Avsiktligt sabotera RAM minne för att få fel i Memtest?

Permalänk
Medlem

Avsiktligt sabotera RAM minne för att få fel i Memtest?

Jag håller på att experimentera lite med några SO DIMM DDR3 minnen (laptop minnen alltså) jag hade liggandes (bara 1 GB moduler, inget värdefullt). Tyvärr verkar alla stickor jag hade liggandes fungera utan problem - jag får inga fel i Memtest.

Hur kan jag avsiktligt sabotera ett RAM minne så jag börjar få fel med dem i Memtest?

Jag har försökt rispa kontakterna och några traces med kniv men det verkar fungera 100% ändå...

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

@lambdan: Försök överklocka dem i Bios? Till något halvstabilt läge

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Är en laptop så är lite snålt med såna inställningar

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC

Permalänk
Medlem

Bara ta en hammare och lägg en minnessticka på bordet sen tar du hammaren och slår så hårt du bara kan rakt på stickan så ska du se att du får minnesfel sen

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Bryt av det på mitten och limma ihop minnet.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Zappa dem med statisk elektricitet

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

@UniMatrixZ: Det vart för mycket. Datorn startar inte alls nu. Dax för nästa sticka..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@lambdan: det var illa, lycka till med nästa

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

@lambdan: Det är nog tyvärr (?) svårt att inducera den typen av fel genom fysisk påverkan. Möjligtvis att man kan värma upp minnet tills det skadas, men det är nog en ganska hårfin gräns mellan "lite trasigt" och "dött". Det är troligtvis enklare att försöka hitta någon som är villig att donera ett trasigt minne än att försöka producera ett själv.

Permalänk
Medlem

@perost: Aa det är det jag misstänker. Om inte annat har jag lärt mig hitills att RAM minnen tål mycket mer än vad jag trott. Tidigare har jag behandlat dem som ägg och lagt ner dem försiktigt, men det verkar ha varit onödigt.
Den här stickan jag håller på med nu har jag slängt i golvet 100-tals gånger redan och funkar ändå, suck...

Visa signatur

Permalänk

@lambdan: Ta en fliströja och gnugga den mot RAM-stickan så lör du garanterat skada den med ESD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan ställa in omöjliga värden på stickan i Windows mha Taiphoon Burner så slipper du motionera så förtvivlat

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

@perost: Aa det är det jag misstänker. Om inte annat har jag lärt mig hitills att RAM minnen tål mycket mer än vad jag trott. Tidigare har jag behandlat dem som ägg och lagt ner dem försiktigt, men det verkar ha varit onödigt.
Den här stickan jag håller på med nu har jag slängt i golvet 100-tals gånger redan och funkar ändå, suck...

Folk är överlag överdrivet försiktiga med kretskort.
Och med det menar jag inte att man ska vara oförsiktig med flit.
Men tror det var linustechtips tex som visade någon gång hur deras minnen låg mot varandra utan något emellan dom, i lådor. Lika tätt som sidor i en bok.
Derbauer gjorde förut en video om hur han kör alla sina kretskort i diskmaskinen, för att få bort vaselin och liknande, efter extrem överklockning.
Så länge man inte får statisk elektrisitet på dom, (vilket kan hända, och har man ENORM otur och det kommer precis fel så kan det gå illa) eller att dom är blöta medans dom är strömförande tex, så ska man ha sjuk otur, för att något ska hända.

Jag fick en vatten läcka i mitt första vattenkylnings system, och hela moderkortet/minnen/grafikkortet blev blött, medans datorn var igång.
Och efter jag torkat det hela, så funka det som vanligt i flera år efter.
Nu är det bara en anekdot förstås, men man ska ha rätt otur om man lyckas förstöra något, för att man varit svagt laddad, och sen råkar nudda en komponent. (men o andra sidan, onödigt och chansa.)

Ang frågan, så om du hittar något sätt att klocka dom, så kan äldre stickor, som inte är av hög kvalitet, paja redan vid några få mhz överklock. Så se om du kan hitta något för windows möjligtvis, om du inte hittar i laptopens bios. (tveksamt att du gör)

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla: Det som är det jobbiga med ESD. Jag får dagligen varje gång jag stiger upp ur min stol stötar av armstöden (IKEA Markus, din kusin du vet) men nu när jag försöker göra det avsiktligen går det inte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@lambdan:

För att lyckas med den senaste varianten av Rowhammer attacker så behövde forskarna hitta på något sätt att introducera ECC fel på ett effektivt sätt. Detta gjode de via att föra in två tunna ledare i var sin pin på RAM minnena och kortslöt dessa senare. Videon finns med i artikeln men jag länkar den direkt här också (kolla sista sekunderna för hur de satte upp det): https://www.youtube.com/watch?v=_npcmCxH2Ig

Kommer nog dock vara väldigt mycket pilligare på en laptop, men borde funka.

Permalänk
Medlem

@Bic: Ooh, det var typ något sånt där jag var ute efter, väldigt intressant. Tyvärr lite för pilligt för mig i en laptop utan rätt utrustning.

Visa signatur

Permalänk

@lambdan: ta på dig några isolerande skor t.ex. gummistövlar. Gnugga sedan minnet som tusan mot fliströjan (ju längre desto bättre). Lägg sedan stickan mot något jordat, t.ex element. Det lär nog fixa det.

Vet att jag gjorde något liknande experiment för länge sedan och det gjorde susen.

EDIT: Alternativt ladda upp ett annat objekt med flisen, t.ex. En uppblåst ballong dom du sedan rör mot minnet.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Du kan försöka göra nått som kan åstadkomma en "esd-urladdnnig" som du låter slå i en minneskapsel för att pina den, en tändare med piezomekanik borde gå att plocka isär och så kopplar man på en kabel i stället för elektroderna som tänder gasemn, sätt kablarnas andra ände på nått "olämpligt" ställe på minnet och zappa det och se om det kan förstöra det lagom mycket.
gå inte på nån ledare direkt utan prova i plasten först och händer inget av det så kör mot en ledare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt när grejerna bara funkar!

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Prova att lägga ett minne i mikrovågsugnen och kör en sväng

Permalänk
Medlem

Ger nog upp för natten. Har gnuggat o gnuggat och t.om. hört "knastrande" när den avladdats, men nepp, 0 errors...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hmm prova använda dammsugare på minnet så kanske den blir skadad?

Skrivet av UniMatrixZ:

Bara ta en hammare och lägg en minnessticka på bordet sen tar du hammaren och slår så hårt du bara kan rakt på stickan så ska du se att du får minnesfel sen

Gäller att inte träffa huvudet risk för minnesförlust. xD

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ta bort tändhatten på ett tändstift, bil, moppe eller vad man nu har, håll stickan mot tändhatten och försök starta åkdonet.
Blir härliga gnistor som saboterar det mesta i elektronikväg..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300