NetOnNet vägrar ta emot reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag har jobbat på Netonnet. Vid varuförflyttning så tar det oftast längre tid. Detta oavsett om produkterna skickas från huvudlagret i Borås eller från butik 12 eller liknande. Det är inte samma relativt snabba process vid interna sändningar och det har tydligt påverkat i detta fallet. Händer inte alltid, men långt ifrån ovanligt.

Så kan det säkert vara på NetOnNet, det har jag ingen aning om. Berättade bara hur snabbt det gått hos Inet och Webhallen att göra samma sak.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag kan se din synvinkel. Men tycker du inte det vore lite märkligt om man inte skall kunna dra ut bågarna utan att lurarna ramlar isär? Vi pratar ändå lurar för 1800 SEK.

Hade ett par HDJ500 lurar ca tusen kronor, de hade sämsta den plasten ever, jag läste recensioner om att de kommer spricka på huvudbandet - men det trodde jag "inte skulle hända mig" då dom användes hemma som mest.
Dock dock de inte lång tid där man hörde KLICK så vart det av, ett år senare föll dem av huvudet. (Samma 'fel' som dina TB)
Typ nog din enda lösning:
https://www.youtube.com/watch?v=Nr5pguC2CnA

Tyvärr TB är inget märke som är gjort för att hålla - utan bara fylla ut en marknad för konsollheadsets.

edit:
F.ö. Reklamationen gäller ju enbart ifall problemet FANNS DÄR FRÅN BÖRJAN. Och tyvärr, som med mina HDJ500 är kvalitén under all kritik, simple as that.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Tyvärr TB är inget märke som är gjort för att hålla - utan bara fylla ut en marknad för konsollheadsets.

edit:
F.ö. Reklamationen gäller ju enbart ifall problemet FANNS DÄR FRÅN BÖRJAN. Och tyvärr, som med mina HDJ500 är kvalitén under all kritik, simple as that.

Säljs alltså produkterna med en beskrivning att de inte är gjorda för att hålla vid användande? Annars kan kunderna rimligtvis förvänta sig och kräva att de skall fungera i tre år vid normal skötsel.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Hade ett par HDJ500 lurar ca tusen kronor, de hade sämsta den plasten ever, jag läste recensioner om att de kommer spricka på huvudbandet - men det trodde jag "inte skulle hända mig" då dom användes hemma som mest.
Dock dock de inte lång tid där man hörde KLICK så vart det av, ett år senare föll dem av huvudet. (Samma 'fel' som dina TB)
Typ nog din enda lösning:
https://www.youtube.com/watch?v=Nr5pguC2CnA

Tyvärr TB är inget märke som är gjort för att hålla - utan bara fylla ut en marknad för konsollheadsets.

edit:
F.ö. Reklamationen gäller ju enbart ifall problemet FANNS DÄR FRÅN BÖRJAN. Och tyvärr, som med mina HDJ500 är kvalitén under all kritik, simple as that.

En undermålig konstruktion är ju där från början. En konstruktion som inte håller vad man kan anta en rimlig tid för produkten är ett ursprungsfel i min bok.

Permalänk
Medlem

Kontakta ARN. Hänvisa till olika källor som visar på att det är ett utbrett problem med produkten, samt se till att all din kontakt med NoN sparas skriftligt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Så kan det säkert vara på NetOnNet, det har jag ingen aning om. Berättade bara hur snabbt det gått hos Inet och Webhallen att göra samma sak.

Vilken tur att vi diskuterar NetOnNet i den här tråden då.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Vilken tur att vi diskuterar NetOnNet i den här tråden då.

Skämtar du nu eller?

Hur ignorerar jag en användare?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Vilken tur att vi diskuterar NetOnNet i den här tråden då.

Skrivet av frong:

Skämtar du nu eller?

Hur ignorerar jag en användare?

Hatti har ju helt rätt, helt onödigt jämföra hur andra butiker kör sina leveranser. Nu är NoN huvud-problemet i tråden

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Det är du som hänvisar till KonsumentEuropa och gör din egen tolkning av en mening som de skriver. Att de säger att man ska vara uppmärksam och läsa avtalet, betyder inte att man kan avsäga sig KKL. Du kan inte be andra att ska verifiera/klargöra dina källor. Vill du ha ett klargörande från dem, så be om det själv.

Jag frågar dig istället om du kan visa mig vart i KonsumentKöpLagen (för det är ändå den lag vi nu förhåller oss till) det står att den som säljer dig varan, och du ingår ett avtal med, inte behöver fullfölja KonsumentKöpLagen bara för att han själv inte lagerför vad han säljer?

Det kan jag inte för det är väl det som ligger lite i sakens natur här att webbutiken enbart agerar mellanhand åt en annan säljare.

T.ex. företaget som driver webbutiken heter "butik" och har skrivit i sina villkor att: "Vi agerar bara mellanhand åt andra säljande näringidkare för att kunna konsolidera leveransen, vid ett eventuellt köp ingår du separata avtal med för varje beställd produkts respektive näringsidkare"
De som sedan faktiskt levererar produkterna heter något helt annat.

Jag skulle t.ex vilja påstå att tradera är ett lyasande exempel på vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att det är sannolikt att skadan uppstått utan att konstruktionen vid något tillfälle utsatts för en för stor belastning. Lär dig läxan: köp lurar med metallkonstruktion. Skulle jag ha ett par lurar med konstruktion av vanlig plast skulle jag inte bli det minsta förvånad om/när de går sönder.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vilken god diskussion jag fick igång! Nästan så man känner sig lite stolt!

Jag har dragit det till ARN, då varken NoN eller TB vill röra i det.
Precis som det sades lite tidigare i tråden, förväntar jag mej att ett par hörlurar skall tåla att tas av och på. Inte bara tre år, utan gärna längre än så. Bara för att en lag går ut efter tre år, betyder det inte att jag vill slänga o köpa nytt var tredje år. Vi får se hur det slutar. Händer det nått, fyller jag på info.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Har svårt att tro att det är sannolikt att skadan uppstått utan att konstruktionen vid något tillfälle utsatts för en för stor belastning. Lär dig läxan: köp lurar med metallkonstruktion. Skulle jag ha ett par lurar med konstruktion av vanlig plast skulle jag inte bli det minsta förvånad om/när de går sönder.

Jag vet inte hur du använder dina lurar. Men då dessa kräver sin egna dongel och mao bara fungerar vid datorn, så har de stannat just där, i närheten av datorn. På huvudet, eller hängande över skärmen, eller över gluggen på min system kamera, medans de laddas.
Jag ser inte var det stora våldet skulle hända?

Har gjort det. Bowers&Wilkins PX är grymt nöjd med ljudet.

De flesta stora tillverkare, Bose, Sony Senheizer m.m. har plast bågar, de går sällan sönder?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Vilken god diskussion jag fick igång! Nästan så man känner sig lite stolt!

Jag har dragit det till ARN, då varken NoN eller TB vill röra i det.
Precis som det sades lite tidigare i tråden, förväntar jag mej att ett par hörlurar skall tåla att tas av och på. Inte bara tre år, utan gärna längre än så. Bara för att en lag går ut efter tre år, betyder det inte att jag vill slänga o köpa nytt var tredje år. Vi får se hur det slutar. Händer det nått, fyller jag på info.

NoN är generellt ganska usla på konsumenträtt, så att du låter ARN avgöra din tvist med dem tycker jag är ett förnuftigt val. Fler borde utnyttja möjligheten med ARN, då NoN tyvärr inte är ensamma om att ha bristande kunskap inom detta område.

Särskilt när det handlar om fall som inte är helt klockrena är det intressant att få veta hur ARN resonerar. Om du samlar uppgifter om att det är ett vanligt förekommande problem på just den modellen (typ citat från / länkar till olika foruminlägg där problemet omnämns, recensioner där recensenten uttrycker tveksamhet angående kvaliteten/materialvalet etc.) så tror jag dock att du har en hyfsad chans att få rätt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daskedennis:

Hört talas om 3årig lagstadgad reklamationsRÄTT?? Sen om reklamationen inte går igenom är en annan femma, efter 6 månader från inköp så ligger bevisbördan på dig som konsument, men man har ändå all rätt att försöka reklamera om man själv inte tagit sönder produkten!

Vad jag menar är att se det precis så. Ts har nog annat att göra än slösa bort tid på nåt som är mer eller mindre lönlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Vad jag menar är att se det precis så. Ts har nog annat att göra än slösa bort tid på nåt som är mer eller mindre lönlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade inga större problem med att reklamera min tv som var nästan 3 år och dog fick en ny...

Beviskraven är inte jättehöga man skall göra för troligt att det är ett fel på tex konstruktion från början..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Vad jag menar är att se det precis så. Ts har nog annat att göra än slösa bort tid på nåt som är mer eller mindre lönlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Skriv då vad du menar och inte en massa bs om att reklamationsrätt inte gäller efter 1.5 år. Dessutom är det varken du eller jag som avgör vad ts ser som slöseri med tid.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jimjans:

Hade inga större problem med att reklamera min tv som var nästan 3 år och dog fick en ny...

Beviskraven är inte jättehöga man skall göra för troligt att det är ett fel på tex konstruktion från början..

Inte jämförbart tycker jag. Nu snackar vi plastdetaljers kvalitet på ett headset.
Självklart kan ts använda reklamationsrätten om han vill men tror tyvärr inte det är lönt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daskedennis:

Skriv då vad du menar och inte en massa bs om att reklamationsrätt inte gäller efter 1.5 år. Dessutom är det varken du eller jag som avgör vad ts ser som slöseri med tid.

Ok, det stämmer att man måste vara tydlig, helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Inte jämförbart tycker jag. Nu snackar vi plastdetaljers kvalitet på ett headset.
Självklart kan ts använda reklamationsrätten om han vill men tror tyvärr inte det är lönt.

Jag har reklamerat ett gäng lurar med dåliga kablar som varit flera år gamla bla Marshall lurar där det blivit glapp i kontakten pga av att de använder raka kontakter ej vinklade och kunde påvisa ett gäng andra som hade samma problem.

Bara för att det är plast så skall det ju hålla sennheiser har ju flera gamla lurar i plast som man kan misshandla nästan hur mycket som helst..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Turbonisse:

Man undrar, vad den så kallade reklamations rätten är till för?
Den verkar inte gälla för undermåliga produkter i alla fall. En pappers tiger?
Jag fick en fin e-post från TB idag, som beklagade och hänvisade till en mängd paragrafer.
Jag var dock aldrig intresserad av TurtleBeachs paragrafer, utan av våra svenska?
Vad gäller, när luren går sönder vid normalt användande?
Detta är viktigt för mig, av princip! Det borde det vara för alla i hela Svea rike!
För om vi tappar möjlighet till garanti/reklamation, är detta bara början på en blåsning ni inte sett maken till!
I praktiken, hade jag hoppats i bästa fall få lurarna utbytta, i vilket fall jag skulle get bort dem.
Själv har jag redan gått vidare, köpt lurar som låter mångfalt bättre, med båge av metall.
Världen förändras, och folk med den.

Jag fick långfingret och i denna nya värld är det helt normalt.

Jag har använt reklamationsrätten många gånger och fått rätt även fast butiken först slingrar sig. I ditt fall är det dock väldigt knivigt när problemet är att produkten brutits av. Ditt fel kan bero både på dålig kvalitet och fel handhavande. Lagen säger att bevisbördan ligger på dig. Du ska alltså kunna påvisa att felet inte beror på ditt handhavande. Det enda sätt jag kan se är som tidigare nämnts att försöka hitta fler fall där exakt samma sak har hänt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Bortsett från just bygeln så finns det väl inte en enda hörlur som tillverkas i andra material än just plast?

Haft flertalet "dyra" modeller som gått sönder vid infästningarna mot bygeln.

Sedan är det ju också enormt stor skillnad på plast och plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@dannesthlm: Sennheiser kör också hårdplast vilket är kasst, jag själv hatar Sennheiser "gamingheadset" men de har lite extra space för att ta på sig dom helt klart. men i princip dissa headset med denna typ av hårdplast de kommer gå sönder.

Ja, var ut och handlade lurar för 3-4 år sedan. Kände på sennheisers men var rädd att dom skulle brista vilken sekund som helst. Valde Philips Fidelio x2 som har ordentlig metall där skadorna brukar kunna visa sig efter något års bruk. Fungerar klockrent än idag.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

2015-12-05 gott och väl ett halvår innan reklamations tiden går ut. Förväntade mej inte att få igenom någonting på garanti.

Kontakta NGS
TurtleBeach@nordicgamesupply.com

och lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var hård sågningar av NON för ett fel som uppstår efter 2½år, en plastdetalj som gått sönder på något som tas av och på huvudet.
Plast åldras och blir mer bräckligt. Här är det ju främst tillverkarens bristande materialval som borde ifrågasättas, inte NON som inte vill ta emot en hörlur som mycket väl kan ha gått sönder pga användning. Tror inte en enda ÅF hade godtagit detta.

Jag har reklamerat flera saker till NON, bla en router som miste en funktion pga uppdatering ungefär 18månader efter inköp. Även flera hörlurar som blivit glappa inom 6månader från köpet.
Alltid fått bra bemötande. Men med ett sådant tveksamt fall som sprucken plast, efter så lång tid är det inte orimligt att neka reklamation.

Jag har lagat sonens PS4 lurar (BT orginal) med silvertejp, fungerar perfekt. Kanske kan du göra en egen lagning som bibehåller ljud och mic. Du får fråga dig själv om du orkar driva till ARN, under tiden kan du ju inte använda hörlurarna. Jag har drivit ärenden dit och det var fasiken inte värt tiden jag lade ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Kontakta NGS
TurtleBeach@nordicgamesupply.com

och lycka till!

Har de nordisk agentur över Turtle Beach? Eller vilka är de?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Har de nordisk agentur över Turtle Beach? Eller vilka är de?

Importör? Men de kan nog hjälpa dig med en korrekt email, så du får prata med riktigt folk.
Tänk bara på att efter 2 år(eller är det 1år) så ska du bevisa att skadan fanns där eller att den delen är av uppenbart klen natur.

Lycka till som sagt...

Permalänk
Medlem

Hade dessa lurar kommit in som reklamation till mig så hade jag nekat den då det där räknas som utslitningsskada. Jag tror inte du vinner hos ARN men det kan ju vara värt att prova. Du bör dock ha bra underlag om du vill vinna, alltså en annan teknisk bedömning från en serviceverkstad annan än Netonets eller att du visar flera som har samma problem så du kan påvisa att felet är konstant. Notera att det sällan räcker med inlägg från olika forum utan man behöver kunna påvisa ett påfallande mönster av dålig kvalitet. Du bör även räkna med att Netonet kommer att ha en teknisk bedömning som de skickar in i sitt bemötande till ARN så har du möjlighet att få ut denna från dom så hjälper det.

Jag jobbar INTE på Netonet utan åt en annan aktör. Jag har tidigare besvarat flera ARN-anmälningar mot företag som jag jobbat för. Kunderna har förlorat. Mest för att de inte vet vad de ska göra och mitt jobb är inte att förklara det för dom, tyvärr, annars kunde det nog gått annorlunda.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

@killawife: Jag har dragit iväg det till ARN.
Jag tror inte själv att jag skall vinna.
Men samtidigt vet jag vad jag utsatt hörlurarna för. Om de inte håller för att sätta på skallen mer än et par år, innan de går i bitar, behöver trådar som denna finnas. Som varning, åtminstånde för folk som aktivt letar innan de köper.

Jag har redan ersatt lurarna, skulle det sluta med att jag får ett par likvärdiga nya, så vet jag precis vem jag skall ge dem till.
(Oavsett, sitter jag inte här och försöker räkna pengar.) För mej är detta en 1700 SEK läxa, oavsett hur det slutar.

Brottet, är inte av karaktären "utslitnings skada". Antingen har man "brute force'at" lurarna, eller så är det bristfälligt material som använts.
Men jag kan se den andra sidans argument. Även det faktum att NoN säger att jag haft sönder lurarna.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Det kan jag inte för det är väl det som ligger lite i sakens natur här att webbutiken enbart agerar mellanhand åt en annan säljare.

T.ex. företaget som driver webbutiken heter "butik" och har skrivit i sina villkor att: "Vi agerar bara mellanhand åt andra säljande näringidkare för att kunna konsolidera leveransen, vid ett eventuellt köp ingår du separata avtal med för varje beställd produkts respektive näringsidkare"
De som sedan faktiskt levererar produkterna heter något helt annat.

Jag skulle t.ex vilja påstå att tradera är ett lyasande exempel på vad jag menar.

Tradera och Blocket är marknadsplatser (annonsplatser om man så vill). Varken Tradera eller Blocket säljer något till konsumenter (förutom då kanske annonsplatser).

Jag säger att den som bedriver försäljningen, även har det slutgiltiga ansvaret. Du kan inte sätta upp en webbutik, t.ex. "BilligaiPhones.se", där du sedan importerar Kina-kopior och säljer som att de vore äkta. I dina villkor skriver du sedan att du bara är en mellanhand och att alla reklamationer/returer/klagomål får tas med tillverkaren i Kina, eller hur?

För då kommer konsumenterna, med stöd av KKL, kunna vända sig till dig för att reklamera varorna.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Tradera och Blocket är marknadsplatser (annonsplatser om man så vill). Varken Tradera eller Blocket säljer något till konsumenter (förutom då kanske annonsplatser).

Jag säger att den som bedriver försäljningen, även har det slutgiltiga ansvaret. Du kan inte sätta upp en webbutik, t.ex. "BilligaiPhones.se", där du sedan importerar Kina-kopior och säljer som att de vore äkta. I dina villkor skriver du sedan att du bara är en mellanhand och att alla reklamationer/returer/klagomål får tas med tillverkaren i Kina, eller hur?

För då kommer konsumenterna, med stöd av KKL, kunna vända sig till dig för att reklamera varorna.

Nu får du ta och ge dig, jag har ingenstans skrivit något om kina.

Jag tog upp att en "webbutik" kan agera mellanhand och på så sätt inte behöva svara mot konsumentköplagen då den inte gäller mellanhänder utan den gäller för konsument och säljande näringsidkare.

Och jag tog upp just Tradera för att det är ett bra exempel på en mellanhand, de förmedlar köp men säljer, mig veterligen, inget själva och behöver därför inte svara inför KKL förutom de för de tjänster/produkter som de eventuellt säljer själva.

Här är ett annat exempel: https://cheapdays.se/produkter.html

Kolla deras villkor, framför allt punkt 1.2: https://cheapdays.se/om-oss/kopvillkor.html

EDIT:
Med det senaste exemplet så skulle i alla fall jag vilja påstå att du har fått svar på detta:

Skrivet av Blomman90:

"Var uppmärksam på att webbutiken kan agera mellanhand" - Vad menar du att denna extremt luddiga mening säger?!?!?!

EDIT2: Medans du ändå är igång kan du ju kika lite på CDON:s villkor

Vissa varor som man köper därifrån köper man ju faktiskt inte från dem, utan från deras "samarbetspartner" vilka man då ingår ett köpeavtal med, fast det är i CDON:s "webbutik".