Bahnhofs könsdiskriminerande reklam

Permalänk
Medlem

Trams. Att detta ens ska debatteras är trams.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag anser din "poäng" saknar "vett". Att känna attraktion är kodat i vårat DNA och handlar inte objektifiering. Att slå barn oavsett anledning grundar sig i många fall på ett dysfunktionell beteende. Att likställa dessa två vilt skilda företeelserna ter sig väldigt bisarrt i min mening. Så förklarar gärna det vettiga i din poäng för den går mig helt förbi...

Nu råkar liknelsen med barnaga vara ganska så bra. Sverige förbjöd detta så sent som 1979 (det skrevs in i föräldrabalken). Vi var därmed först i världen. Debattens vågor hade gått höga i det svenska samhället under en stor del av 60 och 70-talet och till slut lagstiftades det om att skydda barnen i lag.
I länder som i alla fall jag inte skulle kalla dysfunktionella är barnaga fortfarande tillåtet (Läs USA, Storbritannien).
Kan ju vara så att debatten som sker idag gällande objektifiering av framförallt kvinnor leder fram till något bra precis som på 70 talet. Som pappa till en tonårsdotter skulle jag inte ha något emot att hon slapp slemmiga blickar och hormonstinna läten från diverse unga män.

Permalänk
Medlem

Men herregud. Det finns två kön och att känna attraktion är helt naturligt- Det är ren biologi. Det jag ser i den här bilden är enbart att "gräset är alltid grönare på den andra sidan". Det man inte har känns alltid mer lockande oavsett vad det gäller. Men det är klart det kunde lika väl varit det omvända, en tjej som var ute och gick med sin pojkvän. Är det ens ett mål att sträva efter att grunda det totalt könlösa och asexuella samhället?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Sitta och diskutera feminism på ett datorforum för datornördar. Vad tror folk att diskussionen ska sluta i?

Är man så förbannat blind så att man inte ser att detta är väldigt sexistiskt så kanske man bör utöka sina kunskaper lite i just, feminism och hela idén med feminism.

Det är som att sitta på Nordfronts hemsida och säga hur dåligt rasism är.

suck, cry me a river

Folk är allmänt trötta på folk som har kört upp en kaktus i brunögat och som spenderar all sin lediga tid på att få folk att gå på äggskal.

Är en"Meme/skämt" som speglar människans natur, att vi är en hårlös apa som alltid kommer att snegla på nått nytt/sött. Varför skulle företag inte använda sig av humor och då speciellt i det området de verkar i (datanördar).
Skämtet används inte mot någon speciell grupp och är fullständigt harmlöst.
Plocka ur kaktusen

Redigerat ordentligt.

Hade varit en perfekt meme för Ryzen när den släpptes, hade du anmält SweClockers?
Gjorde en egen elit..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Det finns feminister som hatar män, det är synd att du tror att alla feminister gör det. De må vara mest högljudda och därför är alla så himla rädda att bli kallade feminister.

Tror jag? Det finns kamp för jämställdhet och det finns feminism. En del tror att det är samma sak men där misstar de sig grundligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Men känner du dig diskriminerad av Bahnhofs reklam då? Jag kan inte se hur någon kan ta åt sig detta personligt eller att nån tolkar det som att män har denna generella uppfattningen om kvinnor, bara för reklamen visar det.

Eller är det reklamombudsmannen som tycker det är diskriminerande mot män, fast ingen man eller kanske en liten grupp män som känner sig diskriminerande?

Jag tror dom flesta tar det som ett skämt, som det är menat ska vara. Och stannar normalt inte upp och reflekterar om det mer än att folk kanske ogillar den/gillar den. Och sen finns det såklart dom som tar åt sig personligt i allting och kan analysera och hitta fel i precis allting.

Näe, jag känner mig inte diskriminerad. Vilket inte heller är det som det handlar om. Saker kan rent objektivt vara diskriminerande utan att man känner sig diskriminerad. Det är frågan om vilken bild som förmedlas och om det är relevant för det som man gör reklam för. I detta fallet så tyckte inte RO att det var ok.

Skrivet av gonace:

Hittar inte det fallet nu, men HM hade för några år sedan en reklam på 3 killar med rediga kroppar som poserade i boxer-shorts men en kvinna som iaktog dem som skulle visa på att män som har fina boxer-shorts är något kvinnor ser upp till. Den blev friad så vitt jag kan minnas....

Vad jag kan utläsa ur utlåtandet i detta fallet så är det en fråga om kontext. Om man har den typen av bilder i en annons för underkläder så är det mycket möjligt att det anses vara ok då det är kopplat till produkten, handlar det om en jobbanons så är det uppenbarligen mer problematiskt. Hade denna annons gällt exempelvis äktenskapsrådgivning så är det tänkbart att den klarat sig utan anmärkning.

Skrivet av fantomsmurfen:

Trams. Att detta ens ska debatteras är trams.

Varför är det trams? Att bara säga att det är trams bidrar inte direkt till något alls...och är något som jag skulle definiera som trams

Skrivet av fantomsmurfen:

Men herregud. Det finns två kön och att känna attraktion är helt naturligt- Det är ren biologi. Det jag ser i den här bilden är enbart att "gräset är alltid grönare på den andra sidan". Det man inte har känns alltid mer lockande oavsett vad det gäller. Men det är klart det kunde lika väl varit det omvända, en tjej som var ute och gick med sin pojkvän. Är det ens ett mål att sträva efter att grunda det totalt könlösa och asexuella samhället?

Varför skulle det vara ett mål att grunda ett könlöst och asexuellt samhälle? Det är väl knappast det som är frågan här? Har du läst utlåtandet och varför annonsen fälldes? Det handlar om att man låter kvinnorna representera arbetsgivare (objektifiering) medan mannen framställs som en individ, och att mannen framställs som en stereotyp som ser på kvinnor som utbytbara objekt. Kan tycka att det inte direkt har att göra med ett könlöst samhälle?

Sedan kan man undra varför "ren biologi" skulle göra saker ok? Om man hårdrar det så skulle man kunna hävda biologi bakom saker som våldtäkt (driften att fortplanta sig).

Skrivet av ramlösa:

suck, cry me a river

Folk är allmänt trötta på folk som har kört upp en kaktus i brunögat och som spenderar all sin lediga tid på att få folk att gå på äggskal.

Är en"Meme/skämt" som speglar människans natur, att vi är en hårlös apa som alltid kommer att snegla på nått nytt/sött. Varför skulle företag inte använda sig av humor och då speciellt i det området de verkar i (datanördar).
Skämtet används inte mot någon speciell grupp och är fullständigt harmlöst.
Plocka ur kaktusen

Redigerat ordentligt.

Hade varit en perfekt meme för Ryzen när den släpptes, hade du anmält SweClockers?
Gjorde en egen elit..
http://i.imgur.com/Jtahy7u.jpg

Om jag tolkar det som står mellan raderna i RO:s utlåtande så tror jag att din meme intressant nog skulle kunna klara sig helskinnad. I det fallet så är alla representanter för objekt och ingen framställs som en individ som väljer mellan två objekt. Även mannen är alltså ett objekt då han representerar en GPU och inte en individ. Således finns det ingen ojämn objektifiering och eftersom även mannen är ett objekt så är det möjligt att man inte anser att han representerar en stereotyp.

Skrivet av videopac:

Tror jag? Det finns kamp för jämställdhet och det finns feminism. En del tror att det är samma sak men där misstar de sig grundligt.

Och en del tror att feminister inte är intresserade av jämställdhet och misstar sig grundligt även de. Feminism är inte nödvändigtvis samma sak som jämställdhet, men det finns inte heller något naturligt motsatsförhållande mellan dem. Sedan kan man möjligen fråga sig vad feminism har för koppling till just denna annons?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

"Produkten" är en position hos Bahnhof och denna meme är ett väldigt effektivt sätt att sprida sin reklam på som folk kan finna humoristisk, om reklam skulle vara tvungen att visa saker som bara har med produkten eller tjänsten att göra då hade väl 90% av all reklam brutit mot reglerna.

Fast denna meme är väl snarare väldigt lämplig då den gör precis det som reklam skall göra, och det väldigt effektivt och gratis? Skall vi går efter egentolkande av vad som används som sexuella objekt och inte inom reklam så hade reklamombudsmannen haft väldigt mycket att stå i för att människor används för deras kroppar i reklam är väl snarare regel än undantag eller?

Att sälja med anspelning på sex har alltid funkat, det innebär inte att det är att bra ide dock. Jag tycker helt klart att reklam borde vara relevant för produkten i fråga.

Vems egentolkande är det du menar RO skulle gå efter? Folk anmäler till RO (egentolkning här) men det är ju RO som fäller ett beslut och de gör sin egen tolkning.

Ni som tycker detta är bra reklam, hur långt kan man dra det innan ni tycker det är över gränsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

suck, cry me a river

Folk är allmänt trötta på folk som har kört upp en kaktus i brunögat och som spenderar all sin lediga tid på att få folk att gå på äggskal.

Är en"Meme/skämt" som speglar människans natur, att vi är en hårlös apa som alltid kommer att snegla på nått nytt/sött. Varför skulle företag inte använda sig av humor och då speciellt i det området de verkar i (datanördar).
Skämtet används inte mot någon speciell grupp och är fullständigt harmlöst.
Plocka ur kaktusen

Redigerat ordentligt.

Hade varit en perfekt meme för Ryzen när den släpptes, hade du anmält SweClockers?
Gjorde en egen elit..
http://i.imgur.com/Jtahy7u.jpg

Varför skulle man anmäla det? Det skulle ju inte vara frågan om reklam utan satir/humor, om AMD använde den som reklam skulle det finnas anledning att anmäla...

Permalänk
Hedersmedlem

Denna tråd har pågått långt mycket längre än den borde och med dess politiska natur har den väldigt förutsägbart fyllts med heta diskussioner och tyvärr mycket otrevligheter. Se SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet. Låst.