Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Finns det någon kompabilitetslista någonstans?
Dessutom undrar jag hur den noctua kylaren är som alla kör till. Den som utgått.. Funderar på att köra en ryzen 2700 med den kylaren (behöver inte mycket kraftigare CPU då jag ska gejma i 4k). Tänkte dock klocka CPUn lite för att... varför inte.. Annars kan man lika gärna köpa 2700x..
Så hur tror ni den kylaren sköter ett 2700 för lite klock..?

Borde väl vara fine. Den finns på amazon DE och UK fortfarande. Hade nog ondvikigt att överklocka då det inte direkt är AMD's styrka och temperaturerna lär sticka iväg. Varför 2700? Skaffa 2600x med högre klock istället för bättre allround CPU. Du förlorar 1fps på det i 4K.
https://www.anandtech.com/show/12625/amd-second-generation-ry...

Permalänk
Medlem

@Monarchy: Men tappar man inte i multitrådade spel? Kanske inte är så många såna spel dock..
Edit: 2700x har väl högre turboclock än 2600x med..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mitt Limestone idag och kunde givetvis inte låta komponenterna ligga i flyttlådan längre än absolut nödvändigt.

Har inte satt på sidopanelerna än då jag köpte ett begagnat 1080ti som jag ville kolla funktion på Dessutom är standardkablarna på mitt SF600 v1 inte skitroliga att försöka trycka ihop och få in i chassit, sjukt styva :/

Vet att det har florerat sidor där man kan beställa specialanpassade och uppmätta kablar till spöket, någon som minns var?

Har som vissa ovan skrivit också stött på ett par små skavanker:
- Två av sex hål i PSU-bracketen var stora nog att bara trycka igenom skruvarna, övriga fick man skruva igenom. Dock kändes det inte som det var meningen för de drog generellt snett och om jag minns rätt var de helt ogängade.
- När jag skruvade av bottenplattan upplevde jag att hela chassit böjde sig lite, ena sidoplåten går inte att sätta dit utan att med handkraft bända i chassit och den andra bara flyger ner med lite vingelmån i sida t.o.m. när den är nere. Ska sätta dit en sida strax och kolla om det är mer jämnt nu när botten är på igen.
- Oklart om det bara är mitt moderkort, men de fyra kontakterna för strömknappen och LED:en var inte i rad. Fick byta plats på grå/vit för PLED+ och -. Jag antar att tanken är att de bara ska klicka i på en lång rad. Vet inte om det finns någon standard som mitt MK inte följer?

Nu ska jag bara fixa vinklade LP-kontakter till PCI-E och modda bort en RGB-list från GPUn så jag kan få på toppen också

Men jävlar vad snyggt det är och sjukt smarta lösningar för att få till formfaktorn. Ser inte en chans i världen att jag någonsin går tillbaka till ATX eller till ett annat chassi för den delen!

Komponenter enligt signaturen!

Visa signatur

| Ghost S1 | 7800x3d | MSI B650I Edge | 32Gb 6000CL30 | Inno3d 4070 Ti S X3 | SF750 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Hämtade ut mitt Limestone idag och kunde givetvis inte låta komponenterna ligga i flyttlådan längre än absolut nödvändigt.

Har inte satt på sidopanelerna än då jag köpte ett begagnat 1080ti som jag ville kolla funktion på Dessutom är standardkablarna på mitt SF600 v1 inte skitroliga att försöka trycka ihop och få in i chassit, sjukt styva :/

Vet att det har florerat sidor där man kan beställa specialanpassade och uppmätta kablar till spöket, någon som minns var?

Har som vissa ovan skrivit också stött på ett par små skavanker:
- Två av sex hål i PSU-bracketen var stora nog att bara trycka igenom skruvarna, övriga fick man skruva igenom. Dock kändes det inte som det var meningen för de drog generellt snett och om jag minns rätt var de helt ogängade.
- När jag skruvade av bottenplattan upplevde jag att hela chassit böjde sig lite, ena sidoplåten går inte att sätta dit utan att med handkraft bända i chassit och den andra bara flyger ner med lite vingelmån i sida t.o.m. när den är nere. Ska sätta dit en sida strax och kolla om det är mer jämnt nu när botten är på igen.
- Oklart om det bara är mitt moderkort, men de fyra kontakterna för strömknappen och LED:en var inte i rad. Fick byta plats på grå/vit för PLED+ och -. Jag antar att tanken är att de bara ska klicka i på en lång rad. Vet inte om det finns någon standard som mitt MK inte följer?

Nu ska jag bara fixa vinklade LP-kontakter till PCI-E och modda bort en RGB-list från GPUn så jag kan få på toppen också

Men jävlar vad snyggt det är och sjukt smarta lösningar för att få till formfaktorn. Ser inte en chans i världen att jag någonsin går tillbaka till ATX eller till ett annat chassi för den delen!

Komponenter enligt signaturen!

Hej!
Tack för att du delar dina upplevelser och tankar. Sitter själv med köptankar om Ghosten.
Kommer köra samma nätagg som du fast v2 (osäker på om något skiljer med kablarna). Är även jag intresserad av var man köper customkablar till ghosten samt hur kvaliten på dessa är. Hört att det kan vara lite sisådär med vissa köpta sleevade kablagepaket.
Dessutom undrar jag var man köper vinklade LP-kontakter till grafikkortet också!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@kribol01: Hur är dina temps med de specsen?
Custom kablage till spöket av pslate.

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Monarchy: Men tappar man inte i multitrådade spel? Kanske inte är så många såna spel dock..
Edit: 2700x har väl högre turboclock än 2600x med..?

Jag är ingen expert kolladede bara det testet för att få ett humm så du bubbelkolla. Men kön som 6 kärnor som dessutom är hyperthreading är bra nivå. Beror såklart på grafikkort. Har du 2080ti finns bättre CPU.:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Jag är ingen expert kolladede bara det testet för att få ett humm så du bubbelkolla. Men kön som 6 kärnor som dessutom är hyperthreading är bra nivå. Beror såklart på grafikkort. Har du 2080ti finns bättre CPU.:)

Tänkte köra antingen 1080ti eller 2080. Tänker absolut inte bränna mina pengar på ett 2080ti hehe.. Tyvärr...
Men frågan är om CPU spelar roll oavsett grafikkort om man ändå spelar i 4k...? Är långt ifrån expert jag med..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 165Hz:

Tack för länken! Han hade ju t.o.m. samma GPU på bild så det kändes ju tryggt Hoppas hans orderkö är kort.
Ska försöka trycka dit två sidoplåtar och stressa lite. Återkommer!

Visa signatur

| Ghost S1 | 7800x3d | MSI B650I Edge | 32Gb 6000CL30 | Inno3d 4070 Ti S X3 | SF750 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Hej,

Jag har precis börjat följa diskussionen i tråden och misstänker att ni har pratat builds tidigare, men jag testar att slänga ut frågan ändå:

Vad tänker ni stoppa in i Ghosten? Finns det kanske någon sammanställning på builds som borde funka bra? Jag funderar själv på om jag bara ska flytta över mitt befintliga mitx-system och byta några komponenter, eller om jag ska bygga nytt från scratch, men är helt ur loopen på vad man ska ha nuförtiden.

Planen är att använda ghosten som gamingdator som ska stå på skrivbordet utan att låta allt för mycket. Jag har beställt den med en L tophat.

Tips, råd, länkar uppskattas!

Mvh
Gustav

Är ingen expert men detta är vad jag kommer köra i min.

Valet av CPU är pga. att fram tills att jag kan droppa in en Zen 2 baserad CPU nästa år är detta vad jag har här hemma. Alternativt får min nuvarande 2700X flyttas över från min gamingburk till Ghosten när jag uppgraderar till Zen 2 nästa år.

Valet av RAM är pga. att det är det snyggaste och snabbaste modulerna jag kunde hitta som inte har nån kylfläns. Varför de inte ska ha kylfläns är pga. att BlackRidge kylaren endast kan använda en 120mm fläkt med stickor som inte är så höga. BlackRidge kylaren kommer också se till att jag kan överklocka lite + ville ha en kylare med nedblå som kan kyla området runt CPU sockeln (VRM + RAM).

Nätagget ska vara tyst av vad jag läst, även när användandet är över 80%. 500W kanske känns lite underkant men 600W som Silverstone har i samma serie är inte alls lika bra konstigt nog + att https://www.pslatecustoms.com säljer custom kablar till Ghosten och denna silverstone modeller är en av modellerna de gör kablar till. Första valet hade varit ett EVGA SuperNOVA 650 GM, men det verkar svårt att få tag i Europa än så länge.

GPU valet är pga. jag har kortet över, det är kraftfullt nog för 1440p gaming och det ryms i lådan. Sedan om jag skulle vilja köra nån custom vattenkylning i ghosten så råkar jag ha ett block till detta kortet också.

Valet av moderkort var nästan enbart pga. utseendet. För mig är detta det snyggast itx moderkortet jag sett, Iaf på AMD plattformen + det var inte snordyrt som asus korten + har många bildanslutningar.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Är ingen expert men detta är vad jag kommer köra i min fram tills att jag kan droppa in en Zen 2 baserad CPU nästa år. Detta blir allt annat än ett tyst bygge dock.

https://i.imgur.com/fCmVKWY.jpg

Varför den CPU kylaren. Den är inte det bästa för ghostensv det jag läst. Men snygg är den

Permalänk
Skrivet av Icte:

Captech som levererar ordnarna har skickat lite konstigt, många uppdelade ordrar. Somliga har fått hem enbart tophats (*host* @Kenneth *host*), medan andra har fått chassin + tophats. Mitt saknar t.ex. copper top-plate men enligt @PaChalski på Slack så kommer vi definitivt få hem saker som saknas

Låter lovande, då hoppas vi ett till paket dyker upp i veckan

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tänkte köra antingen 1080ti eller 2080. Tänker absolut inte bränna mina pengar på ett 2080ti hehe.. Tyvärr...
Men frågan är om CPU spelar roll oavsett grafikkort om man ändå spelar i 4k...? Är långt ifrån expert jag med..

Kollade på SweClockers. Bläddra sig bilderna för att se högre upplösning. Dom presterar exakt lika i spel.
Så 2700x är nog ett bra val. Bättre i flertrådade program.
https://m.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-ry...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Varför den CPU kylaren. Den är inte det bästa för ghostensv det jag läst. Men snygg är den

Uppdaterade mitt inlägg nyss, där kan du se mitt resonemang. Det är inte den bästa kylaren i standard konfigurationen. Men configurerad med en 120 mm fläkt (tack vara låga ramstickor) blåsandes nedåt är den en av de bästa vad jag sett.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: Angående ditt val av moderkort. SOm du säger är den mycket billigare än ASUS varianten.. Men jag undrar lite varför? Har en lika bra VRM? Är det andra funktioner som skiljer, isåfall vilka?
Jag vet att du valde enbart av estetik men tänkte ändå passa på att fråga

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hämtade även jag ut min Ghost Limestone idag. Allt var i sin ordning med chassit, dock följde inte den kopparfärgade grillen med men där verkar jag vara ensam om att inte ha fått den.

Nu börjar letandet och införskffandet av delar, så jag har inte börjat bygga i det än. Med det sagt så är väldigt nöjd med vad Loque har levererat. Byggkvaliten känns hög och samt finishen på aluminiumen.

Får någon som levt meds en Silverstone Fortress FT02 i ~7år så är skillnaden i storlek häpnadsväckande, det är ju löjligt vad mycket mindre den är!

Summa sumarum; väldigt nöjd, nu börjar jakten/researchen på rätt komponenter. Längtar till jag kan börja bygga!

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem

Nu har även jag monterat min Ghost, gjorde några missar men tillslut så blev det riktigt bra! Kör med Noctua NH-L12 och det är riktigt tajt mot moderkortet, men ser ut kyla min 8700 (ej K) riktigt hyggligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruxoz:

Tror du svarade fel person?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mitt Chassi i Limestone idag. Skruvade isär det det och läste instruktionen. Skruvade ihop det i väntan på helgen. Ska bli kul 😀

Permalänk
Medlem

Så sjukt tröttsamt att fortfarande inte fått någon notis :'( Avundsjuk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Så sjukt tröttsamt att fortfarande inte fått någon notis :'( Avundsjuk...

Lider med dig <3

Visa signatur

Ghost S1 | R7 2700 | 2 x 8 GB Corsair Vengeance 3200 | 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Gambit_2K: Angående ditt val av moderkort. SOm du säger är den mycket billigare än ASUS varianten.. Men jag undrar lite varför? Har en lika bra VRM? Är det andra funktioner som skiljer, isåfall vilka?
Jag vet att du valde enbart av estetik men tänkte ändå passa på att fråga

Största skillnaden är att Asus korten har 2 st M.2 platser medan gigabyte endast har en.

Sen så har asus kortet 6+2 faser och gigabyte har 4+2 faser. Och i det test jag sett så verkar Asus kyla VRM området bättre. Guru3d har testat båda korten var för sig och då mätte Asus kortet som högst 66C under load på VRM området medan gigabyte låg på 74 båda med överklockade 2700X @ 4,2 GHz 1.4-1.45V. De använde en AMD wraith kylare i sina tester så det kom ju en del luft över VRM området så med en CLC kylare så kommer ju VRM tempen vara högre förmodligen.

Övrigt så läste jag att Gigabyte har stöd för AMD's Ryzen PRO cpus + ECC minne vilket skulle göra det ett bra val för en eventuell nas eller nån form av server.

Asusen verkar ha fler 4 pins pwn för fläktar och intel NIC, men bara 1 HDMI port medan gigabyte har 2 st HDMI + 1 displayport men realtek NIC.

Skillnaden i pris mellan korten är runt 650 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Största skillnaden är att Asus korten har 2 st M.2 platser medan gigabyte endast har en.

Sen så har asus kortet 6+2 faser och gigabyte har 4+2 faser. Och i det test jag sett så verkar Asus kyla VRM området bättre. Guru3d har testat båda korten var för sig och då mätte Asus kortet som högst 66C under load på VRM området medan gigabyte låg på 74 båda med överklockade 2700X @ 4,2 GHz 1.4-1.45V. De använde en AMD wraith kylare i sina tester så det kom ju en del luft över VRM området så med en CLC kylare så kommer ju VRM tempen vara högre förmodligen.

Övrigt så läste jag att Gigabyte har stöd för AMD's Ryzen PRO cpus + ECC minne vilket skulle göra det ett bra val för en eventuell nas eller nån form av server.

Asusen verkar ha fler 4 pins pwn för fläktar och intel NIC, men bara 1 HDMI port medan gigabyte har 2 st HDMI + 1 displayport men realtek NIC.

Skillnaden i pris mellan korten är runt 650 kr.

Grymt inlägg! Tack!
Angående asus M.2 platser så verkar det bara som att man kan köra en av dom utan att skära ner på grafikkortets prestanda som jag förstått det.. Så förstår inte riktigt hur man ska utnjyttja båda om man ska köra en kraftfull gamingrigg.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

...

Valet av CPU är pga. att fram tills att jag kan droppa in en Zen 2 baserad CPU nästa år är detta vad jag har här hemma. Alternativt får min nuvarande 2700X flyttas över från min gamingburk till Ghosten när jag uppgraderar till Zen 2 nästa år.

...

Nätagget ska vara tyst av vad jag läst, även när användandet är över 80%. 500W kanske känns lite underkant men 600W som Silverstone har i samma serie är inte alls lika bra konstigt nog + att https://www.pslatecustoms.com säljer custom kablar till Ghosten och denna silverstone modeller är en av modellerna de gör kablar till. Första valet hade varit ett EVGA SuperNOVA 650 GM, men det verkar svårt att få tag i Europa än så länge.

...

https://i.imgur.com/fCmVKWY.jpg

500W är mycket, riktigt mycket. Speciellt för en dator i det formatet. Det räcker inte ens med att du slänger in ett RTX 2080 TI utan du behöver överklocka också rejält också för att komma upp i 500, troligtvis mer än kortet klarar då du behöver närma dig 375W. https://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-rtx-2080-... beskriver t.ex. att deras tortyrtest så kommer den upp i 280W kontinuerligt.

Själv sitter jag nöjd på 450W men jag skulle klara mig med mindre agg (6700K @ 95W TDP + 1070 @ 150W TDP)

Permalänk
Medlem

Ett jädra liv på Slack. Några få verkar ha fått skador på chassit och att kvalitén håller inte måttet.

Jag är glad att mitt verkar felfritt iaf. Var någon skruv som var svår att få in bara.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Fått chassit och byggt klart, riktigt nöjd. Jag vill inte säga att det var värt väntan men.. det var det fasenimig!

Visa signatur

Chassi: Ncase M2 | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylare: Arctic
Arctic Liquid Freezer III 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: PowerColor Radeon RX 7900 XTX Hellhound | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF850 Platinum | SSD: Kingston Fury Renegade | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjortzzor:

Ni som har fått era chassin, hur har de varit för er?

På min så buktar ena sido-panelen utåt lite och ligger inte linje med resten av chassit. Den andra panelen är i linje, men den wobblar när man tar på den, verkar vara lite mycket utrymme i själva skåran. Hur tight ska sidopanelerna ligga?

En av mina sidopaneler buktade också utåt något men det gick att böja till den med händerna. Krävdes ganska mycket tryck så svårt att göra fel. Böjde den typ 10 ggr tills den såg tillräckligt rak ut.

Permalänk
Medlem

Även min högra sida buktar lite men det trodde jag berodde på att jag klämt in en massa kablar där som ger ett visst tryck mot sidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem
Skrivet av 165Hz:

Stabiliserade sig på 80 grader, varmaste kärnan 82-83 med moderkortets "Quiet" kurva. Kan inte påstå att jag stördes nämnvärt...
4,5 Ghz 1,188V i Prime 95 Small FFTs. Ska se om jag kan sänka spänningen lite till.

Körde ett varv Superposition benchmark i 4K Optimized. GPUn planade ut på 78 grader och fläkten på 60%, auto standardkurva. Standardclock.

Visa signatur