Permalänk
Medlem

Tips på ny fläkt

Har använt fläkten jag fick till min i5-4590 sen jag köpte processorn. Idag när jag tog loss den för att städa bort dammet gick den knappt att sätta tillbaka (små plastpluggar som verkar vara utslitna), men efter många om och men gick det.

Nojjig som jag är, så känns det ändå som det är dags att införskaffa en rejäl fläkt. Jag överklockar inte, utan är bara ute efter en kall & tyst fläkt.

Har ett MSI B85-G43 moderkort.

Tack på förhand

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Medlem

skruvade du plastpluggarna i rätt läge när du satte tillbaka den då?

annars kan du köpa något entry level i stil med https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

skruvade du plastpluggarna i rätt läge när du satte tillbaka den då?

annars kan du köpa något entry level i stil med https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

Ganska säker på att det är jag som har pajat skiten

Hört talas om märket du länkade. Monteras själva fläkten vinkelrät mot processorn? Har aldrig sett det innan, nämligen.

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lassard:

Monteras själva fläkten vinkelrät mot processorn? Har aldrig sett det innan, nämligen.

Det är den dominerande formen av kylare på tillbehörsmarknaden idag. Ihåliga värmeledningsrör kan då gå rakt upp (åt sidan, i en torndator) genom en hög stapel av kylflänsar och sedan kylas av luft som alltsom oftast kommer rakt utifrån datorn via intagsfläkt i fronten, och sedan evakueras baktill i chassit, vilket ger effektiv värmeöverföring från processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det är den dominerande formen av kylare på tillbehörsmarknaden idag. Ihåliga värmeledningsrör kan då gå rakt upp (åt sidan, i en torndator) genom en hög stapel av kylflänsar och sedan kylas av luft som alltsom oftast kommer rakt utifrån datorn via intagsfläkt i fronten, och sedan evakueras baktill i chassit, vilket ger effektiv värmeöverföring från processorn.

Lite svårt att hänga med i texten, men jag tror jag har en idé hur det fungerar. Köpte Pure Rock idag på Webhallen, och jävlar vad kall & tyst den är! Körde ett stress-test (visserligen för GPU, men tänkte att CPU'n kanske pressas lite i alla fall) och den gick från 40c till 55c, vilket fortfarande är kallare än vad min gamla fläkt bidrog vid vila

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.