är inte nödvändigtvis ute efter att få pengarna tillbaka efter så lång tid. Eller ens nya lurar. Kan jag få den trasiga delen ersatt är jag nöjd. Men krasst sett, är det givetvis både enklare och billigare för TB att bara skicka ett par nya lurar, vad modell som gäller idag.
Alla sätt där man blir mött någonstans på vägen, skulle jag nöjt mej med. Men NoN's feta NEJ faller inte i god jord.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Turbonisse: Det där ser ju onekligen ut som att du har haft sönder dem tyvärr. Om man är oförsiktig, och då extra med lurar med plastbågar, när du tar tag i lurarna med båda händer på kåporna och drar ut dem så kanske du någon gång har tagit i lite extra så det blivit en åverkan.

Trist, men jag förstår att de inte tar emot din reklamation. Hoppas att turtle beach vågar stå för att de då kanske har haft lite vek plast men troligen kommer de också hävda att du varit oförsiktig.

Jag kan se din synvinkel. Men tycker du inte det vore lite märkligt om man inte skall kunna dra ut bågarna utan att lurarna ramlar isär? Vi pratar ändå lurar för 1800 SEK.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Tyvärr inte. Plast är bräckligt. Har de råkat tappats någon gång och man rycker i dem lite extra så är det inte konstigt att de spricker. Kyla kan också ha haft en inverkan med att skapa mikrosprickor som byggts på.

Oavsett så blir det väldigt svårt för dig att bevisa att du inte varit oaktsam tyvärr.

Edit: Jag ifrågasätter snarare valet av en konstruktion i plast för ett par lurar som kostar 1800 kr. Och i viss mån personen som köpt dem för det priset och inte ifrågasatt att de var av plast

Skämt åsido, jäkligt trist... Kolla i din hemförsäkring om det är så att din självrisk är lägre än 1800 kr och du då kan få nya lurar billigare genom den. Med min hemförsäkring och dess drulle del så har jag typ 750 kr om jag inte minns fel och inget åldersavdrag de första tre åren.

Permalänk
Medlem

När köpte du lurarna?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Har tyvärr full förståelse för om NoN nekar här. Det ger inte konsumenten reklamationsrätt när en produkt går sönder pga av undermålig kvalitet.
Skulle själv bitit i det sura äpplet och lagat sprickan med lite vit, stark vävtejp eller nåt enkelt och nåt liten tunn fästbricka så det inte går av helt, borde hålla ok då. Det går kanske då inte att skjuta in det helt då beroende på hur mycket spelrum som finns. Men bättre än att den går av helt och dom blir oanvändbara.

Permalänk
Medlem

Har du garanti kvar så ska ju den gälla. Att ta på och av sig lurarna ska räknas som normalt slitage. Du ska inte behöva hantera dem med överdriven försiktighet för att tillverkaren valt att använda en sketen plast som inte håller för normalt användande. Jag menar, vem kan förvänta sig att en konsument ska känna till plastens exakta beståndsdelar och tålighet? Kontakta dom igen och ge dig inte förrän du får rätt. Annars bör du anmäla till ARN.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Administrativ avgift

@Turbonisse: Det där har med hur plast fungerar , dock inget NON/annan butik kommer vidröra. Är detta ett vanligt problem kommer du få ta det med turtlebeach om att det är ett specifikt modellfel.

Tyvärr kan bara butiken gå efter praxis att du tagit sönder bågarna (Spelar ingen roll märke/whatever). Finns det en fysisk skada kommer de absolut aldrig kolla på den så skyll inte allt på NON i detta fall.

Nu till det du kan göra: Köp lurar med metalldesign och inte hårdplast , hårdplast kommer alltid gå sönder pga hur materialet är utformat. Ev hoppas du nu att turtlebeach tar åt sig detta men i vilken valfri butik kommer du inte få igenom detta på garanti om vi inte snackar de första 3v

När det kommer till skrivare så brukar dom kunna felsöka den direkt på plats och ja skrivare är ett jävla helvete (Därför kollar jag alltid recensioner osv). Det kan ha varit papper som strulat , någon lite mekanik som åkt tillbaka vid frakt osv. De som felsöker är inte felfria men relativt vanligt med att det inte är fel på skrivaren utan drivrutiner , ibland får man till o med gå så långt att blåsa datorn för att skrivaren ska funka <3

Hoppas ovan är till hjälp att förstå hur butikpersonalen ser på det. Du kommer in med ett par lurar där plasten spruckit på ett sådant sätt som är i 99% handhavande. Det personalen kunde gjort är att hänvisa dig till tillverkaren.

FYI: Turtlebeach gör inte bra lurar - punkt - dissa hårdplast

@Chris_Kadaver ditt tips kommer inte hjälpa , NON kan bevisa att det är en fysisk skada på produkten dvs inget fel. Personen har antingen tagit på sig lurarna när det varit kallt i rummet eller dylikt. Detta är en typisk skada när man sträcker på dom lite för långt och det är kallt i rummet.

Som referens har jag flera gamingheadsets i mössan och har nu gått över till saker såsom:

Blue Mo-Fi , Astro A50 , Sennheiser HD555 , DT770 PRO , ATH-MX50

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Det här problemet med printern är så extremt vanligt gällande all elektronik. Jag har jobbat på en reperationsfirma och det här förekommer hela tiden. En "trasig" vara kommer in, du kopplar upp den och allt fungerar. De följer bara rutin, vi hade gjort samma sak om vi inte bara hade löst det tillsammans med kund på plats. De får in den och måste koppla upp den och ta sig tid att testa och printa. Jag tycker du är lite hård mot NoN som beklagar dig över detta. Framförallt för att det hade vart exakt samma visa oavsett vilket företag du hade köpt produkten av.

Edit: Vänta får du hem varor från Kina på två dagar? Hmm..
En vecka låter inte alls lång tid. Skulle du skriva en månad? Fortfarande ganska imponerande om du får hem ett paket från Kina på 10 dagar men låter mer rimligt. Och om det tog en månad för dem att skicka det till dig så är det absolut dåligt. Inget som skulle få mig att sluta handla där men helt klart inte godkänt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag kan se din synvinkel. Men tycker du inte det vore lite märkligt om man inte skall kunna dra ut bågarna utan att lurarna ramlar isär? Vi pratar ändå lurar för 1800 SEK.

Jag kan mycket väl ha fel, men jag skulle i alla fall inte ha så stort förtroende för något som heter "Turtle beach". Det låter som något man kan sälja till överpris till gamers i mina öron. Jag skulle ha letat efter något som hetat i stil med "Sennheiser" istället.

Permalänk
Administrativ avgift

@dannesthlm: Sennheiser kör också hårdplast vilket är kasst, jag själv hatar Sennheiser "gamingheadset" men de har lite extra space för att ta på sig dom helt klart. men i princip dissa headset med denna typ av hårdplast de kommer gå sönder.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Butiken har väl också ett ansvar att inte ta in undermåliga produkter och sen inte erbjuda garantin?

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@dannesthlm: Sennheiser kör också hårdplast vilket är kasst, jag själv hatar Sennheiser "gamingheadset" men de har lite extra space för att ta på sig dom helt klart. men i princip dissa headset med denna typ av hårdplast de kommer gå sönder.

Nu har inte jag testat deras headset, tråkigt om de inte håller samma klass som lurarna. Mina HD650 har väl hållit... kan det vara 6-7 år eller liknande... har använts massivt eftersom jag mest lyssnar på musik i lurar.

Permalänk
Medlem

Det är skrämmande dålig kunskap gällande konsumenträtt här inne. Varför yttra er om ni inte vet vad som gäller?! Det spelar ingen roll vad ni "tycker". Tyck inte så j*vla mycket helt enkelt. Finns det garanti så ska den gälla. Butiken behöver bevisa att konsumenten orsakat skadan om garantin inte ska gälla. Och det är i princip en omöjlighet om inte konsumenten själv erkänt sig ligga bakom skadan. Finns det ingen garanti kvar så gäller reklamationsrätten och där behöver konsumenten kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel som orsakat skadan och då är det lite svårare/troligen omöjligt i det här fallet. Så enkelt är det så vad ni "tycker" är totalt ointressant.

Sen om netonnet inte själva känner till regelverket vilket är rätt skrämmande, så är det inte speciellt förvånande. Sist jag besökte netonnets butik vid upplandsväsby så var det djungelns lag som gällde bland dom anställda. En j*vla massa "yoyo-snack" om varandras morsor osv. Be att få tala med någon som inte är totalt j*vla dum i huvudet så går det kanske bättre.
Förutsatt att du har garanti kvar vilket kanske borde vara det första man nämner om man har eller ej när man skapar en sån här tråd?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Administrativ avgift

@Chris_Kadaver: Exakt det jag påpekat , NON hävdar på skadan på hårdplast och här kan jag lova att inte ens ARN hade gett han rätt i detta ärende. Med hårdplast headsets måste du vara extremt försiktigt minsta lilla du drar över gränsen så spräck om plasten torkat ut.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Jag har ett par Turtle Beach Stealth 450, som jag varit nöjd med. Helt OK ljud, batteriet räcker ganska bra. Osv...

För ett tag sedan upptäckte jag att de inte längre satt så bra över öronen. När jag tittade närmare, hade höger båge böjts ut ca 15 grader, ett par centimeter över luren. Plasten var av nästan hela vägen. Lurarna har vandrat mellan en hållare och mitt huvud. Inget våld utöver det, så jag misstänker material fel i bågen.

Idag var jag in till NetOnNet där jag hade köpt dem. (Före detta SIBA-Järnbrott) I princip sa de att jag haft sönder lurarna, punkt! De vägrade att ens ta emot dem.

funderar på om/hur jag skall gå vidare?
Drog iväg ett mail till Turtle Beach nyss.

Ett par bilder på skadan.
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1bUHlKYzC6jrdu6hX5b6HG7ehhknSH3yZ
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1u__W-udjRa7qSKskHvCv7SWNyAs8N_N8

När jag ändå har gnäll mössan på, kan jag passa på att fylla i mina upplevelser om NetOnNet.
För ett gäng år sedan köpte jag en Samsung skrivare (Färglaser) på NetOnNet. Efter ett halvår slutade den fungera. Vägrade skriva ut någonting. Provade att installera om den, provade den i en annan dator. (Morsan har en likadan skrivare, den fungerade, men inte min.)
Naturligtvis lämnade jag in skrivaren.

Fick tillbaka den med en faktura för felsökning, de hade inte hittat något fel och då skulle jag betala.
Fast nu helt plötsligt fungerade skrivaren??? Så jag handlade inte mer på NoN på fem år eller så.
Efter fem års utfrysning började jag sakta handla där igen. (Om varan inte fanns inne hos konkurrenterna.)
I vintras fick jag ett presentkort från jobbet, så jag gick in på NoN för att handla ett 2-pack Philips HUE lampor. Fick beskedet att de inte hade hemma, men jag kunde betala och få dem levererade från huvud lagret i Borås, till närmsta utlämnings ställe. Klockrent! Trodde jag!
EN VECKA, för att skicka ett litet 2-pack glödlampor från Borås till Göteborg?
Jag har fått hem saker på mindre än 1/3 del av den tiden FRÅN KINA!
På senare år har jag dragit ner besöken till NoN mer och mer, iom att NoN inte accepterar AMEX.
Och nu detta?

Går produkten sönder under normalt bruk, dvs att du tar av och på hörlurarna, så ser man inte att konsumenten gjort en åverkan på produkten. Bevisbördan är väldigt låg för din del. Det räcker med att du säger att du använt produkterna som påtalat. Du visar dessutom bilder som visar på hur gott skick övrig del av produkten är. Vad jag menar är ju att du inte ska föra denna klagan mot NetOnNet som saknar kunskap om KKL, utan du anmäler detta till ARN.
Hur länge var det sedan du köpte hörlurarna?

Skrivet av PsyCor:

@Turbonisse: Det där ser ju onekligen ut som att du har haft sönder dem tyvärr. Om man är oförsiktig, och då extra med lurar med plastbågar, när du tar tag i lurarna med båda händer på kåporna och drar ut dem så kanske du någon gång har tagit i lite extra så det blivit en åverkan.

Trist, men jag förstår att de inte tar emot din reklamation. Hoppas att turtle beach vågar stå för att de då kanske har haft lite vek plast men troligen kommer de också hävda att du varit oförsiktig.

Hur bedömer du det? Om du kan bevisa detta så kan även NetOnNet göra detta. Hur du ska bevisa detta är intressant för det innebär att man med stark vilja knäcker materialet. Det ska ju kunna motiveras varför man har så stark vilja att ta sönder produkterna, alltså ska ju beviset man framför vara sannolikt. Inte bara vad man tror eller upplever.

OT; Jag tror du har god anledning att anmäla till ARN och troligtvis gå ut som vinnare. Hoppas bara hörlurarna kostade mer än 500:- vilket är gränsen för teknik.

Permalänk
Medlem

Materialfel? Knappast

Det är väldigt svårt att ha fel på materialet i "mitten" av en komponent. Plast är ett homogent material så det har likadana egenskaper i hela komponenten. Det är antagligen ett konstruktionsfel som då finns på alla deras headset av den här modellen och då kommer TB vara vana att hantera problemet. Nu kommer du få veta hur bra TB är som leverantör. Jämförelsevis så har jag ett par Logitech G35 där ytan på kuddarna började släppa efter mer än 2,5 år. Jag var beredd att betala för nya kuddar då jag hade använt headsetet flitigt men Logitech hade inte kuddarna som reservdel så de skickade ett komplett headset. Mycket galant gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Turbonisse: Tyvärr inte. Plast är bräckligt. Har de råkat tappats någon gång och man rycker i dem lite extra så är det inte konstigt att de spricker. Kyla kan också ha haft en inverkan med att skapa mikrosprickor som byggts på.

Oavsett så blir det väldigt svårt för dig att bevisa att du inte varit oaktsam tyvärr.

Edit: Jag ifrågasätter snarare valet av en konstruktion i plast för ett par lurar som kostar 1800 kr. Och i viss mån personen som köpt dem för det priset och inte ifrågasatt att de var av plast

Skämt åsido, jäkligt trist... Kolla i din hemförsäkring om det är så att din självrisk är lägre än 1800 kr och du då kan få nya lurar billigare genom den. Med min hemförsäkring och dess drulle del så har jag typ 750 kr om jag inte minns fel och inget åldersavdrag de första tre åren.

Håller med dig i allt. Inklusive att man borde vetat bättre än att köpa plast!
Tyvärr är det vid spridning på plaster. Mina Bose QC25or ser också ut att ha bågar i plast. Jag tror inte för ett ögonblick att de inte skulle hålla. Jag skiter i hemförsäkringen, för detta. Jag har redan ersatt lurarna med ett par B&W PX med metall bågar
Men det betyder ju inte att jag gillar att tappa 1800kr så där utan vidare. Och även om jag inte får ut en krona, så är det bra att tråden finns för andra, att ta lärdom av min dumhet, plastbågar och NoN.

Skrivet av DaBone:

När köpte du lurarna?

2015-12-05 gott och väl ett halvår innan reklamations tiden går ut. Förväntade mej inte att få igenom någonting på garanti.

Skrivet av anon179202:

Har tyvärr full förståelse för om NoN nekar här. Det ger inte konsumenten reklamationsrätt när en produkt går sönder pga av undermålig kvalitet.
Skulle själv bitit i det sura äpplet och lagat sprickan med lite vit, stark vävtejp eller nåt enkelt och nåt liten tunn fästbricka så det inte går av helt, borde hålla ok då. Det går kanske då inte att skjuta in det helt då beroende på hur mycket spelrum som finns. Men bättre än att den går av helt och dom blir oanvändbara.

Jag trodde att det var precis det reklamationsrätten var till för?
Man behöver inte ens laga lurarna. Jag har använt dem i ett par månader nu, men den trasiga sidan fullt infälld, det räcker att ha den andra sidan ute.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Har du garanti kvar så ska ju den gälla. Att ta på och av sig lurarna ska räknas som normalt slitage. Du ska inte behöva hantera dem med överdriven försiktighet för att tillverkaren valt att använda en sketen plast som inte håller för normalt användande. Jag menar, vem kan förvänta sig att en konsument ska känna till plastens exakta beståndsdelar och tålighet? Kontakta dom igen och ge dig inte förrän du får rätt. Annars bör du anmäla till ARN.

Jag tänker driva det så långt det behövs. Hade inte bestämt mig vid trådstart, men nu har jag det. Jag håller med, det finns bra plast och mindre bra plast. Hur skall konsumenten se skillnad? Mina Bose lurar har inte tjockare plast båge.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@B. Ulván: Jag tänkte mej att det kanske kommit in en liten luft bubbla vid tillverkningen, det räcker för att försvaga produkten lokalt. Tillräckligt för att bågen skall gå sönder precis där. Jag bara spekulerar. Jag vet bara att jag är den enda som använt lurarna, och endast vid datorn. De har inte drattat i backen. De sitter monterade över min system kameras lins, vid laddning, eller på bordet framför datorn.
Tål de inte mer än så, då vart jag lurad!

@Chris_Kadaver: 2015-12-05 Glömde mata in det i första inlägget. FÖRLÅT!!!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag kan mycket väl ha fel, men jag skulle i alla fall inte ha så stort förtroende för något som heter "Turtle beach". Det låter som något man kan sälja till överpris till gamers i mina öron. Jag skulle ha letat efter något som hetat i stil med "Sennheiser" istället.

Turtle beach gjorde faktiskt väldigt bra ljudkort en gång i tiden och räknades inte som något skitmärke snarare åt andra hållet deras Multisound Fiji och Multisound Pinnacle var inga skitkort direkt..

Permalänk
Medlem

Garantin brukar endast gälla mot fabriksfel och ofta är det tillverkarens garanti som gäller, inte NoN egna.
Så om du köper skräp från ett skräp företag så har NoN inget med det att göra annat än att dom har valt att vara en återförsäljare åt dom.

Själv fick jag pengarna tillbaka från NoN på <2 år gammalt 970 på grund av muh 3.5 GB VRAM.
Men då var det Asus och jag var på plats i butik, förberedd med kvitton, original kartong mm, utskrifter på garantier och felbeskrivning.
Skrämde vettet ur stackars butiksnubben.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är skrämmande dålig kunskap gällande konsumenträtt här inne. Varför yttra er om ni inte vet vad som gäller?! Det spelar ingen roll vad ni "tycker". Tyck inte så j*vla mycket helt enkelt. Finns det garanti så ska den gälla. Butiken behöver bevisa att konsumenten orsakat skadan om garantin inte ska gälla. Och det är i princip en omöjlighet om inte konsumenten själv erkänt sig ligga bakom skadan. Finns det ingen garanti kvar så gäller reklamationsrätten och där behöver konsumenten kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel som orsakat skadan och då är det lite svårare/troligen omöjligt i det här fallet. Så enkelt är det så vad ni "tycker" är totalt ointressant.

Sen om netonnet inte själva känner till regelverket vilket är rätt skrämmande, så är det inte speciellt förvånande. Sist jag besökte netonnets butik vid upplandsväsby så var det djungelns lag som gällde bland dom anställda. En j*vla massa "yoyo-snack" om varandras morsor osv. Be att få tala med någon som inte är totalt j*vla dum i huvudet så går det kanske bättre.
Förutsatt att du har garanti kvar vilket kanske borde vara det första man nämner om man har eller ej när man skapar en sån här tråd?

Kan bara hålla med att det är dålig kunskap vad gäller konsumenträtt här...
Garantin är något som tillverkaren eller återförsäljaren frivilligt erbjuder och och kan ses som ett komplement till reklamationsrätten men är på annat sätt inget som är ristat i sten.
Vad det gäller reklammationsrätten så är det 6 månader från inköpsdatumet som bevisbördan ligger på återförsäljare/tillverkare sen övergår bevisbördan på konsumenten.
Källa: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@dannesthlm: Sennheiser kör också hårdplast vilket är kasst, jag själv hatar Sennheiser "gamingheadset" men de har lite extra space för att ta på sig dom helt klart. men i princip dissa headset med denna typ av hårdplast de kommer gå sönder.

QPAD QH-90, prisvärda och metallbåge.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Problemet är att du är rätt rökt. Då garantin löpt ut så är det du som har bevisbördan för att få reklamera dem. Och med just en sån skada som du visar så kan det ju lika bra vara att du tappat dem på en kant som att de spruckit för att du böjt dem än att de skulle vara felaktigt tillverkade och svaga i plasten.

Om de hållit i så länge och helt plötsligt spruckit utanför garantitiden så är det ju mer troligt att det skett någon yttre åverkan än att de skulle vara felaktiga från början men hållit så länge.

Blanda in hemförsäkringen så du får köpa nytt minus självrisken och så kan du sälja dem och få tillbaka lite pengar så

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Turtle beach gjorde faktiskt väldigt bra ljudkort en gång i tiden och räknades inte som något skitmärke snarare åt andra hållet deras Multisound Fiji och Multisound Pinnacle var inga skitkort direkt..

Då lärde man sig något, jag associerar varumärket till Headsets enbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Garantin brukar endast gälla mot fabriksfel och ofta är det tillverkarens garanti som gäller, inte NoN egna.
Så om du köper skräp från ett skräp företag så har NoN inget med det att göra annat än att dom har valt att vara en återförsäljare åt dom.

Själv fick jag pengarna tillbaka från NoN på <2 år gammalt 970 på grund av muh 3.5 GB VRAM.
Men då var det Asus och jag var på plats i butik, förberedd med kvitton, original kartong mm, utskrifter på garantier och felbeskrivning.
Skrämde vettet ur stackars butiksnubben.

NoN lämnar väl inte garanti på någonting? De tillverkar inget.
Jag önskade att de skulle skickat hörlurarna till Turtle Beach som kunde kollat dem. Allt jag ville! Tillverkaren har möjligen en aning om möjlig felorsak. NoN's butiks chef har högst troligt väldigt liten kunskap om Turtle Beach tillverknings process. Men de vägrar, trots att jag köpt lurarna av dem. Och vad skulle en garanti annars gälla mot, om inte fabrikations fel?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!