Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan nog inaktivera några av programmen, och du kan installera en launcher som kan gömma program. Nvidia har dock en rootad image du kan köra, men alla program gillar inte rootade enheter nödvändigtvis. Olåst bootloader kommer ge dig problem med DRM, men kanske går att låsa efter du flashat. Roota stock-image är också lätt, och det finns även custom-images. Fast t.ex. LineageOS kommer inte ha Widevine L1 och få problem med att använda strömningsappar. Förlorar du dina DRM-nycklar är de förlorade för den delen, även om det mest verkar vara problem för de med SSHD-varianten. Behöver du inte göra, men det är hur som helst inget som verkar ha diskuterats i denna tråd särskilt mycket.

Jag vill egentligen bara ha shielden som en plexserver. Det är det enda..
Vart kan jag läsa mer om dessa saker du skriver om?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag vill egentligen bara ha shielden som en plexserver. Det är det enda..
Vart kan jag läsa mer om dessa saker du skriver om?

XDA?

Permalänk
Medlem

hur är det med shielden och 4k hdr via plex/kodi?
läste förut om att det strulade men har inte brytt mig då jag inte haft sån tv. men nu köpte jag en på BF som kommer om nån vecka. så, är det något speciellt man behöver ändra i inställningar när man byter mellan hdr/sdr material osv?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

läste förut om att det strulade men har inte brytt mig då jag inte haft sån tv. men nu köpte jag en på BF som kommer om nån vecka. så, är det något speciellt man behöver ändra i inställningar när man byter mellan hdr/sdr material osv?

Det är struligt så fort du vill använda pgs subtitles för det bränner den in och då måste den transcoda och det orkar den inte med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Skrivet av jimjans:

Det är struligt så fort du vill använda pgs subtitles för det bränner den in och då måste den transcoda och det orkar den inte med...

Här fungerar både Kodi och Plex med 4K HDR och subtitles utan problem. Dock kan ibland ATMOS-ljud strula i Kodi men brukar lösa sig med att starta om Kodi.

(Med min Xbox One X fungerar detta inte även utan subtitles. Antingen kommer ingen HDR eller så hackar det en stund tills HDR stängs av.)

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Läste att Xbox One X hade problem med 4k hdr i plex. men det är lite skitsamma för på xbox så får man inte ut HD ljud via plex. Så det kommer vara shielden jag använder för detta, förutom vid netflix dolby vision då, då kommer jag använda xboxen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@issue: Jag använder min Xbox One till Netflix 4K HDR ATMOS. APTV 4K fanns inte när jag köpte min box (eller hade ATMOS uppdateringen). Gör som dig och kör Shield till HDR film. Vet inte varför HDR inte fungerar genom Kodi-PC vilket ATMOS gör.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Här fungerar både Kodi och Plex med 4K HDR och subtitles utan problem. Dock kan ibland ATMOS-ljud strula i Kodi men brukar lösa sig med att starta om Kodi.

(Med min Xbox One X fungerar detta inte även utan subtitles. Antingen kommer ingen HDR eller så hackar det en stund tills HDR stängs av.)

Men använder du den som plex server så strular det om du använder pgs undertexter för då måste den transcoda och det pallar den inte med använder du srt funkar det .

Vet att det var samma problem innan även när man körde plex player direkt i shielden men kanske något de åtgärdat , sen har det aldrig varit något problem med kodi för den bränner inte in pgs undertexter i filmen ..

Om jag skall vara ärlig är shielden lite medioker som mediaspelare hade atv haft atmos stöd i tex infuse hade jag inte behövt någon annan spelare.

Tror nvidia försöker få shielden att vara för mycket istället för en sak bra.

Vad är funktioner som automatiskt byte av refreshrate i alla appar såsom netflix , viaplay och hbo tex?
Var är automatiskt byte till rätt colorspace när den växlar mellan sdr och hdr?
Den är även ingen höjdare på att skala up bilden från 1080 till 4k.

Permalänk
Medlem

@jimjans: just refreshrate är väl upp till apputvecklarna att fixa?
Men det var just colorspace mellan HDR och sdr jag tänkte på förut i min fråga.

Skulle vilja ha en badass mediaspelare, där man verkligen kan få ut 4k, HDR, atmos samt Dolby Vision.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej! Köpte mig en Nvidia Shield på BF, startade nyss den och är rätt besviken. Hade tänkt använda den för både streamad TV och spela upp lokala filer, men nu upptäcker jag att Telenor Stream-appen inte tillgänglig och det verkar inte heller som om man kan se på live-tv på SVTplay-appen.

Har jag missat något eller saknar den möjlighet till det här helt? Ville helst undvika en AppleTV men lutar åt en retur om inte de här funktionerna är möjliga :/

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem
Skrivet av aprox:

Hej! Köpte mig en Nvidia Shield på BF, startade nyss den och är rätt besviken. Hade tänkt använda den för både streamad TV och spela upp lokala filer, men nu upptäcker jag att Telenor Stream-appen inte tillgänglig och det verkar inte heller som om man kan se på live-tv på SVTplay-appen.

Har jag missat något eller saknar den möjlighet till det här helt? Ville helst undvika en AppleTV men lutar åt en retur om inte de här funktionerna är möjliga :/

Live tv funkar inte på appletv heller det är svt som vill ha det så..
Nej det är många appar som inte finns man får casta.

Det finns inte en perfekt mediaspelare man få ha flera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aprox:

Är väl snarare apparna som inte har stöd för Android tv

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@jimjans: just refreshrate är väl upp till apputvecklarna att fixa?
Men det var just colorspace mellan HDR och sdr jag tänkte på förut i min fråga.

Skulle vilja ha en badass mediaspelare, där man verkligen kan få ut 4k, HDR, atmos samt Dolby Vision.

Just det här med refreshrate var något nvidia promotade hårt i början och att det bla skulle komma till netflix det var några år sedan nu.

Nej vill du ha en bra mediaspelare för ditt offline material från tex en nas server så väljer du en renodlad sådan som tex en sådan här http://www.zappiti.com/index.html
Sen kompletterar du med en apple tv så har du det bästa av två världar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Live tv funkar inte på appletv heller det är svt som vill ha det så..
Nej det är många appar som inte finns man får casta.

Det finns inte en perfekt mediaspelare man få ha flera..

Tack för svar, mitt mål var att slippa pilla på telefonen men verkar som om det blir svårt..

Vad krävs egentligen för att en app ska fungera på androidTV?

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem
Skrivet av aprox:

Tack för svar, mitt mål var att slippa pilla på telefonen men verkar som om det blir svårt..

Du kan sideloada vanliga android appar men då måste du använda tangentbord och mus också för att det skall vara smidigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aprox:

Just livekanalerna på svt ska du kunna lösa med kodi och ett addon som heter Retrospect

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Du kan sideloada vanliga android appar men då måste du använda tangentbord och mus också för att det skall vara smidigt..

Skrivet av KiddzoR:

Just livekanalerna på svt ska du kunna lösa med kodi och ett addon som heter Retrospect

Trodde min kväll var körd, nu blev det en utmaning istället! Tack för tipsen

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem
Skrivet av aprox:

Jag kan köra live tv från svt men man får välja vuxen i menyn och sedan senaste eller vad detheter så hittar jag svt 1&2 samt barnkanalen live

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@aprox: I värsta fall kan du köra Telenor Stream från telefonen, men bör funka sideload:at också.

Permalänk
Medlem

@jimjans: vad får jag med en apple-tv som jag inte får med shielden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@jimjans: vad får jag med en apple-tv som jag inte får med shielden?

Auto HZ, auto färgrymd bla, på dom flesta appar... smidigare med alla appar tycker jag... har haft bägge... tycker inte shielden alls är dålig, men äpplet vinner alla dar i veckan enligt mig...
Sen smidigt att hyra/köpa filmer genom Itunes om man vill vara lite laglig ibland med, riktigt bra priser på 4k HDR filmer ibland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Auto HZ, auto färgrymd bla, på dom flesta appar... smidigare med alla appar tycker jag... har haft bägge... tycker inte shielden alls är dålig, men äpplet vinner alla dar i veckan enligt mig...
Sen smidigt att hyra/köpa filmer genom Itunes om man vill vara lite laglig ibland med, riktigt bra priser på 4k HDR filmer ibland...

men den har inte så superbra stöd för plex va? på shielden så får jag ju ändå ut 4k hdr med atmos/dts-x i plex.
på xbox one x kommer jag använda netflix då jag får dolby vision samt atmos.
så jag funderar på vad apple-tv kommer fylla för roll hemma hos mig. har dock inte läst på alls om vad den kan göra samt med vilka appar.

man skulle försöka hitta en begagnad Oppo udp-203, men ägarna håller dem i järngrepp eftersom de slutat tillverkats. med custom firmware klarar den maskinen av alla format

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

men den har inte så superbra stöd för plex va? på shielden så får jag ju ändå ut 4k hdr med atmos/dts-x i plex.
så jag funderar på vad apple-tv kommer fylla för roll hemma hos mig. har dock inte läst på alls om vad den kan göra samt med vilka appar.

man skulle försöka hitta en begagnad Oppo udp-203, men ägarna håller dem i järngrepp eftersom de slutat tillverkats. med custom firmware klarar den maskinen av alla format

Atmos är på gång till infuse har jag läst, har inga atmoshögtalare, så är dåligt insatt, och i infuse kan man länka till plex också, och transcodingen sköter infuse istället för datorn där filmerna ligger på, så är snällare mot datorn då, om man har lite kass sådan, eller flera streamar samtidigt, så kanske CPUn går på knäna annars...
Men så jäkla gött att den ändrar HDR/SDR och Hz automatiskt, istället för att feppla manuellt, det är guld värt, enligt mig , på andra appar som tex Netflix, itunes också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Atmos är på gång till infuse har jag läst

Källa på det?

Från Infuse(senast uppdaterat 7 dagar sen):
https://support.firecore.com/hc/en-us/articles/217735707-Audi...-

What about Dolby Atmos and DTS-X?

Unfortunately, Apple does not yet allow apps like Infuse to utilize Atmos for local content. However, we are working to encourage them to add more versatile options for Atmos and other audio codecs.

If you have a moment to send them a quick message, you can let them know this feature is important to you as well. More info on how to send feedback/suggestions to Apple (along with sample text you can include in your message) can be found here.

Det är samma visa för Xbox One, och där har användarna väntat i några år för audio pass-through för tredjeparts appar.
Väldigt skeptisk till att det någonsin kommer att hända för Apple-TV, men jag kan ha fel, inte samma företag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikata:

Källa på det?

Från Infuse(senast uppdaterat 7 dagar sen):
https://support.firecore.com/hc/en-us/articles/217735707-Audi...-

What about Dolby Atmos and DTS-X?

Unfortunately, Apple does not yet allow apps like Infuse to utilize Atmos for local content. However, we are working to encourage them to add more versatile options for Atmos and other audio codecs.

If you have a moment to send them a quick message, you can let them know this feature is important to you as well. More info on how to send feedback/suggestions to Apple (along with sample text you can include in your message) can be found here.

Det är samma visa för Xbox One, och där har användarna väntat i några år för audio pass-through för tredjeparts appar.
Väldigt skeptisk till att det någonsin kommer att hända för Apple-TV, men jag kan ha fel, inte samma företag..

Har ingen källa på det, men läste på minhembio att rykten går att det kommer funka i nästa infuse update 6.0, och Atmos funkar i DS video enligt vissa på firecoreforumet, så förhoppningsvis kommer det till infuse med... hoppas för dom med alla Atmoshögtalare, själv har jag inte såna, tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Apple tvn är enkel och har bättre stöd för fler streamingtjänster.
Nej den har inte stöd för dts-x och atmos (dock i iTunes och Netflix atmos) detta är det enda som fattas, och skälet som jag har en ren mediaspelare till zappitin och klarar och alla format.

Visst oppo gör bra saker men du får inget höjdar gränssnitt och skall du inte köra uhd skivor så är den rätt meningslös finns mediaspelare som gör det lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Apple tvn är enkel och har bättre stöd för fler streamingtjänster.
Nej den har inte stöd för dts-x och atmos (dock i iTunes och Netflix atmos) detta är det enda som fattas, och skälet som jag har en ren mediaspelare till zappitin och klarar och alla format.

Visst oppo gör bra saker men du får inget höjdar gränssnitt och skall du inte köra uhd skivor så är den rätt meningslös finns mediaspelare som gör det lika bra.

Zappati klarar väl inte allt? sist jag kollade hade den inte stöd för dolby vision eller har det fixats?
Oppon har stöd för DV vilket isf gör den bättre iom att den sväljer allt, sen hur bra custom firmwaren är på den kan jag inte säga när det gäller gränssnitt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Med Android 8 Oreo uppdateringen till Shielden så är problemet löst skulle jag säga. Ha den inställd på YUV 420 10-Bit Rec. 2020 hela tiden. Läst detta svar på reddit: https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/9mym2n/did_...

Citat:

There is no auto colorspace switching and will never be as Android does not support that at the core level.

There is however a much better (read almost perfect) colorspace matching, meaning that if you use Rec.2020 output it will now properly display Rec.709 content, so you don't need to worry about it anymore.

There are several tests made by very smart guys over at the Nvidia Forums that said that displaying 8bit Rec.709 content on 10bit Rec.2020 output is spot on this time.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Med Android 8 Oreo uppdateringen till Shielden så är problemet löst skulle jag säga. Ha den inställd på YUV 420 10-Bit Rec. 2020 hela tiden. Läst detta svar på reddit: https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/9mym2n/did_...

Det valet finns inte för mig. Kan bara välja mellan 8-bit och 12-bit...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Zappati klarar väl inte allt? sist jag kollade hade den inte stöd för dolby vision eller har det fixats?
Oppon har stöd för DV vilket isf gör den bättre iom att den sväljer allt, sen hur bra custom firmwaren är på den kan jag inte säga när det gäller gränssnitt

Sant dock använder jag inte hdr, har projektor ingen höjdare med hdr där..
Nej ingen mediaspelare klarar allt, det är det jag försökt säga man måste ha flera..