Permalänk
Medlem

elektoemigration i T-bred.

Hej.
Jag var tidigt ute å beställde en XP 2400+ så fort dom kom till sverige. Och den har gått i 2.2Ghz sedan dess... var tokinstabil i 2.3.... hägde sig effter 30 min.... tänkte nu testa 2.26 i dag med 1.85V som jag kört hela tiden men den bootade inte ens varken via multiplicerare eller fsb. Hum skumt bootade den på 2.3Ghz innan så borde den ju boota nu eller? klar nu har den gått hela dan å är lite varmare men ändå. Tanken på elekttroemigration slog mig då... säg att det inträffat och potensialen att klocka 66Mhz har helt försvunit hur läge dröjer det då innan den inte klarar 2.2Ghz sedan inte ens går stabilt på 2Ghz? Om detta nu är felet eller att den bara var lite för varm i dag?
Någon här som kört med 1.85V eller mer än lägre tid och fått några konstiga symtom? Dom ska ju klarar upp till 0.5V över default men står ju inget om hur länge.

P4:an tar ju knappt nåt över 1.7V en lägre tid utan att ta permanent skada ju och den är ju 0.13 med dock helt annan design men hur mö gör det i skillnad kan tänkas?

Permalänk
Medlem

Förklara för en mindre n00b vad " elekttroemigration " är ?

Permalänk

min palomino 2100+ verkade också bli sämre med tiden
körde den längst i 1884Mhz 1.95v stabilt (prova prime i par dar osv.)
men efter någon månad eller så så ville den inte längre spel hängde sig osv.
hjälpte inte ens med mer spänning så nu kör jag den orginal
vet inte hur mycke den klarar orkar inte ta reda på det heller

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9550@3.4Ghz | Gigabyte p35 ds3 | 4GB A-Data | Nvidia GTX 460 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Förklara för en mindre n00b vad " elekttroemigration " är ?

Tror det heter elektromigration om man ska vara petig.

Det betyder att material (i det här fallet ledare i cpu-kärnan) fysiskt flyttar på sig/förändras p.g.a strömmen som går igenom materialet. Till slut kan det bli avbrott eller kortstlutningar.

Åtminstone är det så jag fattat det...

Permalänk
Avstängd

Jo, det här är ju det "vanliga" scenariot, helt plötsligt går det inte att köra den hastighet man kört länge innan. Processorn kräver högre och högre spänning, med lite otur klarar den snart inte sin specade hastighet, annat än med kraftig överspänning.

Hur lång tid det tar, eller om det blir värre än vad det är nu kan inte jag säga iaf

Jag har bara lyckats förlora en minnessticka så här, men det är ju rätt surt

Permalänk
Medlem

tickar på i priem 95 i 9h nu... klarade 32h sisst jag körde 2.2Ghz med 1.85V så det ska den la klara hoppas jag... ska kallboota den i 2.3Ghz sedan så får jag se vad den gör.

Permalänk
Medlem

det som skadar processorn mest är rippel snarare än så liten ökning som 0.2v

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
det som skadar processorn mest är rippel snarare än så liten ökning som 0.2v

eee....va e rippel...?

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem

Det är varmare i luften nu, kan lätt göra skillnad på klockningen plus att du kanske har fått in damm i kylfänsen/fläkten vilket försämrar kylförmågan.
Har du jämfört temperaturen på cpu/chassi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Det är varmare i luften nu, kan lätt göra skillnad på klockningen plus att du kanske har fått in damm i kylfänsen/fläkten vilket försämrar kylförmågan.
Har du jämfört temperaturen på cpu/chassi?

Mjo det ska jag utesluta i morn men vet att jag körde den i 15-30 min i linux på 2300Mhz innan den hägde sig. Men nu postar den inte i 2266, dock varm då som sackt mjen borde vara avsevärd skillnad mot 2300Mhz osv.... dock har den gått 21h nu i prime 95 stabilt....... 32h körde jag sisst innan jag trötnade.

Permalänk
Medlem

pa1983: testa att boota i 2300 när datorn varit avslagen ett tag för att få samma förutsättningar som från början

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
pa1983: testa att boota i 2300 när datorn varit avslagen ett tag för att få samma förutsättningar som från början

jo ska det.... men är rätt säker på att jag testat den lite i högre inna föra gången. Mne var vinter då.... ska damma radiatorn med.... men tjurighetern att boota brukar vara en logaritmisk skala.... krävs mer å mer för att klocak 50Mhz till licksom.

Permalänk
Medlem

Min 1700+ har slaskat till sig på samma vis, gick i 2400MHz@1,8V stabilt, nu tvär hänger den sig i prime och startar om i 3Dmark.

Har kört i 2100MHz ett tag nu eftersom han funkar i orignal spänningen då.
Ville kunna köra fläkten på 5V så därför hade jag inte mer.
Men nu när jag skulle köra 2400MHz igen så ville den inte surt!!!

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem

den rä tokstabil än så länge i 2.2Ghz..... 35h i prime 95 nu. Men undrar ändå...... var så got som stabil med 1.8V innan så men slog på 1.85V licksom för säkerhetskull.... kan undra.

T-bred är bara 6 månader gammal.... köpte min när från första leveransen från komplet och har gått klockad sedan dess.

Inte mågna som har en T-bred som varit konstant klockad i 6 månader.

Permalänk
Medlem

Kan elektronmigration inträffa även om man inte höjer spänningen?

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
Kan elektronmigration inträffa även om man inte höjer spänningen?

Det GÖR det, men de märks inte alls lika snabbt.

Permalänk

segt. men det vore ju konstigt om det bara var ett fenomen som fanns på P4.

m0rm0r som sagt, vad menar du med rippel ?

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

ja tror de beror på sommarvädret

Permalänk

rippel är när något diffar från vad det ska vara...vad det är som mormor menar är svårt att säga men troligtvis rippel i matningsspänningen dvs den går lite upp o lite ner
sen kan det vara rippel i klockfrekvensen med om kristallen inte är helt exakt

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marran mon
rippel är när något diffar från vad det ska vara...vad det är som mormor menar är svårt att säga men troligtvis rippel i matningsspänningen dvs den går lite upp o lite ner
sen kan det vara rippel i klockfrekvensen med om kristallen inte är helt exakt

Ripplen får vara 0.05V tror jag för varje spik. Står i AMD:s datablad... orkar inte kolla upp det bara.

Edit: har uberstabil Vcore. 1.88-1.90

600W nätag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Ripplen får vara 0.05V tror jag för varje spik. Står i AMD:s datablad... orkar inte kolla upp det bara.

Edit: har uberstabil Vcore. 1.88-1.90

600W nätag

Har du mätt den med oscilloskop eller? För annars vet du ju inget om rippel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyr
Har du mätt den med oscilloskop eller? För annars vet du ju inget om rippel...

Nä jag har inget jävla oscilloskop hemma för dom kostar lite för mycket.
Och ser ingen nytta till att låna ett heller bara för att kolla hur ren Vcoren är till CPU:n

Men jag har annvänt osciloskop för din upplysning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Nä jag har inget jävla oscilloskop hemma för dom kostar lite för mycket.
Och ser ingen nytta till att låna ett heller bara för att kolla hur ren Vcoren är till CPU:n

Men jag har annvänt osciloskop för din upplysning.

Värst vad irriterad du verkade nu då...

Jag bara undrade eftersom du hade kollat upp hur mycket rippel det fick vara, och sen skrev att du hade superstabil vcore så kanske du verkligen hade kollat ripplet. Skulle vara rätt intressant att se tycker jag själv, men mitt scope är alldeles för dåligt för att göra nån bra mätning av det...

Om man överklockar rejält så drar man ju rätt ordentligt med ström från regulatorerna på kortet, och de är förmodligen byggda så billigt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyr
Värst vad irriterad du verkade nu då...

Jag bara undrade eftersom du hade kollat upp hur mycket rippel det fick vara, och sen skrev att du hade superstabil vcore så kanske du verkligen hade kollat ripplet. Skulle vara rätt intressant att se tycker jag själv, men mitt scope är alldeles för dåligt för att göra nån bra mätning av det...

Om man överklockar rejält så drar man ju rätt ordentligt med ström från regulatorerna på kortet, och de är förmodligen byggda så billigt som möjligt.

uppfattade dit inlägg som att jag inte visste vad det var och var ute å cyklade.
Det lätt rätt grinigt med.

Inge expert på det men kollar man i amd:s datablad får spikarna var ±0.05V vid laständrignar. Spikar kan nog mobots sensor inte känna av men har hafft 3st mobos och tex epoxet hoppade upp å ner 0.05V utan större problem alltså 1.7-1.8V med defualt helatide kloackt som oklockat.
Sugkort.
Mitt asus ligger mellan 1.88-1.90 oavset lasst.
Spikar kan ju förekomam men ju stabilare ju mindre spikar bör man ha tycker jag.

ASUS kortet har 4st mosfets har dock inte kollat om alla drar från +5V å förser CPU:n med kräm men skulle tro det. EPOX kortet hade 3st och en för minnet.

Permalänk

Jo men det är väl inte så konstigt att det blir så, om man tex kör sin XP i 2.5v i ett par månader fattar tom en grankotte att saker går fel..
Samma sak sker ju vid lägre spänning men inte alls lika fort.
Det är ju också lite beroende på kylningen, särskilt om man har subzero-kylning och stänger av datorn på nätterna. Det blir ju temperatursklinnader då som inte kan vara särskilt bra.

Permalänk
Medlem

Jag har kört min Tbred A i 2-2.2V i 3månader...
Turbobird körde 2.4V när han benchade med sin 2400+ och han hade prollen mer än 6månader.

Permalänk
Medlem

Nåt har hänt i alla fall för den postar som bäst i 2266 men hänger sig omedelbart i booten.
Har kört den i 2300Mhz i 15-20Min i prime innan den hägde sig innan så det är ändå en viss skillnad.

Rätt tröt på oväsendet som den för ändå så kör defualt nu för har inte lust att få CPU haveri.

Har fått tag i en papst 120 i dag så ska moddas för låg ljudnivå nu.

Permalänk
Medlem

Ni får vara glada för en sak, gör detta till en stor grej och bli först i världen med att döda en AMD genom elektromigration.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Ni får vara glada för en sak, gör detta till en stor grej och bli först i världen med att döda en AMD genom elektromigration.

ne har inte lust att köpa en ny nu med budget på 2300Kr och arbetslös.

Men som sackt har kört klockat från dag 1 i 6 månader å det mer än dom flästa.
Köpte min från första leveransen från komplett så inte många som hafft en ridigare.

Permalänk
Medlem

swec kanske borde starta en tävling: "Vem kan få sin T-bred att dö snabbast genom elektromigration"?
Vinnaren vinner en likadan prolle som han pajade