Permalänk
Medlem

@f@boy: Finns ju några alternativ.
1. VPN.
2. Ha ett gränssnitt till torrentklienten som du kan nå via internet, helst med användare och lösenord som inloggning.
3. Ha någon form av sync/molntjänstlagring, spara torrentfil på din bärbara, NASen har sen tillgång till samma sync/molntjänst.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@f@boy: finns rutorrent i apps och passar bäst med PIA vpn. Sedan är det bara att vidarebefordra porten till WebUI i routern så kan du köra fjärr.

Förstår du inte vad jag skriver om och inte orkar söka på YouTube tror jag en seedbox för hundringen i månaden är en bättre ide'.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Hehe, nog orkar jag söka allt. Men nu har jag hållit på större delen av dagen, känns det som, så det får bli en annan dag.Många nya ord som ska läsas in vad det är för något. Docker, contain, repository mm.

Visa signatur

MSI B650 GAMING PLUS WIFI | AMD Ryzen 5 7600x | 32Gb Corsair DDR5
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

@f@boy: Kolla min länk så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Håller på, det fanns en nyare. Jag har installerat några gamla diskar till så jag har en cache också. Jag håller bara på att lära mig och testa nu.
Tanken var att köpa en Synology 918 och några WD red 8Tb, men det känns lite overkill för att komma åt mina filmer när jag reser. Jag har inget behov av att spara filmer för att se dem igen och foto och dokument ligger på flera ställen och molnet.

Visa signatur

| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Äntligen! Har jag satt ihop en nas av gamla delar och det gick bättre än förväntat. Men eftersom jag har bäst lina, 1000Mb/s hemma och befinner mig i övernattningslägenhet i veckorna, vill jag kunna starta torrentnedladdning på/till nasen från min bärbara när jag inte är hemma. Hur gör jag då?

Borde väl finnas någon torrent-container med webinterface du kan använda dig av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

@Ahlen: Skrev jag ju om här: #17444745

Är som att ha en egen seedbox.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Provar PIA vpn men jäklar vad man tappar hastighet enligt Bredbandskollen. 12 Mb/s på en 1000 Mb/s uppkoppling, det går bort. Har provat Torguard också och det var bättre men inte tillräckligt bra för att användas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Provar PIA vpn men jäklar vad man tappar hastighet enligt Bredbandskollen. 12 Mb/s på en 1000 Mb/s uppkoppling, det går bort. Har provat Torguard också och det var bättre men inte tillräckligt bra för att användas.

Med ovpn så maxar jag oftast min 250mbit uppkoppling, när abonemmanget löpte ut provade jag två andra, men farten var mycket sämre hos dom, så blev fortsatt kund hos ovpn, man kan prova några timmar gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Äntligen! Har jag satt ihop en nas av gamla delar och det gick bättre än förväntat. Men eftersom jag har bäst lina, 1000Mb/s hemma och befinner mig i övernattningslägenhet i veckorna, vill jag kunna starta torrentnedladdning på/till nasen från min bärbara när jag inte är hemma. Hur gör jag då?

T.ex. Couchpotato
Radarr
Sonarr
Ombi
För automatisk nedladdning eller så installerar du open vpn om du vill göra allt manuellt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Konstigt. Jag får 300 Mbps (30 MBps) med PIA i Windows men så använder jag Holland-servern. Fast i Unraid blir det 60-100 Mbps.

EDIt - Hm, testade nu och fick bara 60/60. PIA kanske blivit för populär sedan Linus tekniktips bytte från att blivit sponsrade av TunnelBjörnen till att bli sponsrade av PIA.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Skrivet av yrfhar:

Konstigt. Jag får 300 Mbps (30 MBps) med PIA i Windows men så använder jag Holland-servern. Fast i Unraid blir det 60-100 Mbps.

EDIt - Hm, testade nu och fick bara 60/60. PIA kanske blivit för populär sedan Linus tekniktips bytte från att blivit sponsrade av TunnelBjörnen till att bli sponsrade av PIA.

Jag ligger på ungefär samma bandbredd med PIA och Ovpn (svenska servrar), jag får ca 400Mbit med en klient.
Enda sättet att få ut gigabit är att köra lastbalansering på flera klienter, jag har 3st klienter på ovpn i pfsense i gateway grupp och ligger på ca 900Mbit.

Permalänk
Medlem

Hur backar ni era unraid servrar? Jag har en NAS på annat ställe som jag skulle vilja sätta upp synk till kanske någon gång i månaden/veckan så kopplar den upp sig och synkar

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem

@Luminex: Har provat några plugin att synka med men inte gillat dem och när jag ändå har en Windowsinstallation i ett VM så kör jag https://www.2brightsparks.com/download-syncbackfree.html mellan min Unraid lagring och en Nas.

Samma med KODI, Tyckte Emby var usel och sätta upp en MSQL databas som docker var för avancerat, då jag aldrig kom på hur man kom i kontakt med databasen och alla guider förutsätter att man redan kan det, så kör MSQL inne i en minimal AMP Linux Server som VM istället. Bara att SSH från Windows med Putty.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Luminex: Jag kör Syncthing mellan mina 2 servrar. Synkar allt viktigt (bilder, dokument osv).

Permalänk
Medlem

@zaap: Körde också Syncthing något år. Bra men jobbigt att rätta till problem om något gick fel tex vid uppdateringar av Syncthing är nog det jag kommer ihåg mest.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

@AxMi-24: Kan lika gärna hävda att ZFS lider av precis samma problem som raid 5 och 6 samt att om du har fler än en raidz i en zpool och du tappar två diskar i en av dessa raidz tappar du ALL data i hela zpoolen. Sen har zfs massa braiga failsafes för annat men två rasade diskar i samma raidz hjälper inte de mot.

Däremot kan inte unRaid tävla eller över huvudtaget mäta sig med raid när det gäller läs och skrivhastighet.

RIADZ2 tillåtet att du förlorar 2 diskar, därav 2an i namnet. Vad är det ZFS lider av? Att man inte kan förlora fler än redundansen? Vilket system tillåter att man förlorar mer än redundansen tillåter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

RIADZ2 tillåtet att du förlorar 2 diskar, därav 2an i namnet. Vad är det ZFS lider av? Att man inte kan förlora fler än redundansen? Vilket system tillåter att man förlorar mer än redundansen tillåter?

T ex unRaid tillåter att man förlorar mer än redundansen "tillåter" utan att man nödvändigtvis förlorar ALLT.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Då förstår jag äntligen unRaid kidsen.. ni accepterar dataförlust.

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Jag förlorade en del mappar när Unraid låste sig och fick kallstarta med resert. Hade backup på det jag förlorade utom på en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Då förstår jag äntligen unRaid kidsen.. ni accepterar dataförlust.

Jag använder unraid, jag har som student inte råd med en full backup på 60 TB data. Om jag då kör med dubbel paritet där jag kan förlora två diskar utan att förlora data i unraid, eller om jag istället kör typ raidz2 spelar ju inte så stor roll. Förutom att i unraid kommer jag inte tappa all data om 3 diskar eller fler skulle råka illa ut. Tycker helt klart att det är ett av de bättre alternativen, även om en full backup vore att föredra så kanske man inte alltid kan lägga 30 000kr till på dubbla antalet hårddiskar.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag använder unraid, jag har som student inte råd med en full backup på 60 TB data. Om jag då kör med dubbel paritet där jag kan förlora två diskar utan att förlora data i unraid, eller om jag istället kör typ raidz2 spelar ju inte så stor roll. Förutom att i unraid kommer jag inte tappa all data om 3 diskar eller fler skulle råka illa ut. Tycker helt klart att det är ett av de bättre alternativen, även om en full backup vore att föredra så kanske man inte alltid kan lägga 30 000kr till på dubbla antalet hårddiskar.

Dock så är det ju bra att ha i åtanke att zfs har snapshots, så vid ev. ransomware eller dylikt så tappar du allt på unraid, men med zfs så backar du tillbaka ett snapshot.

Unraid:
Upp till 2 paritets diskar, om fler diskar går sönder tappar du inte all data utan bara det som fanns på aktuell disk, men får du ransomware eller dylikt som krypterar dina filer så tappar du all data

Zfs:
Upp till 3 paritetsdiskar, om fler diskar går sönder tappar du all data, med hjälp av snapshots så kan du rulla tillbaka och fortsätta köra.

Permalänk
Medlem

Kostar unraid någonting eller är det grattis?

Vet inte om jag har gjort fel, men la in unraid på en USB sticka, satte stickan i en HP microserver..... allt gick bra tills dom ville ha betalt.... typ 60$ för upp till 6 hårddiskplatser.

Följde guider från Lime Techs egna sida och valde senaste Stable Release 2018-06-12

Läste mycket om unraid här på forumet och blev nyfiken då jag söker en nas lösning som b funkar enkelt, och inte uppfattade jag att det kostade någonting. Eller har jag gjort någonting fel ?

Är det värt pengarna?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@skog1s:
Gratis att prova i 30 dagar, men sen kostar det (brukar gå att förlänga testperioden någon gång också).
Kör det i 3 st microserver gen 8, personligen tycker jag att det är värt pengarna. Fördelen är att när man köpt det så får man alla framtida uppdateringar gratis, köpte mina 2013, så har tillkommit en hel del funktioner efter det.

Permalänk
Medlem

@nokialogoshop

Stort tack för svar.

För väl dra fram kortet o betala, då jag gillar det jag sett.

Freenas är lite för mycket djungel för mig, då microservern enbart ska agera NAS.

Kanske @LudvigLindell som startat tråden kan ta med det i första posten, d v s att det kostar.

Hade varit trevligt om jag kunde betala med Swish Men gissar på att det är vanlig hederlig "skriv-ner-dina-kortsiffror"

Fler som tycker att det är värt att betala 60$ ? (dum fråga i denna tråd, jag vet)

Felstavning & Rättning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har i nuläget en server som jag kör Ubuntu-server på som jag använder som seedbox, plex, spelservrar lite då och då och bara backup på privata filer. Har en SSD som systemdisk och tryckt in alla HDDs jag har haft liggandes, så idag är det 4TB + 3 x 1TB.
Är lite sugen på att köra unRAID, men är inte helt hundra. Hade det varit en bra lösning att köra unRAID och sen Ubuntu-sever som VM på det? Eller finns där några nackdelar jag inte känner till.

Trivs bra med att ha Ubuntu och allting fungerar bra med de programmen men jag hade velat ha alltid i en RAID konfiguration och unRAID verkar vara det smidigaste, inte minst för att jag har lite olika hårddiskar i dagsläget.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

@bjoen: Körde Ubuntu Server innan men med light skrivbord så jag kunde köra saker över VNC jag inte klarade av i terminal. Gick över till Unraid och sköter nu allt genom ett WebUI och det är bekvämt. Tycker dock att det fattas en del elementära saker i support trådarna till dockers eftersom skaparna förutsätter att man redan vet. Tex mysql får jag köra i en virtuell Ubuntuserver (16.04) för den kommer jag åt genom putty. Hur fasiken man kom åt den som docker kom jag aldrig på.

Ska du installera Ubuntu Server som VM i Unraid är det viktigt att klicka i advance view och ställa om bios till SEAbios i inställningar. Mycket sådant där småpill som inte kommer med i guiderna men som man ska tänka på.

Nu kör jag headless men vad jag förstår passar Unraid väldigt bra om man kopplar tangentbord och skärm och tex vill köra Windows virtuellt för att spela och även ha Linux virtuellt på samma maskin utan att behöva dualboota. Eller kanske man måste göra det ändå och då faller det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@yrfhar
Körde också Ubuntu via VNC för ett par år sen men använder mig idag nästan bara av webui för rutorrent och SSH när jag behöver pilla på något. Hade egentligen velat köra Ubuntu server och bara ha ett raid system på det, men unRAID verkar vara det populäraste och enklaste raid alternativet just nu. Har aldrig använt mig av något med raid tidigare.

Jag kanske inte alls har förstått hur det funkar i och för sig. Vad jag egentligen vill veta är ifall det blir nästan precis samma sak att ha Ubuntu server som VM i unRAID.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Kostar unraid någonting eller är det grattis?

Vet inte om jag har gjort fel, men la in unraid på en USB sticka, satte stickan i en HP microserver..... allt gick bra tills dom ville ha betalt.... typ 60$ för upp till 6 hårddiskplatser.

Följde guider från Lime Techs egna sida och valde senaste Stable Release 2018-06-12

Läste mycket om unraid här på forumet och blev nyfiken då jag söker en nas lösning som b funkar enkelt, och inte uppfattade jag att det kostade någonting. Eller har jag gjort någonting fel ?

Är det värt pengarna?

Skrivet av grizzly666:

En nackdel är att unraid kostar 59$/89$/129$ (upp till 6/12/unlimited hd) dvs 59$ för 6 hd.
Men var värt det för mig då jag kunde använda 7-8 diskar av olika storlek när jag startade med unraid istället för att behöva handla en massa hd direkt och sen ha 7-8 hd liggandes till ingen nytta.

Innan du handlar är du säker på att du inte kommer behöva mer än 6hd?
Om svaret är allt annat än ett absolut NEJ jag behöver bara 6hd.
Så tänk en gång till om du kanske behöver slanta upp 89$ för 12 hd eller 129$ för unlimited istället.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Innan du handlar är du säker på att du inte kommer behöva mer än 6hd?
Om svaret är allt annat än ett absolut NEJ jag behöver bara 6hd.
Så tänk en gång till om du kanske behöver slanta upp 89$ för 12 hd eller 129$ för unlimited istället.

Om man börjar med Basic kan man ju också uppgradera till Plus eller Pro senare. Själv har jag klarat mig med Basic i några år men kommer nog uppgradera till Plus snart. Den uppgraderingen kostar $39.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]