Någon som har fått sina RTX 2080 (TI) skickade?

Permalänk
Medlem

@allanballan112:

Varför köpa kortet över huvud taget. Korten brinner ju upp efter ett tag hos många och dessutom är raytracing prestandan usel.
Räknar man in priset så är 2080 ti inte mycket att hurra över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

@allanballan112:

Varför köpa kortet över huvud taget. Korten brinner ju upp efter ett tag hos många och dessutom är raytracing prestandan usel.
Räknar man in priset så är 2080 ti inte mycket att hurra över.

Varför man köper det? För att det är det snabbaste kortet ute just nu. Alla prioriterar olika och i mitt fall så kände jag att det var värt pengarna, förstår inte varför det här fortsätter ältas.

Sen är det väldigt underligt att säga att korten brinner upp efter ett tag, det finns ETT rapporterat fall av ett EVGA kort som började brinna. Vi har ingen aning om vad den personen gjort med sitt kort, hur installationen såg ut etc, så det uttalandet är bara korkat. Jag förstår om du hade huggit på Nvidias QC som failat, men dom har pudlat och gått ut och erkänt att det finns problem med sitt kort. Hur många miljoner bilar återkallas inte varje år pga fel vid tillverkning etc?

Tror det är väldigt få personer som köpt 2080 Ti pga raytracing, dom flesta som hänger på sweclockers förstår att det kommer ta flera generationer innan den tekniken funkar bra.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av landahl:

@allanballan112:

Varför köpa kortet över huvud taget. Korten brinner ju upp efter ett tag hos många och dessutom är raytracing prestandan usel.
Räknar man in priset så är 2080 ti inte mycket att hurra över.

Antalet RMA'ade kort är inte över vad som är normalt.

Permalänk
Medlem

antar att webhallen fick en in ny batch av 2080ti strix kort då mitt skickades idag, beställde 24th september

hoppas det håller i mer en några veckor, känns som det är många som har problem med sina kort men inte sett nån med strix kortet som haft problem ännu iaf så hoppas grejerna fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

antar att webhallen fick en in ny batch av 2080ti strix kort då mitt skickades idag, beställde 24th september

hoppas det håller i mer en några veckor, känns som det är många som har problem med sina kort men inte sett nån med strix kortet som haft problem ännu iaf så hoppas grejerna fungerar

Ja, idag fick faktiskt jag mitt strix också.

Permalänk
Medlem

Skall bara säga att mitt Palit Geforce RTX 2080 Ti GamingPro OC 11GB gav upp idag.
Det klassiska fryst skärm och massa färgglada pixlar likt upp åt nedvända döskallar förökade sig på skärmen å POOFF så slocknade skärmen.
Provade restart 5-6 ggr men " No Displayport".
Bytte till mitt gamla 980 igen och datorn startar som vanligt, RIPerino!
Nu får man vänta, IGEN XD hahaha

Permalänk

Jag tror på att antalet trasiga kort (DOA eller efter en kort tid) i förhållande till levererade kort har ökat jämfört med föregående generationer.

Ni som fått Strixkorten. Har ni möjlighet att posta lite resultat? Time Spy eller liknande?

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Inaktiv

Avbokade mitt MSI 2080 Ti idag då jag tröttnat på att vänta. Dessutom oroväckande med alla kort som dör och svag RT-prestanda. Bättre lycka 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swindahl:

Skall bara säga att mitt Palit Geforce RTX 2080 Ti GamingPro OC 11GB gav upp idag.
Det klassiska fryst skärm och massa färgglada pixlar likt upp åt nedvända döskallar förökade sig på skärmen å POOFF så slocknade skärmen.
Provade restart 5-6 ggr men " No Displayport".
Bytte till mitt gamla 980 igen och datorn startar som vanligt, RIPerino!
Nu får man vänta, IGEN XD hahaha

Oj. Du hade väl det bara i någon vecka eller två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Oj. Du hade väl det bara i någon vecka eller två?

2,5 vecka ungefär.
Märkte inget lustigt alls innan det hände så att säga.
Inga lustiga temps, eller drops i FPS.
Spelet bara frös helt, kunde höra mina polare på teamspeak och frågade om deras frös sig.
Precis då såg jag artifacterna komma fram och sen slocknade skärmen och det var det.
Som sagt, 5-6ggr provade jag att försöka starta om datorn men skärmen visade som sagt No displayport direkt efter BIOs innan windows skulle ladda in.

Edit:
Har hängt lite på nvidias forum och.... Alla kort, ALLA kort löper en risk att dö, när som.
Dock skulle de byta ut minnen på de nya batcherna på 2080ti korten från Micron minnen till Samsung.
Så det verkar vara något där, men Nvidia har inte gått ut med något ännu.
Men alla pratar om PCB. ( Har inte en aning om vad det är. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swindahl:

2,5 vecka ungefär.
Märkte inget lustigt alls innan det hände så att säga.
Inga lustiga temps, eller drops i FPS.
Spelet bara frös helt, kunde höra mina polare på teamspeak och frågade om deras frös sig.
Precis då såg jag artifacterna komma fram och sen slocknade skärmen och det var det.
Som sagt, 5-6ggr provade jag att försöka starta om datorn men skärmen visade som sagt No displayport direkt efter BIOs innan windows skulle ladda in.

Edit:
Har hängt lite på nvidias forum och.... Alla kort, ALLA kort löper en risk att dö, när som.
Dock skulle de byta ut minnen på de nya batcherna på 2080ti korten från Micron minnen till Samsung.
Så det verkar vara något där, men Nvidia har inte gått ut med något ännu.
Men alla pratar om PCB. ( Har inte en aning om vad det är. )

vet du om det gäller alla tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Antalet RMA'ade kort är inte över vad som är normalt.

Tyvärr verkar allt peka på motsatsen, får hoppas att Nvidia lyckas lösa problemen de har med korten som faktisk överskrider vad man skulle kalla normal med råge.

Men ett nytt kort löper alltid risk för problem i början, frågan är bara hur Nvidia väljer att lösa problemet med väntetider och eventuella ändringar av tillverkningsprocessen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Tyvärr verkar allt peka på motsattsen, får hoppas att Nvidia lyckas lösa problemen de har med korten som faktisk överskrider vad man skulle kalla normal med råge.

Men ett nytt kort löper alltid risk för problem i början, frågan är bara hur Nvidia väljer att lösa problemet med väntetider och eventuella ändringar av tillverkningsprocessen.

Tycker också det verkar underligt, helt klart massor mer trådar om döda kort läser man men nvidia går ut med att statsen ser normala ut... låter som damage control enligt mig... foliehatten är på

Permalänk
Skrivet av dakke:

Tycker också det verkar underligt, helt klart massor mer trådar om döda kort läser man men nvidia går ut med att statsen ser normala ut... låter som damage control enligt mig... foliehatten är på

Nu är det ju inte nVidia som påstår det här utan återförsäljare.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=78&v=C5G3mJE92qg

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

vet du om det gäller alla tillverkare?

Ja, vad jag kunnat läsa till mig så är det alla. FE, Strix, Zotac... ja listan går vidare på kort som tokdör eller börjar med artifakting eller vad det heter.
I slutändan dör korten.
En snubbe hade 2080 Ti SLI och det första kortet slocknade 2 veckor innan det sista kortet gjorde det.
Så man vet alltså aldrig när det kolar vippen.
Känns inte alls bra, även om jag nu får ett nytt kort.
Att sitta där och inte veta när det kommer att slockna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swindahl:

Ja, vad jag kunnat läsa till mig så är det alla. FE, Strix, Zotac... ja listan går vidare på kort som tokdör eller börjar med artifakting eller vad det heter.
I slutändan dör korten.
En snubbe hade 2080 Ti SLI och det första kortet slocknade 2 veckor innan det sista kortet gjorde det.
Så man vet alltså aldrig när det kolar vippen.
Känns inte alls bra, även om jag nu får ett nytt kort.
Att sitta där och inte veta när det kommer att slockna...

Frågan är hur länge håller ersättnings kortet?

Jag har också ett Palit GamePro OC som jag haft en vecka nu... Det känns oroande minst sagt.
Körde du med överklockning på ditt kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Frågan är hur länge håller ersättnings kortet?

Jag har också ett Palit GamePro OC som jag haft en vecka nu... Det känns oroande minst sagt.
Körde du med överklockning på ditt kort?

Nej, ingen custom OC, körde på som kortet kom från fabrik.
Som jag också sa, inga tecken alls innan det dog, det bara dog pang boom. Inga förvarningar.

Permalänk
Medlem

@Swindahl: Ja helt ärligt känns det katastrof... jag är rädd att jag kanske till och med lämnar tillbaka mitt strix innan jag ens öppnat det pga alla dessa problem, försöka skippa denna generationen helt eller tills de kommit med en rev2 som fixar detta.

Permalänk
Medlem

Ja, får jag valet, så tror jag faktiskt att jag väntar också. Men tror att det måste gå typ 3ggr i retur innan jag får valet att få pengar tillbaka.
Så jag har en liten åktur att göra innan jag kan lugna ner mig.
Med min j*vla tur får jag ett fungerande 2080 ti när de är på 5080 ti.
Ursäkta, men jag är smått arg och ledsen

Permalänk
Medlem

@Swindahl: Allla grafikkort "riskerar" att dö när som helst 😀

Jag tror du ska ta vad du läser på diverse forum med en nypa salt. Det verkar vara ett problem med en tidig batch av ddr6 från micron, drivrutinsproblem och ev. biosproblem. Inget verkar tyda på en större felprocent än tidigare lanseringar enligt åf.

Ps. Jag har mitt 1080ti i reserv än så länge.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk

Jag fick hem mitt kort (ASUS RTX2080TI ROG Strix OC) igår (beställt 20:e sept) - Jag ber till någon högre makt att det ska hålla. Får hålla med att man blir lite orolig när man läser om dessa problem. Man får väl hoppas att skulle det bli problem så är alla andras problem ett klart skäl till varför de inte skulle ifrågasätta en reklamation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@cyprus
Ja, det är inte bara FE som riskerar att slockna, är det jag menar. Utan även partnerkort.
Att de gör det garanterat säger jag inte.
Men när man läser att även Strixkorten slocknar och massa andra, inkl mitt. Så känns inget speciellt märke bättre än något annat heller.
Jag precis som du @cyprus gick in i ett "Sluta löjla er, inte går det sönder inte"- läge.
Men vips så va verkligheten där och slog undan benen på mig.

Alla kort, KAN gå sönder, när som, oavsett märke. Det är ett faktum.

Permalänk
Medlem

@Swindahl: finns det någon information om att grafikkortsproblemet endast uppstår under "load eller räcker det med att man använder kortet en längre tid i windows och det borde uppstå?

Jag är rädd för att använda kortet nu och eftersom det inte direkt finns några spel jag spelar aktivt pga mycket arbete för tillfället kanske det händer att jag först börjar belasta kortet nästa sommar och då vore det jävligt irriterande om det dog... ännu värre vore om man använder kortet så lite så problemet inte uppstår innan garantitiden har utgått..

vad säger du? är det ändast under högre belastning under 2-4 veckors period som utlöser problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swindahl:

@cyprus
Ja, det är inte bara FE som riskerar att slockna, är det jag menar. Utan även partnerkort.
Att de gör det garanterat säger jag inte.
Men när man läser att även Strixkorten slocknar och massa andra, inkl mitt. Så känns inget speciellt märke bättre än något annat heller.
Jag precis som du @cyprus gick in i ett "Sluta löjla er, inte går det sönder inte"- läge.
Men vips så va verkligheten där och slog undan benen på mig.

Alla kort, KAN gå sönder, när som, oavsett märke. Det är ett faktum.

Jo jag förstår att du är jäkligt frustrerad just nu, men du kan inte dra de slutsatser du gör pga. inlägg på forum och youtubekanaler. Det sitter säkert flera hundra tusen med fungerande RTX-kort.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

@dakke: Jag har kört med mitt kort i ca 3,5 vecka med långa perioder i framförallt Witcher 3 (ca 50-60h). Jag hade ett par bluesceens den första veckan och några crasher sedan dess (i witcher 3). Jag kör med den senaste drivrutinen och det senaste bioset för mitt kort. Jag tycker inte man ska dra allt för förhastade slutsatser, och till syvende och sist har vi ju garanti på kortet.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

@cyprus
Klart man är frustrerad, men jag drar inte min slutsats pga det.
Men kan man säkert veta vilket kort som ska faila ? Svar: Nej
Kan man veta vilka kort som kommer klara sig ? Svar: Nej

Man får helt enkelt vänta och se. En del kort har klarat sig fram tills idag (nvidia forum), en del tjoffsar till det direkt.
Med alla kort menar jag ju MÄRKE, ännu en gång. Vet att det finns kort som klarar sig, annars hade jag väl inte fått ett nytt kort heller.
Jag menar att i början va det mycket FE som fick skiten men nu även att andra partners har samma problem.

@dakke
Ja, alltså, är det minnena som är boven i dramat så är det ju under load det är störst risk att det smäller, helt klart.
Många som filmat och lagt upp på youtube när de kör TimeSpy och börjar flimra och det där klassiska "space invader" inträffar.
Klart man ska vara orolig @cyprus.
Det är inte ett paket tuggummi vi köpt för 15kr, utan en sak för 15 000kr.
Hade varit så mycket enklare om man hade liksom kunna se bara på kortet att " Hah, detta är defekt visst, tillbaka", men nej, det tar sin tid innan problemet är där och när det väl är där, får man ju hoppas ( som i mitt fall ) att man har ett annat kort liggandes.
Annars kan det bli rätt drygt att vänta på nytt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swindahl:

@cyprus
Klart man är frustrerad, men jag drar inte min slutsats pga det.
Men kan man säkert veta vilket kort som ska faila ? Svar: Nej
Kan man veta vilka kort som kommer klara sig ? Svar: Nej

Man får helt enkelt vänta och se. En del kort har klarat sig fram tills idag (nvidia forum), en del tjoffsar till det direkt.
Med alla kort menar jag ju MÄRKE, ännu en gång. Vet att det finns kort som klarar sig, annars hade jag väl inte fått ett nytt kort heller.
Jag menar att i början va det mycket FE som fick skiten men nu även att andra partners har samma problem.

@dakke
Ja, alltså, är det minnena som är boven i dramat så är det ju under load det är störst risk att det smäller, helt klart.
Många som filmat och lagt upp på youtube när de kör TimeSpy och börjar flimra och det där klassiska "space invader" inträffar.
Klart man ska vara orolig @cyprus.
Det är inte ett paket tuggummi vi köpt för 15kr, utan en sak för 15 000kr.
Hade varit så mycket enklare om man hade liksom kunna se bara på kortet att " Hah, detta är defekt visst, tillbaka", men nej, det tar sin tid innan problemet är där och när det väl är där, får man ju hoppas ( som i mitt fall ) att man har ett annat kort liggandes.
Annars kan det bli rätt drygt att vänta på nytt kort.

De som får problem brukar ju alltid klaga högljutt och särskilt om man betalat upp mot 15k för ett grafikkort. Jag tycker det är svårt att dra några generella slutsatser hittills.

Som sagt här är en stor återförsäljare:

Felprocenten verkar inte vara onormalt hög.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

@cyprus: Får Bagdad Bob vibbar av Nvidias agerande senaste veckan och somliga fanboys på reddit, det är uppenbart att korten dras med stora problem särskilt Ti kretsarna, och det är säkerligen även anledningen till varför det är sådan begränsad tillgång på dom bäst binnade GPUerna, dom som hamnar i Trio X, EVGA FTW3, Seahawk X, mfl. Det är ingen brist på 2080 eller 2070, och dom 2080 Ti kort som finns att köpa är dom som är lägst klockade runt 1545-1600MHz, kort med högre OC är väldigt sällsynta. Det har gått tre månader och det är inte ens 30 st MSI Duke OC ute från butiker i Sverige, det är ju ett skämt.

Jag äger Nvidia aktier och kursnedgången de senaste veckorna har inte varit något för den svagsinte, så marknaden gör en ganska brutal tolkning av informationen som kommer ut i dagsläget.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@cyprus: Får Bagdad Bob vibbar av Nvidias agerande senaste veckan och somliga fanboys på reddit, det är uppenbart att korten dras med stora problem särskilt Ti kretsarna, och det är säkerligen även anledningen till varför det är sådan begränsad tillgång på dom bäst binnade GPUerna, dom som hamnar i Trio X, EVGA FTW3, Seahawk X, mfl. Det är ingen brist på 2080 eller 2070, och dom 2080 Ti kort som finns att köpa är dom som är lägst klockade runt 1545-1600MHz, kort med högre OC är väldigt sällsynta. Det har gått tre månader och det är inte ens 30 st MSI Duke OC ute från butiker i Sverige, det är ju ett skämt.

Jag äger Nvidia aktier och kursnedgången de senaste veckorna har inte varit något för den svagsinte, så marknaden gör en ganska brutal tolkning av informationen som kommer ut i dagsläget.

Mvh

Har du några bevis för dina påståenden? Att det skulle bli svårt att spruta ut en så komplex krets som TU102-300A kan väl de flesta förstå (och att det skulle bli dyrt). Jag tror att Nvidia kraftigt har underskattat efterfrågan på 2080Ti. För övrigt tog det 3 dagar från beställning till leverans av mitt kort, men det är givetvis inget bevis på ett överflöd av detta kort.

Förövrigt har väl ett flertal teknikaktier gått ner under senare tid.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

@cyprus: Jag har varken intresse av eller möjlighet att gå in djupare på detaljer, men det kortet du har köpt är inte högst binnat även om det är en överklockad krets, och det är inte ett av dom populärare korten, vilket kan förklara att du hade turen att få tag på det snabbt.

Jag anser personligen att Gigabyte har gjort det bra med RTX serien, med den begränsade tiden i åtanke innan lansering, men det är en annan diskussion.

Problemet är inte att dom inte "sprutar" ut kretsar, problemet är att QA brister och kretsarna som borde binnats lägre hamnar hos slutkund i en produkt där dom inte klarar stressen, och det får konsekvenser, bolaget har tappat 35% av sitt börsvärde senaste månaden, det bottnar i flera andra aspekter också men detta är en del i det.

Det handlar inte om att Nvidia har underskattat efterfrågan, det är stora problem med tillverkningen och därför försenas det konstant samt stryper flödet, jag tycker dock dom gör helt rätt som bromsar istället för att fortsätta släppa GPUer som dör efter ett par veckor.

Slutligen, jag som aktieägare hade jublat av glädje om dom löser detta omgående, men det är inget jag tror kommer ske i närtid.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED