Fått kravbrev pga filmnedladdning. (NJORD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilatis:

Jag fick idag ett sådant roligt brev från Njord. Jag har Telia men jag har inte fått något brev av Telia där dom har delat ut min personliga information.
Ska jag bara ignorerar det och låtsas som att det regnar ute?

Det gäller ett ärende angående The Hitmans Bodyguard från 2017-11-25

Fick exakt samma igår, Telia har inte skickat ut något till mig heller om att det har delat ut min IP adress.

Visa signatur

-:- Processor: AMD FX-9590 -:- Grafikkort: MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB Crossfire -:- Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ -:- Internminne: HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB -:- Nätagg: Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär -:- Chassi: NZXT H440 Vit -:-

Tillbehör: Corsair Gaming M65 RGB FPS, Logitech Illuminated Keyboard K740, Noctua NH-D15 CPU Kylare, 2*BenQ 24" LED GL2450E, WD MY CLOUD EX2 4TB.

Permalänk
Skrivet av kribb:

undrar vad som skulle hända om alla som fått kravbrev vände sig till Njord för att få ut alla uppgifter Njord har om dig i enlighet med GDPR
Dels får man då reda på om Njord har fler nedladdningar på lager om dig iom att erbjudandet bara gäller just den specifika filmen i förlikningen.
Finns inget som säger att de inte skickar ett nytt kravbrev på en annan film efter att du betalat första förlikningen.
Att de sedan blir helt nedlusade med administration och extrajobb och måste enligt GDPR svara skyndsamt med vad det har för uppgifter på dig är ju bara en bonus

Ja, det är bl a av den anledningen som man ska ignorera förlikningsförslagen.
Även om man skulle mot rekommendationer betala enligt förslaget så finns det ingen garanti för att advokatfirman släpper greppet efter det. Snarare tvärtom.
Kan mycket väl finnas ytterligare fildelningar som de har på lager mot viss IP-adress som de fått reda på abonnentuppgifter för.
I värsta fall chansar de på att en viss IP-adress tillhör samma person som tidigare även om bredbandsoperatören inte bekräftat detta just för visst datum och viss tidpunkt. Hos en del operatörer (t ex Comhem) har man ju samma IP-adress under lång tid, månader och år).
Alltså kan den som betalat säkert räkna med ytterligare förlikningsförslag för någon annan nedladdning/fildelning, Med utpressarens logik tänker dessa pilsneradvokater att det är troligare att den som betalat förut också kommer att betala igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Fortsätter dom skicka ut brev efter blivit fällda i dansk domstol? Snacka om leka med elden

Varför skulle de inte? I Sverige och andra länder så pressar de på och i Danmark har de endast ändrat reglerna. De blev inte fällda utan danska varianten av Hovrätten fastslog att utlämning av uppgifter enbart ska ske i polisiära ärenden och då till polis eller likställd myndighet men aldrig till privata företag eller deras representanter med kommersiella syften.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Varför skulle de inte? I Sverige och andra länder så pressar de på och i Danmark har de endast ändrat reglerna. De blev inte fällda utan danska varianten av Hovrätten fastslog att utlämning av uppgifter enbart ska ske i polisiära ärenden och då till polis eller likställd myndighet men aldrig till privata företag eller deras representanter med kommersiella syften.

Advokatbyråerna och upphovsrättsinnehavarna är mindre intresserade av att få in pengar på förlikningar än på att stävja nedladdningar och fildelningar. Tveksamt om advokatbyråerna har fått betalt för nedlagd tid genom förlikningspengar. Jag tror inte de fått in särskilt mycket på "hotbreven" eftersom det varit allmänt känt via media osv att man faktiskt inte behöver betala.
Troligen har de senaste årens uppmärksamhet och "utpressning" inneburit att de öppna fildelningarna väsentligen blivit färre. Det har också blivit svårare för gemene man att ladda ned eftersom flera större torrent trackers stängts eller helt enkelt upphört.
Däremot kan fildelning förstås fortfarande pågå i det fördolda med IP-nummer som inte kan härledas till viss abonnent. Ett antal större streaming- och nedladdningstjänster har dessutom stängts och några processer genomförts mot upphovsrättsintrång i större skala.

Permalänk
Medlem

@Andylindy: Ser inte direkt kopplingen till det jag skrev/svarade på och det du svarade? Hur mycket de drar in etc är ju spekulativt iom att de troligen räknar som vanligt, en neddladdning = 1-5 biobesök till max pris eller liknande.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Varför skulle de inte? I Sverige och andra länder så pressar de på och i Danmark har de endast ändrat reglerna. De blev inte fällda utan danska varianten av Hovrätten fastslog att utlämning av uppgifter enbart ska ske i polisiära ärenden och då till polis eller likställd myndighet men aldrig till privata företag eller deras representanter med kommersiella syften.

Självklart kan dom ju leka i sandlådan här ett tag till. Men mer brev dom skickar ut desto mer krav får myndigheterna att få stop på breven (även Danmarks mål, triggar ju vissa effekter här bland vanligt folk).

När det finns ett domslut, så bör det vara enklare att motivera samma utfall även i Sverige. Men tyvärr lär det dröja, domarna i målen har ju fingrarna i syltburken själva

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag fick också ett brev idag. Jag hade laddat ner en porrfilm i Mars nån gång påstår de. Men när jag kollar efter den och kollar loggen i Vuze så finns ingen sån nerladdning. Lite konstigt då de faktiskt KUNDE ställt krav på nåt jag faktiskt laddat ner. Inte för att jag hade betalat eller så men varför gör de det svårare för sig än det behöver vara?
Sen måste jag ju säga att det var ju grymt fattigt på information i brevet. Det fanns mitt namn, en ip-adress , datum och vad jag skulle laddat ner men inget mer.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag fick också ett brev idag. Jag hade laddat ner en porrfilm i Mars nån gång påstår de. Men när jag kollar efter den och kollar loggen i Vuze så finns ingen sån nerladdning. Lite konstigt då de faktiskt KUNDE ställt krav på nåt jag faktiskt laddat ner. Inte för att jag hade betalat eller så men varför gör de det svårare för sig än det behöver vara?
Sen måste jag ju säga att det var ju grymt fattigt på information i brevet. Det fanns mitt namn, en ip-adress , datum och vad jag skulle laddat ner men inget mer.

Din postadress också antar jag

Tidigare har det väl funnits nån tidsgräns också? Jag har också fått ett brev i veckan och kan inte se nåt sånt längre.
Antar att det kommer en påminnelse så småningom, för det tror jag att jag läst nånstans att andra fått?
Men nån risk för inkasso kan det väl knappast vara, eftersom det bara är ett erbjudande om förlikning.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av Bopper:

Din postadress också antar jag

Tidigare har det väl funnits nån tidsgräns också? Jag har också fått ett brev i veckan och kan inte se nåt sånt längre.
Antar att det kommer en påminnelse så småningom, för det tror jag att jag läst nånstans att andra fått?
Men nån risk för inkasso kan det väl knappast vara, eftersom det bara är ett erbjudande om förlikning.

Nej, ingen risk för inkasso.
Hade det varit en faktura skulle man kunna bestrida och driva vidare till domstol.
Men de fega advokatbyråerna vet att deras talan inte skulle hålla i en domstol.
Där döms människor som bevisligen gjort sig skyldiga och inte enbart haft ett abonnemang.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Båda skriver faktura? Vem är det som inte vet hur en faktura ser ut? Journalisten eller anmälarna?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Båda skriver faktura? Vem är det som inte vet hur en faktura ser ut? Journalisten eller anmälarna?

Även fast det i grund och botten är ett förlikningserbjudande så är benämningen av faktura godtagbar. Faktura är egentligen bara ett skriftligt krav på betalning genom vilket fordringsägaren (borgenären) kräver betalt från den betalningsskyldige. Benämningen i det aktuella fallet kan diskuteras (eftersom personen inte går med på villkoren) men klart är i alla fall att om gäldenären godtar erbjudandet räknas det som en faktura.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Andylindy: Ser inte direkt kopplingen till det jag skrev/svarade på och det du svarade? Hur mycket de drar in etc är ju spekulativt iom att de troligen räknar som vanligt, en neddladdning = 1-5 biobesök till max pris eller liknande.

Nja, asså 7000kr för en porrfilm. Hur räknar dom där då? De blir ju billigare och dra till KINO shower 25ggr.
Jag tror som dom som skrev tidigare i tråden att det är lite strategiskt upplägg: att dom begär en summa som liggeri deras uppfattning av "rimligt" och vad det skulle kosta att dra det till domstol.
Sedan vet vi att advokat firmorna inte heller följer någon rimlig kostnadsplan utan väljer att mjölka ur så mycket som möjligt, speciellt när det är staten som betalar den misstänkte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgobf1:

Nja, asså 7000kr för en porrfilm. Hur räknar dom där då? De blir ju billigare och dra till KINO shower 25ggr.
Jag tror som dom som skrev tidigare i tråden att det är lite strategiskt upplägg: att dom begär en summa som liggeri deras uppfattning av "rimligt" och vad det skulle kosta att dra det till domstol.
Sedan vet vi att advokat firmorna inte heller följer någon rimlig kostnadsplan utan väljer att mjölka ur så mycket som möjligt, speciellt när det är staten som betalar den misstänkte..

Nu syfta jag inte på kravet utan deras spekulationer kring förluster, när de gör antaganden om att varje person som laddar ner en film även annars skulle ha betalat för att se den och sedan om flera ser den i hemmet osv.
Staten betalar inte i normalt civilmål? Staten betalar när en person inte kan betala för representation själv och inte har någon försäkring osv. Det är mer automatiskt vid brottmål men inte heller där garanterat att staten betalar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nu syfta jag inte på kravet utan deras spekulationer kring förluster, när de gör antaganden om att varje person som laddar ner en film även annars skulle ha betalat för att se den och sedan om flera ser den i hemmet osv.
Staten betalar inte i normalt civilmål? Staten betalar när en person inte kan betala för representation själv och inte har någon försäkring osv. Det är mer automatiskt vid brottmål men inte heller där garanterat att staten betalar

Det är väl inte nedladdningen man räknar på. Nedladdning är inte förbjudet, det är uppladdning som är det (dvs. BitTorrent) och då sprids kopian till flera och det är den förlusten det handlar om misstänker jag.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Det är väl inte nedladdningen man räknar på. Nedladdning är inte förbjudet, det är uppladdning som är det (dvs. BitTorrent) och då sprids kopian till flera och det är den förlusten det handlar om misstänker jag.

Nedladdning av piratkopior har varit förbjudet i många år nu.

Permalänk
Medlem

Ja så kan det gå när man fultittar på film

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Ja så kan det gå när man fultittar på film

Så klart ska man straffas, varför inte kollektiv bestraffning över hela befolkningen för fåtal ful laddar film?

Finns fler än dessa, som hävdar att dom inte laddat ner. Om man utgår får bara IP-adressen som delas av 1000 tals andra kan man förstår det blir fel då och då (som sagt även om IPS har hyfsat koll så är det inget exakt verktyg att försöka gå efter tider och viss IP-adress). Kan ju vara någon som lånar deras WIFI till någon annan kund blandas ihop.
http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/kravs-pa-betalning-f...
http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/bedraglig-filmfaktur...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Som ett brev på posten så fick polaren en påminnelse nu. Fortsätta att ignorera eller vad säger ni?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av TheMuffinMan:

Som ett brev på posten så fick polaren en påminnelse nu. Fortsätta att ignorera eller vad säger ni?

https://i.imgur.com/6Ejv564.jpg

Har fått en och inte gjort varken "bestridan" eller betalat Var för några veckor sen nu, kan ju göra som annan och anmäla det som bedrägeri

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Som ett brev på posten så fick polaren en påminnelse nu. Fortsätta att ignorera eller vad säger ni?

https://i.imgur.com/6Ejv564.jpg

Fick exakt samma brev om exakt samma film för ca 5 månader sedan. Inte hänt något ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Som ett brev på posten så fick polaren en påminnelse nu. Fortsätta att ignorera eller vad säger ni?

https://i.imgur.com/6Ejv564.jpg

"polaren"?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av Bopper:

"polaren"?

Haha ja faktiskt

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

...
Om man utgår får bara IP-adressen som delas av 1000 tals andra kan man förstår det blir fel då och då (som sagt även om IPS har hyfsat koll så är det inget exakt verktyg att försöka gå efter tider och viss IP-adress).
...

Hur många delar du din egen internetuppkoppling med om ni är 1000-tals användare bakom ett ip-nummer? Operatören kan givetvis koppla ihop det publika IP:t även med CGN-adresser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av whisky:

Hur många delar du din egen internetuppkoppling med om ni är 1000-tals användare bakom ett ip-nummer? Operatören kan givetvis koppla ihop det publika IP:t även med CGN-adresser.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart kan dom det, men verkar ju bli fel par gånger också Flera äldre över 50/60+ som får breven och tror inte användandet av nätet i dessa fall är stort speciellt inte piratkopiering (inte att det troligen förekommer, men oddsen är lägre än yngre gör detta).

Inte ens polisen använder endast IP numer som bevis, utan använder flera starka bevis eller indicier för att bygga starkt fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har fått ett sådant brev idag om filmen cell från njord, vet inte riktigt vad man ska göra. En vän sa att man inte ska betala så gör inte det men det roliga är att det mitt namn på brevet men ipadressen är helt fel. Gjorde en sökning på den och ja adress är långt ifrån och väldigt olik den jag har. Vet hur de har tänkt. Men vad ska man göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuldor:

Har fått ett sådant brev idag om filmen cell från njord, vet inte riktigt vad man ska göra. En vän sa att man inte ska betala så gör inte det men det roliga är att det mitt namn på brevet men ipadressen är helt fel. Gjorde en sökning på den och ja adress är långt ifrån och väldigt olik den jag har. Vet hur de har tänkt. Men vad ska man göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att datumet då du påståtts ha ladda hem denna film är en bit tillbaka i tiden??

IP adresser delas nästa alltid ut dynamiskt, detta betyder att din IP adress kan ha ändras över tid.

Så till vad du skall göra.
Läs igenom denna tråd i sin helhet, finns mycket sunda ideer om erbjudandet här.

Konklusion:
Ignorera erbjudandet, svara inte på deras erbjudande.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuldor:

Men vad ska man göra?

Ingenting.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Ingenting.

Ja, helt rätt råd
Så länge som det de skickar kallas "förlikningserbjudande" så behöver man inte ens svara långt mindre bestrida. Detta erbjudande är inte konstigare än att någon ute på stan frågor om du vill köpa något. Du kan bara gå förbi och låtsas som ingenting.
Skulle de däremot börja skicka fakturor och kravbrev måste man bestrida för att inte automatiskt bli betalningsskyldig.
Men hittills verkar det som det bara är dessa erbjudanden om förlikning som skickats.
Och den enkla anledningen är som det ser ut att tvistiga fakturor riskerar att hamna i tingsrätten vilket dessa obskyra advokatbyråer tydligen vill undvika eftersom det inte alls är säkert att man som innehavare av ett bredbandsabonnemang har något ansvar för vad som sker på den ip-adress man har eller haft.