Permalänk
Medlem

Sony KD55XE9305 vs Samsung UE55MU7005

Hej SC,

Jag och flickvännen sitter med en OK (det är märket) TV som är 32", 720p från 2012. Allt är som ni förstår en uppdatering och det börjar dra sig mot att köpa en ny TV. Pengar spelar inte jättestor roll men vi vill inte göra ett dåligt köp prestanda/krona och angående framtidssäkerhet, då vi inte byter TV så ofta. Vi ville helst köpa runt 6000 men konstaterade då att det inte fanns något bra i den prisklassen och har nu budget på max 10 000. Vi tycker inte det känns prisvärt att gå upp till de billigare OLED modellerna.

Vi har kollat på två modeller, Sony KD55XE9305 och Samsung UE55MU7005. Sonyn har vi beställt för 9000kr men Samsungen kom nu ut på rea för 7000kr. Samsungen har vi sett och tyckte om bilden, Sonyn har vi endast sett KD55XE9005 vilket är bakgrundsbelyst istället för kantbelyst men vi tyckte om den även den modellen kan fortfarande vara med i racet.

Kringutrustning och rum:
Vardagsrum, ljusinsläpp från tre håll, två fönster i rummet. Sony förstärkare, XTZ sub och Audio pro satelliter som stereohögtalare. Insignal kommer från Chromecast, Apple- TV och ComHem uttag. TVn planeras att stå på en lägre TV-bänk ca 3.5M från soffan.

Min uppfattning om modellerna följer nedan, baserat på recensioner och det jag sett i person.
Sony:
Premium känsla, bättre bild, tyngre viktmässigt.

Samsung:
Lite mer sleek design, bättre mjukvara, mer budget.

Har någon sett båda modeller och kan ge något uttalande om antingen om:

  • KD55XE9305 i sig själv

  • KD55XE9305 vs KD55XE9005

  • KD55XE9305 vs UE55MU7005

  • Eller någon i Västerås som har en KD55XE9305 som man kan titta lite på?

Tanken har slagit mig att beställa Samsungen också och testa båda på plats i lägenheten för att få en uppfattning av vad som känns bäst. Någon modell jag helt klart glömt i sammanhanget?

Tacksam för all feedback // Fredrik

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Waloth: Båda kommer vara snarlika i fråga om SDR-material då det är VA-paneler med fungerande nedsläckning för hög kontrast. Sony XE9xxx är påtagligt bättre för HDR med högre ljusstyrka och större färgrymd. Samsungen ger lägre latens i spelläget. Sony är ur färgsynpunkt mer korrekt i sitt Bio,pro-läge jämfört med Samsungen i sitt Film-läge.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Tack för bra feedback. Jag förstår att det är svårt för dig att sätta dig in i vår specifika situation, men då vi inte bryr oss om latens så är XE9305 värd prisskillnaden på 2000kr?

Finns det någon skillnad rent generellt på hållbarhet mellan Sony och Samsung?

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Waloth: XE9305 är bättre så fort HDR är inblandat. Om det är värt 2000 kronor kan jag inte svara på, dina pengar, ditt beslut. För att nå motsvarande kvalitet hos Samsung behöver du kliva upp till Q-serien.

Hur det skiljer sig hållbarhet vet förmodligen endast de som sitter på service- och returavdelningar och på något sätt fångar verklig statistik.