SweClockers drop!

Laptop för under 10 000, ska klara spel.,

Permalänk

Laptop för under 10 000, ska klara spel.,

Hej SweClockers
Jag måste införskaffa en laptop med budget 10 000
Jag är väldigt okunnig inom området, så det kan vara så att mina krav inte går att uppfylla för denna budget.
Krav:
- gärna 15 tum skärm
- måste klara spel som LoL och skyrim i nuläget. (Men vill att laptopen ska hålla i ett par år, om jag vill spela mer krävande titlar i ett senare skede) behöver definitivt inte ha bästa grafiken, är inte kräsen.
- vill inte att laptopen har en "gaminglook" med röd led över hela datorn.
- gärna en dags batteritid.

Har hittils kollat på

https://www.inet.se/produkt/1962868/lenovo-legion-y530-15-i5-...

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Den du länkat till är ungefär så bra som du kan få för under 10 tkr.

Men du får aldrig en hel dags batteritid med en gaminglaptop om du inte pröjsar rejäla slantar (runt 20 tkr och uppåt). Runt 3 timmar är vad du kan räkna med för din budget, och då med "vanlig" belastning dvs. surf, youtube, Office m.m. Så fort du börjar spela ordentligt måste du ansluta datorn till ett eluttag.

GTX 1050Ti är ungefär det bästa du kan få för max. 10 tkr. Händer ibland att du kan hitta en billig laptop med GTX 1060 på rea, men då lär den ha en blek TN-skärm. Köpte själv en sån på Elgreen.se för 8 990 kr i somras.

Permalänk
Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-laptop/...

Fyndvara med full garanti. 9 790:-

15,6" IPS Full HD-skärm
Intel® Core™ i5-8300H processor
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti - 4 GB
128 GB SSD & 1000 GB HDD
16 GB DDR4 RAM-minne

https://cdon.se/hemelektronik/asus-15-6-gaming-fx503vm-dm041t...

Över budget, men kommer med ett 1060.

obs. "black friday" är på G.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Skrivet av JackA:

Den du länkat till är ungefär så bra som du kan få för under 10 tkr.

Men du får aldrig en hel dags batteritid med en gaminglaptop om du inte pröjsar rejäla slantar (runt 20 tkr och uppåt). Runt 3 timmar är vad du kan räkna med för din budget, och då med "vanlig" belastning dvs. surf, youtube, Office m.m. Så fort du börjar spela ordentligt måste du ansluta datorn till ett eluttag.

GTX 1050Ti är ungefär det bästa du kan få för max. 10 tkr. Händer ibland att du kan hitta en billig laptop med GTX 1060 på rea, men då lär den ha en blek TN-skärm. Köpte själv en sån på Elgreen.se för 8 900 kr i somras.

Hur mycket spelprestanda offrar man om man går mer åt "jobbdator" hållet så att man får mer batteritid? Datorn kommer också användas till film och slösurf, så det kanske är bättre att kompromissa och skaffa något mindre spelorienterat? Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av El Conjugato:

Hur mycket spelprestanda offrar man om man går mer åt "jobbdator" hållet så att man får mer batteritid? Datorn kommer också användas till film och slösurf, så det kanske är bättre att kompromissa och skaffa något mindre spelorienterat? Tack för svar

Då köper du i praktiken en dator med nVidia MX 150 istället för GTX 1050, och förlorar 40-60 % av grafikprestandan. Det finns massvis med bärbara datorer med MX 150 (kolla så du får 2GB grafikminne, finns även med 1GB) där vissa modeller har rätt OK batteritid för mindre än 10 tkr.

GTX 1050 är alltså 40-60 % bättre än MX 150, GTX 1050 Ti lite till.

Vill du ha absolut grym batteritid + MX 150 kan du kika på Lenovos Thinkpads där den senaste generationen har MX 150. Inte helt säker på vad priset ligger på, beror också på hur du konfigurerar datorn.

Du kan fortfarande spela LoL utan några större problem, men MX 150 mäktar inte med tyngre titlar. Här har du en video där man testar MX 150 i LoL:

Permalänk
Skrivet av El Conjugato:

Ganska mycket. Förenklat beror spelprestandan helt på grafikkort, och vanliga jobbdatorer kör oftast med integrerad grafik vilket inte alls håller måttet för moderna spel.

Permalänk
Medlem

Jag har för övrigt denna, köpte för 7 990 på elgreen:

http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-vivobook-...

En bra allroundare tycker jag, relativt lätt (1,99 kg) för en billig bärbar med GTX 1050 och OK skärm. Men så fort man ska spela får man ansluta den till ett eluttag och slösurfar man kan man räkna med max. 3 timmars batteritid.

Permalänk
Skrivet av JackA:

Jag har för övrigt denna, köpte för 7 990 på elgreen:

http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-vivobook-...

En bra allroundare tycker jag, relativt lätt (1,99 kg) för en billig bärbar med GTX 1050 och OK skärm. Men så fort man ska spela får man ansluta den till ett eluttag och slösurfar man kan man räkna med max. 3 timmars batteritid.

Skulle du rekommendera denna istället för den jag länkade? Har inget emot att gå ner i pris! Jag kommer hem till Sverige igen efter jul, så jag har ju en del tid på mig innan jag faktiskt kan skaffa datorn mycket tacksam för er input, hade ingen aning om att 1050 gav så mycket mer kräm
EDIT* hur länge tror du din dator kommer hålla innan du investerar i en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El Conjugato:

Skulle du rekommendera denna istället för den jag länkade? Har inget emot att gå ner i pris! Jag kommer hem till Sverige igen efter jul, så jag har ju en del tid på mig innan jag faktiskt kan skaffa datorn mycket tacksam för er input, hade ingen aning om att 1050 gav så mycket mer kräm

Jag är nöjd med min Vivobook. Fullt OK för det priset. Tänk på att Elgreen säljer rekonditionerade datorer d.v.s. datorer som någon köpt, varit missnöjd med och skickat tillbaka. Elgreen fixar datorerna och lämnar 6 månaders garanti, så det är nästan samma som en ny dator men inte 100%. Vivobooken min är en lite äldre modell så du kanske hittar ett nytt exemplar på rea någonstans. Elgreen har inga enorma lager så det är inte säkert att just denna modell finns kvar efter jul - men de brukar generellt sett ha bra Asus-datorer. Har köpt tre stycken genom åren och alltid varit nöjd. Köpte en 15" Asus med GTX 1060 för 8 990 kr till sonen i somras, kass skärm men rejäl prestanda för priset.

Lenovo Y530, den du länkat till, har nyare CPU och generellt lite bättre hårdvara men sämre skärm och den är 0,4 kg tyngre.

Sen har Lenovon Ti-varianten av GTX 1050 som är ca 10 % snabbare än "vanilla" GTX 1050 som min Vivobook har. Upp till dig. Har du två månader på dig är det bara att kolla på prisjakt och googla fram lite recensioner. Jag har även en billig bärbar med MX 150 (Asus S510UN) som också är rätt OK.

Jag brukar räkna med 2-3 år innan jag köper en ny dator. Spelar inte jättemycket, lite Ark just nu och det klarar Vivobooken fint av.