Intel Core i9-9900K är Coffee Lake Refresh – nya A-serien ger 28 kärnor

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-9900K är Coffee Lake Refresh – nya A-serien ger 28 kärnor

I en produktplan från Intel hittas information om kommande processorer, där A-seriens 28-kärniga entusiastprocessor sällskapas av kodnamnet för nästa Core-familj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Missade ”är” och tänkte det var modigt att kalla den Refresh explicit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Datavetare

Om vi antar att bilden stämmer, ser ut som slutet augusti / början av september release av i9-9900K. Men är kanske att extrapolera väl långt ur sådan här information?

"Coffe Lake Refresh" skvallrar om att det fortfarande är 14 nm++, är det så att endast bärbara i form av Whiskey Lake U och Amber Lake Y kommer använda 14 nm+++?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om vi antar att bilden stämmer, ser ut som slutet augusti / början av september release av i9-9900K.

Men är kanske att extrapolera väl långt ur sådan här information?

Tycker det ser ut så också! Den som lever får se

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som håller på att tappa all CPU som släppts och som kommer att släppas....
Nytt varje månad känns det som..
Den ena är bättre än den andra.. eller inte......Helt galet

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

"Refresh" "Refresh" "Refresh"

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Är det bara jag som håller på att tappa all CPU som släppts och som kommer att släppas....
Nytt varje månad känns det som..
Den ena är bättre än den andra.. eller inte......Helt galet

Visst är det kul?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Om vi antar att bilden stämmer, ser ut som slutet augusti / början av september release av i9-9900K. Men är kanske att extrapolera väl långt ur sådan här information?

"Coffe Lake Refresh" skvallrar om att det fortfarande är 14 nm++, är det så att endast bärbara i form av Whiskey Lake U och Amber Lake Y kommer använda 14 nm+++?

Finns verkligen något som heter 14nm+++ från Intel? Seriös fråga, har själv inte sett något om det.

Om det du skriver är fallet skulle det väl kunna vara så att 14nm+++ är en Low Power-variant?

Skrivet av hg:

"Refresh" "Refresh" "Refresh"

...

Fjärde generationen med exakt samma arkitektur, sjukt spännande ju!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

Core i9-9900K är välkommen och kommer garanterat bli populär. Men därefter kan cpu för den stora skaran om de närmsta åren bli som deras nätdel. Alltid lika coolt att det kommer nya, men de ser ingen större skillnad på dem när de använder datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

28 kärnor? Dags att slänga på VMware eller Hyper-V!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Finns verkligen något som heter 14nm+++ från Intel? Seriös fråga, har själv inte sett något om det.

Om det du skriver är fallet skulle det väl kunna vara så att 14nm+++ är en Low Power-variant?

Chip Wiki brukar ha lite koll på vad de skriver och de använder termen 14 nm+++ för Whiskey Lake. Kan ju vara ett fall av key-repeat också

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

28 kärnor? Dags att slänga på VMware eller Hyper-V!

Det plus cointaners och dockers borde ingå från årskurs ett i grundskolan, jag har dock ännu inte hittat ett parti som vill införa det nu i kommande val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Imo så är nyheten i roadmapen att det är helt tomt i S-serien efter detta (väntade) släpp. Inge "tick" eller "tock" för mainstream desktop förrens tidigast slutet av 2019

Skrivet av anon159643:

Core i9-9900K är välkommen och kommer garanterat bli populär. Men därefter kan cpu för den stora skaran om de närmsta åren bli som deras nätdel. Alltid lika coolt att det kommer nya, men de ser ingen större skillnad på dem när de använder datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, en 8/16 CPU har trådar så det räcker och behöver för detta segment, antagligen för ett bra tag framöver, och tecken på att vi kommer se CPU:er över 5Ghz inom en snar framtid har man ju inte sett mycket av. Får AMD upp klockfrekvenserna och höjer IPC lite till näste generations Ryzen så är de på samma nivå som Intel också.

Ska bli väldigt intressant (eller fruktansvärt tråkigt) att se hur de ska ta det vidare härifrån. Imo så är det viktigaste i utvecklingen nu att få ner priserna, framförallt på RAM, SSD. För har man pengarna kan man fixa prestanda så det räcker och behöver inom väldigt många användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det plus cointaners och dockers borde ingå från årskurs ett i grundskolan, jag har dock ännu inte hittat ett parti som vill införa det nu i kommande val.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är på g att starta ett, förslag på namn?

KontainerPartiet
De Valbara (ref docker)

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Är det bara jag som håller på att tappa all CPU som släppts och som kommer att släppas....
Nytt varje månad känns det som..
Den ena är bättre än den andra.. eller inte......Helt galet

Har du oljiga fingrar? :> Låter stökigt, och eventuellt dyrt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Core i9-9900K är välkommen och kommer garanterat bli populär. Men därefter kan cpu för den stora skaran om de närmsta åren bli som deras nätdel. Alltid lika coolt att det kommer nya, men de ser ingen större skillnad på dem när de använder datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Snackas det inte om 4500 eller mer för CPUn? Blir ju 1000kr mer för vad man tex köpt poppisprollen 8700K för. Frågan är alltid, vad är folk beredda att betala för.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@mocka den stora frågan är om vi ska uppdatera eller ej?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Imo så är nyheten i roadmapen att det är helt tomt i S-serien efter detta (väntade) släpp. Inge "tick" eller "tock" för mainstream desktop förrens tidigast slutet av 2019
Håller med, en 8/16 CPU har trådar så det räcker och behöver för detta segment, antagligen för ett bra tag framöver, och tecken på att vi kommer se CPU:er över 5Ghz inom en snar framtid har man ju inte sett mycket av. Får AMD upp klockfrekvenserna och höjer IPC lite till näste generations Ryzen så är de på samma nivå som Intel också.

Ska bli väldigt intressant (eller fruktansvärt tråkigt) att se hur de ska ta det vidare härifrån. Imo så är det viktigaste i utvecklingen nu att få ner priserna, framförallt på RAM, SSD. För har man pengarna kan man fixa prestanda så det räcker och behöver inom väldigt många användningsområden.

Ja kärnornas krig är bra för oss konsumenter. Kan AMD få upp Ryzen 2 12/24 i över 4500Mhz samt förbättra IPC som du säger så lär årets 8/16 CPU:s vara rätt så kortlivade.

Permalänk
Medlem

@Markusas: Det är det sannerligen. En billigare AMD hade dock inte suttit fel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

vet snart inte vad jag ska köpa/vänta till, är kvar på intel i7 4790k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Ja kärnornas krig är bra för oss konsumenter. Kan AMD få upp Ryzen 2 12/24 i över 4500Mhz samt förbättra IPC som du säger så lär årets 8/16 CPU:s vara rätt så kortlivade.

Zen 2*, dvs Ryzen 3000-serien.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Snackas det inte om 4500 eller mer för CPUn? Blir ju 1000kr mer för vad man tex köpt poppisprollen 8700K för. Frågan är alltid, vad är folk beredda att betala för.

För min del, som brukar sitta med samma plattform under några år, så blir det nog att byta min 8700K till en 9900K. Lika bra att ha det bästa sockeln kan erbjuda när det troligen kommer dröja minst 3-4 år till nästa byte. Med det sagt så lär bytet dröja tills priset är bra, eller 9900K börjar fasas ut. Som du nämnde, vad är man beredd att betala för. Just nu skulle 2 cores extra inte göra någon direkt skillnad för det jag mestadels gör med datorn, vilket är spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Snackas det inte om 4500 eller mer för CPUn? Blir ju 1000kr mer för vad man tex köpt poppisprollen 8700K för. Frågan är alltid, vad är folk beredda att betala för.

Lanseringspriset ryktas ligga på 450 dollar+

Skrivet av ArtMan:

Ja kärnornas krig är bra för oss konsumenter. Kan AMD få upp Ryzen 2 12/24 i över 4500Mhz samt förbättra IPC som du säger så lär årets 8/16 CPU:s vara rätt så kortlivade.

Njae. Det måste till något revolutionerande när det kommer till användning av kärnor för att 8/16 ska bli kortlivade.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om vi antar att bilden stämmer, ser ut som slutet augusti / början av september release av i9-9900K. Men är kanske att extrapolera väl långt ur sådan här information?

Av rykten man hört så verkar det som att det kan bli Augusti/September release för
AMD Threadripper 2
Nvidia GeForce GTX 1180
Intel 9000 serien CPUer

Låter som en spännande hårdvaru sensommar/höst om allt det kommer snart.

Jag ser fram emot att få läsa recensioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

För min del, som brukar sitta med samma plattform under några år, så blir det nog att byta min 8700K till en 9900K. Lika bra att ha det bästa sockeln kan erbjuda när det troligen kommer dröja minst 3-4 år till nästa byte. Med det sagt så lär bytet dröja tills priset är bra, eller 9900K börjar fasas ut. Som du nämnde, vad är man beredd att betala för. Just nu skulle 2 cores extra inte göra någon direkt skillnad för det jag mestadels gör med datorn, vilket är spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar som du byta plattform ungefär var 3-4 år men kan nog tänka mig att antingen vänta på att den kostar runt 3000kr (vilket är vad jag är beredd att betala för en processor) eller vänta ytterligare en generation och se hur det blir då. Jag hoppas att fler spel skalar bättre och bättre med flera kärnor som tex AC:Origins i framtiden. Verkar ju vara en hyfsat stor skillnad på en 6700K och tex en Threadripper även vid 1080p eller högre. Är väl mest vid 4K som prollen verkligen inte spelar någon roll varför jag hellre uppgraderar till GTX1180 än en 9900K.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Så trevligt att bara läsa på Sweclockers!

Fick precis ett 1080ti så kanske skippar 1180.. kanske..maybe..

9900k blir det iaf!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Kul att det händer saker!

Tänk vad lite konkurrens gjorde med marknaden

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kul att det händer saker!

Tänk vad lite konkurrens gjorde med marknaden

Fick fart på saker. Hoppas amds blivande gpuer kan va att räkna med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fick fart på saker. Hoppas amds blivande gpuer kan va att räkna med

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det får man hoppas. Frågan är bara om man kan komma igen där på samma sätt som man gjorde på CPU-sidan. Jag är lätt pessimistisk där, men hoppas att jag har fel.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Puttish123:

vet snart inte vad jag ska köpa/vänta till, är kvar på intel i7 4790k.

Samma här. Har haft funderingar på att ersätta 4790k med 8700k ett tag nu, men det är väl lika bra att vänta (som alltid). om inte annat så går väl priset på 8700k ner när en ny generation kommer.