Inbränning på OLED ska man acceptera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Du kan få det ändå, varför skulle kalibrering ta bort risken?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev lite dåligt.... Men menar att man minskar risken att få inbränningar / retentions.
Jag körde utan kalibrering när jag hade kopplat min RetroPie och då blev det inbränningar / retentions. Kalibrerade sedan skärmen och då försvann det. Körde ju dock den inbyggda funktionen på TVn också för att få bort retentions (kommer inte ihåg vad det hette) några kvällar före jag kalibrerade.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad en kalibrering ofta gör (om det görs rätt) är att ankra nivåer samt anpassa ljusstyrkan på ett konsekvent sätt. Till exempel så att ljuset som alstras i panelen är tillräcklig för vad rummet kräver snarare än att panelen går högt eller maxnivåer hela tiden. Vilket också sparar ström. Men då också minskar slitaget på de individuella subpixlarna, det som med tiden skapar en inbränning.

Till skillnad då från en kartongsinställning som godtyckligt drar iväg ljus och färger mot max.

Permalänk
Medlem

Nog för detta är extrem scenarion men dessa tester kan ändå vara spiken i kistan för mig när det gäller Oled teknologin som den ser ut idag. Jag vill gärna slippa nojja över att sambon glömmer tvn på på nyhetsmorgon osv.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Nog för detta är extrem scenarion men dessa tester kan ändå vara spiken i kistan för mig när det gäller Oled teknologin som den ser ut idag. Jag vill gärna slippa nojja över att sambon glömmer tvn på på nyhetsmorgon osv.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Då återstår väl bara att köpa blaskig LED-TV då

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Då återstår väl bara att köpa blaskig LED-TV då

Nej man vet inte vilket ben man ska stå på. Efter vad jag läst så verkar det vara färgen rött som slits först på Oled och börjar fallera redan efter 5000 timmar vid hög inställning på Oled light

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Bosse78: Ingen låne tv. Tog en månad ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3tonate:

Hej! Ville bara meddela att jag fick en ny 9002 tv av Philips efter att den blivit skickad till Infocare. Dom kunde inte åtgärda tv4 solen. Får hoppas att denna skärmen är bättre 😉. Mvh Johan

Har min där nu. För mig står det att dom beställt delar för att laga den. Hoppas det inte är så. Finns ju inget bra att läsa om Infocares reparationer.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Har min där nu. För mig står det att dom beställt delar för att laga den. Hoppas det inte är så. Finns ju inget bra att läsa om Infocares reparationer.

Tyckte det fungerade ypperligt när jag hade min tv på ett garanti ärende nyss på InfoCare . Sen är det en annan 5 att bring chauffören spände fast tv så det vart en curv tv 😂 och den gick inte att laga när den lagade tv skulle tillbaka till mig
Dom byter säkert ut hela panelen på den på din så blir den som ny igen 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Tyckte det fungerade ypperligt när jag hade min tv på ett garanti ärende nyss på InfoCare . Sen är det en annan 5 att bring chauffören spände fast tv så det vart en curv tv 😂 och den gick inte att laga när den lagade tv skulle tillbaka till mig
Dom byter säkert ut hela panelen på den på din så blir den som ny igen 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag antar att byta ut hela panelen är den enda reparation man kan göra. Känns dock ändå inte bra. Aldrig sett något företag med så mycket horribla omdömen. Verkar ju som allt kommer tillbaka skadat eller med mer fel än vad man hade innan =C

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Tyckte det fungerade ypperligt när jag hade min tv på ett garanti ärende nyss på InfoCare . Sen är det en annan 5 att bring chauffören spände fast tv så det vart en curv tv 😂 och den gick inte att laga när den lagade tv skulle tillbaka till mig
Dom byter säkert ut hela panelen på den på din så blir den som ny igen 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Usch fy fan, det är därför jag ogärna lämnar ifrån mig mina tekniksaker :I Jag brukar försöka få dom att fixa så mycket det går hemma hos mig Vissa grejer går ju inte förstås men ändå. Infocare där jag bor är dock väldigt bra och försiktiga, har något mjuk huv med stötdämpning dom lägger över med mera.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Usch fy fan, det är därför jag ogärna lämnar ifrån mig mina tekniksaker :I Jag brukar försöka få dom att fixa så mycket det går hemma hos mig Vissa grejer går ju inte förstås men ändå. Infocare där jag bor är dock väldigt bra och försiktiga, har något mjuk huv med stötdämpning dom lägger över med mera.

Mvh J

Ja lite tråkigt var det lite klantigt bara av bring chauffören men men.
Hade ju köpt en 9002 när den andra var på service så jag kunde betala av med pengarna jag fick för tv som dom förstörde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en LG OLED 65E6V som är inköpt 2017-01 och den har börjat få inbränningar. Började märka av mörka partier i vissa scener. När jag kollade in dessa mer noggrant och testade olika bakgrunder och färger så insåg jag att jag har fått permanenta inbränningar på flera ställen. Har kört "clear panel noise" ett par gånger men det hjälper inte. Har kontaktat LG och skickat bilder. Väntar nu på att de ska återkomma. Kan lägga upp några bilder sen.

EDIT:

Här har ni två bilder:

https://imgur.com/a/98QzZn4

Har även en inbränning som är horisontell men den är ganska svag och går inte att fånga med kameran men även den är permanent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem

Har kört olika plasma apparater under åren och visst kan de få inbränning som håller i sig i några dagar. konstigt nog har jag dock bara accepterat det efter som det endast syns om man tittar efter det och om bakgrunden är enfärgad. Vi får se hur det går med min nya 65" OLED men jag tror ändå att hanteringen har en avgörande faktor. Vi har alltid varit försiktiga med att lämna TVn på då det inte helt ovanligt uppstår en statisk bild.

Om en Tv ändå får inbränning trotts man taget normala försiktighetsåtgärder då är troligen panelen defekt. Man får bara hoppas att det visar sig inom garanti tiden

LED har aldrig varit något val för min del, gillar inte alls bilden och framförallt lider ALLA jag tittat på av view angle problem vilket för min del är sämre än temporära inbränning.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har också en sol nere i vänster hörn precis som ni andra. Har en hyfsat ny Philips 65" OLED 4K UHD Smart TV 65OLED803/12. Känns fördjävligt. Hoppas garantin täcker detta.

Permalänk

Jag hade EXACT samma problem med min Phillips pos9001 samma jävla sol.
Det fanns ett loophole där philips LOVAR med deras technologi att det inte skall brännas pixlar så min gick på garantin utan problem.

Ring philips direkt för gissar på att du har samma på din.

Permalänk
Medlem

Fick en ny TV av Philips. Fick den nya 903an. Grymt ljud mot för den gamla! Så Philips är nu mitt nya favoritföretag trots inbränningar! =D

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4927777

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tänkte precis länka den, är man orolig och tittar på linjär tv kanske man inte ska köra oled/plasma

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Fick en ny TV av Philips. Fick den nya 903an. Grymt ljud mot för den gamla! Så Philips är nu mitt nya favoritföretag trots inbränningar! =D

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4927777

fy fan grattis vilken jävla tur

Permalänk

äntligen att det kommer ut i sociala medier så kanske tv4 får tummen ur och gör något åt det!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

äntligen att det kommer ut i sociala medier så kanske tv4 får tummen ur och gör något åt det!!!

Kommer aldrig hända. Det kommer gå åt andra hållet där företag kan betala för fler synliga loggor.
De reguljära mer transparenta loggorna tror jag man törs köra bra hårt med dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

Angående Aftonbladets faktaruta: "Anledningen är att pixlarna skadas och därmed behåller samma färg som de visat."

Ja. Fast tvärtom då. De som skadas/slits tappar ljusstyrka*. Och tydligen är det röd som är känsligast. Eftersom TV4-solen är gul består det av grön+röd primär. Rött slits då ut och panelen tappar också förmågan att återge rätt mängd rött vilket förklarar bilderna från TV:n där på Aftonbladet.

* OLED-TV/LG:s teknik bygger på vit OLED som filtreras till R, G, B. Med tanke på hur det ser ut verkar det snarare som att själva färgfiltret bleks. Dvs rött blir mindre rött. Vilket också går i linje med en enkel fysisk förklaring då det röda filtret (för att bli just rött) måste absorbera mer av de mer energirika våglängderna från den vita OLED:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

fy fan grattis vilken jävla tur

Ja känns riktigt nice. Nu känns allt besvärt värt det =D

Skrivet av hollowman71:

äntligen att det kommer ut i sociala medier så kanske tv4 får tummen ur och gör något åt det!!!

Jag drog faktiskt också ett mail till TV4 nu!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Inaktiv

För tankarna tillbaka till plasmaTVn som föräldrarna hade. Farsan hade glömt textTV på och det blev inbrända resultat. =P. Blir ingen OLED på BF iaf.

Permalänk
Medlem

Kanske har skrivits i tråden och kanske inte kan appliceras på OLED skärmar? Men vid inbränning på min gamla plasma så körde jag brusbilden ett tag, löste problemet.

Permalänk
Avstängd

Titta inte på TV4
Köp en till lcd tv för Tv tittande
speciellt om du har en fru som ska titta på TV4

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Vill man ha 65", Dolby Vision och med bra svärta över hela skärmen är det väl bara Sony XF9005 som är aktuell av dom som inte är Oled. Orkar inte tanken på att mecka ned en stor tv efter ett par månader om det blir inbränning.

Hur står sig XF9005 mot Samsung's motsvarighet om man räknar bort Dolby Vision?
Är det inte 120hz på 1440p på Sonyn? Då går nog den bort i så fall. Fan. Omöjligt att välja TV nu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Vill man ha 65", Dolby Vision och med bra svärta över hela skärmen är det väl bara Sony XF9005 som är aktuell av dom som inte är Oled. Orkar inte tanken på att mecka ned en stor tv efter ett par månader om det blir inbränning.

Hur står sig XF9005 mot Samsung's motsvarighet om man räknar bort Dolby Vision?
Är det inte 120hz på 1440p på Sonyn? Då går nog den bort i så fall. Fan. Omöjligt att välja TV nu.

Samsung Q8DN har några spelrelaterade funktioner (auto-spelläge, freesync) och rätt vass smart-tv. Men bryr man sig inte om detta så har jag fattat att Sonyn är lite bättre rent bildmässigt.

Plus att Q8DN dessutom är dyrare som det ser ut nu. Den hamnar lite i kläm när man kan få Q9FN för endast 2000 kr mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mellomgardet:

Tack!

Har ju ett perfekt rum och jag vill inte vara grådig på kvalitet när jag väl är igång och känna att, fan jag skulle haft det.....
Just 1440p och 120hz hade vart mumma då det kan bli att jag streamar i samma rum efter vart.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

@Mellomgardet:

Tack!

Har ju ett perfekt rum och jag vill inte vara grådig på kvalitet när jag väl är igång och känna att, fan jag skulle haft det.....
Just 1440p och 120hz hade vart mumma då det kan bli att jag streamar i samma rum efter vart.

Vet inte vad du har för budget men Samsung Q9FN är alltså bättre än XF9005 för att förtydliga 😁 Fast rätt mycket dyrare också.

Skickades från m.sweclockers.com