Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intels kapacitetsproblem på 14 nanometer fortsätter – kan döpa om Z370 till Z390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hade det inte varit mycket mer logiskt att lägga Z370 på hyllan och istället satsa produktionskapaciteten på Z390?

Nej, för Z390 är 14nm och Z370 (och Z270) är 22nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nu ska vi se...

Intel lider kapacitetsbrist så:
De döper om Z270 till Z370, sen döper de om Z370 till Z390 och då är det inte längre brist?

Jag ska döpa om mitt kranvatten till coca cola så har jag obegränsad cola!

De har brist på chipset med integrerade funktioner som nämns i artikeln. De har alltså Z370 chipsets i "överflöd" men saknar Z390 chipsets. Så de tänker alltså ta in en massa moderkort med Z370 chipsetet och applicera tredjepart kretsar till dessa så det i praktiken blir "Z390".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Vet att det var samma visa på Pentium 4 tiden! Där låg Intel hopplöst efter med värmeproblem på exempelvis Prescott , Amd hade en bättre produkt "Athlon 64" men Intel var fortfarande Intel för väldigt många trots att AMD spöade Intels tryckkokare, Sen tror jag det dröjde några månader innan Intel släppte en 64bits cpu Socket 755 Prescott? .

kan nämna att jag hade en gammal Northwood vid det tillfället och kört Intel överlag

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ajp_anton:

Nej, för Z390 är 14nm och Z370 (och Z270) är 22nm.

Aha, vilken jävla röra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

I min mening var det bra för konsumenterna att Intel hade nodproblem ett tag så att vi får en jämn fight mellan AMD och Intel, det är bra med konkurrens. Att Intel nu istället håller på att hamna efter är ju faktiskt dåligt för oss. Hoppas de kan lösa sina problem och ge oss nya fräscha produkten inom ett par år.

Det jag skriver nu ska ses som en väldigt spekulativ reflektion oxh inte en sågning av dina argument för stt slippa dålig stämning 😊

Intel har resurserna flr att orka hamna efter och komma ikapp. Amd har inte råd att luta sig tillbaka oavsett om man skulle ha ett teknologiskt övertag. Man saknar intels skattkista. Risken att intel hamnar efter såpass länge som amd gjorde är mycket liten då man har så mycket kapital och i ett läge kan investera sig ur det genom enorma rnd satsningar.

Det har hänt förr, det kan ev gynna oss mer i längden om amd får förarsätet under en lite längre period så att man även där kan fylla upp skattkammaren inför sämre tider.

De som har mest att förlora är ev aktieägare som investerar kortsiktigt i intelaktier.

Jag hoppas amd kan komma ikapp i marknadsandelar speciellt inom oem-marknaden, varit lite segt där men man har börjat leverera till laptops vilket ör kul.

Lite offtopicsvar kanske, on topic så är det en väldigt märklig situation intel hamnat i vad gäller produktionskapacitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Chefen, vi har stött på problem!"
"Hmm, det var illa. Äh! Döp om nåt gammalt..."

Permalänk
Medlem

@tvelander: Min fråga var ställd i all uppriktighet, jag hade själv Intel förut på X99 och gick över till Threadripper, var galet nöjd med 5960X och 6950X, legendariska CPUer.

Min uppfattning efter att ha läst recensioner mm är att det inte är några större skillnader i 1440P eller 4K mellan Intel och AMD med överklockning, utan endast i lägre upplösningar, det stämmer ej?

Hursomhelst tror jag att det flyter på bra hyfsat oavsett X299, X399 AMD, eller X399 Intel : P Blir lätt bortskämd när vi pratar denna prisklass av hårdvara haha! : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Verkar bökigt. Tror jag stannar på 42nm ett par år till.... :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Så de som hade ett Z270 var tvungna att uppgradera till en Z370 för att köra 8700k. Och de kommer säkerligen tvingas uppgradera till en Z390 för att köra kommande 8 core cpu versionen.

Sedan visar det sig att det i princip är samma chip. Varför krångla till det och inte lägga nedräkningtimer på moderkortet med en gång så att moderkortet på detta sätt bara håller i ett halvår.

Det fanns ju en snarlik sådan funktion tidigare. Den kallades "aktiv kylning av nordbrygga med 20 mm fläkt i 6000 rpm". =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aeig:

@tvelander: Min fråga var ställd i all uppriktighet, jag hade själv Intel förut på X99 och gick över till Threadripper, var galet nöjd med 5960X och 6950X, legendariska CPUer.

Min uppfattning efter att ha läst recensioner mm är att det inte är några större skillnader i 1440P eller 4K mellan Intel och AMD med överklockning, utan endast i lägre upplösningar, det stämmer ej?

Hursomhelst tror jag att det flyter på bra hyfsat oavsett X299, X399 AMD, eller X399 Intel : P Blir lätt bortskämd när vi pratar denna prisklass av hårdvara haha! : )

Mvh

Är extremt kräsen så vill inte köpa på mig extra frametimes och latens om det går undvika.
Samma sak va med mina Fury X gick inte använda till det jag vill ha till slut.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Grattis intel.

Första gången jag känner mig riktigt missnöjd med ett datorköp. (Maximus x hero och 8700k i februari).

Blir definitivt AMD nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Grattis intel.

Första gången jag känner mig riktigt missnöjd med ett datorköp. (Maximus x hero och 8700k i februari).

Blir definitivt AMD nästa gång.

Aj då. Tråkigt. Varför blev du missnöjd, kom du från en 7700k?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Aj då. Tråkigt. Varför blev du missnöjd, kom du från en 7700k?

Från en 6700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad håller Intel på med? Snacka om att dom har hamnat i de blå....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Från en 6700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är ju inte mycket skillnad på de två. 2 extra kärnor och lite snabbare single core prestanda. Där borde du nog väntat nån generation till eller två för att känna av något. Eller AMD då om du sysslar med sånt som kräver många kärnor. Det händer ju inte särskilt mycket mellan generationerna.spännande tider nu även om det inte går så bra för Intel eller kanske just därför.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Bra, blir lättare för konsumenter att välja delar som passar då!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Men, vad tusan har hänt därborta hos Intel egentligen?
Man kan ju förstå att dom blev tagna på sängen av AMD, men nu verkar dom ju tappat kontrollen helt!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tvelander:

Är extremt kräsen så vill inte köpa på mig extra frametimes och latens om det går undvika.
Samma sak va med mina Fury X gick inte använda till det jag vill ha till slut.

Är ju lite mer än "frametimes" som kan påverkas. Men är inte spelprestanda lite fel måttstock om man är ute efter en HEDT plattform med tanke på att både Intels och AMDs HEDT plattformar presterar sämre i spel jämfört med deras mainstream plattformar?

Threadripper är inte på något sätt en dålig produkt, tvärtom är den klart bättre jämfört med Intel på "rätt" typ av problem.

Linux är rätt i genomsnitt bättre än Windows på att hantera många kärnor. Framförallt är Linux bättre än desktop Windows versionerna på att hantera NUMA (Threadripper har två NUMA-zoner, en per CPU-krets).

Om man mot bakgrund av det kikar på hur i7-7740X (högt klockad 4C/8T), i7-7820X (8C/16T), i9-7900X (10C/20T) samt TR-1950X (2x 8C/16T) presterar i detta test av Phoronix ser man ett rätt tydligt mönster.

Har man problem som är "embarrassingly parallel" rockar Threadripper. Exempel på sådana är Cinebench och C-Ray

Threadripper är snabbast av alla i C-Ray

Föga oväntat är i7-7740X snabbast i fall som bara använder en CPU-kärna. Dock presterar Threadripper precis som förväntat i detta fall, NUMA är ett icke-problem för program som bara använder en CPU-tråd

Ingen större skillnad i LAME då det inte är något gigantisk skillnad i maxfrekvens

Det som många helt verkar missa är hur applikationer som kan använda många CPU-trådar, men som inte är "embarrassingly parallel", uppför sig. Det kan ge resultat man kanske inte alls förväntar sig.

En variant är att programmen faktiskt skalar rätt OK med CPU-kärnor, men ser noll skalning över NUMA-zoner. Detta är i praktiken ett vanligt fall!

i9-7960X är klart snabbast medan TR-1950X presterar rätt mycket som en R7-1800X

Men finns också fall där NUMA totalt dödar prestanda, trots att det skalar lysande på en monolitisk design.

i9-7960X är klart snabbast medan TR-1950X får se sig slagen av en fyrkärnig i7-7740X

Geometrisk medelvärde över alla tester i Phoronix artikeln visar att man testet program som skalar rätt väl med CPU-kärnor. Sätter man i7-7740X som bas så är

  • i7-7820X 44 % snabbare

  • i9-7900X 70 % snabbare

  • i9-7960X 101 % snabbare

  • TR-1950X 53 % snabbare

D.v.s. genomsnittet är rätt värdelöst här, är inte korrekt att hävda att TR-1950X presterar mellan i7-7820X och i9-7900X då det bara gäller en klass av applikationer, de som inte hanterar NUMA väl men där flera NUMA-zoner i alla fall inte försämrar prestanda.

Men angående artikeln: Att man har kapacitetsproblem på 14 nm är självklart dåligt för dem, men om man tänker ett steg till: varför har man kapacitetsproblem?

Förutom det uppenbara att man planerat att köra konsument-serien på 10 nm vid det här läget betyder det att man säljer väldigt mycket CPU-kretsar (rimligen alla man har kapacitet att producera).

Så råder nog ingen omedelbar kris, framförallt inte så länge man lyckas hålla var sin 99 % andel av servermarknaden. Min egen gissning för ett år sedan är vid det här läget rätt ordentligt fel, gissade på att Intel borde kunna hålla ~90 % av servermarknaden medan AMD och ARM vid det här laget borde haft totalt ~10 %.

Men i backspegeln är det inte helt oväntat. Skylake SP har visat sig vara bättre än de flesta gissade, det är betydligt mer än en normal uppgradering av föregående generation. Vidare är Epyc en rätt smal produkt, den har ju precis samma problem som Threadripper (egentligen ännu mer då Epyc har fyra NUMA-zoner per sockel, Intel har en NUMA-zon per sockel upp till 28 kärnor).

D.v.s. det vi har nu går inte alls att jämföra med Athlon64 tiden. Pentium 4 var en OK desktop CPU, men Athlon64 var bättre. Pentium 4 var också en helt värdelös server CPU, vilket vi då också såg marknaden inse då AMD under flera år sålde alla Opterons de kunde producera!

Idag har AMD en bra desktop CPU, men Intels är i genomsnitt bättre. AMD har en OK server CPU, men Intel har den klart bästa server CPUn bortsett från ett par nischer (och bland dessa nischer har AMD bara en delmängd då Cavium ThunderX2 lyckats väldigt väl i sina nischer som i flera fall överlappar med Epyc).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yoshman:

Är ju lite mer än "frametimes" som kan påverkas. Men är inte spelprestanda lite fel måttstock om man är ute efter en HEDT plattform med tanke på att både Intels och AMDs HEDT plattformar presterar sämre i spel jämfört med deras mainstream plattformar?

Nä asså du kan få utan problem 7900X 5GHz på vatten och höga minnen om du kör Apex som jag hade tänkt förut.
Det är bara dyrare än de smakar tex.. men det är kul!

Och 6 core räcker inte till för det jag ska göra.

Kommer köra SLI och PCI SSD så lanes räcker inte till..

Edit : Och surround där sänker jag CPU rätt fort ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tvelander:

Nä asså du kan få utan problem 7900X 5GHz på vatten och höga minnen om du kör Apex som jag hade tänkt förut.
Det är bara dyrare än de smakar tex.. men det är kul!

Och 6 core räcker inte till för det jag ska göra.

Kommer köra SLI och PCI SSD så lanes räcker inte till..

Edit : Och surround där sänker jag CPU rätt fort ^^

Finns absolut fall där HEDT är toppvalet, det var inte min invändning. Sen finns orsaken att man bara vill ha en viss plattform, kanske inte helt ovanligt i ditt fall?
Köpte själv en Ryzen utan egentligt behov utöver att jag ville ha just en Ryzen, hade än mindre anledning att uppgradera till nuvarande R7-2700X, men varför inte? Har funderat på en i9-7900X, mest för att få tag i AVX512 men väntar nog på Ice Lake i stället (fast givet artikeln kanske man får vänta till ragnarök innan Intels 10 nm materialiserar sig...).

Var kanske mer ett inlägg till de som frågade dig varför inte TR är ett alternativ.

Kan absolut förstå att man får en liten sned bild av TR vs SKL-X om man läser t.ex. SweClockers tester. De, likt många andra, testar i grunden samma "embarrassingly parallel" fall flera gånger om (i SweC fall är ju hälften av icke-spel rendering som är "embarrassingly parallel").

Så poängen var lite att du har absolut en poäng i att saker där design hos TR är direkt olämplig.

För "rätt" saker är TR väldigt rätt, men till skillnad från Intels HEDT som i värsta fall bara är ett icke-prisvärt köp men helt OK prestanda (tack vare sin monolitiska design) så kan TR-designen ge riktigt dålig prestanda (sämre än Ryzen 7) i "fel" typ av applikationer.

Det mesta som är latenskänsligt är en dålig idé på TR, men många sådana saker kan ändå fungera OK på Ryzen (så problemet är hur TR är designad, inte mikroarkitekturen Zen).

Körde dual Xeon 2690 som arbetsstation på jobbet under ett par år. Vettigt för det jag gjorde då, men i allmänhet är det en rätt dålig desktop-plattform då väldigt få desktop-applikationer kan dra nytta av ett sådant systemet. Dual Xeon 2690 är rätt lik TR-1950X, både har två NUMA-zoner och 2x 8C/16T.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Hmmm, nu har jag fått en 8086 gratis som jag ville sätta i ett z390. Men nu blir jag tveksam, ville ha riktigt USB-c och Bluetooth 5.0. Har alla komponenter till mitt ITX-bygge klart förutom moderkort, en M.2, 2 SSD på 1 TB, en 8TB HDD i et NZXT 200i... Men vad ska jag välja för chipset nu?

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem

Sett från den ljusa sidan, åtminstone nu kan man stoppa in sina "Coffee Lake Refresh" 8-core varianter i gamla Z370 som kanske inte var ens planen från början (dvs. begränsa till Z390 i typisk Intel fashion.) Så bra med lite konkurrens, kapacitetsproblem låter mera som en billig ursäkt att slopa urspungliga planen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Föga oväntat är i7-7740X snabbast i fall som bara använder en CPU-kärna. Dock presterar Threadripper precis som förväntat i detta fall, NUMA är ett icke-problem för program som bara använder en CPU-tråd

Gäller väl bara om applikations minnesarea understiger NUMA-zonens minneskapacitet? Men borde vara ovanligt med enkeltrådade applikationer som tar mer än hälften av systemets RAM så det är nog ett icke-problem i allafall.

Skrivet av Yoshman:

Men angående artikeln: Att man har kapacitetsproblem på 14 nm är självklart dåligt för dem, men om man tänker ett steg till: varför har man kapacitetsproblem?

Förutom det uppenbara att man planerat att köra konsument-serien på 10 nm vid det här läget betyder det att man säljer väldigt mycket CPU-kretsar (rimligen alla man har kapacitet att producera).

Överbeläggningen på 14nm produktionen är ju bra för de Intel-fabrikerna, de borde vara rätt lönsamma när de går konstant på 100%, men man undrar ju lite smått hur mycket kapacitet deras 22nm-frabriker går på, hade kanske varit bra idé att designa även z390 för den processnoden.

Skrivet av Yoshman:

Så råder nog ingen omedelbar kris, framförallt inte så länge man lyckas hålla var sin 99 % andel av servermarknaden. Min egen gissning för ett år sedan är vid det här läget rätt ordentligt fel, gissade på att Intel borde kunna hålla ~90 % av servermarknaden medan AMD och ARM vid det här laget borde haft totalt ~10 %.

Men i backspegeln är det inte helt oväntat. Skylake SP har visat sig vara bättre än de flesta gissade, det är betydligt mer än en normal uppgradering av föregående generation. Vidare är Epyc en rätt smal produkt, den har ju precis samma problem som Threadripper (egentligen ännu mer då Epyc har fyra NUMA-zoner per sockel, Intel har en NUMA-zon per sockel upp till 28 kärnor).

Prestanda och pris spelar givetvis in vid server-försäljning, men i detta fallet tror jag det mer handlar om tillgänglighet, har knappt funnits några EPYC-servrar från de större tillverkarna, HP tog fram sin första som var CL3150 i höstas men det verkade vara ett hafsbygge där de inte lyckades få med t.ex. sin iLO, Dell har typ två modeller i sortimentet, Cisco inga vad jag vet, Lenovo har väl nån modell. Jag har inte kollat runt så noga men med kanske något enstaka undantag så finns det inga blad-servrar med EPYC ännu.

Så EPYC-cpun är lite nischad där den är bra på vissa saker och mindre bra på andra, i kombination med rätt så nischade servrar som släppts med den (1U/2U med massa NVMe-disk) så blir den rätt ointressant för många kunder.

Lite samma sak med ARM, prestandan förut har ju begränsat användning av ARM-baserade servrar till vissa nischer, är väl först nu med Cavium Thunder X2 som det börjar bli lite intressant, men det saknar rätt mycket mjukvaru-stöd i form av optimeringar för arkitekturen vilket får prestandan att ligga efter på vissa saker, misstänker att det fortfarande är 2-3 år bort innan mjukvaran börjar närma sig och givetvis så behöver de större tillverkarna leverera systemlösningar med ARM i vilket också känns som det är ett tag bort. Molnleverantörer är nog de som har bäst resurser idag att kunna basera system på det.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Skulle inte den där Jim Keller eller vad han heter hjälpa Intel?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

I min mening var det bra för konsumenterna att Intel hade nodproblem ett tag så att vi får en jämn fight mellan AMD och Intel, det är bra med konkurrens. Att Intel nu istället håller på att hamna efter är ju faktiskt dåligt för oss. Hoppas de kan lösa sina problem och ge oss nya fräscha produkten inom ett par år.

Det går nog ingen nöd på Intel under lång tid framöver, med tanke på alla vinster som genererats under lång tid. När Intel har ett antal kvartal, eller ett par år med förlust kan jag vara lite med på ditt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det går nog ingen nöd på Intel under lång tid framöver, med tanke på alla vinster som genererats under lång tid. När Intel har ett antal kvartal, eller ett par år med förlust kan jag vara lite med på ditt resonemang.

Vinster som de delat ut till aktieägare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yoshman:

Finns absolut fall där HEDT är toppvalet, det var inte min invändning. Sen finns orsaken att man bara vill ha en viss plattform, kanske inte helt ovanligt i ditt fall?
Köpte själv en Ryzen utan egentligt behov utöver att jag ville ha just en Ryzen, hade än mindre anledning att uppgradera till nuvarande R7-2700X, men varför inte? Har funderat på en i9-7900X, mest för att få tag i AVX512 men väntar nog på Ice Lake i stället (fast givet artikeln kanske man får vänta till ragnarök innan Intels 10 nm materialiserar sig...).

Var kanske mer ett inlägg till de som frågade dig varför inte TR är ett alternativ.

Kan absolut förstå att man får en liten sned bild av TR vs SKL-X om man läser t.ex. SweClockers tester. De, likt många andra, testar i grunden samma "embarrassingly parallel" fall flera gånger om (i SweC fall är ju hälften av icke-spel rendering som är "embarrassingly parallel").

Så poängen var lite att du har absolut en poäng i att saker där design hos TR är direkt olämplig.

För "rätt" saker är TR väldigt rätt, men till skillnad från Intels HEDT som i värsta fall bara är ett icke-prisvärt köp men helt OK prestanda (tack vare sin monolitiska design) så kan TR-designen ge riktigt dålig prestanda (sämre än Ryzen 7) i "fel" typ av applikationer.

Det mesta som är latenskänsligt är en dålig idé på TR, men många sådana saker kan ändå fungera OK på Ryzen (så problemet är hur TR är designad, inte mikroarkitekturen Zen).

Körde dual Xeon 2690 som arbetsstation på jobbet under ett par år. Vettigt för det jag gjorde då, men i allmänhet är det en rätt dålig desktop-plattform då väldigt få desktop-applikationer kan dra nytta av ett sådant systemet. Dual Xeon 2690 är rätt lik TR-1950X, både har två NUMA-zoner och 2x 8C/16T.

Kört enthusiasts sedan X48 aldrig haft mainstream som main dator så man saknar vissa möjligheter ^^
Sitter leker med dubbla 24 core plat på jobbet fy fan vilka datorer.
Redigera och rendera film på dom går så äckligt fort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nu ska vi se...

Intel lider kapacitetsbrist så:
De döper om Z270 till Z370, sen döper de om Z370 till Z390 och då är det inte längre brist?

Jag ska döpa om mitt kranvatten till coca cola så har jag obegränsad cola!

Bra det. Jag älskar Cola haha

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Undrar om detta kan vara den verkliga orsaken till att Intels VD fick gå?

Permalänk
Avstängd

@Yoshman: Rätt hårdvara till rätt problem, jag hade inte tackat nej till nya TR med 32 cores för att baka ljus i Unity. Ska jag köra en databas, not so much

Visa signatur