Permalänk

Nybygge startar ej med 8pin kabeln isatt

Har precis byggt min nya dator men nu stött på problem! När allt är i som det ska och datorn ska startas så går allt igång i 1-2 sekunder för att sedan dö. Däremot när jag drar ur 8-pin kabeln (cpu) så går allt igång. och åter när jag sätter tillbaka den så blir det som förut.

Kortet har lampor med indikeringar på vad som är fel och i detta fallet när jag startar så lyser den röda lampan (cpu).

Efter lite googlande så började med ram minnerna, satt i olika slots och prövade en och en. alla kombinationer som gick men utan resultat (testade även utan men funkade inte heller).

Därefter tog jag bort cpun för att titta efter skadade pins men kunde inte se något.

När jag tillför el till datorn så lyser moderkortet och inget verkar fel på den fronten, distanserna sitter på sin plats.

Måste även tillägga att jag inte har något grafikort i datorn ännu, inte fått hem det. Men moderkortet har grafik och ska väl klara att boota utan gpu?

så nu till frågan, har jag bränt min cpu eller är det nätagget som spökar? Även startat med alla fläktar och onödigt urkopplat för att utesluta för hög belastning.

Kom gärna med ideer! Annars får google människan i mig ta en till runda i internets fantastiska värld!

Specs:
ASUS ROG Strix B360-F Gaming, S-1151
HyperX Fury DDR4 2666MHz 8GB
Intel Core i5-7600K Kaby Lake Processor
Corsair TX750M, 750W PSU
Corsair Hydro H115i PRO RGB CPU Kylare

ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming (Tillkommer)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@JakeNsnekeN:

Moderkortet (Coffee lake) stödjer inte CPU:n (Kaby Lake).

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Too slow, lösning ovan

Permalänk
Medlem

Fysiskt så passar den, men det kommer inte att funka.

Permalänk

haha, dum så att man skäms! Går fort i pingis ibland, höll på att bli galen! Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Skrivet av JakeNsnekeN:

tycker du??

om alla kablar, skruvar m,m sitter i.. hmmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeNsnekeN:

7600K är en rätt dålig processor med dagens mått mätt, och får väl redan anses vara föråldrad. Den nyare i3 8350K motsvarar ungefär en 7600K, men är ungefär en tusenlapp billigare. I din situation skulle jag lämnat tillbaka processorn och köpt en i5 8400 eller 8600K istället, som är billigare eller ungefär samma pris som 7600K men mycket bättre. Se Sweclockers recension för hur de presterar.

Permalänk

är väll kanske mer än penga fråga, Vad säger komplett om en öppnad cpu i retur?