Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Finns i Glassbilen Den blir väldigt krämig, nästan som sorbet när den smält någon minut.
Jäklar, älskar lakrits även jag. Får kolla in!

Aha.. Glassbilen. Får ta det nästa gång den kommer helt enkelt.
Tack för tipset.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk

Dinétårta från Kling, svårslaget lyxigt på kalaset!

Sen deras Kaffe-konjak-arraksglass med chokladöverdrag, när man inte orkar smälla i sig en hel tårta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Kan inte hitta en endaste källa på det, kan du hjälpa mig? Allt jag får när jag sökte att det var ett påhitt av alt-right dynga

Finns diverse källor från, som du säger, skumma ställen. Man ska konsumera fruktansvärt stora mängder soja för att det ska stämma. Allt annat är antivegan-snack som typ att man får proteinbrist osv. Men nog offtopic om vegan! Glass är gott. Punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Sitter på bussen och funderar på om jag äter för mycket glass, så dyker den här tråden upp.

Tolkar det som ett nej och att jag skall fira med ett nytt paket imorrn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Korea har goa glassar, här är ett par av favoriterna
isglass är vad som gäller i denna värme!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gautar:

Måste fråga er här på GlassClockers, är det någon som gillar kulglass med lakrits? Triumf-Glass saluför detta i alla fall.

Bästa glassen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Geeks Gaming

@Igelkott: Enda sättet att få utan är mer eller mindre att göra hemma själv.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Kan inte hitta en endaste källa på det, kan du hjälpa mig? Allt jag får när jag sökte att det var ett påhitt av alt-right dynga

https://www.thehealthyhomeeconomist.com/170-scientific-reason...

Permalänk
Medlem

88:an och nogger är ju klara favoriter!

Permalänk
Avstängd

- Snickers-glass (gött med nötter och glass!)

- Twix-glass (en ny version, den förra hade raka rån istället för kulrån som det är nu)

- Magnum eller ICA Mandel glass (gammal favorit i lyxig eller billigare version)

- Ben & Jerry Cookie Dough, Ben & Jerry Swish Up, Ben & Jerry Fairly Nuts (R.I.P.; lyxglass i högsta slag)

- Daim-strut (funkar men käkar hellre daim-tårta med vaniljsås då)

- Den nya Marabou-struten (rekommenderas INTE, smakar alldeles för konstigt, det är en rejäl tabbe från Marabou)

- 88:an (en gammal klassiker med härlig god choklad invändigt och knaprig utsida)

- Nogger (god och unik nougat-liknande choklad inuti fast det är helt fritt från nötter)

- Sandwich (när du vill ha något enkelt men ändå glass och lite choklad)

- Kolastrutar (när du vill ha lite kola på din glass men inte för mycket och inte pallar köpa kola på tub)

- Glassbåtar (helt OK, men chokladen påminner tyvärr lite om Marabou-struten och är inte riktigt i min smak, tyvärr)

- Tip-Top (en god och spännande smakresa med härligt och knaprande överdrag, god vaniljglass och härliga inslag av kola som smeker gommen och tungan alldeles perfekt)

Jag tror det fanns en glass för typ 10-15 år sedan som hette "Kombo". Eller ja, jag hittade den där:

Även struten vänster om Kombo var sjukt god. Kombo var typ kola-tuggande knapriga chokladbitar på överdraget och påminner som "kola bites" lösviktgodiset och var så jävla sjukt gott. Märkte nu även att glassarna är så jävla dyrare idag. Såg att en Daimstrut kostade 14 kr då idag är det RABATTERAT till 15 kr med 30% rabatt, alltså, helt sinnes! T_T

EDIT: GLASSEN VAR BÄTTRE FÖRR! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Allt från Otto & Glassfabriken är finfina saker.

Mjölkchokald-Päron, Bananchoklad, Mango-Passion Sorbet och blåbär är mina favoriter.

Tror tyvärr att Otto & Glassfabriken finns enbart i Skåne, men kan ha fel.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@hurrai: Har för mig att jag sett den men hittade inte i min lokala butik. Ska dock hålla ögonen öppna efter den. Tack för tipset, verkar finnas lite kaffeglass på marknaden. Kanske bara är jag som inte letar tillräckligt.

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Inaktiv

För egen del är det Magnum-serien som gäller. Personliga favoriten är Strawberry White, men för variationens skull varvas den gärna med Double Raspberry. Har dock inte provat deras nyhet Mint, någon som gjort och vill ge ett omdöme?

Permalänk

Ett paket inhandlades igår, klart bästa glassen!

Permalänk
Medlem

GB Sandwich är nog favoriten. Men det beror vad man är sugen på

GB hade för ca 10-15 år sedan en gräddglass med Kola & Kanel som var helt magisk. Tyvärr finns den inte kvar
GB Signature Lemon Meringue Pie är magisk! Likaså GB Signature Triple Chocolate.
ICAs Vanilj & Lakritsglass är också helt magisk.
SIA Glass Choklad är mycket bra.
SIA Glass har även en nyhet PersikaHallon som också är mycket bra.
Den andra nyheten från SIA Glass CitronIngefära var god, men lite speciell. Jag tror inte att den kommer gå hem hos alla.
Glimra Svart vinbär & vit choklad mycket bra.
Glimra Blåbärspaj är också god.

Skulle vilja testa Lakritsbåtarna från Glassbilen, men det har varit helt slut de gånger jag har frågat.

Permalänk
Avstängd

jag hade tur som fick stopp på glassbilen förut.
det blev ett pack hallonstrutar och någon Magnum mandel liknande grej

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Avstängd

Har alltid varit förtjust i italiensk chokladglass sedan jag var i Italien när jag var liten. Lejonet och björnen har en rätt bra variant som heter just Italiensk choklad. Annars finns det mycket gott. Alvesta glass har en kokos och karamell som är grymt god även om de nästan kunde skippa karamellen, kokosglass i allmänhet är för det mesta väldigt gott. Triumf har en vattenmelonsorbet i år som är riktigt nice när det är varmt.

När det gäller pinnglass så känns de flesta lite för söta nu när det är så varmt, Magnum, 88:an, Sandwich och liknande kräver aningen lägre temperaturer i min mening. Dock har det blivit några i år ändå. Isglass kan funka, godast är nog Piggelin.

Har också testat några lokala gårdsglass varianter typ runt Borås - Vårgårda då vi hyrde en stuga där förra veckan men ärligt talat så blev jag rätt besviken. Bättre att köra på Carte-Dor eller vad de heter nu.

Skrivet av WijK:

Innan älskade jag glass och kunde käka flera liter i veckan. Vid ca 20-års ålder blev jag laktosintolerant. Utbudet är mycket mindre och tråkigare när man måste ha laktosfritt och inte pallar käka glassen på toaletten...

Alvesta har några laktosfria som jag har testat några gånger då den vanliga var slut, hur bra som helst. Bland annat en Chokladbomb som är riktigt bra och Hallon/Lakrits om man gillar sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

sun lolly är bara färgämnen blandat med vatten.
köp en fun light koncentrerad saft istället.
blanda i isbitar, fun light och vodka i mixern och du har i princip samma drink som ovan tipsade om och dessutom billigare.

Säkert billigare med Fun Light, men det man får med Fun Light är mycket isigare och bra mycket mer aspartamsmak medans Sun Lolly blir som en "snömos shot" med massa härlig smak, testa får de se. Jag lovar det är det värt

Permalänk
Medlem

Favoriten är nog Bosses glassbar i Linköping finns även i Norrköping från i år tror jag det var där dem gör sin egen mjukglass och kulglass.
Köpte en mjukglass där senast idag då dem inte hade någon sorts kulglass som jag ville ha.
Annars är marängswiss, choklad och jordgubb mina favoriter där.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

...
Brukar väl finnas Italiensk glass (Gelato) i diskarna på ICA. Dessa brukar oftast göras på grädde.
...

Äkta italiensk glass görs aldrig på grädde, i alla fall inte enligt min glassbok, utan på mjölk (och smör) vilket är vad som ger den dess speciella karaktär.

Permalänk
Medlem

@GoldenGoose:
Det kan vara den konstigaste källan jag sett, går man till förstahandskällorna som de ger får man direkta motsatsen till vad de påstår. Exempel:

Danger 7:
"but no conclusive evidence exists for a role of estrogens in prostatic disease" -> direkt från källan

Danger 2:
" responses to soy protein are potentially beneficial with respect to risk factors for breast cancer and may in part explain the low incidence of breast cancer..."

Det är bara ett axplock, och om det var källan du baserade till uttalande på så måste jag nog dessvärre göra dig besviken.

Nog med OT:
Min favorit av "köpglass" är nog antingen daimstrut eller någon cornetto, men inget slår hemmagjord glass!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

De få gångerna jag äter glass blir det uteslutande en sandwich. Chockeras dock över priset varje år, i min värld kostar en sandwich 8 kronor. Sist fick jag betala hela 21 riksdaler

Lider med dig, men köper du deras 6 pack på ca 49:- så blir det ~8kr st.

F.ö. tycker jag att Lidl har skärpt sig med sina Gelatelli Deluxe glassar - speciellt Bourbon Vanilla är riktigt smakrik och gräddig, inte ätit många vaniljglassar som har så mycket smak som den, och av vanilj inte sötma.

Skrivet av flukke:

Lidl har en kaffeglass som inte alls är dum!
Denna veckan är det dessutom rea, 20:- för 1 liter premium kaffeglass:
https://www.lidl.se/sv/erbjudanden.htm?articleId=11677

Det är just denna glass som är Bourbon Vanillan, kaffeglass är överlägset min favorit, men denna fanns inte bland dem jag titta efter Dark Chocolate är god också, men aldrig sett kaffe...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Om ni är i Göteborg och har vägarna förbi Johanneberg så är Johannebergsglass (Gibraltargatan) en riktig favorit. Han gör glassen själv och har ofta mycket roliga smaker att erbjuda! Tycker att GB etc smakar lite väl syntet efter att ha ätit deras glass ett tag nu

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Skrivet av johnnysjoblom:

Samma här fick tag i näst sista paketet på Willys Ersboda efter nedslag på Stora Coop, Kvantum, Maxi och 2st små Coop - all isglass slut i hela Umeå. Hade dom inte haft isglass på Willys hade jag kollat Lidl och sist Willys på Avion och sen hade jag gett upp och gjort iskuber på saft istället.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

ICA Trippelgod Choklad

There can only be one...

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk

daimglass på burk är smaskens

Permalänk
Medlem

för helt klart messmörsglass även jag hatar messmör så är glasen gudomligt gott

Permalänk
Medlem

Vad som helst från Lejonet och Björnen.

Saffran och honung är en liten favorit dock.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av patch:

Tyckte Sias "Kaktus, citrus sorbet" smakade som ett kemiskt-beskt krock mellan smakerna.

Kokos måste testas dock!

Okej Men ja älskar den alla är vi ju olika
Ja kokosen får du tästa, åt den idag faktiskt Synd att den bara finns i 5L förpackning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen som uppmärksammat Coops egna Dulce de Leche? Fantastiskt god, bättre än många av de dyra varianterna i min mening.
30 kr för 0.9 L, mot Häagen-Dazs som kostar 57 kr för 0.5 L.
Rekommenderas!

https://www.coop.se/handla-online/varor/frys/glass-frukt-bar/...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200