SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Problem med oljud från sidofläkten

Hej!

Nu har jag försökt lösa det här problemet ett bra tag, utan att lyckas.
Jag har ett Fractal Design Define R4 med denna fläktkylning: https://i.imgur.com/sIvOoI1.jpg

Alltså ett "intake" på sidopanelen. Med mina fläktar såhär så blir min dator väldigt kall, och graderna håller sig låga även under stresstest eller spelande.

Det blir ett sånt här ljud från sidofläkten: https://www.youtube.com/watch?v=1sxfgHQ-miM
Nu har jag googlat, kollat diverse forum och youtubefilmer - men blir bara tokig!

Såfort jag sätter sidofläkten på exhaust så låter det normalt, vänder jag på den så blir det detta ljud igen.
Just nu så är den på exhaust, och min kylning blir då betydligt sämre - framförallt GPUn.

Har ni haft liknande problem? Vad gjorde ni? Jag har ett fläktfilter på sidopanelen, men det spelar ingen roll om jag tar bort det eller inte. Det verkar bero på gallret som är monterat i sidopanelen, men det känns som att det borde finnas någon lösning.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av erantk:

Jag har ett fläktfilter på sidopanelen, men det spelar ingen roll om jag tar bort det eller inte. Det verkar bero på gallret som är monterat i sidopanelen, men det känns som att det borde finnas någon lösning.

Ja, det är pga. gallret, det skapas en turbolens pga. hålen och det är det som låter.
Detta är inte ovanligt med den typen av galler, och mig veterligen är ända sättet att bli av med ljudet är att helt enkelt såga upp ett hål lika stort som fläkten's blad och sedan montera ett sådant här Fläktgaller.

Fult?
Ja, definitivt men vill man bli av med ljudet

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du de turbulensljud som brukar uppstå pga att du blåser genom små hål i en plåtsida så åtgärdas de genom att ta bort plåten, det blir för det mesta mycket tystare om du tar bort all plås så hålet blir lika stort som fläkten, vill du ha nån typ av fingerskydd så sätt på ett fläktgaller i stället.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elek...

Du verkar ju förresten ha nått annat ljud också kanske pga vibrationer, hur låter fläkten lös, vibrerar plåtsidan, når motorns roterande del plåten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@erantk:
Nu vet jag inte om det är så att du ändrar riktning på fläkten. Detta bör tydligen undvikas eftersom en fläkt är designad att röra sig åt ett håll och ger turbulensljud om den går fel. Vill du ändra riktning på luftflödet lär du vända på fläkten istället. Jag antar att källan har rätt, åtminstone då det verkar helt logiskt.

In general, you will suffer more turbulence noise, as the airflow impacting on
the leading edge of the foil will be at an angle it wasn't designed for. Thus the
blade will suffer more stall, moving it down the P-Q (Pressure-Airflow) efficiency
curve, with the resulting increase in noise from that inefficient blade turbulence.

Källa: http://forums.procooling.com/vbb/archive/index.php?t-6658.htm...

Permalänk
Medlem

Testa att göra en distans och sätt mellan fläkt och plåten.
Får du mer avstånd mellan främre kanten på fläktbladen och "gallret" så bör du ju minska oljudet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dannesthlm:

@erantk:
Nu vet jag inte om det är så att du ändrar riktning på fläkten. Detta bör tydligen undvikas eftersom en fläkt är designad att röra sig åt ett håll och ger turbulensljud om den går fel. Vill du ändra riktning på luftflödet lär du vända på fläkten istället. Jag antar att källan har rätt, åtminstone då det verkar helt logiskt.

In general, you will suffer more turbulence noise, as the airflow impacting on
the leading edge of the foil will be at an angle it wasn't designed for. Thus the
blade will suffer more stall, moving it down the P-Q (Pressure-Airflow) efficiency
curve, with the resulting increase in noise from that inefficient blade turbulence.

Källa: http://forums.procooling.com/vbb/archive/index.php?t-6658.htm...

Vad jag vet finns det inga "datorfläktar alls som man kan välja rotationsriktning på så hur man ändrar riktning på luftflödet utan att vrida fläkten förstår jag inte.
Du kanske blandar ihop det med om fläkten främst ska suga eller trycka ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad jag vet finns det inga "datorfläktar alls som man kan välja rotationsriktning på så hur man ändrar riktning på luftflödet utan att vrida fläkten förstår jag inte.
Du kanske blandar ihop det med om fläkten främst ska suga eller trycka ?

Nej, jag har heller aldrig gjort det eller har kunskap om huruvida det går att styra i olika fläktcontrollers på marknaden. Jag tolkade bara detta avsnitt från trådskaparen:

Såfort jag sätter sidofläkten på exhaust så låter det normalt, vänder jag på den så blir det detta ljud igen.

Samtidigt som jag kopplade det till att det var det han gjorde runt 25 sekunder in i videon. Då kanske han dock bara höjde hastigheten, det var dock min tolkning av hans formulering att det var en riktningsförändring som gjordes elektroniskt. Han skrev iof att han vänder på den, så det lär väl vara som du skriver.

@erantk:
Något jag inte förstår är förresten varför du kör så liten fläkt där, då lär du ha större problem med detta. Kör en 200 mm istället, det lär säkert få plats (eller så stor som möjligt).

T.ex:
https://www.webhallen.com/se/product/150858-BitFenix-Spectre-...

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen en sidofläkt? Du har ju insug av kall luft både i fronten och botten (har samma setup i mitt Define XL R2). En sidofläkt innebär mer ljud (dels från själva fläkten, dels att man har ett "hål" i det ljudisolerande materialet i sidopanelen) samt att det mest orsakat turbulens och stör luftflödet.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB