Tom`s hardware gör det igen! "Just Buy It: Why Nvidia RTX GPUs Are Worth the Money"

Permalänk
Medlem

Bland den sjukaste artikeln jag läst... Like WTF?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför jag haft Toms Hardware som ett boomark dit jag dagligen surfar efter nyheter. Slut med det efter jag läste igenom denna artikel. Riktigt bra av Steve att på peka allt fjanteri som pågår i techpressen samt från tillverkarna själva.

Jag visste ju såklart sedan tidigare att Tom's Hardware var dynga men inte att de sjunkit till denna nivå. Det är nästan så att killen som skrev artikeln måste vara smått sinnesförvirrad eftersom det inte verkar vara ett skämt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Fattar inte varför jag haft Toms Hardware som ett boomark dit jag dagligen surfar efter nyheter. Slut med det efter jag läste igenom denna artikel. Riktigt bra av Steve att på peka allt fjanteri som pågår i techpressen samt från tillverkarna själva.

Jag visste ju såklart sedan tidigare att Tom's Hardware var dynga men inte att de sjunkit till denna nivå. Det är nästan så att killen som skrev artikeln måste vara smått sinnesförvirrad eftersom det inte verkar vara ett skämt.

Efter reaktionen och den publicerades på fredagen troligen så lär de ha skoj damage control på måndag ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vart är PC marknaden på väg egentligen? Blir så otroligt trött på höga priser, köpta recensioner, artiklar och allt saknade av vett och ekonomiskt tänk. Det jag gillar med att bygga datorer och köpa nya prylar är att kunna få ut så mycket prestanda per krona, ställa in och pressa systemen, överklockning osv.

Att kasta ut 10-15k på ett grafikkort är ju helt galet egentligen, oavsett om man är entusiast eller har hur mycket pengar som helst så är det ju väldigt dyrt. Tycker absolut att priset måste vara inräknat i en produkts betyg i recensioner och tester. För mig är det lika viktigt som hur många tflops det har.

Tack för mig...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Gillar inte när GN gör gnäll videos.
När 98% av deras material är sakligt och väl genomtänkt sticker de få "rants" dom gör verkligen ut som onödiga.
Hoppas att det inte är stress som får dom att tycka att dessa (få) videos är en bra ide.

Skulle rekommendera dig att se hela GN videon om du inte gjort det, det är ingen "gnäll"-video det är en genomtänkt och dessutom information argumentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Man måste vänja sig...

Och på kvällen kommer gråten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Skulle rekommendera dig att se hela GN videon om du inte gjort det, det är ingen "gnäll"-video det är en genomtänkt och dessutom information argumentation.

Klart jag kollade på hela videon.
Det förändrar ju inte att det är olikt GN att attackera andra siter eller kanaler.
Förväntar mig att dom skall hålla sig över det träsket.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Ratatosk:

Han borde klippa sig och skaffa ett riktigt jobb.
Gillar överlag inte Youtube artiklar, jag föredrar att läsa.
Nu behöver man inte titta på Youtube, räcker med läsa Toms kommentators fält.

Haha helt rätt, det borde han!

Nu har jag läst igenom hela Toms artikel och även om jag har förbokat ett 2080ti så håller jag inte med om vad som skriver. Jag tror inte världen går under om man inte förbokar ett 20xx nu direkt.

För mig är det mycket enkelt: vill man förboka ett 20xx så gör man det, vill man det inte utan man vill se tester först så är det så. Och vill man inte ha ett alls, utan skiter i 20xx serien så är det absolut bra med.

Var och en väljer precis hur den vill göra.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Klart jag kollade på hela videon.
Det förändrar ju inte att det är olikt GN att attackera andra siter eller kanaler.
Förväntar mig att dom skall hålla sig över det träsket.

Just det här träsket är det bra att dom vandrar i.
Du glömmer att det finns väldigt många människor som är lättpåverkade av Folk/sidor dom litar på oavsett vilken ålder dom har.
Vore det bara så kallade "fjortisar" vore det inga problem då dom inte är en köpstark faktor.

Denna videon var ingen attack. Denna videon var ett klargörande för hur sjukt dålig en artikel kan vara. En motpol mot dumhet.
Vi ska vara tacksamma att denna videon gjordes för det gör oss påminda om att vara kritiska till allt som skrivs.
Samt att den förhoppningsvis gör att TH får så mycket skit att dom svär vid sin mamma att aldrig skriva något så fördummande igen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag håller knappt med om ett ord han skriver, men kan ändå tycka att det är lite uppfriskande att han vågar sticka ut hakan och lufta sina personliga åsikter. Tekniksajter i allmänhet tenderar att springa åt samma håll och jag kan känna att det ofta blir ganska enformigt och förutsägbart, men jag kanske bara är yrkesskadad.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Haha. Har vi tio år av damagecontrol från Tomshardware att vänta nu igen? Folk har ju fortfarande inte glömt sidans P4 debacle.

Skrivet av Ratatosk:

Han borde klippa sig och skaffa ett riktigt jobb.
Gillar överlag inte Youtube artiklar, jag föredrar att läsa.
Nu behöver man inte titta på Youtube, räcker med läsa Toms kommentators fält.

Riktigt jobb? Han gör exakt det Sweclockers gör.. skillnaden är väl bara plattformen.

Menar du att Sweclockers redaktion borde "skaffa sig riktiga jobb"?

Skrivet av Svensktiger:

Klart jag kollade på hela videon.
Det förändrar ju inte att det är olikt GN att attackera andra siter eller kanaler.
Förväntar mig att dom skall hålla sig över det träsket.

Men han attackerar inte sidan utan han mer eller mindre metodiskt attackerar argumentet i en speciell artikel. Det är faktiskt en ganska stor skillnad.

Skrivet av Dimestam:

Jag håller knappt med om ett ord han skriver, men kan ändå tycka att det är lite uppfriskande att han vågar sticka ut hakan och lufta sina personliga åsikter. Tekniksajter i allmänhet tenderar att springa åt samma håll och jag kan känna att det ofta blir ganska enformigt och förutsägbart, men jag kanske bara är yrkesskadad.

Håller inte alls med. Att man luftar sina personliga åsikter är inte fel.. så länge som de grundar sig i något verklighetsförankrat. Att däremot skriva den smörja som denna artikel handlar om är inte direkt uppfriskande.. det bevisar bara hur problematiskt det är när man går från subjektiva åsikter till nästan fanboy-esqa områden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Ett annat exempel är när han spyr galla över Synology när deras NAS gått sönder.
Vet inte om han förväntade sig enterprise support på en konsument NAS eller nåt.
Och med en snabb sökning hade dom kunnat bespara oss den lite pinsamma videon.

NAS'en fungerar med en helt vanlig ATX nätdel (oftast den som ger upp).
Och utöver det så kan man stoppa i sina diskar i en vanlig Linux dist och komma åt sin data den vägen.

Som sagt, jag föredrar vanliga GN's sakliga och objektiva material framför "jag har jobbat 22 timmar om dygnet i 6 veckor" videos.
Är genuint oroad över kanalen, inte ovanligt att kanaler kollapsar efter flytt eller andra större investeringar.

Nja, den modellen är ju riktad mot mindre företag och arbetsgrupper och inte mot den vanliga konsumenten. Och Synology ger hyffsad support för sina NASar i den klassen. Men de hänger ju på hur gammal den är och den modell GN använder är ju från 2015 så de är ju på håret att garantin skulle täcka de.
För att hålla sig till ämnet så tycker jag de är lite kul när GN gör sina "rant" filmer då och då.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Xinpei:

Håller inte alls med. Att man luftar sina personliga åsikter är inte fel.. så länge som de grundar sig i något verklighetsförankrat. Att däremot skriva den smörja som denna artikel handlar om är inte direkt uppfriskande.. det bevisar bara hur problematiskt det är när man går från subjektiva åsikter till nästan fanboy-esqa områden.

Jag tror också att det är vad som får många att reagera, att det är mycket känsloargument och killgissningar. Samtidigt kan jag tycka att det är lite synd att just den aspekten blir så uppmärksammad eftersom förbokningar av produkter (som det ännu inte finns några riktiga tester av) är ett ganska nytt fenomen i hårdvaruvärlden och värt att diskutera.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag tror också att det är vad som får många att reagera, att det är mycket känsloargument och killgissningar. Samtidigt kan jag tycka att det är lite synd att just den aspekten blir så uppmärksammad eftersom förbokningar av produkter (som det ännu inte finns några riktiga tester av) är ett ganska nytt fenomen i hårdvaruvärlden och värt att diskutera.

Det är för att skribenten inte ger sken av sin personliga åsikt utan han för fram detta som fakta. Ett par exempel är påståendet att man går miste om pengar om man inte förbokar kortet. Eller att man inte har benchmarks men ändå menar att kortet presterar X. Det är oseriöst och framförallt... skumt.

Eller vad sägs om att han sparkar undan benen för sina egna arbetare?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Xinpei:

Det är för att skribenten inte ger sken av sin personliga åsikt utan han för fram detta som fakta. Ett par exempel är påståendet att man går miste om pengar om man inte förbokar kortet. Eller att man inte har benchmarks men ändå menar att kortet presterar X. Det är oseriöst och framförallt... skumt.

Ja, det var precis vad jag påpekade (killgissning).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Ja, det var precis vad jag påpekade (killgissning).

Med andra ord. Du håller med om att artikeln har ingen annan funktion än att föra fram en massa nonsens?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se recensenter avråda från köp och ge dåliga betyg med hänvisning till priset.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av difi:

Och på kvällen kommer gråten...

Det är skönt att våga bli förtvivlad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Xinpei:

Med andra ord. Du håller med om att artikeln har ingen annan funktion än att föra fram en massa nonsens?

Både ja och nej. Jag tycker att argumentationstekniken är undermålig eftersom han inte lyckas underbygga sin tes med annat än känsloargument och gissningar/antaganden. Samtidigt tycker jag att det ofta är lika intressant att läsa om personliga åsikter som hårda fakta, och att det råder brist på den typen av artiklar i hårdvaruvärlden (debattartiklar/insändare/opinionssidor etc.).

Du får ha överseende med att jag är yrkesskadad efter 8-9 år som chefredaktör för SweClockers.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av skippy_pewpew:

Men man vänjer sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Steve är helt ok trots läspningen men Linus får mina öron att blöda efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Både ja och nej. Jag tycker att argumentationstekniken är undermålig eftersom han inte lyckas underbygga sin tes med annat än känsloargument och gissningar/antaganden. Samtidigt tycker jag att det ofta är lika intressant att läsa om personliga åsikter som hårda fakta, och att det råder brist på den typen av artiklar i hårdvaruvärlden (debattartiklar/insändare/opinionssidor etc.).

Du får ha överseende med att jag är yrkesskadad efter 8-9 år som chefredaktör för SweClockers.

Bränn pengar på sånt vi inte testat!
Jo det är ju en åsikt, men en beklämmande sådan. Tänk inte! Konsumera mera!
Bratsen i Båstad roade sig med att beställa in de dyraste Champagneflaskorna som fanns på menyn, för att sedan spruta ut dem över kompisarna.
Tända cigarrer med sedlar, någon?

Detta är en hyllning till de sorgligaste aspekterna av det här teknikintresset.

Permalänk
Medlem

Tycker det är oproffsigt att "attackera" en annan nyhets på detta viset.

Annars så håller jag väl med om en del och det osar köpt om artikeln.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Sååå ni alla missade artikeln som publicerades före denna alltså?

Why You Shouldn’t Buy Nvidia’s RTX 20-Series Graphics Cards (Yet)
Publicerades dagen före, 23:e augusti på Tom's Hardware.
Den länkas ju till och med i början av artikeln ni klagar på, som var en follow-up till denna artikel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pskjonte:

Vart är PC marknaden på väg egentligen? Blir så otroligt trött på höga priser, köpta recensioner, artiklar och allt saknade av vett och ekonomiskt tänk. Det jag gillar med att bygga datorer och köpa nya prylar är att kunna få ut så mycket prestanda per krona, ställa in och pressa systemen, överklockning osv.

Att kasta ut 10-15k på ett grafikkort är ju helt galet egentligen, oavsett om man är entusiast eller har hur mycket pengar som helst så är det ju väldigt dyrt. Tycker absolut att priset måste vara inräknat i en produkts betyg i recensioner och tester. För mig är det lika viktigt som hur många tflops det har.

Tack för mig...

kort 15000kr
skärm 120hz 4k 24000kr (nåt annat är inte lönt)
BFGs stor skärm special 50000kr (Nästa år)

så mellan 39000kr till 65000kr tycker tydligen många det vore värt att lägga ned för att köpa för spel

summa summarum Nvidia har tydligen tänkt att PC spelare har sedlar i guldbyxorna.
Ray tracing har en framtid men endast som öppen källkod.

Väntar på 7nm kort

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

@Benedict:

Instämmer, det hänvisas ju tydligt till den artikeln, så riktigt så illa är det väl inte tycker iaf jag.

/Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Ray tracing har en framtid men endast som öppen källkod.

DirectX lär inte försvinna nån gång snart så det kommer gå utmärkt utan öppen källkod.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Benedict:

Sååå ni alla missade artikeln som publicerades före denna alltså?

Why You Shouldn’t Buy Nvidia’s RTX 20-Series Graphics Cards (Yet)
Publicerades dagen före, 23:e augusti på Tom's Hardware.
Den länkas ju till och med i början av artikeln ni klagar på, som var en follow-up till denna artikel.

Skrivet av Firebird 455:

@Benedict:

Instämmer, det hänvisas ju tydligt till den artikeln, så riktigt så illa är det väl inte tycker iaf jag.

/Johan

Ni menar efter hans ändringar från i går, de som han skrev efter den lokala shitstormen på Toms kommentarsfält?

Skrivet av Toms Hardware chefsredaktör.:

Editor's Note (8/25): I've made a few changes to the original copy of this story to clarify and clearly express my view that reading independent reviews of any new product (especially a pricey GPU) is generally a good idea. I've also added the disclaimer above to make it obvious to everyone that this is an opinion piece (one of a pair of articles taking different sides on a hot button issue), not official buying advice from the entire team at Tom's Hardware.

Nej det missade jag inte, det är fortfarande en så usel artikel att den aldrig borde ha skrivits.

edit För att förtydliga, om en tidning skriver att slaveri inte är Ok och deras chefredaktör sedan skriver att det är Ok, är fortfarande den andra artikeln usel och borde aldrig publicerats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Toms artikel är ett bra sätt att visa att de sålt sig. Antingen det, eller att de helt saknar omdöme.

Ps. Såg den andra artikeln nu. Det var alltså bara en usel artikel.

Skrivet av Dimestam:

Ja, det var precis vad jag påpekade (killgissning).

Måste vara relaterat till brudsvammel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DasIch:

Toms artikel är ett bra sätt att visa att de sålt sig. Antingen det, eller att de helt saknar omdöme.

Ps. Såg den andra artikeln nu. Det var alltså bara en usel artikel.

Måste vara relaterat till brudsvammel.

Är mer än bara en usel artikel, han som skrev den är deras chefredaktör.
Han kallar också en av sina underlydande för en price-panicked pundit.

"That's why, this week, so many users, including our own Derek Forrest, are advising shoppers to hold off on buying one of Nvidia's new RTX graphics cards.
However, what these price-panicked pundits don't understand is that there's value in being an early adopter."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är mer än bara en usel artikel, han som skrev den är deras chefredaktör.
Han kallar också en av sina underlydande för en price-panicked pundit.

"That's why, this week, so many users, including our own Derek Forrest, are advising shoppers to hold off on buying one of Nvidia's new RTX graphics cards.
However, what these price-panicked pundits don't understand is that there's value in being an early adopter."

En snällare tolkning är att de vill presentera en artikel för vardera sidan.