Vad krävs för att spela upp .mkv filer?

Permalänk
Medlem

Vad krävs för att spela upp .mkv filer?

Jag har länge undrat exakt vad som krävs för att kunna spela upp .mkv filer från datorn till tv:n med funktionen "Sänd till enhet"

Det funkar inte här och det är extremt irriterande! Finns det någon codec för detta eller något något annat sätt? Det laggar om jag speglar skärmen eller så crashar det efter par minuter, och jag har ingen hdmi i datorn och ännu inte köpt display port adapter.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Jag har länge undrat exakt vad som krävs för att kunna spela upp .mkv filer från datorn till tv:n med funktionen "Sänd till enhet"

Det funkar inte här och det är extremt irriterande! Finns det någon codec för detta eller något något annat sätt? Det laggar om jag speglar skärmen eller så crashar det efter par minuter, och jag har ingen hdmi i datorn och ännu inte köpt display port adapter.

Om du har en chromecast kan du kör .mkv filer genom vlc och casta dem direkt till tv´n via chromecasten, smidigt som bara den.

Permalänk
Medlem

@sniper87: Ok, det har jag inte, har aldrig velat ha. Men däremot är jag bra intresserad av att veta hur kodi och plex fungerar för att sända video, för det är väl det de är till för? Ska ha en NAS inom kort så börjat läsa på lite om det men inte fått grepp om hur det fungerar ännu

Visa signatur

Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste och mest problemfritt är att koppla datorn med Displayport eller HDMI till tv'n och bara spela upp videofilen med tex MPC-BE (https://sourceforge.net/projects/mpcbe/files/MPC-BE)

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem

Sänd till enhet är väl mest en omskrivning för "använd DNLA", dvs det är specifik standard för att strömma media.
Om tv stödjer det och ditt lan funkar så borde det funka.
MKV är dessutom ett kontainerformat och kan innehålla väldigt många olika format på videoinnehållet så det kan krävas transkodning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Living_Network_Alliance

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sänd till enhet är väl mest en omskrivning för "använd DNLA", dvs det är specifik standard för att strömma media.
Om tv stödjer det och ditt lan funkar så borde det funka.
MKV är dessutom ett kontainerformat och kan innehålla väldigt många olika format på videoinnehållet så det kan krävas transkodning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Living_Network_Alliance

Och det är inte alltid undertexter stöds.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

@sniper87: Ok, det har jag inte, har aldrig velat ha. Men däremot är jag bra intresserad av att veta hur kodi och plex fungerar för att sända video, för det är väl det de är till för? Ska ha en NAS inom kort så börjat läsa på lite om det men inte fått grepp om hur det fungerar ännu

Jag själv byggde en liten nas / server. Men om du ska köpa färdiga NAS har jag för mig att den behöver stödja plex (om det är det vad du vill använda för att spela upp dina filmer och serier).

Jag själv använder Plex och älskar det oerhört mycket. Du behöver alltså ha en NAS som plex kan installeras på samt en TV med Plex-appen (eller chromecast, men det lät nästan uteslutet från tidigare inlägg?).

Utöver denna infon är jag egentligen ganska dålig på NAS-området.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren

Jag har köpt en liten NAS nu, Netgear och ska ha den som nätverkslagring och köra kodi, det ska gå utan problem med denna vad jag hört, så det problemet ska vara löst, annars återkommer jag. Nu ska jag bara få hjälp med att installera nasen för hittils har det inte gått, söker någon som känner till Netgear nasar som kan ge svar varför det inte hittas i nätverket.

Update kommer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@MatteN: Då är datorn låst för den uppgiften och det vill jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Tackar för svaren

Jag har köpt en liten NAS nu, Netgear och ska ha den som nätverkslagring och köra kodi, det ska gå utan problem med denna vad jag hört, så det problemet ska vara löst, annars återkommer jag. Nu ska jag bara få hjälp med att installera nasen för hittils har det inte gått, söker någon som känner till Netgear nasar som kan ge svar varför det inte hittas i nätverket.

Update kommer

För att hitta en Netgear NAS i nätverket https://kb.netgear.com/000038668/ReadyNAS-RAIDar-6-3

Visa signatur