Youtube får färre men längre reklamavbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jag kör Youtube mest på plattan och i Plex och där är det reklamavbrott precis jämt. Man kan t.om byta video och få exakt samma reklam gång på gång, gör mig totalt förbannad till den grad att jag stänger ner. Vet inte hur många förbannade gånger jag ser den förbannade Battlefield V-reklamen t.ex... jag behöver en adblocker som funkar på hela nätet direkt i routern så att man kan döda allt på en gång...

Skulle just sagt det när jag läste ditt inlägg. Min Linux router hade jag ett tag en blacklist som gjorde att den nekad anslutning till reklam sidorna på android mobiler och annat.

Men ja blockera i routern eller köra nå RPI lösning eller liknande för enheter som ej är rootade eller jail breakade är ju inte fel. Kanske en RPI med en blacklist som du ansluter mobila enheter mot?

Vet inte om DD-WRT stödjer en sådan blacklist som hålls up to date, kan ju vara ett alternativ annars.
Jag bygger mina egna routers så brukar lägga till sånt i iptables själv i ett speciellt script för just reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jag kör Youtube mest på plattan och i Plex och där är det reklamavbrott precis jämt. Man kan t.om byta video och få exakt samma reklam gång på gång, gör mig totalt förbannad till den grad att jag stänger ner. Vet inte hur många förbannade gånger jag ser den förbannade Battlefield V-reklamen t.ex... jag behöver en adblocker som funkar på hela nätet direkt i routern så att man kan döda allt på en gång...

vill säga Pi-hole (raspberry pi) men tyvärr har youtube börjat hårdcoda reklamen i videoströmmen så att den inte går att filtrera med en pi-hole längre. Varjefall inte än...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Innehållet på youtube är ju mer eller mindre reklam redan? Massa sponsrat skit mm. Lite som att avbryta Twins eller TV-shop med "reklam". XD

Ett praktexempel på en sådan youtubekanal är svenska matgeek där den inbakade reklamen har nått pinsamma nivåer.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk

Det lät inte bra detta. Blir det mer än 5sek för mej som inte går att trycka bort så struntar jag i filmen helt enkelt. Vill inte behöva roota telefonen och plattan bara för reklamblockering

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Hmm? Har aldrig fått reklam under en film. Bara en 5-20 sek innan filmen startar.

Får sällan reklam också, och är det mitt i filmen så går det i regel stänga av det efter 5s vilket är helt ok för mig. Tycker det borde räcka med reklam i starten sen inget mer.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Drog en prenumeration på Youtube Premium, helt klart värt det. Så slipper man helt reklamer, samt så kan man ladda ner videos ifrån Youtube hemma och se på dom då man är ute så man slipper dra onödig bandbredd.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Själv kör jag youtube vanced på mobilen och njuter av videos utan reklam, gratis dessutom.
Vill man ladda ner klipp finns det givetvis alternativ för det också.

Skrivet av Startrance:

Drog en prenumeration på Youtube Premium, helt klart värt det. Så slipper man helt reklamer, samt så kan man ladda ner videos ifrån Youtube hemma och se på dom då man är ute så man slipper dra onödig bandbredd.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Drog en prenumeration på Youtube Premium, helt klart värt det. Så slipper man helt reklamer, samt så kan man ladda ner videos ifrån Youtube hemma och se på dom då man är ute så man slipper dra onödig bandbredd.

yotube-dl, dra ner valfri video ström och ljudström av önskad kvalitet, kostar inget heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Adblock finns inte på telefon/surfplatta

Ghostery finns till både Android och Ios

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Jag kör med Premium sedan det släpptes i Sverige. Jag tycker det är jäkligt ohederligt att köra adblocker på en plattform man nyttjar.

Skickades från m.sweclockers.com

Moralpolisen smh

Permalänk
Medlem

Två ord..
Youtube Premium.

Permalänk

Ublock Origins <3

Blockerar allt skit.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett reklamen om jag hade kunnat välja vilka kanaler som hade visat reklamen för utan att ha Youtube-konto och veta om att videoskaparen får pengar för reklamen och inte blivit blockerad så reklam visas men skaparen av videoklippet inte får intäkter, något som ofta förekommer på kanaler av tankebrottslingar.

Att vilja ha allt gratis, kakan och äta den, har varit lockande i så många år med piratkopieringen men nu när jag vuxit upp har jag insett att detta tänk inte fungerar i praktiken. Detta tänk att vilja ha allt gratis utan motprestation går inte i längden. Det låter bra med gratis TV-serier, gratis filmer, reklamfria filmer på youtube... Detta tänk fortgår med plattformar som Netflix att betala 100 kr i månaden och se hur mycket som helst. Då värdesätts inte det som konsumeras utan bara konsumera, konsumera och åter konsumera. Jag hade hellre betalat en mindre summa för filmer och TV-serieavsnitt även om det kostar mer än månadskostnaden för Netflix men då går pengarna till det jag konsumerar och jag får tänka en extra gång om det är värt att se det jag just nu är sugen eller kan jag göra något annat.

Netflix med avgift för varje avsnitt och film hade jag uppskattat. Små summor idag mot dåtidens priser på hyrfilmer då Netflixs distributionsnät är så mycket billigare än fysiska butiker med skivor och personal.

Permalänk
Medlem

Kör med Newpipe på telefonen för att slippa reklam. Har precis installerat PiHole med statisk IP. PiHole tar bort det mesta om man använder rätt filter.

Vad jag hört så kommer fler och fler hemsidor även Youtube baka in reklamen på samma källa som videon. Det medför att det blir svårare att blocka reklamen. Har testat många browser extensions men har fortfarande Youtube-reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Moralpolisen smh

Jag ser inte att jag polisar nånting. Jag skrev hur jag gör, och varför. Det är uttryckligen min åsikt. Du får såklart ha en annan åsikt om du vill. Det är ju ett diskussionsforum. Varsågod att köra adblocker om du vill. Men jag gör det inte då jag tycker det är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Youtube Vanced fungerade perfekt till Android, tack för tips!

Permalänk
Medlem

Alla ni som använder Youtube Vanced. Använder ni adblock på Sweclockers också? tycker inte ni att content creators ska kunna fortsätta att producera det material som ni tittar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Två ord..
Youtube Premium.

Exakt. Tycker att det är fel att adblocka reklam. Lite som att pirata, det är rent av elakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Alla ni som använder Youtube Vanced. Använder ni adblock på Sweclockers också? tycker inte ni att content creators ska kunna fortsätta att producera det material som ni tittar?

Finns det till iphone? Ska direkt ladda ner det och slippa all reklam. Hur trevligt som helst ju. Kör alltid adblocker bästa tillägget.
Nej varför ska dom ha mina pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeky:

Finns det till iphone? Ska direkt ladda ner det och slippa all reklam. Hur trevligt som helst ju. Kör alltid adblocker bästa tillägget.
Nej varför ska dom ha mina pengar?

Vill inte du ha lön för det du jobbar med och tror du att de på sidor som Sweclockers kan arbeta gratis? Om du tycker så är du väldigt självisk. utan reklam blir det inget youtube eller sweclockers.

Permalänk
Medlem

Jag kör, som så många andra, adblock men har inte orkat bemöda mig med att installera en sådan motsvarighet i telefonen så jag får se några sekunder reklam ibland, vilket är mer än okej så skaparna får något för mödan. Så lite som det är finner jag det väldigt roligt att se vissa uttrycka sig som om reklam vore något förfärligt. Jag antar att man antingen levt ett extremt skyddat liv om det rankas som något att bry sig om nämnvärt, eller så är det väl den vanliga oförmågan att uttrycka sig nyanserat.

Skrivet av backfeed:

Det verkar skilja rätt ordentligt mellan YouTube-appen och YouTube-webben. I YouTube-appen i telefonen får jag precis som du bara en kort reklamsnutt innan videon börjar, men om jag slår av adblockern i webbläsaren på datorn och kör YouTube-webben så packas det in hur mycket reklam som helst.

Det är uppladdaren av videon som bestämmer hur reklamen ska vara, och denne kan också välja att inte ha någon reklam (och får därmed inga intäkter). Jag vet dock inte om de har möjlighet att bestämma separat för olika Youtube-plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Hmm? Har aldrig fått reklam under en film. Bara en 5-20 sek innan filmen startar.

Nästan varenda videoklipp på youtube som man ser på har minst en till två reklamsnuttar i sig beroende på längd. Har sett videos som har upp emot 8-10.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Alla ni som använder Youtube Vanced. Använder ni adblock på Sweclockers också? tycker inte ni att content creators ska kunna fortsätta att producera det material som ni tittar?

Ja jag blockerar reklam på sweclockers som jag skrev i tidigare inlägg och jag ligger inte sömlös på nätterna för det.

Du talar om content creators, själv har jag skapat 5st gallerier på swec, senaste kostade ca 2K att producera, flera av dom har kostat 3-4K.
I alla fall 3 av mina 5 gallerier har varit på sweclockers förstasida och nyhetsflöde, jag antar att sweclockers redaktion därmed ser något värde i det jag producerat.

Jag har tjänat 0Kr på mina gallerier, inte sponsrad, får inget för det jag skapar, vad sweclockers tjänat i pengar på dom genom att posta dom på förstasidan vet inte jag, vet nog inte dom exakt heller men det kan inte vara sämre än mina 0Kr.

Sedan har jag köpt i alla fall 4st annonser på marknaden så 60Kr.

Exakt HUR mycket tycker du jag är skyldig sweclockers som företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja jag blockerar reklam på sweclockers som jag skrev i tidigare inlägg och jag ligger inte sömlös på nätterna för det.

Där kan inte jag förstå varför, faktiskt. Med tanke på att Sweclockers reklam inte gör någonting för användarupplevelsen alls, avbryter grejer du gör/tittar på eller är i vägen för någonting utan bara ligger vid sidan av det man egentligen kollar håller på med. Hur fucked uppmärksamhetsspann måste man ha för att det ska vara ett problem värt att blockera?

Adblock här är ju som att blockera cover photos på Facebook-profiler typ.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Blockar all reklam om den är störande på något vis.. Går det inte att komma runt så avstår jag hellre helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Där kan inte jag förstå varför, faktiskt. Med tanke på att Sweclockers reklam inte gör någonting för användarupplevelsen alls, avbryter grejer du gör/tittar på eller är i vägen för någonting utan bara ligger vid sidan av det man egentligen kollar håller på med. Hur fucked uppmärksamhetsspann måste man ha för att det ska vara ett problem värt att blockera?

Adblock här är ju som att blockera cover photos på Facebook-profiler typ.

Kul hur du citerar EN DEL av mitt inlägg och totalt skiter i resten, så moralpoliserna rättfärdigar sitt tänkande alltså....
Sedan diskriminerar jag inte, jag blockerar ALL reklam oavsett sida, går ju fan inte att surfa annars.

Vem är du att bestämma vad MIN dator används till? Varför ska jag slösa RAM, CPU, bandbred och skärmplats på annonser som är av noll värde för mig?

Jag kör 2 fönster sida vid sida på 1440p skärm, Sweclockers reklam tar upp 25% av bredden, det skulle göra att jag får scrolla i sidled för att navigera sidan eller så får jag köra enbart ett fönster som tar hela skärmbredden, vet vad jag väljer bort, reklam!

Det är som sagt inte DU som bestämmer över andras tillvaro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kul hur du citerar EN DEL av mitt inlägg och totalt skiter i resten, så moralpoliserna rättfärdigar sitt tänkande alltså....
Sedan diskriminerar jag inte, jag blockerar ALL reklam oavsett sida, går ju fan inte att surfa annars.

Vem är du att bestämma vad MIN dator används till? Varför ska jag slösa RAM, CPU, bandbred och skärmplats på annonser som är av noll värde för mig?

Jag kör 2 fönster sida vid sida på 1440p skärm, Sweclockers reklam tar upp 25% av bredden, det skulle göra att jag får scrolla i sidled för att navigera sidan eller så får jag köra enbart ett fönster som tar hela skärmbredden, vet vad jag väljer bort, reklam!

Det är som sagt inte DU som bestämmer över andras tillvaro!

Vad dillar du om egentligen? Jag får plats med 3,5 swec-fönster sida vid sida på 1440p skärm utan att behöva scrolla i sidled för att se något annat än reklamen. Minskar du browser-rutan är reklamen bokstavligen det första som försvinner...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag kör 2 fönster sida vid sida på 1440p skärm, Sweclockers reklam tar upp 25% av bredden, det skulle göra att jag får scrolla i sidled för att navigera sidan eller så får jag köra enbart ett fönster som tar hela skärmbredden, vet vad jag väljer bort, reklam!

Va?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Jag är en stark förespråkare för reklam under ansvar. Jag låter alla sidor få chansen att bevisa hur väl den hanterar ansvarsfull annonsering.
Sköter de sig inte, så åker adblock upp. Jag tycker inte att Youtube har skött sitt ansvar. Är det 15sec+ flera gånger per klipp där det inte kommer upp en "skip this ad"-knapp så är det jag som ordnar en "skip this ad"-situation.
(Edit: hade det varit ett 15 sec klipp, eller de som gick att hoppa över efter 5 sec hade det varit fine. Men nu är det inte så)

Sweclockers har, bortsett från ett enda fall, skött sig exemplariskt.
Det tillfället jag tänker på var deras avsiktliga helsides-popup.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Sköter de sig inte, så åker adblock upp. Jag tycker inte att Youtube har skött sitt ansvar. Är det 15sec+ flera gånger per klipp där det inte kommer upp en "skip this ad"-knapp så är det jag som ordnar en "skip this ad"-situation.

Är det inte kanalen själv som bestämmer vilken sorts reklam som får förekomma och om den ska gå att skippa eller inte, och Youtube bara erbjuder de olika alternativen? Legit fråga, jag vet inte. Det var bara min uppfattning.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!