Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp att välja de sista komponenterna (30k)

Permalänk
Medlem

Hjälp att välja de sista komponenterna (30k)

Som rubriken lyder behöver jag hjälp att avsluta bygget av min nya dator.

Jag kan absolut inget om moderkort och behöver någon som kan hjälpa mig att välja ett vettigt moderkort. Jag vet inte riktigt vad som är viktigt för er att veta. Min setup finns nedan. Just nu har jag bara en skärm (1920x1080, 144 HZ) men planerar att skaffa en till som är större och med bättre upplösning med tanke på de komponenter som kommer sitta i datorn och då ha båda inkopplade. Chassit kommer att ha usb 3.1, just nu har jag inget behov av det, och kan inte komma på att jag skulle behöva det i framtiden, men samtidigt känns det dumt att inte ha den inkopplad om man skulle vilja använda den någon gång.

Jag planerar att sätta i ett 2080 ti, är det något märke/modell som är att föredra? Jag kommer inte att överklocka på ett bra tag utan är på jakt efter ett stabilt och tyst kort som är luftkylt.

Bör jag välja nya i9 eller i7 istället? Jag spelar framförallt Cities Skyline med gigantiska mängder assets och mods som kräver mycket av processorn och RAM samt Battlefield.

Har ni några övriga synpunkter så go for it!

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem

@wilda: Vänta på testerna av 9xxx serien, spontant med tanke på vad du säger borde i9:an bli ett bättre val.
Funderar du på att klocka cpu i framtiden borde även det peka på att 9xxx serien blir ett bättre val eftersom iaf både 9700K och 9900K har lödad IHS

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilda:

Som rubriken lyder behöver jag hjälp att avsluta bygget av min nya dator.

Jag kan absolut inget om moderkort och behöver någon som kan hjälpa mig att välja ett vettigt moderkort. Jag vet inte riktigt vad som är viktigt för er att veta. Min setup finns nedan. Just nu har jag bara en skärm (1920x1080, 144 HZ) men planerar att skaffa en till som är större och med bättre upplösning med tanke på de komponenter som kommer sitta i datorn och då ha båda inkopplade. Chassit kommer att ha usb 3.1, just nu har jag inget behov av det, och kan inte komma på att jag skulle behöva det i framtiden, men samtidigt känns det dumt att inte ha den inkopplad om man skulle vilja använda den någon gång.

Jag planerar att sätta i ett 2080 ti, är det något märke/modell som är att föredra? Jag kommer inte att överklocka på ett bra tag utan är på jakt efter ett stabilt och tyst kort som är luftkylt.

Bör jag välja nya i9 eller i7 istället? Jag spelar framförallt Cities Skyline med gigantiska mängder assets och mods som kräver mycket av processorn och RAM samt Battlefield.

Har ni några övriga synpunkter så go for it!

https://komponentkoll.se/bild/hntnD.png

En sak jag gillar med Asus moderkort (de nyare) är att deras Fan Xpert, där du kan ställa egna kurvor på fläktarna, är att du kan välja GPU temperatur som källa. Du kan även ställa CPU + GPU och då reglerar den farten på chassifläktarna efter det som är varmast av GPU och CPU.

Det har jag inte sett från andra, utan då krävs externa fläktkontrollers om du vill reglera på GPU temp.

Det passar perfekt i datorer med AIO/CLC vattenkylning på CPU eftersom du då kan varva upp fläktarna baserat på varm GPU istället för att de skall snurra för långsamt pga din väl kylda CPU.

Asus lite bättre moderkorts-serier (Crosshair för AM4, Maximus för Z och Rampage för X) är helt grymma. Får ofta mycket goda betyg för features, VRM-design, m.m. Jag kör själv Crosshair för R7 1700 och letar begagnat Maximus till någon av mina 7700K. Blir ingen gen8 eller 9000-serie för mig än på ett tag tyvärr.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

Vill bara påminna om att du har valt Windows på DVD men i bygget finns ingen DVD-läsare. Är det jag som är blind/dum eller har du valt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telemator:

Vill bara påminna om att du har valt Windows på DVD men i bygget finns ingen DVD-läsare. Är det jag som är blind/dum eller har du valt fel?

Haha, det hade jag inte ens märkt, slängde bara i den översta. Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Nu när testerna har kommit på de nya processorerna så skulle jag behöva er hjälpa att avsluta bygget.

Jag är ganska säker på vilka spec jag vill ha, men inte vilka komponenter som passar bra.

CPU:
Jag har kolalt på i7-9700k, i7-8700k och i7-8084K och ser att alla ger ganska lika performance.
Jag tycker i9-9900k är lite väl dyr, men går den att få in i budgeten tackar jag inte nej.

GPU:
Jag vill ha ett 2080 TI, planerar inte att OC på många år. Vilket märke/modell bör jag välja som ger bra performance och kylning ut ur förpackningen?

Moderkort:
Självklar beror detta på vilken processor, men jag vill ha ett moderkort med usb c, sli och displayport. RGB är ett pluss men allt annat så som (bluetooth, wifi osv) är inget jag är i behov av.

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st