Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem

Har byggt en ny burk och har problem vid installation av windows 10 home. Har lånat en Windows 10 home USBsticka av en bekant. Den bootar ok och jag får välja 32/64 bit. Efter detta går två snabba laddningar över bilden sen får jag blåskärm med felkod stop code 0xc00021a. Kanske fel tråd OM det är hårdvarurelaterat. Slänger med hårdvaran också:

Hårdvara:
Gigabyte B360M AORUS GAMING 3
MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming X
Intel Core i5-8600K Processor
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 8GB
Samsung 860 EVO 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capicake:

Har byggt en ny burk och har problem vid installation av windows 10 home. Har lånat en Windows 10 home USBsticka av en bekant. Den bootar ok och jag får välja 32/64 bit. Efter detta går två snabba laddningar över bilden sen får jag blåskärm med felkod stop code 0xc00021a. Kanske fel tråd OM det är hårdvarurelaterat. Slänger med hårdvaran också:

Hårdvara:
Gigabyte B360M AORUS GAMING 3
MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming X
Intel Core i5-8600K Processor
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 8GB
Samsung 860 EVO 500GB SSD

- Börja med att köra:
chkdsk /r /f
sedan:
sfc.exe /scannow
och sist:

- Kolla att klockan går rätt i BIOS

- Kolla att du har senaste BIOS

Här finns bra tips:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Om inget hjälper kan du testa med att göra en resett för moderkortet. Det kan göras på olika sätt. En del moderkort skall man plocka ur batteriet på medan andra skall två pinnar kortslutas.

Permalänk
Medlem

Var kan man få tag på en nyckel billigt och få den levererad direkt? Köpte en på Aliexpress för några år sedan för 50 spänn som fungerar bra. Finns det något annat ställe? Kollat på g2a men där verkar det inte vara retail utan OEM.

Fel tråd? Säg till så tar jag bort inlägget.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Var kan man få tag på en nyckel billigt och få den levererad direkt? Köpte en på Aliexpress för några år sedan för 50 spänn som fungerar bra. Finns det något annat ställe? Kollat på g2a men där verkar det inte vara retail utan OEM.

Fel tråd? Säg till så tar jag bort inlägget.

Allt verkar vara OEM. Varför måste du ha Retail?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

GamerNation har Microsoft Windows 10 Pro RETAIL men dom är inte speciellt billiga, och jag vet ej hur säkert det är att köpa Windows 10 licensnycklar från detta företag https://gamernation.se/products/windows-10-pro-32-64bit-retai...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Allt verkar vara OEM. Varför måste du ha Retail?

/hulle.

Använder man OEM måste man väl köpa ny licens om man uppgraderar moderkort och processor?

Skrivet av janee:

GamerNation har Microsoft Windows 10 Pro RETAIL men dom är inte speciellt billiga, och jag vet ej hur säkert det är att köpa Windows 10 licensnycklar från detta företag https://gamernation.se/products/windows-10-pro-32-64bit-retai...

Anledningen till retail var just för att kunna använda den även vid en uppgradering. Men för det priset är det ju lika bra att köpa en OEM och sedan en ny i framtiden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Använder man OEM måste man väl köpa ny licens om man uppgraderar moderkort och processor?

Det är lite svävande. Rent formellt stämmer det men ofta räcker det med ett samtal till MS automatiska tjänst för att få en ny nyckel vid en uppgradering. Det har jag gjort ett par gånger med OEM-licenser. Oklart om MS är hårdare nu senaste åren.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är lite svävande. Rent formellt stämmer det men ofta räcker det med ett samtal till MS automatiska tjänst för att få en ny nyckel vid en uppgradering. Det har jag gjort ett par gånger med OEM-licenser. Oklart om MS är hårdare nu senaste åren.

/hulle.

Får bli en sån licens då, skiter det sig är det ju inte direkt många hubba bubba man gick miste om. Tackar!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Igår ville min dator uppdatera sig till 1803 igen. Jag stoppade uppdateringen genom att ta bort behörigheten för SYSTEM för mappen "$WINDOWS.~BT". Då slutade den uppdatera.
Jag hade tidigare tagit bort behörigheten för SYSTEM för mappen "$WINDOWS.~BT" men då såg jag att mappen raderades av update och skapade en ny mapp där SYSTEM har behörighet. Det var den mappen jag snabbt som ögat tog bort behörigheten igen för.
(egentligen har jag stängt av update men satte på det igen för att testa lite nya trix med update )

När jag senare behövde använda ett program httade jag inte det under startknappen. Vid närmare undersökning var nästan alla program som inte var Microsoftprogram borttagna. Det kan vara så många som 20-30 program som togs bort. De finns kvar på datorn men nu måste jag leta upp alla och klicka "Fäst på start". De hamnar inte i programlistan då utan i det högra fältet.

Någon som varit med om det?

Permalänk
Medlem

Reaktivera Windows 10 Pro funkar ej!

Hej

Jag har två datorer som jag bytt moderkort/cpu/ram på nu. Enligt Microsoft så ska det bara vara att se till att du har registrerat (länkat) din dator med ett Windows-konto och sedan använda deras "troubleshoot" guide och sedan välja "jag har bytt hårdvara nyligen" och då se ditt konto med den "gamla datorn" och välja den samt trycka på "aktivera" knappen.

Detta har jag bekräftat med en Microsoft-tekniker via telefon. Han har hjälpt mig att få till det på den ena datorn men han gick egentligen bet på detta trots närmare 40 minuter vid datorn (fjärrstyrning). Han gav då upp och gav mig en ny retail nyckel. Jag har en dator kvar att fixa.

Någon som uppgraderat nyligen och då bytt moderkort/cpu/ram? (innom 2-3 mån!?)

Jag har tidigare bytt moderkort på en dator då det gick sönder men då var det inga problem. (> 1år sedan)

Windows licensen var en "digital entitlement" och hade uppdaterats från en OEM Windows 7 Profs. (Microsoft sa att detta inte var något hinder) Och Windows 10 installationen hade gått hela vägen från 1507 till 1803 (inga överhoppade)

Permalänk
Medlem

Senaste uppdateringen, KB4343909 går inte att installera för mig. Efter omstart när den ska göra klart allting så säger den efter ett tag "We couldn't complete the updates, undoing changes".

Jag har testat att radera installationsfilerna i windows update och ladda ner igen, det blir samma sak. Jag har testat att ladda ner en fristående installerare från Microsoft, det blir samma sak.

Jag undrar om själva patchen är felkonstruerad...

Permalänk
Medlem

@nukethenick:
Har du prova köra Windows Update Troubleshooter?

Som rekommenderas här Fix Windows Update issues

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@nukethenick:
Har du prova köra Windows Update Troubleshooter?

Som rekommenderas här Fix Windows Update issues

Tack men det har jag gjort redan. Den guiden finns ju inbyggd i Windows dessutom jag vet inte varför man ska ladda ner något. Det enda som händer är att den erbjuder att skapa en fräsch windows update databas men det hjälper inget.

Jag har pausat uppdateringarna en månad, får se om det kommer en uppdaterad patch senare.

Permalänk
Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Försökte flytta över min retail-version av Windows 10 från min gamla dator till min nybyggda. Gick inte, trots att det är retail så går det inte flytta en gratisuppdaterad windows 10:a till ny dator. Såg oxå Olles inlägg kring retail tidigare i tråden, att retail windows 10 inte är samma som retail windows 7. Att det inte längre går att flytta en windowsinstallation till ny dator. Jag tänker inte köpa ny licens varje gång jag byter lite hårdvara, använder ju bara installationen på en dator i taget. Så det blev goodbye Microsoft, nu kör jag enbart Linux på nya burken. Fungerar förträffligt bra. Hoppas fler gör detta, bland annat så Linux desktop uppdateras ytterligare och blir ännu mognare
... Samt att större programsviter kan komma till Linux med. Photoshop saknas ju tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Försökte flytta över min retail-version av Windows 10 från min gamla dator till min nybyggda. Gick inte, trots att det är retail så går det inte flytta en gratisuppdaterad windows 10:a till ny dator. Såg oxå Olles inlägg kring retail tidigare i tråden, att retail windows 10 inte är samma som retail windows 7. Att det inte längre går att flytta en windowsinstallation till ny dator. Jag tänker inte köpa ny licens varje gång jag byter lite hårdvara, använder ju bara installationen på en dator i taget. Så det blev goodbye Microsoft, nu kör jag enbart Linux på nya burken. Fungerar förträffligt bra. Hoppas fler gör detta, bland annat så Linux desktop uppdateras ytterligare och blir ännu mognare
... Samt att större programsviter kan komma till Linux med. Photoshop saknas ju tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går visst då, jag har själv gjort det när jag byggde ny dator till sonen, men det kan bero på hur man gör "flytten".
Enligt uppgift i annan tråd så går det fortfarande att aktivera W10 gratis om man anger en W7 nyckel under installationen.
Själv gjorde jag flytten genom att koppla licensen till ett MS konto, sedan laggade jag in med det MS kontot på den nya datorn och körde felsökningsguiden för aktivering efter installationen och licensen jag flyttade var en gratis uppdatering från W7 till W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det går visst då, jag har själv gjort det när jag byggde ny dator till sonen, men det kan bero på hur man gör "flytten".
Enligt uppgift i annan tråd så går det fortfarande att aktivera W10 gratis om man anger en W7 nyckel under installationen.
Själv gjorde jag flytten genom att koppla licensen till ett MS konto, sedan laggade jag in med det MS kontot på den nya datorn och körde felsökningsguiden för aktivering efter installationen och licensen jag flyttade var en gratis uppdatering från W7 till W10.

Jag gjorde exakt likadant som dig, mina nycklar är kopplade till mitt ms-konto men jag får enbart att det inte går att aktivera. Får testa win7-varianten oxå då..Men bara att det är så snårigt o krångligt kring licensen gör det ju knappt värt det 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det går visst då, jag har själv gjort det när jag byggde ny dator till sonen, men det kan bero på hur man gör "flytten".
Enligt uppgift i annan tråd så går det fortfarande att aktivera W10 gratis om man anger en W7 nyckel under installationen.
Själv gjorde jag flytten genom att koppla licensen till ett MS konto, sedan laggade jag in med det MS kontot på den nya datorn och körde felsökningsguiden för aktivering efter installationen och licensen jag flyttade var en gratis uppdatering från W7 till W10.

Tar tillbaka mitt påstående. Det var min hårdvarubrandvägg som blockerade aktiveringen av Windows. Verkar som den kör på någon annan port än de jag har öppnade utåt.
Nu gick det att aktivera Windows från en annan dator som inte används längre.
Får bli dualboot på denna dator nu då istället.
(Rekommenderar fortfarande människor att köra Linux i större utsträckning, så att det blir mognare och fler applikationer kommer dit )

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hej alla
Det finns olika Windows licenser. OEM och Retail.

För t.ex en OEM licens:
Den fria uppgraderingen till Windows 10 från Windows 7/8 flyttas vidare. Så t.ex OEM Windows 7 blev mao OEM Windows 10 vid den fria uppgraderingen. OEM-licenser är typiskt alla de licenser som kommer förinstallerade på laptops och färdigbyggda datorer eller de som är köpta som OEM, dvs mycket billigare än Retail.

Kortfattat:

  • OEM = Ny licens vid moderkortsbyte. Punkt.

  • Retail = Du kan byta moderkort och återaktivera.

  • Om du har länkat till ditt Microsoft-konto blir återaktiveringen enklare. Det ger dig inte mer eller mindre rätt till återaktivering. Det bestäms i licensreglerna.

Lite källdata från Microsoft.com.

https://download.microsoft.com/download/6/A/1/6A1647EE-3FC7-4....
Hardware Replacement*
The motherboard is the component that determines whether or not a new Microsoft Windows Desktop Operating System
license is required. Motherboard upgrades or replacements require a new operating system license with an identical series
motherboard (unless a replacement is for a defect).

Mer information om det här:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea....
Om du har ändrat maskinvaran och Windows 10 var förinstallerat när du köpte datorn måste du köpa en ny Windows-licens. Klicka på Gå till Store och följ anvisningarna.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Hej alla
Det finns olika Windows licenser. OEM och Retail.

För t.ex en OEM licens:
Den fria uppgraderingen till Windows 10 från Windows 7/8 flyttas vidare. Så t.ex OEM Windows 7 blev mao OEM Windows 10 vid den fria uppgraderingen. OEM-licenser är typiskt alla de licenser som kommer förinstallerade på laptops och färdigbyggda datorer eller de som är köpta som OEM, dvs mycket billigare än Retail.

Kortfattat:

  • OEM = Ny licens vid moderkortsbyte. Punkt.

  • Retail = Du kan byta moderkort och återaktivera.

  • Om du har länkat till ditt Microsoft-konto blir återaktiveringen enklare. Det ger dig inte mer eller mindre rätt till återaktivering. Det bestäms i licensreglerna.

Lite källdata från Microsoft.com.

https://download.microsoft.com/download/6/A/1/6A1647EE-3FC7-4....
Hardware Replacement*
The motherboard is the component that determines whether or not a new Microsoft Windows Desktop Operating System
license is required. Motherboard upgrades or replacements require a new operating system license with an identical series
motherboard (unless a replacement is for a defect).

Mer information om det här:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea....
Om du har ändrat maskinvaran och Windows 10 var förinstallerat när du köpte datorn måste du köpa en ny Windows-licens. Klicka på Gå till Store och följ anvisningarna.

Gäller dock inte bara moderkort, utan tydligen är windows mest känsligt om du byter nätverkskort (men det är ju inbyggd i moderkortet oftast, så inte konstigt Windows regerar).

Låter dock märkligt att man inte skulle kunna återaktivera en egenköpt OEM licens dock. Får helt enkelt prova själv då Som sagt skulle inte ta licensreglerna så hårt som privatperson i Sverige dock.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Mer information om det här:
Om du har ändrat maskinvaran och Windows 10 var förinstallerat när du köpte datorn måste du köpa en ny Windows-licens. Klicka på Gå till Store och följ anvisningarna.

Om man går till "orginal sidan" istället.
Så står det så här istället.
If you changed your hardware, and Windows 10 was preinstalled when you bought your PC, then you may need to purchase a new Windows license. Click Go to Store, and follow the instructions.

Om det nu är "fel översättning" eller inte (andra "regler") låter jag vara osagt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Jag köpte beg moderkort, gjorde en ny ren W10 Pro installation på den ny byggda datorn. Hade OEM fick 10an via gratis uppdatering från tidigare Windows. Men nu står det ej OEM längre, varför detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Jag köpte beg moderkort, gjorde en ny ren W10 Pro installation på den ny byggda datorn. Hade OEM fick 10an via gratis uppdatering från tidigare Windows. Men nu står det ej OEM längre, varför detta ?

Alla som har uppgraderat från tidigare version av Windows får automatiskt en digital licens (som varken är OEM eller Retail, eftersom alla som har gjort det får samma licens nyckel).
Om man tittar under "Settings -> Update & Security -> Activation", så står det "Windows is activated with a digital license" och om man har länkat till ett Microsoft konto så står det "Windows is activated with a digital license linked to your Microsoft account".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har en fråga som rör nyinstallation, jag ska sälja min PC och blåste därför min gamla installation (wipedrive) och skapade sen en ny installation och kommer till steget där jag skriver i aktiveringsnyckeln och den accepteras. Sen rycker jag ur nätverkskabeln i syfte att slippa steget med att skapa Microsoft konto och därefter kommer steget att skapa användarnamn och lösenord.

Min fråga är, kan jag bara stänga ner datorn vid detta stadiet och ta bort installations mediet (USB sticka) och allting som krävs för att slutföra installationen finns redan på datorn så att den nya ägaren kan slutföra?

Tacksam för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

@Caper:
Ja, det kan du, då allting som behövs finns på disken och den biten kommer att startas om nästa gång datorn startas upp, vilket innebär att köparen kan välja om hen vill ha ett Microsoft konto eller inte (enklast genom att ha internet anslutet eller inte).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har en dator (Dell E6420) från 2012 med XP på en partition (c:) och win 10 på den andra (w:)
Används främst för äldre program i xp men i de fall jag behöver en bärbar så kan win 10 nyttjas.
Det har strulat med uppdateringarna sedan stora uppdateringen i somras(?) så igår klickade jag på total återställning (tror jag det hette) och det tuggade igång, var inte så uppmärksam (kollade på tv samtidigt) Efter att allt var klart så ser det ut som att i Win10-läge att OS ligger på C: medan riktiga c: är en oformaterad del av hårddisken
Vid start i xp-läge ser det helt normalt ut

1)Ska jag i diskhanteraren ändra den felaktiga C: till W: och ge en en bokstav till riktiga c: eller 2) ska jag i i xp-läge bara formatera W: och göra om

Vill inte förstöra xp-partitionen
win 10 kvittar

Permalänk
Medlem

@arer:
Bäst är om du postar bilder på hur det ser ut i diskhanteraren så vi kan se det, då "fibblande" med (system) partitionerna efter installation, kan resultera i att varken WinXP eller Win10 startar sedan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader:
Fungerar detta?

Permalänk
Medlem

@arer:
Bilder på DropBox är lite struligt att få att visas som direktlänkar (bilder), men jag lyckades se dem ändå.

För mig ser det helt normalt ut om man kör med dualboot, då den partition som det uppstartade Windows ligger på automatiskt blir C:
Det går att ändra på det, men det krävs ändring i BCD (Boot Configuration Data), vilket man inte bör ge sig in på om man inte vet vad man pysslar med, det visserligen finns det program som kan editera BCD åt en, men jag tycker inte du ska bry dig om detta, då om det fungerar så låt det vara.

Om du vill komma åt den partition där du har XP installerat (vilket av vad jag kunde förstå är den som är på 160GB) i Win 10, kan du ge den en enhets bokstav.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader:
Tack
Har använt EasyBCD valet med XP har försvunnit tidigare så jag brukar få justera det
Nja i Win 10 behöver jag inte komma åt riktiga c:
Var mest rädd att win 10 skulle sabba något om det inte visste att det fanns data i den partitionen

XP-delen är ju den som betyder något. Har lyckat tvinga in en del äldre program i win 10 (64) (typ office 2003, acess2000) men många 16-bitarsprogram är struliga och funkar bättre i xp