Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Sådana i bästa fall underförstådda resonemang kan vi inte luta oss mot när vi diskuterar här på forumet. Det finns ju gott om 120+ Hz-skärmar utan G‑Sync, och om någon undrar om G‑Sync är värt är ju G‑Sync vs ingen synk vid samma frekvens den enda relevanta jämförelsen.

Ojdå, vad pretentiöst det blev, men kan och bör är två olika saker, sedan så har folk en tendens att vara något otydliga vid frågeställningar i vissa trådar.

Oavsett, om man funderar på +2000 eller inte för G-Sync så pratar man nog (<- ett antagande) inte om en instegsskärm, och datorns prestanda (som är okänd) är också relevant, då en krutigare burk utan problem trycker ut frames en bit över 100Hz i alla fall i många titlar. Sen kan man gå in på hur ofta servern faktiskt trycker ut data till klienten och med vilken varians, vilket påverkar saker och ting mest i mitt tycke, oavsett hur välsynkat mitt lokala system renderar.

Men åsikten kvarstår, efter några timmars labbande här och där med polarens Asus PG278QR kontra min egen AOC Q2778VQE som jag kört i många månader så... nej. Ingen fundamental skillnad på upplevelse, inte i DOTA2 i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

G-sync är trevligt men inte värt den extra kostnaden enligt mig. Har du en high-end dator för över 20k och vill ha en skärm som matchar det så är G-sync motiverat. Annars kan du investera de där 2000 kronorna på t.ex. en vassare CPU eller bättre grafikkort.

Jag har haft G-sync (100Hz)några månader och gick sedan tillbaka till en skärm utan G-sync (144Hz) och den högre refresh raten gör mycket mer för upplevelsen än G-sync. Det var absolut inga problem att förlora den funktionen.

Alla har ju olika tycke och smak, och det blir lätt en "hallon vs. lakrits"-diskussion av det, men man kan åtminstone sammanfatta det med att OM man är känslig för tearing och microstuttering så är G-Sync definitivt väl investerade pengar. Idag har ju även de billigaste gamingskärmarna 144 Hz, så det känns väl snarare som att det är svårt att undvika.

Skrivet av RHWarrior:

Men åsikten kvarstår, efter några timmars labbande här och där med polarens Asus PG278QR kontra min egen AOC Q2778VQE som jag kört i många månader så... nej. Ingen fundamental skillnad på upplevelse, inte i DOTA2 i alla fall.

Det finns folk som inte hör skillnad mellan en Pioneer och en NAD heller, och det beror inte på att skillnaden inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Alla har ju olika tycke och smak, och det blir lätt en "hallon vs. lakrits"-diskussion av det, men man kan åtminstone sammanfatta det med att OM man är känslig för tearing och microstuttering så är G-Sync definitivt väl investerade pengar. Idag har ju även de billigaste gamingskärmarna 144 Hz, så det känns väl snarare som att det är svårt att undvika.
Det finns folk som inte hör skillnad mellan en Pioneer och en NAD heller, och det beror inte på att skillnaden inte finns.

Jo, jag ju halvaudiofil och -videofil.
Men om jag uttrycker mig såhär då, inte skillnad nog för att _jag_ ska bry mig.

Bästa är att sätta en budget och sen testa produkterna i butik om man kan, då vet man själv hur bra/dåligt det känns, men det kan va svårt om man bor på mindre ort.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Känns som övervägande är att skaffa g-sync och ja jag köpte ju precis en dator för en slant så kanske ska överväga att kolla upp det.
Nån av er som vet om det finns nån butik som tex har skärm med och utan så man kan kolla eller kan man be dom plocka fram det är ju frågan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem

Till arpg och mmo spel skulle jag nog lägga dessa 2K på ett kraftfullare grafikkort och skaffat en vanlig 144Hz skärm.
Då detta enligt mig skulle göra mer för prestandan och grafik, dessa spel behöver ju inte lika snabba rörelser jämfört med snabba FPS spel likt CS m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

dessa spel behöver ju inte lika snabba rörelser jämfört med snabba FPS spel likt CS m.m.

Menar du att G-Sync skulle hjälpa "snabba rörelser", eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Menar du att G-Sync skulle hjälpa "snabba rörelser", eller vad?

Kanske var fel formulerat av mig!
Det jag menar är att vid spel som arpg och mmo. så behöver du ju inte 144fps för att få en bra spel upplevelse, då det inte påverkar i lika stor grad. som när man spelar snabba FPS spel.
Köper man då en vanlig 144HZ skärm med de egenskaper man är ute efter t.ex bildkvalite, låg latency m.m.
Så gör man bättre i att lägga dessa 2K på ett bättre grafikkort, sålänge man kan hålla en skaplig FPS nivå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Kanske var fel formulerat av mig!
Det jag menar är att vid spel som arpg och mmo. så behöver du ju inte 144fps för att få en bra spel upplevelse, då det inte påverkar i lika stor grad. som när man spelar snabba FPS spel.
Köper man då en vanlig 144HZ skärm med de egenskaper man är ute efter t.ex bildkvalite, låg latency m.m.
Så gör man bättre i att lägga dessa 2K på ett bättre grafikkort!

Fast hög uppdateringsfrekvens hjälper ju inte mot tearing eller att det är lång renderingstid på enstaka frames så att det blir stuttering, och det kommer hända någon gång då och då oavsett hur kraftfullt grafikkort du har. G-Sync jämnar ut flödet av bilder genom att kontrollera vad som ritas samt matcha skärmens uppdateringsfrekvens, så långt det är möjligt, med det antal FPS som din GPU trycker ut.

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig kunna gå ifrån G-Sync

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Kanske var fel formulerat av mig!
Det jag menar är att vid spel som arpg och mmo. så behöver du ju inte 144fps för att få en bra spel upplevelse, då det inte påverkar i lika stor grad. som när man spelar snabba FPS spel.
Köper man då en vanlig 144HZ skärm med de egenskaper man är ute efter t.ex bildkvalite, låg latency m.m.
Så gör man bättre i att lägga dessa 2K på ett bättre grafikkort, sålänge man kan hålla en skaplig FPS nivå!

Förstår hur du menar, men tycker i så fall att G-sync ÄR för just MMO/ARPG då det bidrar till flytet i spelet på bekostnad av input-lag, vilket man inte vill ha i snabba FPS-spel.
Gick själv från en gammal samsung TV/monitor (1080p 24" 60Hz TN) till en Acer Predator (1440p 27" 165Hz IPS G-sync) och tycker att det var en otrolig skillnad, mest frekvensen och paneltypen, men g-sync gör en märkbar skillnad i de flesta spel jag spelar, mest i MMO där man ofta får FPS-dippar (raid etc)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Mitt mainspel är World of Warcraft och spelat det i närmare 13 år nu och den dagen då jag skaffade min 165Hz 1440P G-sync skärm så vet jag en sak iaf, jag komemr aldrig kunna leva utan den typen av skärm igen. Det är helt sjukt vad det jämnar ut framedrops och dessutom givetvis tar bort ev tearing som kan uppstå.

Så till fråga om det hjälper, absolut utan tvekan!

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

Har spelat MMO i snart 15 år nu.

Kör med en Asus PG278Q sen den kom till sverige ihop med ett 1080Ti.
Kommer aldrig köra osynkat mer.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast hög uppdateringsfrekvens hjälper ju inte mot tearing eller att det är lång renderingstid på enstaka frames så att det blir stuttering, och det kommer hända någon gång då och då oavsett hur kraftfullt grafikkort du har. G-Sync jämnar ut flödet av bilder genom att kontrollera vad som ritas samt matcha skärmens uppdateringsfrekvens, så långt det är möjligt, med det antal FPS som din GPU trycker ut.

Skrivet av sweisdapro:

Förstår hur du menar, men tycker i så fall att G-sync ÄR för just MMO/ARPG då det bidrar till flytet i spelet på bekostnad av input-lag, vilket man inte vill ha i snabba FPS-spel.
Gick själv från en gammal samsung TV/monitor (1080p 24" 60Hz TN) till en Acer Predator (1440p 27" 165Hz IPS G-sync) och tycker att det var en otrolig skillnad, mest frekvensen och paneltypen, men g-sync gör en märkbar skillnad i de flesta spel jag spelar, mest i MMO där man ofta får FPS-dippar (raid etc)

Säger inte att det inte hjälper till viss grad med G-sync men frågan var ju om det är vär de extra 2K, är ju upp till OP!
Men många kanske också går från 60Hz till 144Hz och då är det ju till stor del frekvensen som man uppskatar av den nya skärmen!
Högre frekvens ger ju ett bättre flyt i det mesta sålänge man har ett grafikkort som kan spotta ut FPS i denna nivå!
Ligger man på 90+ FPS så lär ju inte mindre dippar märkas i någon större grad utan det man mest uppsakattar är ju den högre refresh raten av skärmen!
Därav min åsikt att lägga dessa 2K på ett bättre grafikkort! är ju såklar upp till OP vad han/hon tycker i frågan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Säger inte att det inte hjälper till viss grad med G-sync men frågan var ju om det är vär de extra 2K, är ju upp till OP!
Men många kanske också går från 60Hz till 144Hz och då är det ju till stor del frekvensen som man uppskatar av den nya skärmen!
Högre frekvens ger ju ett bättre flyt i det mesta sålänge man har ett grafikkort som kan spotta ut FPS i denna nivå!
Ligger man på 90+ FPS så lär ju inte mindre dippar märkas i någon större grad utan det man mest uppsakattar är ju den högre refresh raten av skärmen!
Därav min åsikt att lägga dessa 2K på ett bättre grafikkort! är ju såklar upp till OP vad han/hon tycker i frågan!

Tyvärr är en hög genomsnittlig FPS ingen garanti för att man inte får stuttering, och känslan förstärks när det är stora skillnader i FPS. Skyrim är ett bra exempel, det är helt omöjligt att få helt ryckfritt även med 1080 Ti utan G-Sync. Adaptiv synkronisering är framtiden.

Permalänk
Medlem

Så länge din dator kan skicka ut fler bilder än din valda uppdateringsfrekvens så fungerar v-sync fortfarande väldigt bra.

Kan den inte det, ja då är g-sync och liknade adaptiv sync att föredra, kommer ge dig ett bättre flyt utan tearing.

Som sagt innan bör både v-sync och g-sync inte användas vid snabba fps spel eftersom det höjer input-lag, dock tror jag g-sync har mindre fördröjning än vsync. Såvida du bryr dig om input-lag.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr är en hög genomsnittlig FPS ingen garanti för att man inte får stuttering, och känslan förstärks när det är stora skillnader i FPS. Skyrim är ett bra exempel, det är helt omöjligt att få helt ryckfritt även med 1080 Ti utan G-Sync. Adaptiv synkronisering är framtiden.

Jo visst är det bra med Adaptiv-synkronisering, Det jag menar är att man till stor del inte märker av detta ifall det enbart är små dippar i FPS.
I arpg skulle jag till stor del inte bry mig om detta i mmo kanske till viss del, beror såklar på hur bra grafikkort man har och på vilka inställningar man spelar på!
Är ju såklar upp till OP om det är värt den extra kostnaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Så länge din dator kan skicka ut fler bilder än din valda uppdateringsfrekvens så fungerar v-sync fortfarande väldigt bra.

En enda frame som tar längre än 16,67 ms att rendera gör dock att Vsync skickar dig till 30 FPS-land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En enda frame som tar längre än 16,67 ms att rendera gör dock att Vsync skickar dig till 30 FPS-land.

Detta är sant ifall man droppar från 60 till 30FPS med Vsync, i detta fall är skillnaden stor och märkbar, men om man tex droppar från 120 till 90FPS utan Vsync är skillnaden bra mycket mindre och knappt märkbar då nästa frame kommer så mycket snabbare och är då knappt märkbar!
60FPS 16,67ms
30FPS 33,33ms
En fördubbling av latency.
120FPS 8,33 ms
90FPS 11,11 ms
Är då endast en liten del av latencyn du upplever vid 60 ner till 30 FPS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Så länge din dator kan skicka ut fler bilder än din valda uppdateringsfrekvens så fungerar v-sync fortfarande väldigt bra.

Kan den inte det, ja då är g-sync och liknade adaptiv sync att föredra, kommer ge dig ett bättre flyt utan tearing.

Som sagt innan bör både v-sync och g-sync inte användas vid snabba fps spel eftersom det höjer input-lag, dock tror jag g-sync har mindre fördröjning än vsync. Såvida du bryr dig om input-lag.

G-sync ger inte märkbar input-lag. Vi snackar runt 1ms extra delay beroende på diverse omständigheter.
Det finns overwatchproffs som spelar med G-sync.
V-sync deremot är närmre 50ms beroende på fps/hz.
Om man inte minmaxar så mycket att du kör nästan allt på low med din fps låst på 300fps utan några drops så behöver man verkligen inte bry sig.

Jag tycker helt klart det är värt det överlag.
Jag stör mig mer på tearingen när jag spelar på min oled än vad jag stör mig på den i övrigt sämre bildkvaliteten. V-sync går bort.
120hz/fps+ gör tearingen någorlunda uthärdlig men den tar verkligen inte bort den.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Det fetade måste jag ifrågasätta. Har aldrig upplevt att det skulle vara så. Placebo?

han blandar ihop g-sync med refreshrate över 30 hz ^^

Permalänk
Inaktiv

Märkligt att se att vissa av de som förespråkar Gsync aldrig ens har testat växla mellan på och av på funktionen för att se vad den faktiskt gör. Det var bland det första jag testade. Förmodligen alldeles för många som hyllar Gsync när de egentligen syftar på flytet och responsen i en 144Hz gamingmonitor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Förmodligen alldeles för många som hyllar Gsync när de egentligen syftar på flytet och responsen i en 144Hz gamingmonitor.

Ibland undrar jag om du verkligen har kört G-Sync.

Det spelar som sagt ingen roll om du har 1080 Ti och 144 Hz, det kommer komma antingen stuttering eller tearing beroende på om du kör med eller utan Vsync.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av RHWarrior:

Ojdå, vad pretentiöst det blev, men kan och bör är två olika saker,

Några invektiv behövs inte. Jag diskuterar bara sakfrågan.

Citat:

sedan så har folk en tendens att vara något otydliga vid frågeställningar i vissa trådar.

Det har du fullkomligt rätt i. Man ska generellt försöka bringa klarhet i det problem TS egentligen har, inte bara svara på exakt den fråga som ställs. Men det görs inte bäst med ett inlägg som är eller verkar vara baserat på något slags premiss om att G‑Sync och hög uppdateringsfrekvens medför varandra.

Om man misstänker att TS blandat ihop G‑Sync med hög uppdateringsfrekvens (vilket jag ej tror är fallet i den här tråden), eller att andra läsare riskerar att göra det, är det däremot bra att skriva ett förtydligande inlägg om att det är två helt skilda saker.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Cityfella:

Spelar bara wow och har övervägt detta med Men kommer nog köpa en under BF om det finns möjlighet.

Är i precis samma sits som du så nu slipper jag skriva en tråd om samma dilemma. Har dock kikat lite på utbudet och priserna är ju därefter men smakar det så kostar det ju

Visa signatur

i9-10850K 3.60 GHz | Asus ROG STRIX Z490-F GAMING | Nvidia GeForce RTX 2080 Super OC 8GB | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 2x16GB | Samsung SSD 860 QVO 2TB | Samsung SSD 960 EVO 500GB M2 | Crucial MX500 500GB 2.5 | Corsair RM750X V2 | AOC 27G2SAE, HP Omen 27"