Permalänk
Medlem

Datorn startar ej när GPU sätts in.

Hej alla

Jag köpte nyss:
Asus Prime Z370-P
i5 8600k
Corsair 16GB DDR4 3000mhz
Corsair Powersupply (PSU) CX650M 650W
Till det har jag ett GTX 1070

För ett antal dagar sedan så dog datorn helt. Jag trodde först det var moderkort eller CPU efter lite felsökningar. Köpte nytt sådant och moderkortet lös när PSU var påslagen men datorn startade fortfarande inte, så jag köpte ett nytt PSU också för mitt var 7 år gammal så tänkte att det hade gjort sitt.
Nu får jag igång datorn men endast när GPU ej sitter i, har testat sätta den i olika PCI-E Slots och även provat olika kablar till den. När jag trycker på power-knappen så lyser MSI-loggan på grafikkortet i mindre än en sekund men inget mer än det händer. Om jag kopplar ur GPUn helt så startar datorn precis som vanligt.

Är GPUn väck? Har endast haft den i 2 år så jag har garanti.

Permalänk
Medlem

@R-A: det har ännu inte kommit en kompatibelitets uppdatering för det kortet ännu
Testa byta runt med ram stickorna o se om dem är paj

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@R-A: det har ännu inte kommit en kompatibelitets uppdatering för det kortet ännu

Vad menar du? Om det hade varit så borde ju datorn fortfarande gå igång men kanske visa svartskärm med någon error av något slag.
Datorn går igång med dom minnerna när GPU ej sitter i. Ska det göra någon skillnad?

Permalänk
Medlem

@R-A: syftade mer på ditt grafikkort då du skrivit gtx 10170, antar att du menar 1070. Har du möjlighet att testa grafikkortet i en annan dator?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Jag hade ett MSI GTX 970 som "brann" och datorn vägrade starta efter det men funkade utan kortet och funkar än idag med ett nytt kort.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@R-A: syftade mer på ditt grafikkort då du skrivit gtx 10170, antar att du menar 1070. Har du möjlighet att testa grafikkortet i en annan dator?

Hoppsan, självklart menade jag 1070. Märkte inte ens, haha.
Jag har tyvärr inte det.. :/ Hade underlättat en del.

Skrivet av J-Ballz:

Jag hade ett MSI GTX 970 som "brann" och datorn vägrade starta efter det men funkade utan kortet och funkar än idag med ett nytt kort.

Detta går inte att se antar jag, måste testa det i en annan dator då?

Permalänk
Medlem

Lite märkligt. Jag köpte exakt likadant moderkort och likadan processor men med ett Seasonic Focus Plus 550w PSU istället. Hade dock då ingen GPU.

Jag fick problem första dagen med att datorn inte heller startade. I mitt fall var det 24pins-kontakten som var glapp i moderkortet. Kunde inte röra datorn fysiskt utan att den dog.

Var säker på att jag pajat moderkortet så som jag bänt och böjt för att få det att funka men jag tog isär alla kablar och tryckte in kablarna igen till PSUn och nu har jag inte haft problem med det sedan dess.

Satte dessutom in GPU idag och fick då flytta 24-pin’arn från moderkortet för att göra kabeldragningen bättre. Trodde problemen skulle återkomma men det verkar ha gjort sitt.

Så frågan blir då, har du kollat alla kablar ordentligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av R-A:

Hoppsan, självklart menade jag 1070. Märkte inte ens, haha.
Jag har tyvärr inte det.. :/ Hade underlättat en del.

Detta går inte att se antar jag, måste testa det i en annan dator då?

Det är antagligen enklast, ja.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Lite märkligt. Jag köpte exakt likadant moderkort och likadan processor men med ett Seasonic Focus Plus 550w PSU istället. Hade dock då ingen GPU.

Jag fick problem första dagen med att datorn inte heller startade. I mitt fall var det 24pins-kontakten som var glapp i moderkortet. Kunde inte röra datorn fysiskt utan att den dog.

Var säker på att jag pajat moderkortet så som jag bänt och böjt för att få det att funka men jag tog isär alla kablar och tryckte in kablarna igen till PSUn och nu har jag inte haft problem med det sedan dess.

Satte dessutom in GPU idag och fick då flytta 24-pin’arn från moderkortet för att göra kabeldragningen bättre. Trodde problemen skulle återkomma men det verkar ha gjort sitt.

Så frågan blir då, har du kollat alla kablar ordentligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Sicka småsaker som kan ställa till det..Skönt att det löstes för dig dock
Jag har kollat alla kablar samt testat olika för GPU. DAtorn är just nu igång på det inbyggda grafikkortet i moderkortet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Det är antagligen enklast, ja.

Attans :/ borde ju kunna byta det med garantin iaf..Då kan dom testa det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R-A:

Sicka småsaker som kan ställa till det..Skönt att det löstes för dig dock
Jag har kollat alla kablar samt testat olika för GPU. DAtorn är just nu igång på det inbyggda grafikkortet i moderkortet..

Ja det är alltid tråkigt när teknik strular. I mitt fall var det nog brist på kunskap då det var 15 år sedan jag byggde dator senast.

Finns det möjlighet att få en bild på hur allt är kopplat? Alltså en översikt över hela moderkortet osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Ja det är alltid tråkigt när teknik strular. I mitt fall var det nog brist på kunskap då det var 15 år sedan jag byggde dator senast.

Finns det möjlighet att få en bild på hur allt är kopplat? Alltså en översikt över hela moderkortet osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ordna bild när jag kommer hem. Allt jag har just nu är en liten videosnutt på när jag försöker boota. http://imgur.com/a/lVNXDRD

Permalänk
Medlem

En liten update: har provat mitt grafikkort i en annan dator. Lyckades få tag på en. Har samma problem, den datorn vägrar då starta. Min GPU är då väck..