Permalänk
Medlem

Varning för Proshop och Klarna

Jag beställde, efter att först ha kontrollerat både via mejl och telefonsamtal att datorn uppfyllde det som stod på sajten, en dator plus extra minnen från Proshop.se.
Vid leveransen så visade det sig att den inte hade de två lediga RAM-minnesplatserna som utlovats.
Hoppsan sa Proshop, det står ju på vår sajt att den ska ha det, har du verkligen tittat efter ordentligt ;-)! Sände bild på moderkortet och så småningom erkände de att det nog inte fanns lediga kortplatser och jag fick sända åter datorn.

Efter väntan många dagar så kom där en kreditfaktura från Proshop. Väntade en vecka till, men ingen återbetalning hade skett. Under tiden så hade Proshop överlåtit åt Klarna att hantera återbetalningen. Klarna tog bra tid på sig för svara på mejl men så småningom fick jag en länk till ett återbetalningsformulär. Fyllde i alla uppgifter efter att ha samrått med min bank, de tyckte det var underligt att formuläret behövdes eftersom pengarna ju skulle gå tillbaka till samma bankkonto som köpet gjort ifrån.

Men inga pengar kom från Klarna, bara en ny begäran om att fylla i formuläret. Nu har jag gjort det fem gånger, talat med Klarnas kundtjänst fyra gånger i telefon och sänt in kontoutdrag som visat varifrån betalningen gjorts. Det enda som händer är att jag varannan dag får nytt mejl från Klarna där de säger att jag ska fylla i formuläret igen !!!!

Försökte med samtal via Klarnas kundtjänst få tala med, alternativt bad dem ringa mig, de som sköter återbetalningarna men Klarna vägrar, vill inte ens tala om namnet på den jag talar med på kundtjänsten.

Jag har givetvis mejlat också till Proshop men de svarar inte på mina mejl, ringer jag får jag bara en hänvisning till Klarna.

Vad som återstår är att försöka få skulden indriven via Kronofogdemyndigheten. Samt givetvis att varna andra från att handla från Proshop.se!!!

Permalänk
Medlem

@Reviewer: Men det är väl bara Klarna som bråkar?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Fast proshop har ju inte gjort något tokigt utan det är väl klarna som fått hjärnblödning i det här fallet.
Hur lång tid har gått? Black Friday har säkert gett klarna en backlog från helvetet?

Permalänk
Medlem

Proshop verkar ju i detta fall inte gjort något fel, det kanske inte har skötts snyggt.

Du valde att betala med klarna och tyvärr så får man bråka med dom då för att få tillbaka sina pengar så dom har lämnat över till klarna igen. Dom hävde ju köpet av datorn för att det saknades 2minnesplatser vilket är snällt dom hade ju egentligen bara kunnat byta moderkort.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@Reviewer: Men det är väl bara Klarna som bråkar?

Skrivet av Spiffman:

Fast proshop har ju inte gjort något tokigt utan det är väl klarna som fått hjärnblödning i det här fallet.
Hur lång tid har gått? Black Friday har säkert gett klarna en backlog från helvetet?

Tyvärr så är det så att många som beställer och sedan skall få pengar tillbaka men har valt att betala med Klarna inte vet att det är klarna som skall lösa detta utan då får även företaget skit, som har gjort helt rätt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det är du som är kund hos Klarna och det är bara du som kan ta kontakten med klarna.
Allt Proshop kan göra är att kreditera din order i Klarnas portal. Sen ligger det hos Klarna enbart.

Att dom inte lyckats betala ut är förmodligen att det är mycket att göra efter BF men Klarna är seriösa så det kommer lösa sig tillslut.

Permalänk

Senast jag fick återbetalning via Klarna så var det inga problem, fyllde i formuläret du pratade om och sen fick jag vänta ~14 dagar.

Helt okej även om det inte är supersnabbt direkt. Kanske de bråkar med dig för att det är en högre summa? Har du testat använda deras chatt? Brukar svara snabbt och vara duktiga.

Permalänk
Medlem

Hur kan ni hävda att Proshop inte har gjort något fel när de uppenbarligen försäkrat kunden om att det skulle finnas lediga minnesplatser? Visst, de har inget att göra med strulet med återbetalningen, men det hävdar TS inte heller.

Proshop får ris för att de inte har någon koll på vad de skickar ut, trots att kunden dubbelkollar både en och två gånger. Klarna får ris för att de inte tycks kunna genomföra en simpel återbetalning.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Som många andra påpekat så köper Klarna fakturan av Proshop, vilket innebär att Proshop inte har något med betalningen att göra längre.

Tyvärr måste du endast prata med Klarna i det här fallet, som i sin tur pratar med Proshop för att bekräfta. Men du har säkert bevis på att Proshop godkänt din återbetalning pga felaktig info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Hur kan ni hävda att Proshop inte har gjort något fel när de uppenbarligen försäkrat kunden om att det skulle finnas lediga minnesplatser? Visst, de har inget att göra med strulet med återbetalningen, men det hävdar TS inte heller.

Proshop får ris för att de inte har någon koll på vad de skickar ut, trots att kunden dubbelkollar både en och två gånger. Klarna får ris för att de inte tycks kunna genomföra en simpel återbetalning.

För det gjort en perfekt pudel, tar tillbaka prylarna på studs och inte jiddrar?

Permalänk
Medlem

Undviker Klarna så mycket jag kan, riktiga blodsugare, fantasiräntor också, mycket bättre med avbetalningen via bank t.ex.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thörre:

Det är du som är kund hos Klarna och det är bara du som kan ta kontakten med klarna.
Allt Proshop kan göra är att kreditera din order i Klarnas portal. Sen ligger det hos Klarna enbart.

Att dom inte lyckats betala ut är förmodligen att det är mycket att göra efter BF men Klarna är seriösa så det kommer lösa sig tillslut.

"Litet enkelt problem" hos Klarna övergår snart i "stort tidskonsumerande problem" hos Klarna.
Aldrig mer Klarna...Undviker dem som pesten.

Ring INTE, ny handläggare varje gång.
Skriv, då finns allt "på papper" och allt som sagt i ärendet sparas.

Permalänk
Avstängd

Ser väl inte så svårt ut!

https://www.klarna.com/se/kundservice/aterbetalning/hur-blir-...

https://www.klarna.com/se/aterbetalning/

Utmärkt betaltjänst och jag har aldrig upplevt något krångel.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ja fy för f*n för klarna värsta företag i "bank" världen, händer att jag avstår köp just för att klarna är inblandat!
Att ligga på sina kunders pengar i 14 dagar borde vara olagligt, men när man har som affärsidé att tjäna på sena betalningar så blir man knappt förvånad.

Ser fram emot att vi får en E-Krona

Permalänk
Medlem

Har också erfarenheter av att Klarna är rätt stökiga och tar rundligt med tid på sig när det kommer till återbetalningar.

Givet en del andra förvisso lagliga, men ändå relativt tveksamma affärsmetoder (korta faktureringstider i kombination med vilda dröjsmålsräntor och förseningsavgifter, användning av kunduppgifter i annonseringssyfte, etc) ställer jag mig frågan om det inte handlar om ytterligare ett sätt att tjäna pengar? Under tiden man sölar med återbetalningen kan man förränta pengarna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Handlat hos Proshop och använt Klarna flera gånger. Så din uppmaning att varna för dessa kommer jag inte ta till mig i alla fall.
Att det någon enstaka gång uppstår problem som dessa och så ska folk skapa trådar med varningar osv. Aja bäst att man låter bli att handla överhuvudtaget vem vet om det uppstår problem nästa gång oavsett typ av köp och betalningssätt.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd

Ja, Klarna är ett jävla rövarföretag som borde ha en rejäl genomlysning. Undviker dem i största möjliga mån nu för tiden.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

För det gjort en perfekt pudel, tar tillbaka prylarna på studs och inte jiddrar?

Att de gjorde det självklara för att korrigera sitt misstag gör inte att misstaget aldrig ägde rum.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Betalningen gick till Proshops konto

Skrivet av SirMacke:

@Reviewer: Men det är väl bara Klarna som bråkar?

Den sorglustiga historien har en fortsättning, hittade en liknade dator hos en annan dansk firma, Computersalg.
Talade med dom per telefon och fick bekräftat via mejl att datorn hade två extra minneskortsplatser och att den kunde levereras inom fem dagar.
Lade ordern, fick bekräftad leveransdag men sen mejlade de mig dagen efter och berättade att de inte kunde leverera datorn förrän i mitten av mars nästa år! Fast den här gången behövde jag bara vara av med pengarna i en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Som många andra påpekat så köper Klarna fakturan av Proshop, vilket innebär att Proshop inte har något med betalningen att göra längre.

Tyvärr måste du endast prata med Klarna i det här fallet, som i sin tur pratar med Proshop för att bekräfta. Men du har säkert bevis på att Proshop godkänt din återbetalning pga felaktig info.

Fast vilka affärer Proshop har för sig är inte din affär.
Om det strular så är det den man har affären med som som får rätta till felet.
Men oftast så ligger det i beställningen att betalningen går annan väg och rätt vad det är kan man ha 2 företag i sin affär. Men det kan vara Proshop som inte har meddelat Klarna också.

Handlar man med kort så finns så brukar möjligheten med kortreklammation finnas. Då tar kortföretaget igen pengarna från klarna.
Har nyttjat det med SJ en gång som inte betalade igen pengarna på ca 3 månader. Fick skicka in kreditnotan till kortföretaget och fick igen pengarna.
Men efter ytterligare någon månad så betalade SJ igen pengarna men då med ett litet avdrag. Men var inte helt nöjd med behandlingen så behöll alltihop.
Så det brukar vara fördel med att handla med kort på nätet och speciellt med Klarna tydligen.

Kortköp