Vill uppgradera min dator så jag kan spela fortnite. Hjälp mig :)

Permalänk

Vill uppgradera min dator så jag kan spela fortnite. Hjälp mig :)

Hej jag spelar just nu på denna dator :
cpu: Intel Pentium G3258
Ram: 8gb single-channel
moderkort: Gigabyte Technology co,ltd z97p-d3 (socket 0)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII TOP
Storage: Någon ssd o lite annat.

Spelar just nu cs på medium inställningar runt 100-130fps. Vill kunan spela fortnite gärna på high inställningar. Vad behöver jag då byta ut. Då pengar är ett problem kommer jag köpa delarna på tradera.
Någon som kan hjälpa mig vad som behövs osv! Tack på förhand.

/Sverigejakten

Permalänk
Medlem

@sverigejakten: Om pengar är problem så köper du grejer här på marknaden. Följ med på tradera också, men annars tycker jag är jag får mycket bättre deals här på marknaden.

Det du behöver är en I7 4770, 4790 CPU. Börja med det och 8 gb ram till, sen titar du efteråt om du behöver bättre grafikkort, men är tveksam.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverigejakten:

Hej jag spelar just nu på denna dator :
cpu: Intel Pentium G3258
moderkort: Gigabyte Technology co,ltd z97p-d3 (socket 0)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII TOP
Storage: Någon ssd o lite annat.

Spelar just nu cs på medium inställningar runt 100-130fps. Vill kunan spela fortnite gärna på high inställningar. Vad behöver jag då byta ut. Då pengar är ett problem kommer jag köpa delarna på tradera.
Någon som kan hjälpa mig vad som behövs osv! Tack på förhand.

/Sverigejakten

Ungefär hur ser din budget ut?
Är det tänkt att köpa en helt ny dator i delar? (Chassi, Nätagg, moderkort, cpu, minnen, gfx, hårddisk) - Rubbet?

Marknaden här på SweC är att rekommendera.

Permalänk

@zeleni: Hej tack för svar. Ska hålla utkik!

Permalänk
Skrivet av PhilStah:

Ungefär hur ser din budget ut?
Är det tänkt att köpa en helt ny dator i delar? (Chassi, Nätagg, moderkort, cpu, minnen, gfx, hårddisk) - Rubbet?

Marknaden här på SweC är att rekommendera.

Hej alltså hade tänkt o behålla chassi o moderkort och ram osv men de är mest processorn och grafikkorten ja tänkt byta (om det räcker att byta) Har väl råd o lägga ksk max 1500kr på dom två. Såg nyss på facebook ett 960 grafikkort för 500kr men vet inte riktigt vad jag ska köpa. Därför vände jag mig till er.

Permalänk
Medlem

Din cpu är en stor flaskhals.
Uppdatera din BIOS och satsa på en 4790k/4690k eller eller liknande. Det kommer nog göra stor skillnad på din dator. Detta är steg 1!

Du har 8gb i ram och det räcker gott. Ingen ide att uppgradera där.

Nästa steg är isåfall att uppgradera grafikkortet.
Där borde du hitta ett begagnat GTX 970 eller kanske ett GTX 1060 för hyffsade pengar.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Din cpu är en stor flaskhals.
Uppdatera din BIOS och satsa på en 4790k/4690k eller eller liknande. Det kommer nog göra stor skillnad på din dator. Detta är steg 1!

Du har 8gb i ram och det räcker gott. Ingen ide att uppgradera där.

Nästa steg är isåfall att uppgradera grafikkortet.
Där borde du hitta ett begagnat GTX 970 eller kanske ett GTX 1060 för hyffsade pengar.

Hej tack för svar. Tror du en i5 4460 räcker? Och isåfall köper jag ett 970 till det. Vill kunna lira fortnite på typ high settings.

Permalänk
Medlem

Jag tror att du kan få lite prestanda genom att köra dual channel RAM.
T.ex. i den här videon ser du en skillnad: https://www.youtube.com/watch?v=D8AdbIfTwDs

Annars så är det väl som de andra säger, en 4th gen processor med 970 skulle nog klara av Fortnite utan problem. Jag körde själv Fortnite med en i5-2500k och 970, det var inga problem!

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem

@sverigejakten: Håll lite utkik här på forumet efter "uppgraderingspaket". Många väljer att sälja sina äldre uppsättningar för rätt överkomliga priser. Ett bra alternativ vore att försöka få tag på en i7-2600k ihop med moderkort o minnen, de kan säljas för en tusenlapp i runda slängar. Så kanske du får 500kr över att betala för ett hyfsat grafikkort!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@sverigejakten Min son kör Fortnite på high, och det gör han på en gammal överklockad i5-750 med ett GTX1050. Så du bör kunna hitta lite äldre prylar inom budget som du kombinerar med ex. ett 960.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

@Llhweiir: Tack vad glad jag blir. Tror du en i5 4460 och ett gtx 960 duger? För o lira på high? Har ändrat så 8gb ram är dual chanel nu!

Permalänk
Medlem

@Llhweiir: Tack vad glad jag blir. Tror du en i5 4460 och ett gtx 960 duger? För o lira på high? Har ändrat så 8gb ram är dual chanel nu!

Jag är absolut ingen hårdvaruexpert, men spontant skulle jag tro det. i5 4460 är ju snabbare än 750n, men jag vet inte om den kan överklockas - så låt oss för säkerhets skull säga att de är likvärdiga.

Vad gäller grafikkortet så tror jag att ett 960 och ett 1050 hyfsat likvärdiga. Skulle du kunna hitta ett 970 till bra pris så skulle det nog vara önskvärt, men ett 960 borde funka fint.

Spelet rekommenderar grabben automatiskt "high"- inställningar utifrån hårdvaran, men han har även spelat på Epic med helt ok fps. Just nu kör han med några inställningar på högsta, och några neddragna på samma sätt som någon känd YouTuber gör (tror han kallades Ninja, men jag vet inget som sådant) och då kan han köra 1080p-spel med 170 fps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En 4460 är nog dubbelt så snabb som din G3258 i spel så får du den billigt är det en rätt ok uppgradering.
https://www.youtube.com/watch?v=yOiw3D0iB78

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

Jag är absolut ingen hårdvaruexpert, men spontant skulle jag tro det. i5 4460 är ju snabbare än 750n, men jag vet inte om den kan överklockas - så låt oss för säkerhets skull säga att de är likvärdiga.

Vad gäller grafikkortet så tror jag att ett 960 och ett 1050 hyfsat likvärdiga. Skulle du kunna hitta ett 970 till bra pris så skulle det nog vara önskvärt, men ett 960 borde funka fint.

Spelet rekommenderar grabben automatiskt "high"- inställningar utifrån hårdvaran, men han har även spelat på Epic med helt ok fps. Just nu kör han med några inställningar på högsta, och några neddragna på samma sätt som någon känd YouTuber gör (tror han kallades Ninja, men jag vet inget som sådant) och då kan han köra 1080p-spel med 170 fps.

Hej tack för grymma svar. Ska slå till på en 4460 när jag hittar en. Ska därefter också försöka kolla efter ett billigt 970 annars har jag en polare som ska sälja sitt 960 Blir nog o köra på denna setup! Måste kolla på någon video så jag lär mig byta processorn också har aldrig gjort de förr. Ska väl vara någon kylpasta också vad jag har läst,

Permalänk

@The_St1g: Perfekt! är 500kr ett bra pris?

Permalänk
Medlem

Hej tack för grymma svar. Ska slå till på en 4460 när jag hittar en. Ska därefter också försöka kolla efter ett billigt 970 annars har jag en polare som ska sälja sitt 960 Blir nog o köra på denna setup! Måste kolla på någon video så jag lär mig byta processorn också har aldrig gjort de förr. Ska väl vara någon kylpasta också vad jag har läst,

Det är lätt att byta processor, om du bara tar det lugnt och inte stressar. Kylpasta behöver du ha mellan processorn och kylaren. Den gamla kylpastan behöver tas bort, och ny sättas dit - man brukar säga att motsvarande ett riskorn är lagom. Den gamla kylpastan kan du ta bort med ex. rödsprit och sedan torka rent med ett kaffefilter, det suger upp bra och luddar inte.

Jag har för mig att den kylare som följer med din pentium klarar ett TDP-värde på 95w, så det borde inte vara några problem, men 4460 har ett TDP-värde på 84w och din nuvarande har 53w.

Om du känner dig osäker eller stöter på problem så kan du alltid fråga här på SweClockers - det brukar alltid finnas någon vänlig själ som kan tänka sig att titta förbi och hjälpa till vid behov.

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk

@Llhweiir: Tack för mycket bra info. Har kolalt lite på youtube nu och ska inte vara några problem (tror jag).

Tack återigen.

Permalänk
Medlem

@sverigejakten: Passa på att kika i marknaden här på SweC. Jag har sett några annonser utlagda på massor av datordelar. Ge det en ordentlig chans så kanske du får ihop ett bra paket, om någon är vänlig nog att sälja sina grejer för en rimlig slant.

Senast såg jag denna annons med både CPU, Moderkort och minnen;

https://www.sweclockers.com/marknad/162619

Vem vet, du kanske kan få köpa rubbet för en tusenlapp!

Lycka till my dude

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog börja med att köpa ett begagnat grafikkort istället för en annan CPU.

Enligt tomshardwares tester så:

Reducing the number of available logical cores leads to a slight drop in average and minimum frame rates. However, the difference between six-core/12-thread and two-core/two-thread is so small that it is barely above the margin of error. In other words, a CPU with just two cores should be sufficient to play Fortnite at 1920x1080 under the Epic quality preset with a mainstream graphics card.

https://www.tomshardware.com/reviews/fortnite-best-performanc...

Jag tvivlar på att en i4460 istället för en g3258 skulle bli en stor uppgradering, jag är helt övertygad om att gå från ett 660 till ett 960 eller 970 skulle ge en större prestandaboost när det gäller fortnite.

Jag tror att ett byte av grafikkort skulle märkas mer än ett byte av CPU, åtminstone i den prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com