Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd Dator för programmering

Permalänk

Köpråd Dator för programmering

Jag ska börja programmering på Yh nu till VT så jag behöver införskaffa mig ett nytt bärbar dator.

Jag skulle behöva några tips på bra bärbar dator jag vill lägga någonstans på 10-12 k men kan stretcha mig till 13500 om det skulle visa sig att det är en stort prestanda hopp mellan 10 och 13.

är i7 betydligt bättre än i5?

och jag har läst någonstans att 8gb RAM börjar bli lite som ett nedre tröskel för vad man ska ha, är detta korrekt eller är det BS?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem

@King_Carlos: Köp en dator för 6-7k och så installerar du valfri Linux distribution. Du kommer inte sitta med intensiv data-behandling så du behöver inte den senaste processorn eller mer än 8Gb minne ens.

Permalänk
Medlem

För utbildning så klarar du dig med en 15 år gammal dator. Det är en texteditor vi snackar om här...

Det du vill lägga pengar på, det är ett bra tangentbord. Tänk på att mekaniska brytare för spel och skriva sällan är de samma. Gå till butik o testa skriva ett stycke text

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

@King_Carlos: Lägg inte ner energi på att få in Linux eller något annat konstigt, du kan köpa dig en laptop för 5000 eller så och köra det färdiginstallerade windows. Testa att tangentbordet är trevligt, det är mycket viktigare än 16gb ram.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Inaktiv

Roligt att du tänker bli programmerare. Ett bra första steg är att tänka ut en kravspecifikation på din arbetsdator.

Rent generellt skulle jag säga att allt under i 3 (endast gen 8, annars i5/i7), 8GB ram och 256GB SSD är inget man vill sitta med i dag.

Och för de pengarna du vill spendera så hamnar du inte så långt över, beroende på vad man prioriterar. T.ex. denna ser bra ut.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Inom laptops så säljer de ofta ut dem på rea, så om man bara har generella krav så kolla in rea som är ibland och du kan göra ett fynd.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag min gaming PC hemma, jobbet bara vanlig stationär, samt en Surface Pro perfekt när man sitter på kaffe, tåg och på resande fot.

Du kan ju i princip programmera på vad som helst.

Permalänk
Medlem

Jobbar och har jobbat som systemutvecklare i 15år och en slutsats jag alltid kommer till när jag behöver ny dator är följande.

1) Mycket RAM (32-64Gb Minst)
2) CPU med många kärnor
3) SSD i mängder

Varför just dessa slutsatser, jag sitter med många olika språk så som C# (.NET 4.x, .NET Core), Ruby, Python, Perl, Java, C och C++

Jag vill ha isolerade miljöer för dessa språk, och har en uppsjö virtuella maskiner som passar in beroende på vad det är för språk jag arbetar med för stunden. Flera virtuella maskiner igång sammtidigt underlättas om man har mycket RAM och en eller fler fläskiga CPU:er.

Men dessa "krav" minskar ju väldigt snabbt om man inte behöver sitta med en mång virtuella maskienr

Och om det är i utbildningssysfte skulle jag nog hålla mig till något billigare, men gärna en bra CPU och dugligt med RAM

Alternativet är ju också att köpa en begagnad dator, thinkpad må se förjävliga ut...men deras något äldre modeller är riktigt bra.

Permalänk
Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk

När jag pluggade systemutveckling satt jag på en dator med i5:a, 8Gb RAM och 256Gb SSD. Vilket jag klarade mig fint på. Nu arbetar jag som utvecklare och sitter på en dator med XEON, 32Gb RAM och 512Gb SSD.

Allt beror på vilken typ av utveckling som bedrivs, men du ska antalgigen klara din utbildning på en i5:a, 8Gb RAM och 256Gb SSD. Eventuellt att du kan behöva större lagringsutrymme.

Permalänk
Inaktiv

Om man gillar 13" så ser den riktigt bra ut, det gäller att googla på recensioner. Det verkar dock inte vara någon dator för spel.

Permalänk
Medlem

Håller med om att tangentbordet spelar roll. Det som är prio är en layout du är bekväm med (vad det gäller numpad eller ej, home/end/pgup/pgdown, funktionstangenter) samt att tangenterna går att trycka på snabbt då du kommer träna upp din skrivhastighet. Trevligt med bakgrundsbelysning också.

Men även till val av mus är viktigt - jag skulle aldrig vilja jobba med mjukvara med endast touchpad.

Också skärmstorlek - här tycker jag det krävs åtminstone 2st 24" 1080p, men gärna högre upplösning och storlek. Fler än 3 skärmar är onödigt. Ofta har man uppe koden på en skärm och kravspec/design/internet på den andra.

Hoppas det var till hjälp

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Skrivet av samiranta:

@King_Carlos: Lägg inte ner energi på att få in Linux eller något annat konstigt, du kan köpa dig en laptop för 5000 eller så och köra det färdiginstallerade windows. Testa att tangentbordet är trevligt, det är mycket viktigare än 16gb ram.

Mycket enklare med Linux än windows på min utbildning inom datavetenskap iallafall. Bara strul och extrafix med windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Mycket enklare med Linux än windows på min utbildning inom datavetenskap iallafall. Bara strul och extrafix med windows.

Nu skulle väl TS gå en YH. Så vi vet ju inte vilken inriktning hans YH-utbildning har. Det finns ju många .NET-utbildningar inom YH, då känns det ju lite fel med Linux.

De flesta YH-utbildningar inom utveckling var iaf för något drygt år sen med inriktning mot Windows-miljöer. Satt i ledningsgruppen för en YH-utbildning så jag fick ta del av statistik från YH-myndigheten. Det finns ju medinriktning mot Linux också, men då är det mer systemadministration. Men min källa är ju för förra året.

Rätt verktyg för rätt arbete är mitt råd.

Skulle vara intressant att veta mer vilken YH-utbildning TS ska gå för att kunna ge mer konkreta förslag.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk

jag hade satsat på en dator med i3, ssd-disk och 1080 skärm, men jag hade inte lagt mer är 6-7 tusen.