Köpa verktyg för nätverksinstallation

Permalänk
Medlem

Köpa verktyg för nätverksinstallation

Då det nu börjar bli dags att flytta tänkte jag en gång för alla ta och lära mig att göra egna och bättre nätverksinstallationer än kablar med fasta längder. Målet är dels att göra måttanpassade kablar, men även kunna genomföra installation av fasta uttag. Efter att ha läst på insåg jag snabbt att verktyg behövs och eftersöker nu tips på bra välfungerande verktyg för ändamålet.

Det jag snabbt kunde hitta var Kjell & co verktygssats. Har någon erfarenhet av dessa verktyg? Tips på andra?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

Då det nu börjar bli dags att flytta tänkte jag en gång för alla ta och lära mig att göra egna och bättre nätverksinstallationer än kablar med fasta längder. Målet är dels att göra måttanpassade kablar, men även kunna genomföra installation av fasta uttag. Efter att ha läst på insåg jag snabbt att verktyg behövs och eftersöker nu tips på bra välfungerande verktyg för ändamålet.

Det jag snabbt kunde hitta var Kjell & co verktygssats. Har någon erfarenhet av dessa verktyg? Tips på andra?

Tack på förhand

Dessa verktyg fungerar bra, använder dem ofta.
1. Kroneverktyget för att montera kablar i fasta uttag.
2. Nätverkstestare för felsökning/verifiera att kablar sitter rätt.

Sedan skulle jag inte göra egna patchkablar utan köpa färdiga.

Permalänk
Medlem

Blev rekommenderad att köpa den dyrare versionen som hade returspärr mest för att slippa tänka på hur hårt man ska trycka. Rätt skönt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Köpte följande kit från CDON som var de billigaste jag kunde komma över häromveckan och som jag misstänkte så var det bara att pressa så hårt en kunde men samtidigt går verktyget ganska enkelt i botten.

Om det dock resulterar i en ok crimpning kan jag inte uttala mig om annat än att det blev rätt på första försöket med full gigabithastighet, har dock inte lastat kabeln något överdrivet för att testa avlastningen.

Det bökigaste var just att få kablarna att lägga sig rätt med mindre än en cm som sticker ut samt att kapa dem rakt när de trots allt spretade lite vid sammanklämning mellan tumme/pekfinger.

https://cdon.se/hemelektronik/logilink-verktygskit-for-natver...

Kom även ihåg att det generellt ska vara solida / enkardeliga ledare för uttag och trådade / stranded / flerkardeliga ledare för patch-kablar.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Köp verktygslösa kontakter istället. Kostar några kronor mer per kontakt men fan så mycket enklare att jobba med.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@R4: Köpte min på Conrad, men det är nog samma sats som Kjell har, för dom ser identiska ut förutom märkena.
Hitills så har den funkat bra för de enklare installationera jag har gjort hemma.
Tror att den kanske var något billigare på Conrad, så det kan vara värt att kolla.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag beställde setet som @tuomi tipsade om då jag dessutom hade ett presentkort som höll på att löpa ut. Det blev då 300SEK billigare än det alternativ jag själv hade hittat, sweclockers levererar som alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

Tack för alla svar!

Jag beställde setet som @tuomi tipsade om då jag dessutom hade ett presentkort som höll på att löpa ut. Det blev då 300SEK billigare än det alternativ jag själv hade hittat, sweclockers levererar som alltid

Kul att en kan hjälpa till!

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com