Ljud från soundbar försvinner helt vid tysta partier

Permalänk

Ljud från soundbar försvinner helt vid tysta partier

Hej,
har en nyinköpt soundbar från JBL. Den har ett stort problem: vid tysta partier i filmer eller i TV-spel så försvinner ljudet från den tvärt. När det tysta partiet sedan är över så kommer ljudet tillbaka. När ljudet är mer konstant, som vid musiklyssning, så låter allting som det ska och inga avbrott hörs. Problemet gäller bara när jag streamar saker till TV:n via HDMI, vare sig det gäller PS4:an eller från datorn. När jag ser på vanlig TV så har jag heller inga problem med ljudet. Kanske bör tillägga att jag har soundbaren kopplad till TV:n via optisk kabel.

Vid googling av detta problem verkar det som en hel del människor med soundbars av olika märken haft samma problem, men att det verkar ha lösts för de flesta genom att ändra ljudinställningen i TV:n från bitstream till PCM. För mig har dock detta inte fungerat utan problemet kvarstår.

Denna smärre defekt är enormt irriterande och kvarstår den har jag gjort ett riktigt uselt köp. Någon som har några idéer om vad man kan göra för att råda bot på detta problem?

Permalänk
Medlem

@marimekkoz: Har du kollat om det finns firmware uppdatering till tvn som kanske fixar problemet?

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Skrivet av maskeradmannen:

@marimekkoz: Har du kollat om det finns firmware uppdatering till tvn som kanske fixar problemet?

Har sökt efter det nu på Samsungs hemsida men hittar inget. När jag söker efter uppdateringar på TV:n står det att nuvarande version är den senaste.

Permalänk
Medlem

Och din soundbar har ingen auto off-funktion? D.v.s. att den går i standbyläge när den inte känner av en signal?

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Och din soundbar har ingen auto off-funktion? D.v.s. att den går i standbyläge när den inte känner av en signal?

Nej, ingen som är listad i alla fall. Men de facto är det ju nästan det som händer, även om jag inte skulle kalla det för ett stand by-läge. Mer en tråkig defekt.

Permalänk
Medlem

Har samma problem, dock med audio pro t20. Är dock som skribenten över just nämnde, att högtalarn går i standby läge pga låg signal.

Men detta händer inte alls vid vanligt tvtittande säger du?

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Skrivet av arvidh:

Har samma problem, dock med audio pro t20. Är dock som skribenten över just nämnde, att högtalarn går i standby läge pga låg signal.

Men detta händer inte alls vid vanligt tvtittande säger du?

Trist att du har samma problem! Nej, precis. Det händer bara när ljudkällan kommer via HDMI från antingen min TV-spelskonsol eller dator (brukar koppla datorn till TV:n för att se på grejer).