Köpa projektor för runt 5000-6000kr. Behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Köpa projektor för runt 5000-6000kr. Behöver hjälp.

Hej.

Har letat ett tag efter en projektor. Gamla har dött och det var bara något skräp.

Har fått upp ögonen för den här:
ViewSonic PJD7720HD

Den ligger i min prisklass. Jag är inte någon bildsnobb som ni kanske förstår men vill ändå ha något som inte gör mig besviken.
Har en duk på 130" och ett vardagsrum som går att mörklägga ganska bra. Har tänkt att använda projektor för film och serier mest kopplad till en htpc. Avstånd till duk ca 4 meter är planerat och takmonterat.

Vad ska jag sikta på och vad kan jag möjligen ha missat som ni andra har hittat som är ännu bättre för samma peng?

1080p är det som jag siktar på med tanke på budget. Ja förstår att det är tajt med bara runt 5000-6000kr men det är där jag vill lägga mig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Bildexpert 📺

@blade80: Generellt är det i denna klass en och samma projektor. DLP-teknik och tillverkad i Taiwan av företag som på något sätt samarbetar i olika former. Det är väldigt snarlika modeller som visas upp och det går tretton på dussinet.

Med det skrivet är det ändå skillnader i hur produkterna fungerar baserat på vilken marknad de är tänkt för. Hög ljusstyrka i specen brukar innebära att det är en produkt avsedd för presentationer och skolsalar. Då brukar färgprecisionen åsidosättas och även sådant som hur exempelvis 1080p/24 hanteras. Ljusstyrkan kan specas olika trots att det är exakt samma lampa. Då brukar den höga ljusstyrkan baseras på färghjulets uppbyggnad med fyra segment, varav ett transparent. Denna lösning ger tydligare regnbågseffekt och den höga ljusstyrkan når inte färgerna utan endast neutrala nyanser. Då blir bilden rätt märklig.

Så det gäller att finna en modell som är till för hemmabiobruk. Vad gäller Viewsonic har deras modeller varit väldigt omväxlande i hur väl de fungerar för just detta – och med så många modeller är det omöjligt att säga något utan att testa. Och det finns ingen som hinner testa alla modeller omgående och på djupet på det här området.

Viewsonic, Acer med flera har projektorer som presterar okey/väl i hemmabio. Det är bara svårare att avgöra vilka dessa modeller är. Företag som Benq och Optoma har å sin sida varit pålitliga (det är ungefär samma produkt som återkommer om och om igen) så länge jag har träffat på modeller från det utbud som är uttalat avsett för hemmabio, vilket är W-serien från Benq och UHD/HD-serien från Optoma.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Epsons budget-projektorer. Ex eh-tw5400 har stundvis gått att finna för 6000:- Har själv föregångaren eh-tw53xx och tycker den har tuffat på bra nu i säkert två år. Har inget biorum utan den används i vardagsrum, ej mörklagt. Vad jag skulle kolla på primärt är ljudnivån för billiga projektorer, samt vad ett lampbyte kostar (så man inte står behöver kassera projektorn pga hutlösa lamppriser). Och lycka till med inköpet, tycker själv numera att allt under 90 tum är litet...