Finns det ett sätt att få tillgång till wifi genom tråd till en router med wifi?

Permalänk
Medlem

Finns det ett sätt att få tillgång till wifi genom tråd till en router med wifi?

Hej,

Hoppas nästan att detta är en sådan fråga som jag bara lyckats missa svaret på genom mitt liv. Jag har en meshrouter hemma och kopplar upp mig till den ena med tråd (som man vanligtvis gör). Jag har även en Chromecast ultra och har tidigare använt mig av tråd för att kunna streama saker till TVn. Nu har vi flyttat och min fru tycker inte om att ha kablar så jag har försökt lösa det genom Wifi och hoppats att detta skulle fungera bättre. Har dock lite halvtaskig stabilitet på min wifiuppkoppling från stationära pcn och undrar därför följande:

Finns det något sätt att koppla upp mig till meshroutern med tråd för att genom den routern sedan komma åt wifinätverket utan att faktiskt vara uppkopplad mot wifi från PCn (hoppas någon förstår min förklaring)?

Tack på förhand!
/Fredrik

Permalänk
Medlem

Vad har du för meshsystem? En del system låter dig koppla dig med kabel mot närmsta mesh-nod

Permalänk
Medlem

Vad kommer signalen ifrån - har den flera uttag??

De flesta mediakonverterare har upp till 4 ethernet-uttag.

annars få du dela upp den befintliga inkommande signalen med liknande https://www.dustinhome.se/product/5010057259/prosafe-gs105?ss... innan den kopplas in i meshroutern (men ligger förmodligen inte på samma subnät som din wifi)

Skall man ha stabil uppkoppling så är det alltid trådat som gäller, radio som WiFi är bara en 'nice to have' men inget man skall köra något kritiskt över - tyvärr glömmer folk bort detta och blir förbannade när det inte fungerar - påpeka då sakligt att om det skall fungera säkert så är det sladd som gäller - inget annat!...

Bor du i höghus så slåss systemet med kanske över 100 andra Wlan-nät från dina grannar som allihopa slåss om frekvensutrymmet och cellerna blir väldigt små kring varje AP för hög hastighet trots höga nivåer då förhållandet din signal över brus/interferens från alla grannarnas olika AP väldigt liten och därmed liten överföringskapacitet. att använda mesh gör att området/volymen skitas ned ännu mer med RF-nivåer med olika ID vilket gör det ännu svårare för att någon skall kunna få bra trådlös hastighet. - det är ungefär som att vara i ett rum med 100 cigarettrökande personer där alla röker olika märken om man ser röken som RF-dimman och du skall sniffa efter en viss tobakssort...

Bor man i höghus där man ser in i grannhöghusen så blir situationen ännu värre då mycket av störningarna kommer från grannhusen via deras fönster - precis som att dina mesh stör dina grannar på samma sätt...

Permalänk
Rekordmedlem

Funktionerna skiljer mellan olika "mesh-fabrikat" så om just ditt system funkar så står i manualen eller så får du prova.
Man kan däremot ofta använda en accesspunkt i klientläge, den ansluts då trådlöst mot internetsidan och med kabel till klienten.
Problemet du riskerar är att din iptv inte alls funkar trådlöst eftersom iptv ofta använder multicast och det skickas oftast inte ut av trådlösa enheter så det kan kräva konfigurering eller byte till hårdvara som stödjer det men du får fråga din operatör hur de gör eller analysera trafiken själv om operatören inte ger dig uppgifterna.
Iptv går också ofta via vlan så du kan behöva en switch som stödjer det, men allt beror på din kombination av operatörer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shulle:

Hej,

Hoppas nästan att detta är en sådan fråga som jag bara lyckats missa svaret på genom mitt liv. Jag har en meshrouter hemma och kopplar upp mig till den ena med tråd (som man vanligtvis gör). Jag har även en Chromecast ultra och har tidigare använt mig av tråd för att kunna streama saker till TVn. Nu har vi flyttat och min fru tycker inte om att ha kablar så jag har försökt lösa det genom Wifi och hoppats att detta skulle fungera bättre. Har dock lite halvtaskig stabilitet på min wifiuppkoppling från stationära pcn och undrar därför följande:

Finns det något sätt att koppla upp mig till meshroutern med tråd för att genom den routern sedan komma åt wifinätverket utan att faktiskt vara uppkopplad mot wifi från PCn (hoppas någon förstår min förklaring)?

Tack på förhand!
/Fredrik

Du kommer säkert få många kryptiska svar här, så börja gärna med vad för mesh-system du har, och kanske en beskrivning eller ritning över hur de är placerade.

Generellt (kanske inte i ditt fall) så om du har en mesh-enhet nära din tv så kan du ansluta din Chromecast antingen via Wifi eller kabel.