Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Tack för tipset, jag har väntat på en sån deal och trodde jag skulle behöva vänta till Black Friday med mitt köp men nu kunde jag inte hålla mig. Strax under 1800 kr landade det på med svensk moms (därav det något ökade priset vid betalning jämfört med annonsen), min vilda gissning är att det inte kommer bli så vansinnigt mycket billigare på BF.

Nu är det bara att leta fram lite tejp och sen vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av buchno:

Yes, köpte 3 st för 5k att fylla ut servern med
Och nu redan är erbjudandet över som vanligt.

Har ni fått era diskar än?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Har ni fått era diskar än?

Nej, Amazon har inte börjat med drönarleveranser i Sverige än. Mitt paket beräknas levereras på onsdag.

Hurså?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, Amazon har inte börjat med drönarleveranser i Sverige än. Mitt paket beräknas levereras på onsdag.

Hurså?

Skickades från m.sweclockers.com


Såg inte bör du beställt..
Ligger själv på en beställning men funderar på av avboka innan de skickat beroende på vad som är i diskarna. Tänkte schuka dom så vill ha likvärdiga wd red diskarna ja kör i Raid med.
Antar att ni tänkte göra detsamma

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:


Såg inte bör du beställt..
Ligger själv på en beställning men funderar på av avboka innan de skickat beroende på vad som är i diskarna. Tänkte schuka dom så vill ha likvärdiga wd red diskarna ja kör i Raid med.
Antar att ni tänkte göra detsamma

Det är inte wd red, utan white label-diskar i dessa.
De är nästan ekvivalenta, med bl.a. en skillnad att de inte kommer med tler påslaget per default.
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/8jspps/my_book_...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: såg inte förra sidan.
Du kommer kunna slå på tler manuellt eller via ett systemd-jobb

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Det är inte wd red, utan white label-diskar i dessa.
De är nästan ekvivalenta, med bl.a. en skillnad att de inte kommer med tler påslaget per default.
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/8jspps/my_book_...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: såg inte förra sidan.
Du kommer kunna slå på tler manuellt eller via ett systemd-jobb

Tack.
Så jag läste lite om tler och förstod det som att man kan slå på det manuellt. Men frågan är om det går att göra automatiskt på något sätt varje gång man startar sin NAS. Eftersom det behöver göras efter varje power down då den inte behåller inställningar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tack.
Så jag läste lite om tler och förstod det som att man kan slå på det manuellt. Men frågan är om det går att göra automatiskt på något sätt varje gång man startar sin NAS. Eftersom det behöver göras efter varje power down då den inte behåller inställningar.

Du kan automatisera sådant via de uppstartsskript som stöds av ditt operativsystem.

Jag kör systemd:
https://unix.stackexchange.com/questions/47695/how-to-write-s...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Du kan automatisera sådant via de uppstartsskript som stöds av ditt operativsystem.

Jag kör systemd:
https://unix.stackexchange.com/questions/47695/how-to-write-s...

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså...
Så det stora lotteriet är helt enkelt hur mycket cache man får då? För hastigheter är alltså precis som wd red?

Finns inte större chans att det är wd reds man får om man köper 2 bay varianten?tänker eftersom chansen att man kör Raid med dom ökar då kanske. Och tler är viktigt för Raid ...

Förresten vet du exakt vad man ska kolla på hosbsitt nätaggregat för att veta om disken stödja utan mod?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Angående det här GoodRam-minnet från computersalg. Jag beställde två kit för att köra i quad-channel på mitt X99. De har återkommit och i samma veva justerat min order till endast ett kit, pga av felaktigt pris på hemsidan. OK, jag kan ju tycka att man bör vara noggrann med vilka priser man kommunicerar, men å andra sidan så får jag köpa ett kit för det utlovade priset 1042kr. Men - det hjälper ju inte när man behöver fyra stickor. Så innan jag tackar nej - är det någon som köpte ett kit men ångrat sig eller bara tänkte sälja det vidare för en rimlig peng? Alternativt kanske byta mot fyra corsair lpx 3200Mhz a 4Gb styck? PMa gärna.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Nima2001:

Jasså...
Så det stora lotteriet är helt enkelt hur mycket cache man får då? För hastigheter är alltså precis som wd red?

Finns inte större chans att det är wd reds man får om man köper 2 bay varianten?tänker eftersom chansen att man kör Raid med dom ökar då kanske. Och tler är viktigt för Raid ...

Förresten vet du exakt vad man ska kolla på hosbsitt nätaggregat för att veta om disken stödja utan mod?

Har för mig att 2 bay varianterna av Mybook allafall kommer med WD Red, kostar dock mer så oftast ingen skillnad mot att köpa löst.

För strömmatningen så gäller det att 3.3V inte är inkopplad för att det ska fungera, annars tolkar disken det som en avstängningssignal. Är det inkopplat får man tejpa de kontaktytorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Har för mig att 2 bay varianterna av Mybook allafall kommer med WD Red, kostar dock mer så oftast ingen skillnad mot att köpa löst.

För strömmatningen så gäller det att 3.3V inte är inkopplad för att det ska fungera, annars tolkar disken det som en avstängningssignal. Är det inkopplat får man tejpa de kontaktytorna

2bay kostae cirka dubbla 1bay. Så samma pris fast man köper 2.
Men ifall det är mer säkerhet att man får riktiga wd red så kanske mer värt...

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT:
Tänkte helt galet här.. Jag hade ju valt 2bay på 8TB och täntke att det är 2x 8TB men det är givetvis 2x 4TB diskar där.
Så ja riktigt fel blev det

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Angående det här GoodRam-minnet från computersalg. Jag beställde två kit för att köra i quad-channel på mitt X99. De har återkommit och i samma veva justerat min order till endast ett kit, pga av felaktigt pris på hemsidan. OK, jag kan ju tycka att man bör vara noggrann med vilka priser man kommunicerar, men å andra sidan så får jag köpa ett kit för det utlovade priset 1042kr. Men - det hjälper ju inte när man behöver fyra stickor. Så innan jag tackar nej - är det någon som köpte ett kit men ångrat sig eller bara tänkte sälja det vidare för en rimlig peng? Alternativt kanske byta mot fyra corsair lpx 3200Mhz a 4Gb styck? PMa gärna.

Med tanke på hela historien med CDON här och några sidor bak så känns det väldigt sjysst av computersalg att ens låta dig köpa ett kit.
Jag hade personligen försökt få kontakt med någon där och försökt förklara min situation med quad channel ochvse on det kanske går att köpa det andra litet lite mer rabbaterat ändå eller annan överenskommelse

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Med tanke på hela historien med CDON här och några sidor bak så känns det väldigt sjysst av computersalg att ens låta dig köpa ett kit.
Jag hade personligen försökt få kontakt med någon där och försökt förklara min situation med quad channel ochvse on det kanske går att köpa det andra litet lite mer rabbaterat ändå eller annan överenskommelse

Skickades från m.sweclockers.com

Jadå det är schysst av dem. Det finns goodwill i att inte stöta bort kunder så kudos för att de väljer att respektera priset. Jag har faktikt pratat alternativ med dem under dagen, men i slutändan är det, som vi vet, inte så stora marginaler på DDR4, så det finns inga alternativa deals. Så endera hittar jag ett par stickor till här ikväll eller så avbokar jag helt enkelt. Värt en fråga iaf.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jadå det är schysst av dem. Det finns goodwill i att inte stöta bort kunder så kudos för att de väljer att respektera priset. Jag har faktikt pratat alternativ med dem under dagen, men i slutändan är det, som vi vet, inte så stora marginaler på DDR4, så det finns inga alternativa deals. Så endera hittar jag ett par stickor till här ikväll eller så avbokar jag helt enkelt. Värt en fråga iaf.

Jag förstår vad du säger.. synd att de inte kunde lösa det för dig.
Jag såg riktigt detaljerna för dealen men om det är en riktigt bra deal hade jag varje fall erbjudit någon på forumet att köpa mina stickor till det priset plus frakt.
Billiga ddr4 minnen är väl eftertraktade just nu så att avboka en super deal tar emot i mina öron

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jadå det är schysst av dem. Det finns goodwill i att inte stöta bort kunder så kudos för att de väljer att respektera priset. Jag har faktikt pratat alternativ med dem under dagen, men i slutändan är det, som vi vet, inte så stora marginaler på DDR4, så det finns inga alternativa deals. Så endera hittar jag ett par stickor till här ikväll eller så avbokar jag helt enkelt. Värt en fråga iaf.

Istället för att avboka dem så rekommenderar jag att lägga upp stickorna i en annons här på SweClockers. RAM-stickor är dyra i dagsläget - 2x8 GB 3000 MHz DDR4 säljs kring 1500-1800 kr i butik - och du skulle nog kunna få 200-300 kr utöver priset som du betalade.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag förstår vad du säger.. synd att de inte kunde lösa det för dig.
Jag såg riktigt detaljerna för dealen men om det är en riktigt bra deal hade jag varje fall erbjudit någon på forumet att köpa mina stickor till det priset plus frakt.
Billiga ddr4 minnen är väl eftertraktade just nu så att avboka en super deal tar emot i mina öron

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Icte:

Istället för att avboka dem så rekommenderar jag att lägga upp stickorna i en annons här på SweClockers. RAM-stickor är dyra i dagsläget - 2x8 GB 3000 MHz DDR4 säljs kring 1500-1800 kr i butik - och du skulle nog kunna få 200-300 kr utöver priset som du betalade.

Ja det är ju ett alternativ - om ingen har lust sälja eller byta mot mina corsair 3200 så kanske ngn annan blir glad att ta över dem.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Ja det är ju ett alternativ - om ingen har lust sälja eller byta mot mina corsair 3200 så kanske ngn annan blir glad att ta över dem.

Ja men precis..
Men slå till på att få ut det i marknaden för här i denna tråden läser inte många. Du kommer garanterat få sålt som för varje fall dess pris du betalt plus frakt hem till säljaren. Därefter kanske en slant extra och förhoppningsvis en marknadsreferens på köpet vilket underlättar nästa gång du vill sälja något på marknaden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Sony MDR-XB650BT
499 kr
Elgiganten (Länk)
Prisjakt

Detta är fina lurar!
Köpte dessa för en vecka sedan för 8-900kr och de är verkligen värda det.
Speciellt om man gillar bra bas.

Beställde två till på elgiganten nu. En får bli julklapp och den andra som backup/reservlurar.
För 500kr är detta ett riktigt värt köp!

Permalänk
Medlem

@Calma: Tänker nog slå till jag med! Är sjukt besviken på mina Urbanista Seattle (fattar inte hur dom har så pass bra omdömen).

Hur är maxvolymen? Går det att dra på ordentligt?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Detta är fina lurar!
Köpte dessa för en vecka sedan för 8-900kr och de är verkligen värda det.
Speciellt om man gillar bra bas.

Beställde två till på elgiganten nu. En får bli julklapp och den andra som backup/reservlurar.
För 500kr är detta ett riktigt värt köp!

Glöm inte att du har 30 dagars prisgaranti hos Elgiganten, det gäller även om de själva sänker priset i kampanjer, så du kan själv få det lägre priset.

https://www.elgiganten.se/cms/elgiganten-kundgaranti/garantie...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:


Såg inte bör du beställt..
Ligger själv på en beställning men funderar på av avboka innan de skickat beroende på vad som är i diskarna. Tänkte schuka dom så vill ha likvärdiga wd red diskarna ja kör i Raid med.
Antar att ni tänkte göra detsamma

Ja, jag har tänkt att shucka (tjucka? schucka? demontera? ) min. Om jag köper fler kommer jag nog ställa en som backup-disk hos mina päron, den 4TB-disk jag har där idag börjar bli full, men den här första kommer jag att sätta i min Microserver. Jag kör dock inte RAID utan använder mig av backup istället så TLER eller inte spelar inte så stor roll.

Skrivet av buchno:

Det är inte wd red, utan white label-diskar i dessa.
De är nästan ekvivalenta, med bl.a. en skillnad att de inte kommer med tler påslaget per default.
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/8jspps/my_book_...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: såg inte förra sidan.
Du kommer kunna slå på tler manuellt eller via ett systemd-jobb

Nja, är det så enkelt? Juryn på andra sidan Atlanten () är inte helt eniga om det där utan det verkar finnas ett par olika varianter. Vad jag kunnat se finns det åtminstone 3 varianter där två är Red och en är White. Sen verkar juryn inte helt överens om vad White innebär, en del menar att det är om-märkta Red och andra att det finns mer eller mindre skillnader i t.ex. firmware. WD Easystore finns inte i Europa men ser likadana ut som Elements som säljs parallellt i USA.

Jag får min MyBook senare idag enligt Postens paket-app, jag skall koppla in den och köra lite diagnostik på den så får vi se vad jag fått för något. Andra kunder kan få likadana eller annorlunda.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Läste en del recensioner också och dessa verkade överlag prisade. Men har lite erfarenhet av bluetooth-lurar. Köpte iaf dessa till mig själv och en kompis, men det är nästan en total avsaknad av bas och funderar om något är fel. Hur låter dina?

Blev du klok på det? Jag köpte två par NuForce BE2 med tanken att ge bort ena men ljudet är ganska illa så överväger att returnera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja, jag har tänkt att shucka (tjucka? schucka? demontera? ) min. Om jag köper fler kommer jag nog ställa en som backup-disk hos mina päron, den 4TB-disk jag har där idag börjar bli full, men den här första kommer jag att sätta i min Microserver. Jag kör dock inte RAID utan använder mig av backup istället så TLER eller inte spelar inte så stor roll.
Nja, är det så enkelt? Juryn på andra sidan Atlanten () är inte helt eniga om det där utan det verkar finnas ett par olika varianter. Vad jag kunnat se finns det åtminstone 3 varianter där två är Red och en är White. Sen verkar juryn inte helt överens om vad White innebär, en del menar att det är om-märkta Red och andra att det finns mer eller mindre skillnader i t.ex. firmware. WD Easystore finns inte i Europa men ser likadana ut som Elements som säljs parallellt i USA.

Jag får min MyBook senare idag enligt Postens paket-app, jag skall koppla in den och köra lite diagnostik på den så får vi se vad jag fått för något. Andra kunder kan få likadana eller annorlunda.

skulle verkligen uppskatta om du kunde komma med info om din HDD du får. I stort sett allt du får fram förutom serienummret som du inte skall lämna ifrån dig givetvis.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

HyperX Cloud II för 499:-Clasohlson endast online
Normalt pris 849:- via Prisjakt

Kanske bästa headset under tusenlappen?

Ej i lager längre tyvärr.

28/11-18 säger den när man väl går till kassan med artikeln.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Ej i lager längre tyvärr.

28/11-18 säger den när man väl går till kassan med artikeln.

Priset gäller i butik med. Jag köpte precis 3 i Halmstad i city. De hade 13 kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Ej i lager längre tyvärr.

28/11-18 säger den när man väl går till kassan med artikeln.

Redigerade mitt inlägg med workaround
"
Om en "felmeddelande-ruta" poppar upp när du går vidare i kassan, tryck ESC och inte på krysset, slutför betalning.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Redigerade mitt inlägg med workaround
"
Om en "felmeddelande-ruta" poppar upp när du går vidare i kassan, tryck ESC och inte på krysset, slutför betalning.
"

Låter bra men finns den i lager då? eller får jag vänta till 28/11?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Låter bra men finns den i lager då? eller får jag vänta till 28/11?

Japp enligt supporten finns den i lager!
Men kanske värt att vänta till felmeddelandet är fixat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Japp enligt supporten finns den i lager!
Men kanske värt att vänta till felmeddelandet är fixat...

Nu slut på webblager enligt Carl på supporten.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Nu slut på webblager enligt Carl på supporten.

Du kan ju fråga om dom finns i butik i närheten av dig, med lite tur så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Du kan ju fråga om dom finns i butik i närheten av dig, med lite tur så!

det fanns de.
ska bara orka ta mig dit

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S