Youtube får färre men längre reklamavbrott

Permalänk
Melding Plague

Youtube får färre men längre reklamavbrott

I ett försök att nå högsta möjliga reklamintäkter samtidigt som användares frustration minimeras så ändrar Youtube till längre men färre reklamavbrott i företagets videotjänst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

5s reklam i början klarar jag, blir det mer och speciellt i mitten av videos så undgår jag det på annat sätt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte mig ha läst i andra artiklar i dagarna att Youtube kommer "dubbla antal reklamvideos".
Men det måste varit missförstånd då, dom halverar alltså antal videos men dubblar dess längd de spelas.

Oavsett så ogillar jag det kraftigt.. Kör skytube på mobilen och ublock i webbläsaren.
Jag ogillar verkligen reklam. Kan inte kolla på "vanlig" TV pga det. Helt omöjligt..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Va har youtube reklam, när har de börjat med detta? Måste man aktivt välja i sin adblocker att tillåta reklam på youtube för att se den?
Jag tror detta ovanför är ett grundproblem, de som har på reklam känner ej att de får något tillbaka för deras val. Hur svårt ska det för youtube vara att se till så att det inte är superenkelt att minska deras reklam, vilket skulle kunna leda till att de skulle kunna minska reklamen per användare med samma intäkter.

Permalänk
Medlem

Sitter jag på telefonen och får ett ad längre är 15 sek brukar jag stänga o hoppa till nästa video!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Har alltid plugins för att ta bort reklam om browsern själv inte gör det på youtube.
Reklam inbakat i klippen av skaparen hoppar jag över genom att spola fram med piltangenterna.

Vill jag köpa nåt så köper jag det, inte vad någon irrelevant korkad reklam tycker jag ska skaffa, ofta är produkterna så långt ifrån ens intresse att man i bland inte ens vet vad reklamen handlar om.

Permalänk

Vem kör inte adblock sen länge?

Permalänk
Medlem

Kör med ad-block.
De personer/kanaler jag vill stödja, så gör jag det via pateron/donation. YT är ju rätt bra på att dra in ersättningen, utan prövning, när deras filter blockar något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vill jag köpa nåt så köper jag det, inte vad någon irrelevant korkad reklam tycker jag ska skaffa, ofta är produkterna så långt ifrån ens intresse att man i bland inte ens vet vad reklamen handlar om.

Syftet med reklam på Youtube är ju att generera en procent av intäkterna till Google, det är ju inte direkt gratis att hålla igång en sådan plattform. Officiellt sett, så är dina val att se på reklam, eller att betala för deras reklamfria premiumtjänst.

Permalänk
Medlem

Youtube Vanced på telefonen, blockerar ej på dator eller tv

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag kör med Premium sedan det släpptes i Sverige. Jag tycker det är jäkligt ohederligt att köra adblocker på en plattform man nyttjar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Är det detta de menar med längre reklamavbrott?

(Det är hela Lego Movie som reklam)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Vem kör inte adblock sen länge?

Adblock finns inte på telefon/surfplatta

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem

det är i nuläget inte OK.
Tycker jag iaf.
Anledningen är att exempelvis playstore använder youtubeklipp för att visa upp appinnehåll.
Så när man kollar på en app man tänkt köpa så får man upp reklamvisningar där.
Det känns faktiskt helt jädra vrickat ärligt talat.
Mer reklam då?
Nej tack på den så länge de bygger kringtjänster som i exemplet ovan som är kopplade till youtube och som då ger reklamvisningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Adblock finns inte på telefon/surfplatta

Jodå, firefox för android fixar plugins som adblock, om du kollar i youtube appen finns det youtube vanced och liknande, vilket är youtube med inbyggd adblock mer eller mindre.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Vem kör inte adblock sen länge?

Dom allra flesta, det handlar om några ynka miljoner eller mer som använder adblock medan hundratals miljoner inte gör det.

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Adblock finns inte på telefon/surfplatta

Jag har både på datorn och telefon.

Permalänk
Avstängd

Utan adblock skulle jag sluta att använda Youtbe, går ju fan inte att kolla på någonting där ens i en minut utan en vettig adblocker nuförtiden...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

De kan ju sluta tjata om premium tjänsten också, poppar upp titt som tätt att man ska skaffa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Syftet med reklam på Youtube är ju att generera en procent av intäkterna till Google, det är ju inte direkt gratis att hålla igång en sådan plattform. Officiellt sett, så är dina val att se på reklam, eller att betala för deras reklamfria premiumtjänst.

Det kan man ju tycka men jag bryr mig inte, har inga moraliska känningar som får mig att tycka på det viset.
Det är väldigt enkelt, tjänsten är offentligt tillgänglig så vad av innehållet jag väljer att se är upp till mig och inte ett företag.
Det är väldigt enkelt att lägga allt bakom ett konto med lösenord och användarnamn om nu google tror att det genererar mer pengar, men så är tydligen inte fallet.
Jag kan välja att blocka reklamen eller titta bort eller spola förbi om jag vill precis som jag blockerar all störande reklam på alla andra sidor med inklusive sweclockers och störande poppuper som ber mig avaktivera addblock gör definitivt inte att jag vill stänga av adblockers utan gör mig mer irriterad på dom bakom sidan, knappas bra sätt att skaffa sig besökare.
Insisterar sidor med att inte visa artiklar, videos etc när adblockern är på så går jag till andra sidor som inte beter sig på det viset sedan kan dom med sina reklam krav dö ut för allt jag bryr mig.
Dör sidor ut som insisterar att ha påtvingad reklam så tjänar vi som användare på det då sidorna som blir kvar är dom utan påtvingad reklam.

För min del är det 100% upp till dom som driver sidor att fixa sin inkomst utan att störa potentiella kunder.
Jag kanske inte köper grejer enligt reklamen men jag kanske köper en produkt som testas i videon då det var orsaken att jag sökte mig dit själv från början eller så köper jag en annons på Swec som jag gjort flera gånger, folk får mina pengar när JAG får nåt också annars kan dom fara och fly helt enkelt.

Vet inte varför folk i dag helt plötsligt tycker att man är SKYLDIG att se reklam? Dagens generation verkar helt böja sig över till företagens vilja och sälja sig.
Bara för man ser reklam betyder inte att det genererar sålda produkter, totalt slöseri med tid som jag ser det så varför ska jag glo på något, kommer inte köpa produkt X som jag inte ens begriper vad det är ändå.

Som andra sagt så kan jag inte titta på dumburks TV för reklamen gör att jag går därifrån asap, fattar inte hur folk orkar, reklamen är ju värkligen gjorda för IQ 60, man skäms ju när den körs.
Man blir ju korkad rent ut sagt av reklam.

Jag behöver varken se reklam på youtube eller betala för deras premium tjänst bara för jag följer en och annan youtuber, jag har inte ingått nåt avtal med någon och har inga skyldigheter och har därmed inga moraliska panik över nåt.

När jag hade en youtube kanal med 2-3K besökare per dag så tog dessutom google alla pengar pga copyright claims på musik under Creative Comons licens specifikt utvald för att inte generera det problemet, men något idiot skulle dra in advokater för dom tyckte deras "Remix" hade copyright över ett CC verk, yep REMIX! Remix är väl just stöld av andras verk.
Tycker du detta är snält mot han som skapade musiken? Jag länkade alltid till han i creditsen och i beskrivnigen av videon men trots detta tjänade youtube, något partner företag och advokater pengar på skiten istället? Är detta MORALISKT rätt tycker du? Ska jag stödja den skiten med att också titta på deras skit reklam?

Nej youtube stjäl så mycket från skaparna att dom kan fara och flyga åt helvete, mer pengar behöver inte Google.

Jag tog ner mina videos och stängde konto på youtube för flera år sedan, dom behöver fan inte pengar över nåt jag och andra skapat som dessutom var helt under CC licens men youtube ändrade snabbt det till en youtube licens.
Skapar jag nåt så är det under GNU eller CC licens eller liknande, oavsett hur tomt mitt bankkonto är så kräver jag inte folk på pengar i alla fall för ettor och nollor.

Jag hade inte heller nån reklam på min kanal, varför reta folk liksom? Jag tackade nej till alla erbjudanden om reklam mot pengar från sponsorer, sedan kommer google och fuckar upp allt och börjar köra sin reklam på mina CC videos efter dom ändra licensen permanent, rövhål är vad dom är.

Men som sagt det finns företag som google med deras youtube som rent ut sagt själ från sina skapare sedan finns det folk som tror att dom äger en sida eller en skapares verk, jupp mycket arga mail får man efter man tar ner en youtube kanal märkte jag.

Tycker Google att youtube går usel och att dom får det korta strået så kan dom stänga ner youtube då det faktiskt är deras val och under deras kontroll. Eller så kanske youtube är rätt lönsamt och den som har mycket vill ha mer?

Så nej officiellt är det inte valen att ser reklam eller att betala för tjänsten, finns inget sådant avtal och det finns massa andra val utöver detta också.
Det är enbart google som vill att du tror att dom är dom två ända rätta valen och att du på något vis är moraliskt skyldig att välja mellan dessa eller ha mardrömmar om nätterna.

Det är igen skyldighet att titta på reklam!

Permalänk
Medlem

Körde adblock innan och nu kör jag premium så spelar mig ingen större roll

Permalänk
Medlem

Youtube utan annonsblockering är verkligen HEMSKT. En film på 15-20 minuter kan ha säkert 10 reklamavbrott, det är fan värre än TV 4. Förstår inte hur folk står ut, jag blir bara irriterad och stänger ner skiten när det är så mycket reklam. Tur tredjepartsapplikationer som Newpipe och Youtube Vanced finns.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Kört med premium sen det släpptes i Sverige, tycker det är värt varenda krona

Visa signatur

Fractal Design R5 || ASUS Z370 Maximus X Hero || Intel Core i7-8700K @5Gz || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Gigabyte GTX 1080ti Arctic Accelero Xtreme III || Samsung 970 EVO M2 500GB || Samsung SpinPoint F3 1TB || EVGA SuperNOVA 750 G2 || Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Youtube utan annonsblockering är verkligen HEMSKT. En film på 15-20 minuter kan ha säkert 10 reklamavbrott, det är fan värre än TV 4. Förstår inte hur folk står ut, jag blir bara irriterad och stänger ner skiten när det är så mycket reklam. Tur tredjepartsapplikationer som Newpipe och Youtube Vanced finns.

Hmm? Har aldrig fått reklam under en film. Bara en 5-20 sek innan filmen startar.

Permalänk
Medlem

Som alla andra, adblock+ alla dar i veckan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Hmm? Har aldrig fått reklam under en film. Bara en 5-20 sek innan filmen startar.

Det verkar skilja rätt ordentligt mellan YouTube-appen och YouTube-webben. I YouTube-appen i telefonen får jag precis som du bara en kort reklamsnutt innan videon börjar, men om jag slår av adblockern i webbläsaren på datorn och kör YouTube-webben så packas det in hur mycket reklam som helst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Innehållet på youtube är ju mer eller mindre reklam redan? Massa sponsrat skit mm. Lite som att avbryta Twins eller TV-shop med "reklam". XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

har vi inte fått nog av reklam? man slutar se på tv slutar lyssna på radio installerar alla adblocks via sin webläsare för att slippa reklam!

Permalänk
Medlem

Jag kör Youtube mest på plattan och i Plex och där är det reklamavbrott precis jämt. Man kan t.om byta video och få exakt samma reklam gång på gång, gör mig totalt förbannad till den grad att jag stänger ner. Vet inte hur många förbannade gånger jag ser den förbannade Battlefield V-reklamen t.ex... jag behöver en adblocker som funkar på hela nätet direkt i routern så att man kan döda allt på en gång...

Permalänk
Medlem

Blockar direkt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB