Förhandsbokat RTX 2080 TI 😁 nĂ„gon mer som har?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ragnarok:

Ja precis som jag skrev innan sÄ har jag lÀst vad Anton har skrivit, och Anton precis som du har Äsikter om vad andra bör och inte bör köpa. Om du inte har förstÄtt det Ànnu sÄ tycker jag att ett sÄdant beteende Àr helt befÀngt.

Och tillskillnad ifrÄn Anton och dig sÄ tycker jag att du kan köpa kortet om du vill/kan eller inte köpa kortet.

Begriper du vad jag skriver ? Om du skulle ha köpt en tv för 100.000kr utan specs sÄ Àr det din grej, inte min. Gör den dyra TVn dig nöjd sÄ varför skulle jag skriva en krönika (som Anton) att du inte skulle köpa en sÄdan.

För att du som konsument och teknikintresserad kanske bryr dig om vart marknaden och utvecklingen Àr pÄ vÀg?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Nima2001:

Ska man returnera bör man hÀmta ut paketet och sen returnera det. Kan tillkomma andra avgifter annars.
off-topic men bÀttre att man Àr rÀtt informerad om detta

Skickades frÄn m.sweclockers.com

En bĂžr ogsĂ„ kontakte stedet en kjĂžpte produktet slik de registrerer det som bruk av Ånger RĂ€tten iflg Distanse lagen. Ofte skal en ha en retur seddel fra butikken og kanskje noe retur nummer utenpĂ„ selve forsendelsen slik at alt havner rett i systemene. Les avtal for Ă„ se eksakt hva som kreves og hvem som har ansvar dersom produktet forsvinner. 15 000 kr er jo ikke smĂ„ potatis...og forsvinner det under transport sĂ„ kan det ende opp med at du fĂ„ stĂ„ for tapet, dersom du ikke aktivt returnert det iflg de krav butikken stiller for Ă„ bruke Ånger RĂ€tten.

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Ragnarok:

Ja precis som jag skrev innan sÄ har jag lÀst vad Anton har skrivit, och Anton precis som du har Äsikter om vad andra bör och inte bör köpa. Om du inte har förstÄtt det Ànnu sÄ tycker jag att ett sÄdant beteende Àr helt befÀngt.

Och tillskillnad ifrÄn Anton och dig sÄ tycker jag att du kan köpa kortet om du vill/kan eller inte köpa kortet.

Begriper du vad jag skriver ? Om du skulle ha köpt en tv för 100.000kr utan specs sÄ Àr det din grej, inte min. Gör den dyra TVn dig nöjd sÄ varför skulle jag skriva en krönika (som Anton) att du inte skulle köpa en sÄdan.

Precis som @frong skriver sÄ satte du dig pÄ tvÀren mot vad i princip varenda hÄrdvarusite har konstaterat angÄende köpa eller inte köpa RTX 20 serien. Kort och gott sÄ avrÄder 99% av alla dessa sidor ifrÄn att förboka. SÄ som du resonerar sÄ behöver man inte ens lÀsa vad sweclockers har att skriva om och vad deras tester egentligen betyder. För de Àr ju i princip inte ens vettigt att ta del av sÄdan info. De Àr iaf sÄ jag tolkar dig hÀr.

Visa signatur

đŸ–„Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Purrfected:

https://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-forh...

Sjukt trÄkigt att Àven datorkomponenter hakar pÄ mobilvÀrldens koncept med att teknik inte blir gammal och att ny teknik alltid ska vara dyrare.

För 2 generationer sen sÄ lÄg toppmodellerna pÄ 5000-6000kr, de gick ner i pris över tiden och nÀr nya kort slÀpptes sÄ lÄg de ocksÄ pÄ 5000-6000kr.

Nu kommer det vara precis som med mobiler för GPUerna, man kan ta helt Ät helvete för höga priser för att folk köper.
TrÄkigt imo!

Jag tror det hÀnger samman med att utvecklingen stannat av betydligt frÄn hur det var för 5-10Är sedan. Skillnaden pÄ en ny mobil frÄn typ samsung skiljer sig marginellt frÄn förra generationen. Tidigare var en ny modell en revolution nÀr den slÀpptes.

Och samma Àr det med grafikkort. Nu har vi inte sett nÄgra verkliga siffror pÄ RTX 20xx, men troligen Àr skillnaden inte gigantisk med dagens spel. Och dÄ har 10xx generationen regerat i en bra bit över tvÄ Är. utveckligen har stannat av Àven hÀr. AMD slÀppte för ett Är sedan VEGA som var sÀmre Àn de kort som redan fanns pÄ marknaden. Det hÀnde aldrig tidigare.

Elektronik Àr mer "moget" idag. Snart Àr det som nÀr BMW slÀpper en ny modell som ersÀtter en 8Är gammal, man har bara flyttat runt lite knappar och bytt ut ett par plastdetaljer.

PermalÀnk
Medlem
●

Folk förhandsbokar bostadsrÀtter för flera miljoner som inte ens finns.

SÄ varför skulle man inte kunna förhandsboka ett graffe för 15k ?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Rekl3M:

Folk förhandsbokar bostadsrÀtter för flera miljoner som inte ens finns.

SÄ varför skulle man inte kunna förhandsboka ett graffe för 15k ?

Om man förbokar en lÀgenhet ser man vÀl till vÀldigt stor del hur det kommer se ut genom ritningar och datoranimerade bilder och man fÄr inte bara reda pÄ att det kommer finnas en smart tvÀttmaskin och hur mÄnga kvm lÀgenheten blir?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Rekl3M:

Folk förhandsbokar bostadsrÀtter för flera miljoner som inte ens finns.

SÄ varför skulle man inte kunna förhandsboka ett graffe för 15k ?

Hade du förhandsbokat en bostadsrÀtt för att VD:n för bostadsföretaget skrek ut "IT JUST WORKS!" men inte visat upp nÄgra ritningar pÄ bostaden som visar exakta mÄtt pÄ bland annat hur STOR lÀgenheten Àr i kvm?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
Keeper of The Nvidia Drivers ★
●
Skrivet av Stoff3th3m4n:

För att du som konsument och teknikintresserad kanske bryr dig om vart marknaden och utvecklingen Àr pÄ vÀg?

Precis. Jag Àr Àr teknikintresserad och en konsument. Jag köpte inte ett Titan V för jag tyckte att det var för dyrt. Jag har jag ett 1080, sÄ jag kan vÀlja pÄ att:
1) ha kvar det
2) köpa ett 1080ti för runt 8k
3) köpa ett 2080ti för runt 14k

Uppenbarligen var jag villig att betala 14k för ett grafikkort.

Anton pÄ NH skriver att man inte ska förhandsboka ett 20xx kort. Det Àr den delen som jag Àr emot. Anton Àr Anton, jag Àr jag, du Àr du. HÀnger du med ? Vad jag gör ska Anton ta och skita i, vad Anton i sin tur gör ska jag ta och skita i.

Vill man inte ha ett 20xx kort eller vad vet jag, frukostflingor ifrÄn Lidl sÄ Àr det upp till var och en, men att gnÀlla pÄ andra ang deras köp eller inte köp Àr befÀngt.

Eller ska jag skriva ett email till Anton pÄ NH dÀr jag idiotförklarar honom för att han inte köper tvÄ 2080ti och kör dem i sli ?
det blir inte mer prestanda Àn sÄ.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ragnarok:

Precis. Jag Àr Àr teknikintresserad och en konsument. Jag köpte inte ett Titan V för jag tyckte att det var för dyrt. Jag har jag ett 1080, sÄ jag kan vÀlja pÄ att:
1) ha kvar det
2) köpa ett 1080ti för runt 8k
3) köpa ett 2080ti för runt 14k

Uppenbarligen var jag villig att betala 14k för ett grafikkort.

Anton pÄ NH skriver att man inte ska förhandsboka ett 20xx kort. Det Àr den delen som jag Àr emot. Anton Àr Anton, jag Àr jag, du Àr du. HÀnger du med ? Vad jag gör ska Anton ta och skita i, vad Anton i sin tur gör ska jag ta och skita i.

Vill man inte ha ett 20xx kort eller vad vet jag, frukostflingor ifrÄn Lidl sÄ Àr det upp till var och en, men att gnÀlla pÄ andra ang deras köp eller inte köp Àr befÀngt.

Eller ska jag skriva ett email till Anton pÄ NH dÀr jag idiotförklarar honom för att han inte köper tvÄ 2080ti och kör dem i sli ?
det blir inte mer prestanda Àn sÄ.

Det Àr inte mer befÀngt Àn att min Äsikt Àr att du spÀr pÄ en dÄlig utveckling, bÄde för mig och för dig. Men du verkar inte begripa det.

Ingenstans har jag dock skrivit att du inte fÄr göra som du sjÀlv vill.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av jeppe109:

Jag hoppade pÄ en förbokning av MSIs DUKE OC frÄn Komplett för 12 289kr.
Valde att betala mot faktura och kan enkelt returnera kortet inom de 60 dagar jag har öppet köp.

Skulle tester inte motsvara mina förvÀntningar funderar jag istÀllet att skaffa ett GTX 1080 Ti.

AngÄende att förboka eller inte anser jag att vi ska nyttja vÄra rÀttigheter för retur av vara och jag sÀkerstÀller samtidigt ett kort till ett fördelaktigt pris, Àven fast det Àr ett dyrt pris.

980 Ti - > 2080 Ti. FörvÀntar mig kunna spela i 60+ fps 4K.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Hur fick du och flera andra sÄdana priser? Jag var inne samma kvÀll och dÄ lÄg de pÄ ungefÀr 2000kr mer precis som idag.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB NĂ€tagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gamerfreak87:

okej dÄ vet jag. 20 septermber ska komplett fÄ in sina ni som har förbokat dÀr men datum kanske blir Àndrat men det stÄr 97st av det jag har förbokat och kommer 20 september.

Den informasjonen kan forandres hele tiden avhengig av tilvirkerens info der vil bli sendt til Komplett.se. En kan ikke bruke mengden kort eller dato til noe ettersom det ikke er Komplett der stÄr for den info, de henter den fra produsenten eller den kanal de kjÞper inn kortene fra. Mengden kort er bare en indikasjon pÄ hvor mange der er satt i salg til et visst pris (og priset kan forandres over tid ogsÄ for den kvote av kort der er pÄ siden).

Hadde samme problem nÄr jeg fÞlgte pris og tilgang pÄ GTX 1080 Ti kort under Black Friday og tiden etter...

[EDIT: AltsÄ dato den 20. sept. er ikke noen garanti for at du virkelig kan regne med Ä fÄ kortene sendt hjem. Det er mulig at du mÄ vente lengre eller at dato vil bli forandret dersom det ville skje noe med produsentens tilvirkning eller leveranse til Komplett sentral lager...]

PermalÀnk
Keeper of The Nvidia Drivers ★
●
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det Àr inte mer befÀngt Àn att min Äsikt Àr att du spÀr pÄ en dÄlig utveckling, bÄde för mig och för dig. Men du verkar inte begripa det.

Ingenstans har jag dock skrivit att du inte fÄr göra som du sjÀlv vill.

Det (Àn att min Äsikt - Stoff3th3m4n) kan vi diskutera i evigheter. Eftersom vi har tvÄ olika Äsikter.
SÄ vi har nog kommit till vÀgs Ànde hÀr dÄ.

Tack för en intressant förmiddag!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ragnarok:

Anton pÄ NH skriver att man inte ska förhandsboka ett 20xx kort. Det Àr den delen som jag Àr emot. Anton Àr Anton, jag Àr jag, du Àr du. HÀnger du med ? Vad jag gör ska Anton ta och skita i, vad Anton i sin tur gör ska jag ta och skita i.

Du förstÄr inte skillnaden mellan en rekommendation och ett krav? Samtidigt pratar du om "vi Àldre"...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassiflÀktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

PermalÀnk
Keeper of The Nvidia Drivers ★
●
Skrivet av frong:

Du förstÄr inte skillnaden mellan en rekommendation och ett krav? Samtidigt pratar du om "vi Àldre"...

Om du skall ge nÄgon en rekommendation sÄ behöver du mer information Àn att utgÄ i frÄn dig sjÀlv.
Ska du rekommendera H.Lundqvist att köpa en Kia Rio, och rekommendera en student att köpa en Audi R8 Spyder ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det Àr inte mer befÀngt Àn att min Äsikt Àr att du spÀr pÄ en dÄlig utveckling, bÄde för mig och för dig. Men du verkar inte begripa det.

Ingenstans har jag dock skrivit att du inte fÄr göra som du sjÀlv vill.

Jo. Du Àr avundsjuk och tycker absolut att han inte borde fÄ förboka ett svindyrt kort utan specifikationer. Precis som jag tyckte det fast jag skrev exakt samma sak som du gör nu, vi verkar vara vÀldigt svÄrförstÄdda idag

Jag kommer sÀkerligen köpa ett sÄnt hÀr kort ocksÄ, men jag vÀntar nog tills de slÀppts sÄ man fÄr se vad de gÄr för.

Visa signatur

Mr. Scriptman

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ragnarok:

Om du skall ge nÄgon en rekommendation sÄ behöver du mer information Àn att utgÄ i frÄn dig sjÀlv.
Ska du rekommendera H.Lundqvist att köpa en Kia Rio, och rekommendera en student att köpa en Audi R8 Spyder ?

Jag skulle kunna bedöma bÄda bilarna för sig och ge tvÄ stycken olika utlÄtanden, samt huruvida jag rekommenderar ett köp eller ej. Sedan tror jag H. Lundqvist Àr smart nog att förbise huruvida jag tyckte R8an var prisvÀrd eller ej, dÄ det inte spelar nÄgon roll för honom. AlltsÄ bejakar han informationen som finns och tar ett eget beslut, han förstÄr sÀkert att man inte kan göra femtioelva miljoner recensioner för varje ensikld produkt till varje individ utan tar Ät sig informationen och tillÀmpar den pÄ sin egen livssituation.

Hade jag dÀremot pÄpekat att vÀxellÄdan Àr helkass, infotainment-systemet Àr sÀmre Àn Internet Explorer och bilen började brinna efter 20 mil sÄ skulle han valt bort den bilen och vart glad att min recension fanns Àven dÄ.

Tror inte han skulle ringt upp mig och lipat över att jag inte gjorde en recension utefter hans personliga behov/ekonomiska situation/whatever.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassiflÀktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

PermalÀnk
Medlem
●

Hade varit intressant om det hade varit diskussioner om vilket 2080 TI kort ni hade förhandsbokat och spekulerat lite kring detaljerna och vad som skiljer dem Ät.

PermalÀnk
Medlem ★
●

HÄhÄ, nya kort! Nu kanske det Àntligen kan komma en vÀrdig efterföljare till mitt nuvarande kraftkort; 750ti.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB flÀskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ragnarok:

Jag har lÀst trÄden och hÄller inte med om att TS verkar tycka han Àr hÀftig som har förhandsbokat ett grafikkort.

Generationen som Àr födda pÄ ~80talet börjar nÀrma sig 40Är nu, det Àr ibland den första generationen som hade tvspel som en hobby. Vad jag vill ha sagt med det Àr att 15.000kr för nÄgon runt 35-40 med ett jobb osv inte behöver vara enormt superduper mycket pengar.

Men pÄ SweClockers nuförtiden (kanske för det Àr mycket barn hÀr nu, nÀr jag var 15 sÄ hade jag inte heller haft rÄd med ett 2080ti) sÄ skall det ALLTID tjatas om hur dyrt allt Àr. Det gÄr inte att diskutera ny hÄrdvara, för precis allt som det inte stÄr AMD pÄ Àr skitdyrt och hemskt.

SweClockers kanske ska byta namn till LĂ„gBudgetClockers ?

Är född i slutet pĂ„ 70-talet och ingĂ„r i denna grupp. Är dock inte uppvĂ€xt med tv-spel utan PC:n och datorspel.
Har aldrig köpt dyraste och bÀsta grafikkort utan det blev alltid ett eller tvÄ steg under det bÀsta som fanns beroende pÄ pris och prestanda. Hur mycket jag tjÀnar spelar ingen roll dÄ jag heller lÀgger pengarna pÄ nÄgot annat istÀllet. Det handlar om prioriteringar och vad man fÄr för pengarna. Dessutom nu nÀr man Àr 40 sÄ spelar man inte sÄ mycket lÀngre och dÀrmed Ànnu mindre anledning att köpa dyra grafikkort. Problemet med dagens priser Àr att förr i tiden kunde man fÄ mycket mer till lÀgre pris.

Ska man bygga ny dator idag sÄ vill man kanske ha 3440x1440 120Hz IPS skÀrm, hyfsat cpu+moderkort och minst 16GB ram. SSD samt bra grafikkort. Detta kan hamna pÄ 30000kr om man nu vÀljer RTX 2080. Det Àr för mycket! Grafikkort Àr ocksÄ den komponenten som Äldras snabbast och behöver bytas ut varannan eller var tredje generation om man vill spela nya spel utan att dra ner pÄ kvaliten för mycket.

Har inget emot att folk förbokar och köper grisen i sÀcken och vill man lÀgga mycket pengar pÄ sin hobby sÄ Àr det upp till var en att göra det. Man ska dock inte gnÀlla sedan pÄ att priser ökar eller att man fÄr mindre för pengarna nÀr tillverkare/utvecklare/utgivare fÄr för sig att ta högre och högre priser bara för att folk köper oavsett vad det Àn Àr...GÀller att tÀnka till lite och se helheten dÄ det indirekt pÄverkar mÄnga andra med.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag Àr fortfarande sjukt emot att köpa "grisen i sÀcken" eller ta en sÄdan rövare och bara köpa nÄgot man inte har nÄgon aning om...men, kolla sista meddelandet frÄn Dimitri pÄ Hardware Canucks.
Vi fÄr se vad det innebÀr...

Visa signatur

StationÀr: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ragnarok:

Det (Àn att min Äsikt - Stoff3th3m4n) kan vi diskutera i evigheter. Eftersom vi har tvÄ olika Äsikter.
SÄ vi har nog kommit till vÀgs Ànde hÀr dÄ.

Tack för en intressant förmiddag!

Det Àr tillÄtet att ha olika Äsikter. Synd bara att du inte vill diskutera utvecklingen av marknaden och spelindustrin. Men men.

Ha det bra!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Ragnarok:

Precis. Jag Àr Àr teknikintresserad och en konsument. Jag köpte inte ett Titan V för jag tyckte att det var för dyrt. Jag har jag ett 1080, sÄ jag kan vÀlja pÄ att:
1) ha kvar det
2) köpa ett 1080ti för runt 8k
3) köpa ett 2080ti för runt 14k

Uppenbarligen var jag villig att betala 14k för ett grafikkort.

Anton pÄ NH skriver att man inte ska förhandsboka ett 20xx kort. Det Àr den delen som jag Àr emot. Anton Àr Anton, jag Àr jag, du Àr du. HÀnger du med ? Vad jag gör ska Anton ta och skita i, vad Anton i sin tur gör ska jag ta och skita i.

Vill man inte ha ett 20xx kort eller vad vet jag, frukostflingor ifrÄn Lidl sÄ Àr det upp till var och en, men att gnÀlla pÄ andra ang deras köp eller inte köp Àr befÀngt.

Eller ska jag skriva ett email till Anton pÄ NH dÀr jag idiotförklarar honom för att han inte köper tvÄ 2080ti och kör dem i sli ?
det blir inte mer prestanda Àn sÄ.

Jag vet inte om jag hÄller med. Jag tycker att det Àr fullt rimligt att lÀmna rÄd om hur man bör och inte bör göra för att undvika att bli blÄst.

Om nÄgon kommer hit pÄ Sweclockers och skriver ett inlÀgg i stil med:

Citat:

hÀj sweklockers min kusin har ett graffikort ska vill köpa för att fÄ mer fps is fortnite han sÀger det Àr jÀttebra för 10000 kr mÄste va bra för de À sÄ dyrt jag fÄr kortet om 2 mÄnader sÄ fort han köpt ett nytt sjÀlv va tror ni grabbar jag Àr sÄÄÄ pumpad

DÄ tror jag att det Àr rÀtt befogat att be den hypotetiska TS att ta reda pÄ vad det Àr han köper och inte bara lita pÄ att hans kusin inte blÄser en.

A: "Du, jag tÀnkte testa den dÀr fina svampen som Àr i skogen, den dÀr röda med vita prickar, vad tr..."
B: "Nej för fan, du blir sjuk. I bÀsta fall blir du bara hög som ett hus, i vÀrsta fall dör du."
C: "MEN LÄGG INTE I DIG I VAD A SJÄLV VÄLJER ATT GÖRA!"

Seriöst. Det Àr lite dÀrför vi lever i ett samhÀlle dÀr vi Àr sociala och pratar med varandra, och faktiskt ibland lÀgger oss i vad andra gör, för deras eget bÀsta. Det Àr inget tvÄng att göra som nÄgon sÀger i den hÀr trÄden.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Mocka:

Jag Àr fortfarande sjukt emot att köpa "grisen i sÀcken" eller ta en sÄdan rövare och bara köpa nÄgot man inte har nÄgon aning om...men, kolla sista meddelandet frÄn Dimitri pÄ Hardware Canucks.
Vi fÄr se vad det innebÀr...

Intressant, men varför skulle inte Nvidia visa dessa siffror som fÄr de tveksamma att Àta upp sina hattar pÄ presentationen?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassiflÀktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av frong:

Intressant, men varför skulle inte Nvidia visa dessa siffror som fÄr de tveksamma att Àta upp sina hattar pÄ presentationen?

En anledning skulle kunna vara att hypen slÀcks pÄ en mÄnad. Nu kommer det istÀllet bli en jÀvla snackis om korten Àr fruktansvÀrt kraftfulla.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Mocka:

Jag Àr fortfarande sjukt emot att köpa "grisen i sÀcken" eller ta en sÄdan rövare och bara köpa nÄgot man inte har nÄgon aning om...men, kolla sista meddelandet frÄn Dimitri pÄ Hardware Canucks.
Vi fÄr se vad det innebÀr...

https://uploads.disquscdn.com/images/6232c4d5b5056e06ab6d0b2da729abb11e1fa0b32bc853e7d8db14b6909d5af5.png

Det kan ju betyda precis vad som helst. Kan ocksÄ rent hypotetiskt betyda att Nvidia-fanboys som försvarar kortet och sÀger att det kommer bli skitbra kommer att fÄ Àta upp att de varit sÄ positiva.

Jag tror pÄ en modest prestandaökning i storleksordningen 25% nÀr det handlar om befintliga spel om man jÀmför med "samma modell" i generationen före. Det Àr ungefÀr det vi sett innan, och vad man kan förvÀnta sig bara genom att rÀkna antalet processorer och ta lite höjd för det snabbare GDDR6-minnet.

Skillnaden kan möjligen vara större i nyare spel som Àr skrivna för att dra nytta av möjligheterna i det nya kortet, och dÄ menar jag inte bara RTX-funktioner.

Sen kan det vara sÄ att Nvidia gjort nÄgot smart i drivrutinerna som kan accellerera Àldre spel pÄ ett bra sÀtt ocksÄ. PoÀngen Àr: Vi har ingen jÀvla aning just nu.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av ClintBeastwood:

En anledning skulle kunna vara att hypen slÀcks pÄ en mÄnad. Nu kommer det istÀllet bli en jÀvla snackis om korten Àr fruktansvÀrt kraftfulla.

För att förtydliga: Jag antar att du menar att det kan vara sÄ att:

Första hype-tÄget gÄr nu, nÀr korten slÀpps men vi inte vet hur snabba de Àr.

Andra hype-tÄget gÄr nÀr benchmarks vÀl kommer ut och vi faktiskt ser att kortet Àr supersnabbt?

Inte omöjligt.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av pv2b:

För att förtydliga: Jag antar att du menar att det kan vara sÄ att:

Första hype-tÄget gÄr nu, nÀr korten slÀpps men vi inte vet hur snabba de Àr.

Andra hype-tÄget gÄr nÀr benchmarks vÀl kommer ut och vi faktiskt ser att kortet Àr supersnabbt?

Inte omöjligt.

Ja, kanske var otydlig. Hypen kommer bli större nĂ€r det slĂ„r ner som blixt frĂ„n klar himmel och hjĂ€rnan skriker "KÖP!" nĂ€r man ser hur mycket lĂ€ngre staplarna Ă€r med 2070-2080Ti. Ser man det precis innan eller under samma dag korten slĂ€pps för köp sĂ„ Ă€r det lĂ€ttare att hosta upp pengar Ă€n att det ska ta en mĂ„nad och upphetsningen lĂ€gger sig och man hinner tĂ€nka till. Jag sĂ€ger inte att det Ă€r sĂ„ men jag tror inte det Ă€r omöjligt. Större företag lĂ€r ju anlita rĂ€tt duktiga psykologer som fĂ„r hjĂ€lpa till i deras marknadsföring sĂ„ dom vet vad som Ă€r effektivt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, kanske var otydlig. Hypen kommer bli större nĂ€r det slĂ„r ner som blixt frĂ„n klar himmel och hjĂ€rnan skriker "KÖP!" nĂ€r man ser hur mycket lĂ€ngre staplarna Ă€r med 2070-2080Ti. Ser man det precis innan eller under samma dag korten slĂ€pps för köp sĂ„ Ă€r det lĂ€ttare att hosta upp pengar Ă€n att det ska ta en mĂ„nad och upphetsningen lĂ€gger sig och man hinner tĂ€nka till. Jag sĂ€ger inte att det Ă€r sĂ„ men jag tror inte det Ă€r omöjligt. Större företag lĂ€r ju anlita rĂ€tt duktiga psykologer som fĂ„r hjĂ€lpa till i deras marknadsföring sĂ„ dom vet vad som Ă€r effektivt.

Jag tror man ofta gÄr i tron att större företag Àr mycket mer kompetenta Àn vad de Àr. Hur mÄnga gÄnger har inte storföretag gjort 'oförklarliga' fel?

Edit: Kanske beror pÄ att jag lÀser boken "101 historiska misstag" just nu...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassiflÀktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av frong:

Jag tror man ofta gÄr i tron att större företag Àr mycket mer kompetenta Àn vad de Àr. Hur mÄnga gÄnger har inte storföretag gjort 'oförklarliga' fel?

Edit: Kanske beror pÄ att jag lÀser boken "101 historiska misstag" just nu...

Storföretag gör ofta vÀldigt spektakulÀra fel. Men de gör mycket oftare vÀldigt rÀtt. Detta mÀrker vi inte av. Det Àr precis som i politiken och i annan offentlig verksamhet - man hör bara talas om fiaskon. Allt annat Àr trÄkigt.

Senaste exemplet pÄ ett spektakulÀrt fel frÄn NVIDIA var sÄ sent som GPP-programmet...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av frong:

Intressant, men varför skulle inte Nvidia visa dessa siffror som fÄr de tveksamma att Àta upp sina hattar pÄ presentationen?

De har ju egentligen inte visat nÄgot speciellt utom en upplösning och nÄgot de kallar för "Ultra".

Visa signatur

StationÀr: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9