Ny router från Telia, någon som provat?

Permalänk
Medlem

Ny router från Telia, någon som provat?

Har fortfarande den första modellen av Telias TG799vac router och den fungerar väl ändå rätt OK för ändamålet. Lite segt gränssnitt dock.
Såg nu att de släppt en ny router Sagemcom Fast5370e som ska ha ett nytt gränssnitt och blev lite nyfiken. Är det någon som har denna och är det "värt" att byta?

https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/prod...

Permalänk
Rekordmedlem

Segt gränssnitt är ju kanske inte ett så bra argument, den nya verkar ha 4 x 4:4 radiodelar och det kanske är intressant för de som använder wifi från den, i övrigt är det nog ingen verklig skillnad och som vanligt bör man påminna om att det är kabel som gäller om man vill uppnå bäst prestanda i lanet.
Kostar det nått att byta till den låt bli och köp kabel för pengarna i stället, är det gratis så varför inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Aene: Får jag fråga om du valde att testa på denna router? Jag funderar nämligen på att uppgradera till just den.

Permalänk
Medlem

Försöker precis hjälpa en kompis att få igång wifi på en 5730e som han fått från Telia. Trådbundet internet fungerar men inget SSID presenteras och Wifi-lysdioden lyser inte så wifi verkar inte vara igång, och det hjälper inte att trycka på knappen för wifi… Ingen manual skickades med heller, och jag lyckas inte hitta någon online så denna enhet verkar vara väldigt ny.

Har även försökt logga in i den, och får upp inloggningssidan på 192.168.1.1 men har inte lyckats hitta vilket användarnamn som ska användas. Det står däremot ett lösenord för webaccess på enhetens etikett.

Tacksam för tips!!

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvin42:

Försöker precis hjälpa en kompis att få igång wifi på en 5730e som han fått från Telia. Trådbundet internet fungerar men inget SSID presenteras och Wifi-lysdioden lyser inte så wifi verkar inte vara igång, och det hjälper inte att trycka på knappen för wifi… Ingen manual skickades med heller, och jag lyckas inte hitta någon online så denna enhet verkar vara väldigt ny.

Har även försökt logga in i den, och får upp inloggningssidan på 192.168.1.1 men har inte lyckats hitta vilket användarnamn som ska användas. Det står däremot ett lösenord för webaccess på enhetens etikett.

Tacksam för tips!!

Provat med "admin" eller "administratör"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Marvin42: När jag satte igång den var WiFi avstängt som default. För att aktivera den loggade jag in med "Administrator" som användarnamn och Access keyn som lösenord. Hoppas det hjälper!

Permalänk
Medlem

@Swe1995clocker: Yes, nu är wifi igång. Tack för hjälpen!

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Inaktiv

Känd bugg att WiFi i många fall ej är aktiverat när man kopplar in den, fabriksåterställning eller logga in i gränssnittet och aktivera det är lösningen.
Gällande om den är bättre än tidigare routrar, den är aningen bättre gällande WiFi, samt har roligare gränssnitt. Men är det WiFi man är ute efter, slår min Ubiquiti UniFi AP LR den på fingrarna, såklart.

Permalänk
Medlem

Går ju inte ändra DNS:en i routern :/ rätt så kasst att telia låster detta!

Permalänk

Gillar den. Den ger betydligt högre hastigheter i hela huset på WiFi än TG799vac Extreme som vi hade innan. Vi kör på 500 mbps fr. Felia. 100 % upptid hittills (6 veckor). Testade samtidigt att kasta in iigloo Nimbo mesh-nätverk med tre noder, men med meshnoderna fick vi ca 10 % högre latency och ca 30 % lägre hastighet mot om vi anslöt direkt mot den ensamma Sagemcom-routern, som dessutom sitter i ena änden av villan (200 kvm i två plan med ca 7-9 enheter uppkopplade samtidigt i genomsnitt). Så meshnoderna skickades tillbaka till leverantören.
Blev dock skogstokig på att den per default ska välja mellan 2,4/5,0-banden åt dig. Det blev aldrig bra utan de enheter som krävde snabbast hastigheter hamnade oftast på 2,4 och stannade där. Men den "funktionen" går enkelt att stänga av så att du får två olika band att välja precis som vanligt.
Hoppas att detta kan vara till någon hjälp för någon.

Visa signatur

Den som vet mest gissar minst

Permalänk
Medlem

En konsumentrouter överlag är ju riktad emot den som inte orkar, vill eller kan det som behövs för att hantera något annat.

Har och kommer aldrig luta mig på en konsumentrouter bortsett ifrån att bara hantera trådlöst trafik. Så om det är värt att byta eller inte är ju högst personligt, men om man redan har en konsumentrouter så lär det vara i runda slängar det samma.

Men det är ju högst min personliga åsikt.

Permalänk

Hej,

Har precis i dagarna fått hem denna router till min fiber och har lite frågor till er, finns inte så mycket info i forum m.m.

Använder inte Wifi, kör externt wifi-nät.

- Vad tycker ni om prestandan för routern, stabil i uppkoppling?
- Kan inte ändra, stänga av eller få en publik IPv6 adress, funkar det för er?
- Några inställningar ni rek att göra, verkar inte finnas så mycket men ändå

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Fick en sådan (Sagemcom Fast5370e) för några dagar sedan och har inget direkt att klaga på. Ett lyft i prestanda jämfört med min gamla Apple Airport Extreme 5th Generation från 2011 (som inte hade 'ac'). Om det berodde på 'ac' eller bättre antenner/radio vet jag inte. Nu har jag på WiFi runt 80-90 Mbit/s jämfört med 1-10 Mbit/s förut, WiFi nu alltså lika snabbt som Ethernet. Sitter med Telia fiber 100 Mbit/s. Svarstiden ligger nu på 2-2.5 ms över WiFi, 0.8-1.0 ms över Ethernet.

Satt förut med en TG799 v2 som jag fick 2016 men den använde jag aldrig, körde med min Airport Extreme istället. Så ville jag uppgradera till 'ac' och Apple säljer ju inga routrar längre så jag testade med TG799:an. Ingen 'ac'. Ringde och klagade på det och blev uppgraderad utan att behöva betala några 500kr i avgift. Min Airport Extreme får ligga som reserv några veckor så att jag ser allt fungerar som det skall men sedan blir den skrotad. Prestandalyftet var för stort.

WiFi var påslaget direkt ur lådan och SSID och lösenord stod på baksidan av enheten. Ändrade SSID genom att med kabel logga in på 192.168.1.1 som Adminstrator med ett webaccess lösenord på baksidan. Testade inte men det hade antagligen fungerat att logga in även via WiFi. Samma SSID för både 2.4 och 5 GHz vilket jag tycker är bekvämt.

Snyggt gränssnitt och okomplicerat att hitta i det. Många fler inställningsmöjligheter än vad jag är intresserad av.

Rätt stor låda men diskret design. Som gammal radiokonstruktör så gillar jag en stor låda, tolkar det som att den har plats för större/bättre antenner inuti. Kom med ett väggfäste och skall sitta väggmonterad. Väggfästet innebär en distans till väggen vilket jag tolkar som en del av antenn-designen.

En egenhet är att det finns en LED på kraftpluggen som lyser och lyser extremt starkt. Rena strålkastaren. Satte några lager med vit tejp över LEDen för att lugna ner den lite. Lite överarbetat. Behövs ingen LED alls, om strömmen går så märker jag det ändå.

Enheten hade rätt mycket hyss för sig i början med en massa blinkande som jag inte kunde tyda utan manual. Efter 5-10 minuter så lugnade den ner sig. Jag bara lät den hålla på. Kanske någon uppdatering den ville ladda ner.

En liten kul grej är att Sagemcom sitter i Rueil-Malmaison utanför Paris. Bodde där ett år. En av de bättre/trevligare/dyrare delarna av stan. Säkert en attraktiv arbetsplats och då kan man hoppas att det är duktiga killar som jobbar där.

Känns som en genomarbetad produkt. Jag gillar den.

Permalänk
Medlem

Någon som använder Time machine för säkerhetskopiering mot en usb disk kopplad till denna router och kan säga bu eller bä om det funkar eller ej?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N_Micke:

Någon som använder Time machine för säkerhetskopiering mot en usb disk kopplad till denna router och kan säga bu eller bä om det funkar eller ej?

Har inte fått USB-minnet att fungera alls. Testat med olika formateringar på USB-minnet (olika FAT-varianter etc) men routern reagerade med ointresse oavsett FAT-variant. Mitt intryck är att routern helt enkelt inte stödjer USB-minne.

Säg gärna till om du får fart på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Har inte fått USB-minnet att fungera alls. Testat med olika formateringar på USB-minnet (olika FAT-varianter etc) men routern reagerade med ointresse oavsett FAT-variant. Mitt intryck är att routern helt enkelt inte stödjer USB-minne.

Säg gärna till om du får fart på något.

Beställt en kabinett till en 2tb intern disk som jag har liggande, får se hur det slutar. Återkommer med rapport

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Har inte fått USB-minnet att fungera alls. Testat med olika formateringar på USB-minnet (olika FAT-varianter etc) men routern reagerade med ointresse oavsett FAT-variant. Mitt intryck är att routern helt enkelt inte stödjer USB-minne.

Säg gärna till om du får fart på något.

Bökat ett tag nu, i NTFS format (från windows pc) fick jag min Mac att hitta hårddisken och kunde läsa/skriva saker till den. Men att få till nåt som Macbooken kunde komma överens med verkar över min förmåga iallafall. Då är mitt primära mål att få till det så jag kan använda disken för att köra Time machine till den för säkerhetkopior. Hade jag kunnat så hade kanske en Pi varit ett alternativ att sätta in mellan disken och routern.

Eller helt enkelt köpa en riktigt nas förberedd för Time machine...

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Inaktiv

Formaterade ett USB-minne med NTFS med hjälp av en Windows-burk. Loggade in på admin-sidan och där fanns den nu med korrekt storlek och filformat.

Använde sedan Finder på min MacBookAir för att över WiFi logga in som SMB-gäst på 192.168.1.1 och det fungerade. Dyker upp som Disque_partage (disk partition) med korrekt storlek. Så långt fungerar det.

Nyckeln var tydligen att en Windows-burk skulle formatera USB-minnet, inte min Mac. Var nu skillnaden ligger. Gjorde aldrig något försök med NTFS-formatering med min Mac av uppenbara skäl.

Längtar efter en manual till routern ...

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det går att ändra subnät på Fast5370e från 192.168.1.0/24 till exempelvis 192.168.5.0/24?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maxxar:

Nån som vet om det går att ändra subnät på Fast5370e från 192.168.1.0/24 till exempelvis 192.168.5.0/24?

Ser du inga inställningar för dhcp servern i den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ser du inga inställningar för dhcp servern i den ?

Det finns inställningar för DHCP där jag kan ändra range mellan vilka adresser som ska delas ut. Kan även byta adress på router till 192.168.5.1 men ändrar man det klagar den på felaktig IP adress. Sen finns det förinställda IP nät att välja på börjar på typ 172 osv och 10 osv men kan inte skriva in något eget där. Brukar vara en enkel sak på ”vanliga” routrar....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maxxar:

Det finns inställningar för DHCP där jag kan ändra range mellan vilka adresser som ska delas ut. Kan även byta adress på router till 192.168.5.1 men ändrar man det klagar den på felaktig IP adress. Sen finns det förinställda IP nät att välja på börjar på typ 172 osv och 10 osv men kan inte skriva in något eget där. Brukar vara en enkel sak på ”vanliga” routrar....

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att det går att byta adress på den men att du inte gör det konsekvent/rätt eller så kanske den varnar för att du kommer att tappa kontakten med den pga att du ändrar nätadress.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Undrar om det går att koppla in en 4G dongle och använda som internetuppkoppling?

Permalänk
Medlem

Är imponerad av prestandan (650mbit wifi på mobilen på 500mbit anslutning). Trådat routrar den utan problem vad Telia delar ut (ca 700-720mbit).
Dyndns med NoIP funkade klockrent att ställa in.

Frustrerad av att inte kunna byta namn eller lösenord på det trådlösa nätverket, ämnar ringa dem om detta för det wifi-password som är default är totalt hopplöst att både komma ihåg och att skriva in med något lätthet pga flera udda specialtecken.

Undrar om det finns någon medveten spärrning till Telias nät då jag kanske kommer byta från Telia efter mina 12mån bindningstid men behålla routern för deras 500kr "straffavgift" om man inte lämnar tillbaka den. Är klart värt de pengarna så länge den inte är låst till Telia som sagt.

edit: Med tanke på att det är Sagecom (som känns 'noname' här men är ett enormt företag i Frankrike) så kanske det finns de som 'knäckt upp' den med factory fw och lite sånt, fler dolda adminfunktioner?

edit2: Kanske är det här något intressant? https://github.com/wuseman/SAGEMCOM-FAST-5370e-TELIA

edit3: Efter ett samtal till Telia så har jag fått svar att de har problem med en bugg i FW just nu och att det är därför det inte går att byta några inställningar på wifi, de är medvetna och kommer att försöka få ut en ny FW så snabbt som möjligt. Inte heller tänker de spärra sina routrar att kunna användas med andra leverantörer. Så om ni är nöjda med routern och ska byta ISP i framtiden rekommenderar jag att pröjsa 500kr för att inte skicka tillbaka den.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Hej var hemma idag hos en kompis idag han har fått Telia Sagemcom Fast5370e, suck är Telia är bara för mycket ibland i många perspektiv, Det hela slutade med att han köpte min gamla router "Asus RT-AC68U" med Merlin firmware på som min mor använt i många år, Den är flera ljusår bättre på hans 100//100 Mbit/s lina i många perspektiv

Permalänk
Medlem

@It-nisse: Hårdvarumässigt så är routern riktigt kapabel. Jag hoppade på en kampanj där jag band mig för ett år och får 500mbit till samma pris som deras 100mit-tjänst, inklusive denna router då. Jag hade inte så bråttom att koppla in den då jag hade en D-Link DIR 880L som funkat ypperligt för mig när jag haft olika 250mbit-tjänster innan. Men när det kom till att testa med bredbandskollen när Telia kopplat in detta 500mbit så hade routern problem att hantera hastigheten och det gick ut över andra funktioner helt enkelt när den försökte maxa linan. Så jag kopplade in Telias router som jag inte var särskilt taggad på, Sagem liksom?

Det där är vad jag får ut på min mobil utan problem i hela(!) min tvårumslägenhet. Riktigt fint, men det klarade D-Linken också av. Det var trådat som var problemet för D-Linken av någon anledning. Så jag kopplade motsträvigt in Sagem-routern.

Den peakar på över 700Mbit innan den 'planar' ut på hastigheten som du ser här och det ville inte min D-Link ha att göra med. Den fick krupp helt enkelt.

Med tanke på att man får 'låna' den av Telia kostnadsfritt så är det faktum att jag inte kan byta wifi-lösenord just nu inte hela världen. De jobbar på en FW för det as we speak och de kommer att pusha ut den OTA så man slipper att göra uppdateringen själv, Tesla style FW-uppdatering på en router som säkerligen klarar av 1gbit med bra räckvidd och hela kakan. Om ett år när jag kommer att byta från Telia så kommer jag att behålla della router och betala deras "avgift" på 500kr för det finns ingen router du kan köpa för de pengarna som kan röra denna vad gäller prestanda. DynDNS med NoIP funkar även klockrent så jag kommer åt min dator för RDP över nätet var jag än är.

edit: Om jag får spekulera lite så verkar detta, likt deras Technicolor-router vara en router ämnad att säljas direkt till ISP från Sagemcom och att de i FW skall kunna fylla kriterier som att ändra saker som DNS och andra nätinställningar. Att ISP som köper in dessa ska kunna ställa in på egen sida vilken frihet 'admin' skall ha gällande inställningarna. Därför verkar FW fortfarande vara under lite basic utveckling vad gäller att funktioner skall finnas out of the box att somliga ISPs skall kunna ställa in att man knappt får ändra något i användarGUI.

Telia själva vill ha en så öppen routerkonfiguration som möjligt men jag tror att FW byggs upp kring att i första hand få den att fungera tillsammans med att vissa funktioner inte skall gå att ändra för att somliga ISPs har krävt det för att köpa den alls. Säg att ISP-banankaka från Monaco lagt en beställning på x antal tusen sådana här enheter men ett av kraven för att de ens ska kunna börja använda dem är att Wifi skall ha ett förutbestämt namn och lösenord som slutkund inte skall kunna ändra av vad ISP hävdar till som 'säkerhetsskäl'. Då blir det prioritet att denna funktion skall fungera lite före att det också skall fungera helt öppet för slutkund. Att programvaran för att konfigurera routern från ISPs sida är under utveckling den med.

Jag tror att denna router för oss som kunder till Telia bara kommer att öppnas upp mer och mer vad tiden lider och Sagemcom har utvecklat funktioner som ställs som krav av stora ISPs som köper stora mängder av denna router. Men att i många fall går begränsningarna före i prioriteten än funktionen att helt enkelt låta routern vara helt öppen. Inom kort kommer det att gå att ställa in alla vanliga inställningar så som en helt vanlig router har från början och det kommer att impletteras så småningom med OTA-uppdateringar. Alltså ett ganska komplicerat system arr konfigurera från botten och upp om Vitryssland exempelvis är en potentiel kund som står där med 1M enheter som de vill beställa så länge du inte kan ändra ditten och datten och att filter för Twitter och annat skall finnas tillgängliga där - saker som Telia (förmodligen) inte har något intresse att spärra
Men 1M enheter är 1M enheter så det skall programmeras in i FW som skall gå att konfigurera från ISPs sida.

Så beroende på hur stort team Sagemcom har för denna utveckling av FW som skall kunna konfigurera routern som ett propagandaverktyg hos vissa kundbaser medan andra bara vill ha ett öppet system som går att pusha lite DNS-inställningar OTA på ett vis som DHCP inte rakt av tilåter... Eller kunna spärra ett par portar för alla enheter, you name it.

Aja det blev ett rant för jag har sömnbrist när jag skriver det här.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

@mezzo Du ska naturligtvis göra som du finner är bäst lämpat för dig.
Koppla upp emot sig emot sig hemmanätverk genom att använda RDP det är som att be om problem i del perspektiv !!
Han kopplar upp sig emot sitt hemmanätverk genom att använda den inbyggda OpenVpn servern(med självfallet vettiga säkerhetsinställningar) på routern vilket är betydligt bättre anser jag bara för att nämna ett ex.

Permalänk
Medlem

@It-nisse: Du har rätt gällande min säkerhet. Jag har ingen god ursäkt mer än att jag har Bitdefender Internet och bytt från standardporten. Samt en överväldigande känsla av att jag inte har något av värde eller intresse på min dator. Det enda som vore av något intresse är att ha den som del av ett botnätverk typ.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

@mezzo sedan tycker jag det är bra att finns stöd för t.ex. DNS Rebind protection,DNSSEC support,DNS-over-TLS i Asus RT-AC68U i Merlinfirmware

Permalänk
Medlem

Om man kollar på Sagemcom F@ST 5360 som ser väldigt lik ut (men har tydliga skillnader med): https://wikidevi.com/wiki/Sagemcom_F@ST_5360

Så verkar hårdvaran vara riktigt vettig om man tar från specifikationerna på den sidan. Det är en AC2200-router vi tittar på.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!