Samsung lanserar sin första TV med 8K-upplösning

Permalänk
Hedersmedlem

Åh, jag är så trött på 8K.. var är 16K? O:)

Permalänk

Filmer och TV i 8k format ligger minst 7-10 år framåt i tiden. Knappt ens idag gör det filmer i 4k. Kostnaden är enorm och för varje gång man dubblar storleken på antalet pixlar så tar det minst 3 gånger så lång tid att skapa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsifree:

Filmer och TV i 8k format ligger minst 7-10 år framåt i tiden. Knappt ens idag gör det filmer i 4k. Kostnaden är enorm och för varje gång man dubblar storleken på antalet pixlar så tar det minst 3 gånger så lång tid att skapa.

Hänger inte med på vad du menar med att det knappt finns 4k filmer idag? Jag har en Sony AE1 oled och 4k spelare, tror har har 35-40 4k hdr blue-ray filmer i hyllan, allt från nya action rullar till gamla godingar, Så att det knappt finns 4k filmer idag håller jag inte alls med om.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Det är 2018 nu, blu-ray får köra moppe, låt oss sluta skriva blue-ray.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Mm lycka till 8K AI uppskalning av gamla VHS-kassetter på 640x480 filmade med gammal videokamera. Lycka till att veta vilka pixlar som är relevanta att skala upp och vilka som inte är det!

Jag ser framemot att få se mig själv i 8K-upplösning när jag åkte ned för snöbacken 1993!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jahaja, så då ska man vänta till 2019/2020 med tv-inköp, man kan ju vänta ihjäl sig.
Nej jag skiter nog i det och köper en 4K på black friday...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hur kunde vi någonsin klara oss med 4k?

/ironi

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv

"8K AI Upscaling"

Sluta, jag orkar inte fler hittepåtermer...

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns idag mer 4K-material än vad jag hinner titta på i alla fall och detta lär ju inte minska med tiden direkt. Men som konstaterat tidigare är det inte mängden pixlar som är viktigt. Utvecklingen på bildsidan handlar om andra saker. Mängden pixlar är mer en följd av utvecklingen.

Att panelerna nu når 8K inom rimliga summor (för sammanhanget) är främst en följd av utvecklingen inom teknik och tillverkningen av paneler. Det finns sällan någon anledning att utveckla nya high-end produkter baserat på mainstreamprodukter som 4K-paneler är idag. Att gå till 8K är nog ett minimalt problem och kostnad, så varför då stanna kvar på 4K när det är lika lätt att ta steget till 8K?

Permalänk
Skrivet av visenstam:

Hänger inte med på vad du menar med att det knappt finns 4k filmer idag? Jag har en Sony AE1 oled och 4k spelare, tror har har 35-40 4k hdr blue-ray filmer i hyllan, allt från nya action rullar till gamla godingar, Så att det knappt finns 4k filmer idag håller jag inte alls med om.

Såklart det finns massor med filmer i 4k men det mesta är uppskalat material. Filmer som görs med verklig 4k upplösning har precis börjat göras det senaste året och de kostar betydligt mer att göra och att färdigställa. Kostnaderna är ungefär det dubbla jämfört med Full HD så bara tanken på vad 8k skulle kosta

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

...så varför då stanna kvar på 4K när det är lika lätt att ta steget till 8K?

Som nämnt tidigare, steget till 8k är kanske tekniskt sätt "enkelt" på mycket material. För film och TV är kostnad och produktionstid mer än det dubbla varje gång upplösningen dubbleras. Folk vänjer sig vid snygga filmeffekter men inte på det stigande priset på biljetter osv som det medför.

Permalänk
Avstängd

@Pepsifree: Hollywood filmar inte i 1080p (och skalar upp till 4K). Vore förresten intressant att få veta var det där uppskalade materialet kom ifrån så man inte går på en nit?

Förresten så är 64K framtiden - det är snabbt och enkelt, precis som Windows 10! Köp! Köp! Köp!

Permalänk
Medlem

Tvåa på bollen alltså och dessutom med Qled istället för Oled.
Även om jag hade velat så kan jag inte säga att jag är imponerad.

Det jag däremot ser är att Samsungs "nästan riktiga 8K" paneler kan få barn och sättas in i mindre skärmar för konsument och industribruk.

Vad det gäller TV så är Oled nutid och framtid och de som inte har råd med Oled såsom jag själv kör vidare på LCD tills Oled kan komma även till oss.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pepsifree: Det är i grunden två olika diskussioner med produktion och inspelning, kontra mängden pixlar på en bildpanel. Att Samsung och Sharp kommer med 8K-paneler har egentligen ingen direkt inverkan på produktion av filmer och tv-serier samt de tekniska beslut som dessa bygger på.

Vi kan räkna med dessa TV-apparater i egenskap av senaste och förmodligen även rätt kompromisslös teknik också återger material så bra de bara kan. Oavsett om materialet som visas är producerat för 1080p eller 4K och när det väl finns 8K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Tror inte 8K Bluray blir någon större hit, när 8K slår igenom om typ 5 år så är streaming på väg att ta över helt.

Du menar samma streaming som komprimerat allt till den grad att 8K skulle typ likna 1080P? Om ens det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du menar samma streaming som komprimerat allt till den grad att 8K skulle typ likna 1080P? Om ens det?

Precis och då har man inte räknat med ljudet som är sämre än dolby surround på dvd.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsifree:

Såklart det finns massor med filmer i 4k men det mesta är uppskalat material. Filmer som görs med verklig 4k upplösning har precis börjat göras det senaste året och de kostar betydligt mer att göra och att färdigställa. Kostnaderna är ungefär det dubbla jämfört med Full HD så bara tanken på vad 8k skulle kosta

Nu är det en lite väl negativ bild, nya filmer har sporadiskt mastrats i 4K sedan 10 år tillbaka, och scans av äldre filmer (före digitala eran) har gjorts i 4K som standard sedan flera år tillbaka.

Sen så finns det ju också många faktorer mer än bara upplösning som påverkar hur en film upplevs t.ex. linser, kamera, ljussättning, bearbetning och så vidare, så bara för att en film tekniskt sett är 4K behöver det inte betyda att den automatiskt upplevs mycket bättre/skarpare än en annan film som är 2K. Vad gäller UHD Blu-ray så finns ju även förbättringar i form av HDR, färger och komprimering så det är inte nödvändigtvis poänglöst jämfört med vanlig Blu-ray bara för att filmen är uppskalad.

Permalänk
Avstängd

Jag har en 4k projektor iof e-shift men såg ingen skillnad när jag var på hemmabiobutiken och fick den demad brevid en Sony VW360ES, mycket pga den fina kontrasten i DLA-chippet. Hur som helst. Jag kör 120 tums bild hemma och måste erkänna det är inte mycket skillnad mellan 1080p och 4k. Det är lite skillnad på detaljerna i bakgrunden och skäggstubb och dålig hy poppar ut lite mer i 4k Jag är skeptisk 8k kan bidra till så mycket skillnad. Kansake om du har 150" bild eller större

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Pepsifree: Hollywood filmar inte i 1080p (och skalar upp till 4K). Vore förresten intressant att få veta var det där uppskalade materialet kom ifrån så man inte går på en nit?

Förresten så är 64K framtiden - det är snabbt och enkelt, precis som Windows 10! Köp! Köp! Köp!

Nej de filmar ibland i 4k men pga av kostnader i post production så görs detta oftast i 2k och skalas upp till 4k igen. Inte så många filmer i UHD bluray är äkta 4k rakt igenom, från kamera till slutrendering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Nej de filmar ibland i 4k men pga av kostnader i post production så görs detta oftast i 2k och skalas upp till 4k igen. Inte så många filmer i UHD bluray är äkta 4k rakt igenom, från kamera till slutrendering.

Skickades från m.sweclockers.com

4K digital intermediate hade gärna fått vara vanligare men såå ovanligt är det inte längre. Finns rätt många titlar, google is your friend.

Permalänk
Skrivet av Paralog:

@Pepsifree: Hollywood filmar inte i 1080p (och skalar upp till 4K). Vore förresten intressant att få veta var det där uppskalade materialet kom ifrån så man inte går på en nit?

Förresten så är 64K framtiden - det är snabbt och enkelt, precis som Windows 10! Köp! Köp! Köp!

Materialet filmas självklart i högre upplösning men skickas till effektföretagen i 2k. Sedan skalas det tillbaka till 4k och det var det jag menade att det inte riktigt kan räknas som 4k (se Svolters svar längre ner)

Men visst är det bra med högre upplösningar, ser inget problem med högre prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag högre framerate blir en grej längre fram i tiden... Det här med att man förlorar den "filmiska känslan" är ju bara bullshit

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man anser så är det svårt att göra sig av med eller motverka 100/50 år av historia och inlärda associationer vad gäller film och video. Får väl se vad som händer efter Avatar-uppföljarna, kanske fler effekt/action-filmer som hänger på då.