Nvidia bekräftar tillverkningsproblem för Geforce RTX 2080 Ti

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Ozzed:

En av mina teorier är att de behövde något nytt för att kunna fortsätta ta ut extremt saftiga marginaler nu när mining-hypen lagt sig. I och med mining så har ju priserna på grafikkort stigit något djävulskt, men när hypen tog slut så började priserna sjunka igen, vilket då fick den att kläcka den smarta idén att lansra en ny serie kort med extremt sjuka marginaler. De visste redan att folk vant sig vid groteska överpriser på grafikkort, så den karamellen vill de fortsätta suga på. De har redan kokat grodan, folk tror att det är normalt att betala 14K för ett toppkort, snarare än 5-6K som egentligen är normalt, så de fortsätter att rida på den vågen.

Hade de hållit fast vid 1080TI som toppkort, där alla visste att det sjuka extrema överpriset berodde på mining-hysterin, så hade de på sikt inte kunnat fortsätta tälja guld ur produkten, eftersom folk visste att det var ett dyrt kort pga mining, och det låg en förväntan i luften att priserna skulle sjunka när mining-hypen lagt sig.

Klart är väl att de hade läge att släppa denna produkt med fokus på raytracing, de har råd att misslyckas..

Som många tror så är det framtiden, men som på CPU sidan så är vi snart i kaklet med kisel.
Så jag är fan inte så säker... kommer vi kunna skapa kretsar som fixar raytracing fullt ut på en krets?

Vad gör amds infinity fabric för skalning i framtiden. Jag tror en hel del...

Kul att nvidia vill ta steget men jag är fortfarande förundrad över det..
De kunde säkert täljt guld genom att skala upp 1080ti och lämnat AMD bakom sig med en sån marginal så de aldrig kom igen på GPU sidan.

Visa signatur
Permalänk

@FeeSpray: Usch, fy fan. Har själv ett Gigabyte RTX 2080Ti. Får ser hur saker blir. Inte haft en bluescreen än dock... Eller jo fan, hade en precis i början när jag stängde av WoW (Dock efter en tveksam installation av drivrutiner, woups).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Självklart. Som jag sa så har de lyckats koka grodan. Folk tror att det är normalt nu att ett toppkort kostar 13K.

Ja det är ju normalt nu. Jag tror inte att AMD skulle sälja ett eventuellt toppkort särskilt billigt om de nu lyckades producera ett. Problemet för AMD är deras låga priser.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Självklart. Som jag sa så har de lyckats koka grodan. Folk tror att det är normalt nu att ett toppkort kostar 13K.

Är du det minsta medveten om hur stor kretsen till 2080Ti är? Det närmaste i laget är den till Titan V som är ytterligare lite större, och det kortet går lös på över 34 tusen. De kan inte tillhandahålla tillräckligt med 2080Ti för att sänka priset till 8000:- som folk verkar tycka.

Om de i framtiden börjar tillverka kretsar på 7nm som är inom rimliga gränser att yielden är hög och de fortsätter ta ett högt prispåslag trots att kretsen är lätt att tillverka, då kan man börja klaga. Men i dagens läge kan de inte sälja mer än de tillverkar. Ganska uppenbart att man justerar priset efter efterfrågan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Då förlorar han väl garantin om han gör det?

Jo, så är det. Lite tråkigt att lämna in ett brunbränt kort och sen hävda att det är fabriksfel Nä, men jag chansar på att ta det direkt med ÅF istället. Baka hade jag kunnat göra med ett gammalt kort som dött, men att spela lotto för 15k, där jag enbart vinner tillbaka lott-kostnad om jag lyckas, känns inte värt det.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@kelthar:
Inget nytt under solen, så är det hela tiden. Upp/ner

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamadoodoo:

@FeeSpray: Usch, fy fan. Har själv ett Gigabyte RTX 2080Ti. Får ser hur saker blir. Inte haft en bluescreen än dock... Eller jo fan, hade en precis i början när jag stängde av WoW (Dock efter en tveksam installation av drivrutiner, woups).

Tja!
Ja, du bör hålla koll på ditt grafikkort. Mina problem uppkom hastigt efter två veckor utan minsta problem. Jag fick en krasch, sen en till osv. kraschfrekvensen ökade för var dag, så kortet försämrades väl undan för undan. Intressant nog uppstod mina krascher enbart i Warhammer 2: Total War. Så om du råkar äga det spelet och vill testa ditt kort så vet du var du kan börja iaf

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tråkigt, men som tur är finns garanti.

Vad händer om det går sönder om 2-3 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@cyprus: Det är en falsk känsla baserad på det faktum att det inte finns några kort att köpa, därav är det konstant utsålt. Dom går inte åt som "smör i solsken", jag är en av dom 35 första som beställde ett MSI kort på Komplett och har ej mottagit det efter tre månader, det handlar om 35 kretsar, det är skrattretande.

Enda skälet till att det finns kort från Palit, Inno, och ett par tillverkare till är för att dom får dom lägst binnade kretsarna.

Mvh

Själv beställde jag mitt kort den 25 oktober och fick det den 29 oktober.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Bra av dem att medge att det faktiskt rör sig om ett hårdvaruproblem, och ta RMA-smällen. Visst, det borde vara självklart att man gör så, men det känns som det är regel snarare än undantag att man mörkar in i det sista.

Shield TV har exempelvis en dåligt designad bluetoothantenn som bl a används till fjärrkontrollen. Folk har jätteproblem med den, toklaggig input, om den ens registreras, när man kommer mer än några meter bort. Moddade min Shield TV för någon vecka sen - stoppade i en ny antenn - och sedan dess är problemen bortblåsta. Nvidia fortsätter dock släppa nya firmwareupdates som inte avhjälper några problem, utan att på något vis medge att det faktiskt är hårdvaran problemet ligger i.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@FeeSpray: Gillar spelet starkt och tänkte ta över världen som Tomb Kings i spektakulära 1440p, så jag återkommer definitivt (RIP kort)! Ska illa kvickt registrera mitt kort hos gigabyte etc. Trist allt det här, bra att det kommer ut i alla fall så att RMA inte behöver bli allt för mycket till en kamp.

Bra att du delar med dig! Tillsammans är vi starka, eller något i den stilen.

Permalänk

@AMD-FX: Nej. Hans fabriksgaranti förlängs med genomsnitt 3 år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig är det ganska klart att aktieägarna har gett klart besked att upprätthålla "revenue" även efter miningboomen och när lagren på Pascal mer eller mindre är tomma så var de illa tvungna att stressa ut Turing för att upprätthålla både revenue och marknadsandel. Visst, det är tomt överallt för toppkortet till Turing, men det är nog inte producerat så våldsamt mycket av dom heller. I alla fall inte fram tills nu när de släpper denna bomb.

Tyvärr kommer nog detta göra så att korten blir ännu dyrare ett tag framöver.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Trigger:

Klart är väl att de hade läge att släppa denna produkt med fokus på raytracing, de har råd att misslyckas..

Som många tror så är det framtiden, men som på CPU sidan så är vi snart i kaklet med kisel.
Så jag är fan inte så säker... kommer vi kunna skapa kretsar som fixar raytracing fullt ut på en krets?

Vad gör amds infinity fabric för skalning i framtiden. Jag tror en hel del...

Kul att nvidia vill ta steget men jag är fortfarande förundrad över det..
De kunde säkert täljt guld genom att skala upp 1080ti och lämnat AMD bakom sig med en sån marginal så de aldrig kom igen på GPU sidan.

Kanske ska bli en egen tråd om detta...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Är du det minsta medveten om hur stor kretsen till 2080Ti är? Det närmaste i laget är den till Titan V som är ytterligare lite större, och det kortet går lös på över 34 tusen. De kan inte tillhandahålla tillräckligt med 2080Ti för att sänka priset till 8000:- som folk verkar tycka.

Om de i framtiden börjar tillverka kretsar på 7nm som är inom rimliga gränser att yielden är hög och de fortsätter ta ett högt prispåslag trots att kretsen är lätt att tillverka, då kan man börja klaga. Men i dagens läge kan de inte sälja mer än de tillverkar. Ganska uppenbart att man justerar priset efter efterfrågan då.

Lågt utbud är inte detsamma som hög efterfrågan, och det är knappast konsumenternas fel att det är en stor krets. Det som förefaller vara fallet är snarare att Nvidia har vant sig vid oskäligt höga marginaler på sina kort efter mining-hysterin. Och varför skulle de gå tillbaka till normala marginalnivåer "bara för att", när konkurrens saknas.

Men när väl navi kommer, om det blir ett bra kort, så tror jag AMD medvetet kommer lägga sig ganska långt under 2080TI i pris, och simsalabim så kostar 2080TI runt 6-8K igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hahaha alltså shit happens. De förtjänar kritik och beslutet att ersätta personer som drabbats med nya kort är det man kan kräva rent juridiskt och det som är typiskt för tillverkningsfel (det gäller faktiskt även efter garantin gått ut om jag inte missminner mig). Att få nya grafikkort är alltså det man helt enkelt kan kräva.

Problem som detta kan alltid uppstå vid köp av nya produkter. Det spelar ingen roll om det är ett grafikkort, bil, hus eller en Finlandsfärja. Som konsument kan man avvakta och köpa det ett tag efter lansering och på så sätt minska risken för problem (även om det inte är någon garant). Men man kan också köpa direkt men då tar man ALLTID en större risk.

Upprepade kvalitetsproblem till detta skadar varumärket och även en engångsföreteelse kan säkert ha sin effekt också. Speciellt med tanke på hur vissa dammar av sina gamla bulldozers i forum och kör på för fullt.

Nvidia gör dock helt rätt i att 1. identifiera felen, 2. erkänna att felen varit deras, 3. ersätta kunderna. Det kan dem absolut få lite Kudos för. Men att grafikkortet är dyrt och att det skulle vara någon garanti för att inte få den här typen av problem är ren BS. Ni som tycker det borde tänka om. Jag kan garantera er att detta svider ur tillverkarnas fickor.

Att något brustit i kvalitetskontrollen innebär inte att de påskyndat något och medvetet valt att hoppa över något. Det finns massor av andra möjliga orsaker också. Det är intressant hur snabbt vissa hoppar till egna slutsatser här.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Vad skönt för dem att de vid tidigare statement inte hade mer RMA än vanligt och kunde slippa upptäcka dessa kvalitetsproblem och därmed behöva bekräfta dem tills EFTER att alla tidiga batches av 2080Ti är helt utsålda /s

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lågt utbud är inte detsamma som hög efterfrågan, och det är knappast konsumenternas fel att det är en stor krets. Det som förefaller vara fallet är snarare att Nvidia har vant sig vid oskäligt höga marginaler på sina kort efter mining-hysterin. Och varför skulle de gå tillbaka till normala marginalnivåer "bara för att", när konkurrens saknas.

Men när väl navi kommer, om det blir ett bra kort, så tror jag AMD medvetet kommer lägga sig ganska långt under 2080TI i pris, och simsalabim så kostar 2080TI runt 6-8K igen.

Fast nu är det tillräckligt hög efterfrågan att alla kort säljs så fort de kommer in i lager. De som vill ha speciella varianter får vänta. Menar du att de skulle struntat i att tillverka kortet för att det är för svårt? Om inte alla kan köpa så ska ingen få köpa?

AMD är heller inte så intresserade utav att gå tillbaka till gamla priserna, så de kommer nog inte chocksänka något. De utnyttjar marknaden lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lågt utbud är inte detsamma som hög efterfrågan, och det är knappast konsumenternas fel att det är en stor krets. Det som förefaller vara fallet är snarare att Nvidia har vant sig vid oskäligt höga marginaler på sina kort efter mining-hysterin. Och varför skulle de gå tillbaka till normala marginalnivåer "bara för att", när konkurrens saknas.

Men när väl navi kommer, om det blir ett bra kort, så tror jag AMD medvetet kommer lägga sig ganska långt under 2080TI i pris, och simsalabim så kostar 2080TI runt 6-8K igen.

1. Vad är hög efterfrågan enligt dig?
2. Vad har Nvidia för marginaler på deras kort?
3. Vad är oskäligt höga marginaler?

Du måste förstå att att det är betydligt färre 2080 Ti som kommer ut från varje kiselplatta jämfört med 1080 Ti. Lägg där till att en större krets har större risk att dras med problem vilket innebär att de måste kasseras eller säljas med avstängd del.

Folk brukar tala om att det finns "glapp" på grafikkortsmarknaden där segment av prestanda & pris saknar kort. AMD är t.ex. extremt duktiga på att fylla dessa hålen och släppa konkurrenskraftiga produkter där. Men nu undrar jag varför du anser att det inte finns något glapp överst på trappan? Uppenbarligen finns det ju en efterfrågan som en del konsumenter är villiga att betala.

Jag tror du överskattar Nvidias marginaler faktiskt. Givetvis finns där utrymme för prissänkningar om marknaden kräver det. Men det är inte alls säkert att det skulle gå att sälja korten med vinst om man halverar priset.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@AMD-FX: Nej. Hans fabriksgaranti förlängs med genomsnitt 3 år.

Stå inte och lura i folk. Finns ju mindre vetande medlemmar som kanske gått på det där. Man har ju sett en hel del nybörjare på forumet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Enligt Nvidia:

"Limited test escapes from early boards caused the issues some customers have experienced with RTX 2080 Ti Founders Edition. We stand ready to help any customers who are experiencing problems. Please visit www.nvidia.com/support to chat live with the NVIDIA tech support team (or to send us an email) and we’ll take care of it."

Det är väl vad man får utgå ifrån tycker jag. Alla nya produkter kan råka ut för detta, men sen får det ju en snöbollseffekt när alla och hans moster basunerar ut negativa nyheter angående Nvidia och alla hakar på helt okritiskt.

Det blir snöbollseffekt så länge nVidia inte säger något och de har inte sagt något fören nu vilket är en rätt lång tid. Andra tillverkare som också är drabbade har ju självfallet inte vågat säga något heller eftersom det då kan verka som att det är deras egna fel vilket inte så är fallet. Slutligen kan man tycka vad man vill om nVidia men ingen har väl glömt 3.5GB hysterin med 970 korten? Att ett sådant stort företag som dominerat såpass länge slarvar tycker jag är smått pinsamt.

Skrivet av cyprus:

Det är ju inte som att Nvidia håller en pistol mot huvudet och tvingar folk att köpa. 2080 ti korten verkar ju sälja som smör i solsken 😀

Vi får inte glömma att det knappt finns några kort överhuvudtaget, då är det kanske inte så svårt att sälja som smör i solsken eftersom entusiaster alltid köper det senaste och till vilket pris som helst

Skrivet av Ozzed:

Självklart. Som jag sa så har de lyckats koka grodan. Folk tror att det är normalt nu att ett toppkort kostar 13K.

Många snackar om 13k men det känns ju som att de flesta modeller ligger närmare 14k. Visst, Inet har ju Palit kortet för 13k iofs så det kanske är det alla tänker på

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av YamahaDGX630:

Såhär ska det skötas! Rak och tydlig kommunikation, och inget hymlande om vems fel det är. "Vi gjorde fel och här är vår lösning". Alla nöjda!

Skrivet av THB:

Bra skött av Nvidia, de tar tid och undersöker noga vad som kan orsaka problemen, sedan tar de ansvar och går ut med att det är deras fel och ersätter folks trasiga kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett inlägg i ett forum kallar jag inte tydlig kommunikation, eller att gå ut med informationen.
De borde skicka ut ett pressmeddelande och uppdatera sin hemsida.
De smyger fortfarande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Sjukt synd ja, för dom får nytt kort gratis som det skall vara.

Jo man får ju vara utan kortet och därmed har en oanvändbar dator i antagligen 2 veckor eller mer. Så ska man springa iväg till posten och härja, fylla i papper mm..

Jävla bök. Plus att värdeförlusten under tiden kortet är inlämnat lär ligga på ett par hundra spänn.

Är väl rätt säkert att fastslå att värdeförlusten på ett 2080ti lär ligga på en 3-400kr /mån kanske mer beroende på när nästa generations grafikkort kommer ut.

Att förra gen klarade sig så bra är ju ett engångstillfälle tack vare den stora mininghypen och brist på konkurrans från AMD och att det inte skett några tillverkningstekniska fördelar under tiden. 7nm tillverkningsprocess kommer utan tvekan sänka värdet på 2080ti rejält.

Permalänk
Medlem

Det här med att vara först in på en ny produkt har verkligen visat sig vara ovärt och dumt i detta fallet. Hoppas att nästa serie blir lite bättre!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Purrfected:

Problem: Yield is low, inte tillräckligt med kort till release hypen.
Steg 1: Släpp igenom kort trots att dom mest troligen kommer strula.
Steg 2: Agera som att inget är fel och skapa ett rykte att skärmarna kan vara felet. Invänta bättre yields eller fler godkända kort.
Steg 3: När det finns kort som bör mätta marknaden, erkänn att kort "tagit sig igenom kvalitetskontrollen", *Sätt in mall om att gå igenom rutiner osv osv*.
Steg 4: Ta fullt ansvar och erbjud nya kort till de som fått ett trasigt.
Steg 5: Positiv PR
Steg 6: Profit!

Tycker det är för mycket slumpar i detta för att det inte ska vara riggat, som även diskuterats i tidigare trådar så har nvidia haft problem med yields/kvalitetskontroller tidigare.

Väldigt osannolikt. Kostaden för hanteringen runt ett sånt här ärende äter upp stora delar av förtjänsten på ett defekt kort. Så det här är knappast något de gör med flit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sjukt synd ja, för dom får nytt kort gratis som det skall vara.

Gratis är det inte. Kräver lite pill plus tid för att få kortet utbytt. Bättre med rätt kvalitet från början.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Tja!
Ja, du bör hålla koll på ditt grafikkort. Mina problem uppkom hastigt efter två veckor utan minsta problem. Jag fick en krasch, sen en till osv. kraschfrekvensen ökade för var dag, så kortet försämrades väl undan för undan. Intressant nog uppstod mina krascher enbart i Warhammer 2: Total War. Så om du råkar äga det spelet och vill testa ditt kort så vet du var du kan börja iaf

Ja vi 2080 ti ägare verkar ju alla sitta på en osäkrad handgranat.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

@FeeSpray: Allt är äckliga Skavens fel

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyprus:

Vem har påstått att det är kretsen det är fel på? Det verkar troligen vara en tidig batch av Micron GDDR6 minnen.

ehm artikeln säger ju att av dem korten som haft probelm så är det QA som har missat defekta kretsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam

Inget refkort och minnen borde tåla 90 grader.
Men viss verkar minnena utveckla en hel del värme?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |