Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, det är @Neo1 som hävdar att SEB sagt det. Ingenstans har SEB deltagit i diskussionen och förklarat sin syn på saken. Det kan vara så men det kan också vara så att Neo1 missuppfattat saken eller gjort ett annat ordval när han/hon skrev sitt inlägg ovan.

Vilken av reglerna som skall användas är en förhandlingssak i varje enskilt fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara så att jag missuppfattat, men vad jag minns så gav hon mig bara ett alternativ.
Samtalet var i januari/februari tror jag, och jag band det ena lånet på 3 år och det andra på 5 år i
november 2017, kan ju vara så att hon inte tog det som ett alternativ att ändra om ett så nybundet lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Det kan vara så att jag missuppfattat, men vad jag minns så gav hon mig bara ett alternativ.
Samtalet var i januari/februari tror jag, och jag band det ena lånet på 3 år och det andra på 5 år i
november 2017, kan ju vara så att hon inte tog det som ett alternativ att ändra om ett så nybundet lån.

There's your problem. Du kan inte baka ihop de gamla lånen med det nya så länge de är bundna, du har låst både räntenivå och belopp genom att göra så. Antingen får du bita i det sura och faktiskt betala tillbaka det du lånat eller så får du vänta med att renovera till slutet på 2020 (om du inte ordnar pengarna på annat sätt).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

There's your problem. Du kan inte baka ihop de gamla lånen med det nya så länge de är bundna, du har låst både räntenivå och belopp genom att göra så. Antingen får du bita i det sura och faktiskt betala tillbaka det du lånat eller så får du vänta med att renovera till slutet på 2020 (om du inte ordnar pengarna på annat sätt).

Har inte haft tid och svara så mycket senaste tiden och det verkar inte bli mer tid över framöver tyävärr. Det går iaf och köra enligt grundregeln även om de befintliga lånen råkar vara bundna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har inte haft tid och svara så mycket senaste tiden och det verkar inte bli mer tid över framöver tyävärr. Det går iaf och köra enligt grundregeln även om de befintliga lånen råkar vara bundna

Åh fasen, där ser man. Då var det väl bankkvinnan som hade vaknat på fel sida helt enkelt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Någon här som har lån via Avanza?
Jag har i dagsläget ca 50% belåning på lägenheten och har ett hyfsat sparande på Avanza redan så jag uppfyller kraven för att få 1,28% ränta hos dom.

Detta är betydligt bättre än det jag har idag på SEB. Dock kommer jag behöva börja amortera lite på lånet om jag flyttar. Har helt amorteringsfritt för tillfället (dumt egentligen... men det är skönt med lite extra pengar till annat sparande).

Är det några andra risker med att flytta till Avanza mot för en vanlig bank?
Är det likt tex Enkla där det är risker om de inte får fortsatt "funding" för sin fond?

För jag gissar att det inte är många banker som kan matcha 1,28? Försökt några gånger med SEB att byta detta men de är ganska hårda och säger att de inte "kan" gå under 1,53 som jag har idag..

Skulle tro att alla kan matcha 1,28% om de vill, jag kan då ge de flesta kunder med belåning under 75% och rimligt buffertsparande kring 1,20%. Sen är det max vad jag kan göra så det är så klart väldigt sällan man måste gå dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Såg ovan att det du skrev om extra bolån var felaktigt.
Bor i villa i bromma i stockholm, vi har lån på 2,7 miljoner i 2 bundna lån.
Huset är värt ca 7 miljoner.
Jag kontaktade seb i höstas för att låna 200.000 kr för att renovering av badrummet.
Dom sa att jag gärna får låna pengarna men det kan inte bakas in i huslånet, att det måste bli ett
seperat lån som måste betalas på avbetalning inom 10 år, pga dom nya regler regeringen infört.
Jag vill veta vem som har fel, TS eller SEB?

SEB har fel, lagen ger banken rätt att välja mellan huvudregeln och alternativregeln. Med så låg belåningsgrad kan jag inte förstå varför de prompt tvingar in dig på ett tilläggslån.

Permalänk
Medlem

Pensionär med ett lån på ganska långt under 50%. Just nu är räntan obundet 1,8% på swedbank.

Tror du man kan förbättra detta om man snackar med andra banker? Hur mkt är potentialen isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Pensionär med ett lån på ganska långt under 50%. Just nu är räntan obundet 1,8% på swedbank.

Tror du man kan förbättra detta om man snackar med andra banker? Hur mkt är potentialen isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur stort är lånet? Landshypotek har bra räntor vid <50% belåning och lån mer än 700k (?). 1.09% rörligt tror jag de ger då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Hur stort är lånet? Landshypotek har bra räntor vid <50% belåning och lån mer än 700k (?). 1.09% rörligt tror jag de ger då.

Tack för tipset och snabba svaret!
Lånet är på 800 000.

Om man av praktiska administrativa skäl vill lägga lånet hos en av de stora ”vanliga” bankerna, helst SEB eller om Swedbank kan ge en bättre ränta, vad kan man förvänta sig att kunna få för ränta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Tack för tipset och snabba svaret!
Lånet är på 800 000.

Om man av praktiska administrativa skäl vill lägga lånet hos en av de stora ”vanliga” bankerna, helst SEB eller om Swedbank kan ge en bättre ränta, vad kan man förvänta sig att kunna få för ränta?

Skickades från m.sweclockers.com

Lånet är för litet för att det ska ge någon höjdarränta där tror jag, 1,40% kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Åh fasen, där ser man. Då var det väl bankkvinnan som hade vaknat på fel sida helt enkelt.

Lite sen på bollen här, men... Det är inte så att det ligger ett lägre amorteringsgrundande värde än 7mkr vilket gör att ni hamnar över 50% belåningsgrad? Alternativt att era bolån överstiger 4,5ggr era bruttoårsinkomster?

Är svaret nej på båda frågorna så ska ni kunna låna 200tkr enligt huvudregeln och alltså inte amortera. Om inte banken hittat någon annan anledning till att ni ska amortera, exempelvis att det finns någon misskötsamhet i banken eller liknande. Det finns i alla fall inget krav från lagstiftare eller myndighet att ni ska amortera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Pensionär med ett lån på ganska långt under 50%. Just nu är räntan obundet 1,8% på swedbank.

Tror du man kan förbättra detta om man snackar med andra banker? Hur mkt är potentialen isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Som exempel har jag 1.6% på 3 år och 1.80% på fem år. Handelsbanken, hög belåningsgrad.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Två veckor innan är det tidigaste vi får lova någonting pga att ränteläget ständigt förändras.

Skrivet av zarkov:

Så nära inpå? Så om en befintlig kund kommer till dig en månad innan lösendag och säger att han/hon fått ett erbjudande från en konkurrent så kan du inte lova att matcha det, även om det är dyrare än vad du kan erbjuda?

Jag förstår att räntorna förändras på daglig basis men hur stor skillnad gör det för en vanlig kund egentligen?

Pratade med SEB i förra veckan och de kan inte lova något om det är mer än en månad kvar till lösen, jag måste alltså vänta till början av november innan jag kan få besked från dem. Handläggaren på telefonbanken förvånade mig ordentligt när han berättade att man numera behåller sina gamla villkor efter lösendagen även om man inte gör något aktivt, tidigare har man fått listräntan om man inte tagit kontakt. Utan att vilja säga för mycket konstaterade han att jag inte fått lika bra villkor om jag nytecknat lånen idag.

Hittills är läget som följer för 3-månaders (lån på 2,3 Mkr, 67%, nära Göteborg):
SEB: 1,34 (nuvarande lån)
DB: 1,34
DB 2 år bindning: 1,19
LF Gbg: 1,31 (med hårda motkrav om sparkapital och försäkringar)
SBAB: 1,27

SBAB och SEB erbjuder dessutom ytterligare 10 punkter rabatt på sk "Gröna lån" för hus med energiklass A eller B enligt Boverkets normer, vårt hus har klass B. Frågan är nu om man skall binda sig på två år hos DB och flytta hela ekonomin dit eller om vi skall stanna på SEB men flytta lånen till SBAB på rörlig ränta. Jag tvivlar inte på att räntorna är på väg upp, 10000 kronors-frågan är hur snabbt...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Någon här som har lån via Avanza?
Jag har i dagsläget ca 50% belåning på lägenheten och har ett hyfsat sparande på Avanza redan så jag uppfyller kraven för att få 1,28% ränta hos dom.

Detta är betydligt bättre än det jag har idag på SEB. Dock kommer jag behöva börja amortera lite på lånet om jag flyttar. Har helt amorteringsfritt för tillfället (dumt egentligen... men det är skönt med lite extra pengar till annat sparande).

Är det några andra risker med att flytta till Avanza mot för en vanlig bank?
Är det likt tex Enkla där det är risker om de inte får fortsatt "funding" för sin fond?

För jag gissar att det inte är många banker som kan matcha 1,28? Försökt några gånger med SEB att byta detta men de är ganska hårda och säger att de inte "kan" gå under 1,53 som jag har idag..

Jag bytte till Avanza efter jag fått deras bolåneerbjudande.
Swedbank som jag hade innan sa att de inte kunde matcha räntan, så det var ett enkelt val.

Som bonus kräver inte Avanza att man ska flytta över lönekonto, försäkringar eller annat sparande.

Permalänk
Medlem

nu närmar det sig bolån.
pratat med banken igen och han sa att: "jag tror jag är väldigt billig" på byggnadskreditiv, som han sa var 2.7%.
ränta på bolån ca 1.4%

Kan man pressa honom lite?

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga angående lånelöfte.

Jag gjorde en ansökan förut med tjejen till SEB för att vi får rabatt via jobbet med dem, och fick avslag för att hon endast är vikarie och deras kalkylator inte tog i akt att man ska kunna stå för dubbla hyror och lån i 6 månader om man även ska sälja. Även trots att jag fyllde i om att sälja nuvarande lägenhet etc. Okej, surt att vi inte visste det, men men. De sa att min del av kakan var det inga problem med.

Nu tänkte jag ansöka för mig själv för att köpa eget, jag har ingen lägenhet att sälja, och då ringer de upp mig och säger att de inte kommer kolla på min ansökan för att jag fick avslag på den förra för 1.5 månader sedan. Utan jag måste vänta några månader innan de kan kolla på en ny ansökan.

När han säger det blir jag helt paff. De vägrar alltså att samarbeta och hitta en lösning för att jag missat ett kriterie som inte ens fanns med i deras kalkylator, samt att de vägrar ta i annat än tillsvidare anställningar med tång. Två saker som nu inte ens är aktuellt. Är alla banker så här vrånga? Om man ansöker om lite för mycket och de har någon gömd kriterie som man inte vet om så är man helt körd?

Har nu ansökt till Handelsbanken då det är min bank jag haft sedan jag var barn. Kan de se att jag gjort ansökan och fått avslag? Eller ser de endast att någon gjort kreditupplysning på mig?

Permalänk
Medlem

Kommer snart få tillgång till min nyproducerade lägenhet och har pratat med min bankman, som såklart rekommenderade att dela upp lånet och binda en del utav lånet vilket jag inte är så väldigt sugen på just nu, utan vill avvakta då min position ur ett förhandlingsperspektiv kommer att förbättras markant inom ett halvår.

Hur har ni gjort, delat upp eller kör ni rörligt på hela lånet?

Permalänk
Skrivet av Mstromm:

Kommer snart få tillgång till min nyproducerade lägenhet och har pratat med min bankman, som såklart rekommenderade att dela upp lånet och binda en del utav lånet vilket jag inte är så väldigt sugen på just nu, utan vill avvakta då min position ur ett förhandlingsperspektiv kommer att förbättras markant inom ett halvår.

Hur har ni gjort, delat upp eller kör ni rörligt på hela lånet?

Du kan dela upp lånet men köra båda rörliga till en början. Då kan du i framtiden sedan binda ena delen om du vill det. Har för övrigt rörligt på hela lånet (1,20%).

Permalänk
Medlem

Hej,
Mitt ex och jag ska separera. Hon tänker köpa en ny lgh för 1.65m och har möjlighet att betala kontant 1.3m av dessa. Hon har inga lån eller skulder i dagsläget. Hon har en 75% tjänst som ger ca 20.000kr per månaden före skatt + stadiga extrajobb för ca 10.000kr och ett bankkonto som kan visa på detta. Trots det blir hon nekad bolån hos alla de stora bankerna med hänvisning till att hon inte har 100% tjänst. Jag tycker detta är jättekonstigt? Hon borde vara en betydligt bättre låntagare än de flesta andra som blir godkända med tanke på den stora kontantinsatsen som ju är en stor säkerhet för banken? Finns det något hon kan göra för att få dem ändra sin inställning förutom att hitta en borgensman? Just nu blir hon tvungen att låna det sista från Nordax till 3.5% ränta

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mstromm:

Kommer snart få tillgång till min nyproducerade lägenhet och har pratat med min bankman, som såklart rekommenderade att dela upp lånet och binda en del utav lånet vilket jag inte är så väldigt sugen på just nu, utan vill avvakta då min position ur ett förhandlingsperspektiv kommer att förbättras markant inom ett halvår.

Hur har ni gjort, delat upp eller kör ni rörligt på hela lånet?

Styrräntan kommer troligtvis höjas med 0.25 i Februari, kanske t.om nu i December. Kommer förmodligen ligga runt -0.25 till 0 under 2019. Kör du helt rörligt så kommer den antagligen flyttas upp inom närtid. Tror inte det spelar någon jätte roll vad du gör i dagsläget, men beror på vilka erbjudandet du fått.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jag och sambon ska köpa vårat första hus nu och eftersom det rör sig om miljonbelopp så tänker vi dela upp lånet i 3 delar och binda på olika löptider, vi har fått förslag på 1,39% för 2 eller 3 år, 1,61% för 4 år och och 1,75% på 5 år.

Vi tänker oss att det börjar närma sig höjning av räntan och vi ser oss bo där lång tid framåt så vill vi gärna binda iaf större delen av lånen. Vi får se hur det blir!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Jag och sambon ska köpa vårat första hus nu och eftersom det rör sig om miljonbelopp så tänker vi dela upp lånet i 3 delar och binda på olika löptider, vi har fått förslag på 1,39% för 2 eller 3 år, 1,61% för 4 år och och 1,75% på 5 år.

Vi tänker oss att det börjar närma sig höjning av räntan och vi ser oss bo där lång tid framåt så vill vi gärna binda iaf större delen av lånen. Vi får se hur det blir!

Tänk på att om du delar upp räntan så kommer du få "listpriset" när det är dags att förnya de kortare lånen så det kommer med största sannolikhet bli en väldigt dålig affär rent ekonomiskt. Detta då du inte kan komma ur de långa lånen utan att betala (ofta dyr) ersättning om du bryter ett bundet lån. Samma risk föreligger om något tråkigt händer som separation eller man förlorar jobb och måste flytta för nytt.

Billigast har historiskt i åtminstone 95 av 100 fall varit att köra allt på rörligt och sätta av differensen mellan rörligt och bundet på ett konto som man kan ta av om / när räntan går upp. Lönt att tänka på att det knappt finns något utrymme att höja räntan idag då många är tungt belånade i storstäderna.

Glöm inte heller att kolla in de nya aktörerna om ni har < 65% belåning så finns förhandlad och klar ränta på 1.28% av ett flertal aktörer som inte kräver att man köper en massa extratjänster som man inte behöver som storbankerna ofta gör. Kan också vara värt att kolla om facket har gjort någon förhandling med någon bank. Akademiker har tex 1.34% på Danske bank utan några motkrav och avgiftsfritt på internetbank, kort etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Tänk på att om du delar upp räntan så kommer du få "listpriset" när det är dags att förnya de kortare lånen så det kommer med största sannolikhet bli en väldigt dålig affär rent ekonomiskt. Detta då du inte kan komma ur de långa lånen utan att betala (ofta dyr) ersättning om du bryter ett bundet lån. Samma risk föreligger om något tråkigt händer som separation eller man förlorar jobb och måste flytta för nytt.

Billigast har historiskt i åtminstone 95 av 100 fall varit att köra allt på rörligt och sätta av differensen mellan rörligt och bundet på ett konto som man kan ta av om / när räntan går upp. Lönt att tänka på att det knappt finns något utrymme att höja räntan idag då många är tungt belånade i storstäderna.

Glöm inte heller att kolla in de nya aktörerna om ni har < 65% belåning så finns förhandlad och klar ränta på 1.28% av ett flertal aktörer som inte kräver att man köper en massa extratjänster som man inte behöver som storbankerna ofta gör. Kan också vara värt att kolla om facket har gjort någon förhandling med någon bank. Akademiker har tex 1.34% på Danske bank utan några motkrav och avgiftsfritt på internetbank, kort etc.

Tack för din input. Vi har velat fram och tillbaka när det gäller binda eller ej men vi ser det som att vi hellre vill binda en del så man vet vad man betalar under denna period. Sen får vi se hur vi gör med resterande del om man binder det eller ej.

Tror som du säger att de inte kommer ske någon större höjning utan det tar nog tid och med lägre höjningar vilket innebär förhoppningsvis att efter x antal år så kan man ändå binda räntan på någorlunda okej räntesats.

Men ingen har ju nån aning om hur det kommer bli så det är omöjligt att sätta ett facit.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Tack för din input. Vi har velat fram och tillbaka när det gäller binda eller ej men vi ser det som att vi hellre vill binda en del så man vet vad man betalar under denna period. Sen får vi se hur vi gör med resterande del om man binder det eller ej.

Tror som du säger att de inte kommer ske någon större höjning utan det tar nog tid och med lägre höjningar vilket innebär förhoppningsvis att efter x antal år så kan man ändå binda räntan på någorlunda okej räntesats.

Men ingen har ju nån aning om hur det kommer bli så det är omöjligt att sätta ett facit.

Mitt råd är antigen binder du eller inte. Ska du binda bind allt (på samma tid). Annars hamnar du i piss sits mot banken. Vilket gör att du får betala mycket mer än du tror just nu då du kommer få svårare att pruta på de korta bindningstiderna när de går ut.

Nej, det finns inget facit men det finns statistik. Den säger rörligt är bäst, binda är dåligt och dela upp är sämst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Mitt råd är antigen binder du eller inte. Ska du binda bind allt (på samma tid). Annars hamnar du i piss sits mot banken. Vilket gör att du får betala mycket mer än du tror just nu då du kommer få svårare att pruta på de korta bindningstiderna när de går ut.

Nej, det finns inget facit men det finns statistik. Den säger rörligt är bäst, binda är dåligt och dela upp är sämst.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det möjligt att dela upp lånen men att ändå binda dessa på lika många år?

Det vore på ett sätt bra då man om något år kan se över och vid behov ändra fördelningen av bindningstid då.

Det känns lite väl risky att sätta allt på rörligt och även att binda allt i ett och samma lån.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo håller på att titta på köpa en bostad (troligtvis radhus/villa). Båda jobbar (hon är dock bara jobbat i 3 mån, men är klar civ. ing.). Inkomst gemensamt på 75k.
Frågan som uppkomit:
Bör vi ta lånet gemensamt eller varsitt lån på motsvarande hälften av priset?
Kan en av oss betala hela handpenningen?
Kan vi ha lånen hos olika banker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Jag och min sambo håller på att titta på köpa en bostad (troligtvis radhus/villa). Båda jobbar (hon är dock bara jobbat i 3 mån, men är klar civ. ing.). Inkomst gemensamt på 75k.
Frågan som uppkomit:
Bör vi ta lånet gemensamt eller varsitt lån på motsvarande hälften av priset?
Kan en av oss betala hela handpenningen?
Kan vi ha lånen hos olika banker?

Banken kommer vilja ha gemensamt lån. Men visst går det dela om ni kommer överens med banken.

Handpenningen är helt upp till er att lösa så ja.

Nej, banker vill ha hela bostaden på ett ställe så ni får välja bank.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag och min sambo har precis börjat kika på hus då vi fått barn. Det är troligtvis aktuellt till våren.

Jag startade ett företag som jag började jobba med heltid förra året och som vi gjorde en exit i förra månaden. Men som många start-ups är det svårt att ta ut lön i början så jag har ett litet löneuttag från tidigare jobb 2017 och ingen specificerad lön hittills 2018. Jag får troligtvis ett relativt välbetalt jobb nu under slutet av året.

- Hur viktigt är det att kunna visa upp ett lönebesked för ett helår? Går det att diskutera med ett anställningskontrakt med en specificerad lön? Speciellt om lånet inte är enormt med dagens mått mätt; 1-3msek

- Min sambo har vart mammaledig sen i April. Är det hennes ordinarie lön som banken räknar på för 2018 eller är det "mammalönen"?

Tack för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Är det möjligt att dela upp lånen men att ändå binda dessa på lika många år?

Det vore på ett sätt bra då man om något år kan se över och vid behov ändra fördelningen av bindningstid då.

Det känns lite väl risky att sätta allt på rörligt och även att binda allt i ett och samma lån.

Varför skulle man vilja ha 3 olika lån på samma bank, med samma bindningstid? Känns inte som det är möjligt, bör hanteras som ett och samma lån.

Det är sant att det är mindre risk att dela upp lånet.
Men det är en premie du får betala för detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Är det möjligt att dela upp lånen men att ändå binda dessa på lika många år?

Det vore på ett sätt bra då man om något år kan se över och vid behov ändra fördelningen av bindningstid då.

Det känns lite väl risky att sätta allt på rörligt och även att binda allt i ett och samma lån.

Ja.
T ex för mig så har jag mitt lånat delat på tre. Alla är just nu rörliga visserligen, men att binda dem på samma hade inte varit något problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."