Seasonic Focus+ 750W Gold exploderat för 2:a gången på ett år!

Permalänk
Medlem

Haft mitt sen i Juni tror jag, inga som helst problem O.o
Inte så att något kortsluter i ditt uttag? kanske inte ens är nätagget som är den huvudsakliga problemet?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Haft mitt sen i Juni tror jag, inga som helst problem O.o
Inte så att något kortsluter i ditt uttag? kanske inte ens är nätagget som är den huvudsakliga problemet?

Kör du ditt agg i semi-passivt läge (knappen på baksidan bredvid power on/off knappen ej intryckt) och hur är den installerad, hur är öppningen för psu fläkten vänd i ditt case?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Det är exakt detta jag önskar att någon mera insatt person svarar på.

Om man bör ta för vana att alltid installera en PSU ställd i semi-passivt läge med fläkten i riktning mot moderkortet, dvs uppåt om man installerar PSUn i botten av lådan?

Beror på konstruktionen av nätdelen, ta för vana att montera den så den får bästa möjliga kylning genom konvektion.
En del nätdelar har också kylflänsar och hål och kan påverkas mer av de fläktar man har internt i lådan så det går inte att kategoriskt säga att du ska montera på nått speciellt sätt om det inte finn nån modellspecifik anvisning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@makatech: har det i botten, så den tar varmluft från chassit (fläkten riktad uppåt) och blåser ut baktill.
lite osäker på om jag kör fanless just nu, då den står i ett lite trängre utrymme, men har kört det iaf.
kan kolla när jag kommer hem och kikat på det.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror på konstruktionen av nätdelen, ta för vana att montera den så den får bästa möjliga kylning genom konvektion.
En del nätdelar har också kylflänsar och hål och kan påverkas mer av de fläktar man har internt i lådan så det går inte att kategoriskt säga att du ska montera på nått speciellt sätt om det inte finn nån modellspecifik anvisning.

Ok, om jag förstår de många turerna i denna tråd så ska varje fall Seasonic Focus+ gold agget installeras med fläktöppning vänd mot moderkortet när det körs i semi-passivt läge (dvs vänd uppåt vid installation i botten av caset), annars kan det uppenbart gå rakt åt h-vete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Samtidigt som 79% dvs nästan 800st av de som recenserat den ger den toppbetyg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det är exakt detta jag önskar att någon mera insatt person svarar på.

Om man bör ta för vana att alltid installera en PSU ställd i semi-passivt läge med fläkten i riktning mot moderkortet, dvs uppåt om man installerar PSUn i botten av lådan?

Skrivet av makatech:

Ok, om jag förstår de många turerna i denna tråd så ska varje fall Seasonic Focus+ gold agget installeras med fläktöppning vänd mot moderkortet när det körs i semi-passivt läge (dvs vänd uppåt vid installation i botten av caset), annars kan det uppenbart gå rakt åt h-vete?

Om det hade varit ett krav för att nätagget inte ska överhetta så hade detta stått klart och tydligt i manualen och/eller på kartongen och överallt på nätet. Nu verkar monteringsriktningen mer vara en rekommendation så jag skulle ta det med en rejäl nypa salt, speciellt när det endast är ett fåtal som kommenterar detta. Hade detta varit ett stort problem eller en stark rekommendation så hade det varit många som skrivit om det på nätet och folk skulle skrivit varningar till höger och vänster. Nu blir det lätt lite storm i ett vattenglas då någon eventuellt kanske har ett agg som gått sönder pga detta. Eller så gick agget sönder pga något helt annat. Kort sagt, kör på som vanligt, sannolikheten att agget går sönder pga just monteringsriktningen är nog försvinnande liten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Ok, om jag förstår de många turerna i denna tråd så ska varje fall Seasonic Focus+ gold agget installeras med fläktöppning vänd mot moderkortet när det körs i semi-passivt läge (dvs vänd uppåt vid installation i botten av caset), annars kan det uppenbart gå rakt åt h-vete?

Det rekommenderas åtminstone att det monteras så i "normala"lådor men jag är tveksam till att det spelar nån roll alls i lådor som är bra för att bygga tysta/passivkylda datorer i (likt Antec P180) jag har inte mätt nått på mina delar men den nedre kammaren för ju sitt eget liv på en P180 och det är ju också möjligt att använda de interna fläktarna för att kyla nätdelen utan att det alstrar några ljud förutom minimala strömningsljud som i praktiken inte hörs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det rekommenderas åtminstone att det monteras så i "normala"lådor men jag är tveksam till att det spelar nån roll alls i lådor som är bra för att bygga tysta/passivkylda datorer i (likt Antec P180) jag har inte mätt nått på mina delar men den nedre kammaren för ju sitt eget liv på en P180 och det är ju också möjligt att använda de interna fläktarna för att kyla nätdelen utan att det alstrar några ljud förutom minimala strömningsljud som i praktiken inte hörs.

Ja, det är just detta som gör det hela lite klurigt och intressant, moderna case likt mitt be quiet! silent base 801 uppmuntrar ju ofta till att montera PSU'n med fläkten vänd just neråt i botten av lådan så att den därigenom får sval luft utifrån/nerifrån via dammfiltret.

Den stora frågan är om det ändå bör undvikas för PSU'er ställd i semi-passivt läge där fläkten enbart snurrar sporadiskt/sällan eller om det inte spelar någon roll.

Själv efter TS upplevelse har jag ändå försökt gardera mig nu genom att stänga av det semi-passiva läget, den verkar jäkligt tyst ändå (eller rättare sagt, jag har haft det semi-passiva läget avstängt sedan tidigare).

Permalänk
Avstängd

Har en SS-860XP2 och en SSR-650TD, har kört båda i hybridläget sedan köp och har inte haft några problem med dem. Båda har varit vända neråt mot bottenfiltret.

Seasonic is love seasonic is life. Finns ingen annan tillverkare jag köper från när det gäller PSU.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Ja, det är just detta som gör det hela lite klurigt och intressant, moderna case likt mitt be quiet! silent base 801 uppmuntrar ju ofta till att montera PSU'n med fläkten vänd just neråt i botten av lådan så att den därigenom får sval luft utifrån/nerifrån via dammfiltret.

Den stora frågan är om det ändå bör undvikas för PSU'er ställd i semi-passivt läge där fläkten enbart snurrar sporadiskt/sällan eller om det inte spelar någon roll.

Själv efter TS upplevelse har jag ändå försökt gardera mig nu genom att stänga av det semi-passiva läget, den verkar jäkligt tyst ändå (eller rättare sagt, jag har haft det semi-passiva läget avstängt sedan tidigare).

Det beror på lådan hur den luftförsörjer, en del har hål i botten så att luften inte passerar genom psun om fläkten är vänd uppåt medan en del alltid tar luften internt i lådan.

Förutsatt att inga fläktar går och man bara ser på nätdelen så:
Vänder jag fläkten uppåt i P 180 så kommer den att dra in luft från baksidan. vänder jag den neråt så strömmar luften ut på baksidan om luckan mellan nedre och övre kammaren är stängd.

Det vettigaste i en P 180 är nog däremot att den interna fläkten i nedre kammaren får rotera och dra luft via hårddiskarna som den sedan blåser ut på baksidan via nätdelens utlopp.
Det spelar i det läget ingen roll om jag har vänt fläkten uppåt eller neråt eftersom P180 inte har hål i botten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är inte chansen större att felen beror på dåliga lödningar?

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

Permalänk
Inaktiv

Kan dela med mig av min erfarenhet av detta nätagg. Jag köpte ett på inet som hade fruktansvärt coilwhine, tog med mig det tillbaks och snubben i butiken testade det i sin mätutrustning + i en gamingdator och det var inte bara coilwhine som var problemet utan alla mätvärden var helt åt helvete. Jag hade tur att nätagget inte skadade några komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på lådan hur den luftförsörjer, en del har hål i botten så att luften inte passerar genom psun om fläkten är vänd uppåt medan en del alltid tar luften internt i lådan.

Förutsatt att inga fläktar går och man bara ser på nätdelen så:
Vänder jag fläkten uppåt i P 180 så kommer den att dra in luft från baksidan. vänder jag den neråt så strömmar luften ut på baksidan om luckan mellan nedre och övre kammaren är stängd.

Det vettigaste i en P 180 är nog däremot att den interna fläkten i nedre kammaren får rotera och dra luft via hårddiskarna som den sedan blåser ut på baksidan via nätdelens utlopp.
Det spelar i det läget ingen roll om jag har vänt fläkten uppåt eller neråt eftersom P180 inte har hål i botten.

Klart det beror på lådan men tänkte mera om man eventuellt bör ta som regel att semi-passiva PSU'er alltid bör installeras med fläkt uppåt när de installeras i botten av caset? Kan man inte placera den uppåt kanske man helt enkelt inte bör ha det semi-passiva läget påslaget överhuvudtaget? Ett semi-passivt agg placerad i riktning neråt borde ändå (om det fungerar) trigga att fläkten sätter igång tidigare eftersom det bör värmas upp snabbare jämfört med ett som är placerat uppåt? För att göra det mer komplicerat kan det ju vara så att vissa semi-passiva PSU'er är mera känsliga för detta än andra, då börjar det bli mera rörigt. Manualen för Seasonic Focus+ 750W Gold upplever jag som vag/luddig.

Jag vet inte, fortfarande lite förvillad, känns som mycket spekulationer här och mindre fakta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Klart det beror på lådan men tänkte mera om man eventuellt bör ta som regel att semi-passiva PSU'er alltid bör installeras med fläkt uppåt när de installeras i botten av caset? Kan man inte placera den uppåt kanske man helt enkelt inte bör ha det semi-passiva läget påslaget överhuvudtaget? Ett semi-passivt agg placerad i riktning neråt borde ändå (om det fungerar) trigga att fläkten sätter igång tidigare eftersom det bör värmas upp snabbare jämfört med ett som är placerat uppåt? För att göra det mer komplicerat kan det ju vara så att vissa semi-passiva PSU'er är mera känsliga för detta än andra, då börjar det bli mera rörigt. Manualen för Seasonic Focus+ 750W Gold upplever jag som vag/luddig.

Jag vet inte, fortfarande lite förvillad, känns som mycket spekulationer här och mindre fakta.

Så länge det handlar om ett semipassivt agg så ska fläkten starta innan agget skadas på nått sätt oavsett hur det monteras, det är befängt om fläkten inte startas bara för att det monteras i nån viss riktning om nätdelen belastas så att fläkten skulle behövas för att det inte ska skadas.
Jag tror inte att någon tillverkare har så små marginaler och har de det så är det ett konstruktionsfel.
Jag har kört flera fläktkylda nätdelar passivt under längre tid och det har gått bra, troligen har det kortat livslängden på kondensatorerna lite men de har inte gått sönder.
Det är iofs bra att montera så att delarna får optimal kylning men jag tror inte att Seasonic skulle bygga nätdelar som har så små temp-marginaler att de går sönder innan fläkten startas om de används i icke optimal position.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bedre instruksjoner (enn fra manualen) på Seasonic webside for installasjon av PSU

Etter lite søking for å få klarhet i Seasonic Prime Gold versjonens krav for montering kom jeg over dette:

https://seasonic.com/how-to-position-your-power-supply

Her kan en se hvordan Seasonic anbefaler respektive montering avhenging av kabinett (plasseringa av PSU og eventuell huller i bunn for støvfilter for å trekke luft) og type av hodesaklig drift innstilling på PSU.

SPØRSMÅL:

Når en bruker hybrid mode, roterer viften i motsatt retning [luft ut fra PSU i stedet for inn] (når belastning øker til aktiv vifter) så den nå vil presse luft opp i retning mot moderkort (og øke varmen på grafikk kortet)?
Fra bildet så vil jo den blå pil (luft inntak fra fronten) bli sperret av kablene til resten av systemet og PSU:n vil jo kun kunne hente luft der fra baksiden der det ikke finnes noen noen (støv)filter, så PSU: vil hurtig få en masse støv over komponentene.

I aktive mode virker jo Seasonic funke som hvilken annen PSU og kan bli montert med siden nedover mot gulvet og støvfilter (dersom kabinettet har dette).

Funderer selv på kjøpe et Phanteks P400S og der vil jo mitt Seasonics Prime 1000 W havne på bunnen i tunnel med støvfilter og det er jo den design de fleste nyere opprett stående kabinetter har i dag. Det er veldig få kabinett en monterer i toppen et PSU (Silverstone et unntaket) i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Etter lite søking for å få klarhet i Seasonic Prime Gold versjonens krav for montering kom jeg over dette:

https://seasonic.com/how-to-position-your-power-supply

Her kan en se hvordan Seasonic anbefaler respektive montering avhenging av kabinett (plasseringa av PSU og eventuell huller i bunn for støvfilter for å trekke luft) og type av hodesaklig drift innstilling på PSU.

Toppen, tack.

Permalänk
Skrivet av makatech:

@Bael med flera

För att citera: "korrekt monterat dvs. fläkten vänd uppåt."

Hur menar ni, så går det väl inte att skriva generellt utan det beror mycket på vilket case man har? Vissa case är gjorda för att kunna ha psu'n riktad neråt? I mitt be quiet! silent base 801 är varje fall fläkten vänd neråt så att det tar in kall luft utifrån (underifrån) via dammfiltret och jag antar att det är meningen, det finns ju en del luft/utrymme mellan dammfilter och golv, caset står ju inte platt på golvet.

i de flesta lite mer påkostade lådor med nätagget i botten är det skruvhål så man kan vända det åt bägge hållen.

så även i ditt chassi.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Etter lite søking for å få klarhet i Seasonic Prime Gold versjonens krav for montering kom jeg over dette:

https://seasonic.com/how-to-position-your-power-supply

Her kan en se hvordan Seasonic anbefaler respektive montering avhenging av kabinett (plasseringa av PSU og eventuell huller i bunn for støvfilter for å trekke luft) og type av hodesaklig drift innstilling på PSU.

SPØRSMÅL:

Når en bruker hybrid mode, roterer viften i motsatt retning [luft ut fra PSU i stedet for inn] (når belastning øker til aktiv vifter) så den nå vil presse luft opp i retning mot moderkort (og øke varmen på grafikk kortet)?
Fra bildet så vil jo den blå pil (luft inntak fra fronten) bli sperret av kablene til resten av systemet og PSU:n vil jo kun kunne hente luft der fra baksiden der det ikke finnes noen noen (støv)filter, så PSU: vil hurtig få en masse støv over komponentene.

I aktive mode virker jo Seasonic funke som hvilken annen PSU og kan bli montert med siden nedover mot gulvet og støvfilter (dersom kabinettet har dette).

Funderer selv på kjøpe et Phanteks P400S og der vil jo mitt Seasonics Prime 1000 W havne på bunnen i tunnel med støvfilter og det er jo den design de fleste nyere opprett stående kabinetter har i dag. Det er veldig få kabinett en monterer i toppen et PSU (Silverstone et unntaket) i dag.

Jag vet inte med säkerhet, men jag har svårt att se att fläkten skulle byta riktning beroende på läge. Det borde vara tydligt beskrivet i manualen i så fall. Vid vanlig konvektion strömmar värmen helst uppåt, med om fläkten drar igång så har den inget problem att övervinna luftens självcirkulation. För optimalt utnyttjande av det semipassivt läget så bör den nog monteras med fläkt uppåt. Men jag kan också tänka mig att om man sällan har låg belastning på sin dator kan det vara mer effektivt att vända på det för att suga kall luft från botten.
Eller om man har en låda med toppmonterat agg, såklart med den vänd uppåt.

Sen konstaterar jag att Seasonic klassar semi-passiva, som aktivt kylda enheter, vilket låter rimligt. Fläkten borde dra igång om temperaturen så kräver, oavsett riktning. Möjligtvis att den drar igång lite oftare/vid lägre belastning vid icke optimal riktning.

Det är också endast vid bottennotering som de nämner olika lägen, Normal resp Hybrid mode.
Vid toppmontering så nämns det inte över huvud taget.
Hur man ska tolka det är ytterst oklart tycker jag.
Antingen spelar det ingen roll, eller så är det underförstått något läge. Kanske normal mode, men jag anser det oklart.

Hur som helst så är mitt agg monterat i toppen, med fläkten nedåt, vilket verkar vara deras förstaval för toppmonterat agg.
Då inget uttrycklig avrådan eller förbud är skriven varken i denna beskrivning eller originalmanualen, mot att köra hybridläget vid denna montering kan jag inte annat än anse det korrekt, om möjligtvis inte optimalt placerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Är inte chansen större att felen beror på dåliga lödningar?

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

Kanske, men jag tänker inte öppna och se efter 😀

Permalänk
Medlem

Nu har jag monterat lös nätagget. Även det här skramlade det om. Den här gången fick jag ut delen som skramlade. Det var en liten plastbit.

Försökte se vad det var som hade gett med sig, men det var omöjligt att se det genom de springor som finns.

Jag trodde väl snarast att det skulle vara en liten konding eller någon annan liten komponent som skulle trilla ut, men det här ser ju snarast ut som en bit av en hållare till något. Eller?

Tilläggas bör att datorn startade fint när det gamla ljudligare, men vid det här laget betydligt pålitligare, Silver Power 600W monterades tillbaka. 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Typos
Permalänk
Medlem

Följer man SweClockers standardrekommendation,
och konfigurerar chassifläktarna så att de ger "övertryck" i chassit,
så borde en hel del luft ventileras ut genom nätagget, oavsett monteringsriktning.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lynx74:

Nu har jag monterat lös nätagget. Även det här skramlade det om. Den här gången fick jag ut delen som skramlade. Det var en liten plastbit.
http://forumbilder.se/H909S/20181210-202348.jpg?width=150
Försökte se vad det var som hade gett med sig, men det var omöjligt att se det genom de springor som finns.

Jag trodde väl snarast att det skulle vara en liten konding eller någon annan liten komponent som skulle trilla ut, men det här ser ju snarast ut som en bit av en hållare till något. Eller?

Tilläggas bör att datorn startade fint när det gamla ljudligare, men vid det här laget betydligt pålitligare, Silver Power 600W monterades tillbaka. 😎

Kan inte vara kapsel på en exploderad diod eller FET?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hämta själv ut min nya burk idag från Inet.se med Seasonic Focus+ 750w Gold installerat, och jag får inte skiten att starta.
Köpte med montering, utan windows eller gpu, men tveksam till att de ens har kollat så allt funkar.

Sätter jag i nätkontakten, och sätter igång power så knäpper det till en gång i agget och stänger av sig direkt, samt att färgerna på moderkortet lyser upp, för att slockna direkt.

Kollat så att alla sladdar sitter fast så inget lossnat under frakten då jag beställde det monterat.
Vet inte vad jag skall ta mig till, blev orolig när jag såg denna tråden.

Hade beställt med montering för att förhoppningsvis slippa allt skit, men nu åker jag dit ändå med
felsökning i flera timmar, så ångrar att jag inte satte ihop allt själv som jag brukar göra.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan inte vara kapsel på en exploderad diod eller FET?

Jo, det ser ut så, men bilden är inte tillräckligt tydlig för att säga säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Hämta själv ut min nya burk idag från Inet.se med Seasonic Focus+ 750w Gold installerat, och jag får inte skiten att starta.
Köpte med montering, utan windows eller gpu, men tveksam till att de ens har kollat så allt funkar.

Sätter jag i nätkontakten, och sätter igång power så knäpper det till en gång i agget och stänger av sig direkt, samt att färgerna på moderkortet lyser upp, för att slockna direkt.

Kollat så att alla sladdar sitter fast så inget lossnat under frakten då jag beställde det monterat.
Vet inte vad jag skall ta mig till, blev orolig när jag såg denna tråden.

Hade beställt med montering för att förhoppningsvis slippa allt skit, men nu åker jag dit ändå med
felsökning i flera timmar, så ångrar att jag inte satte ihop allt själv som jag brukar göra.

Låter som du har kortis nånstans i burken. Min gjorde likadant när min GPU gett upp... var totalkortis på +12V i GPU:n. I ditt fall skulle jag börja kolla efter skruv mellan moderkort+chassi eller felaktigt monterad distans.

Permalänk
Skrivet av Kiirozu:

Har en SS-860XP2 och en SSR-650TD, har kört båda i hybridläget sedan köp och har inte haft några problem med dem. Båda har varit vända neråt mot bottenfiltret.

Seasonic is love seasonic is life. Finns ingen annan tillverkare jag köper från när det gäller PSU.

Är dom tysta? Funderar på att köpa ett Seasonic Prime Ultra Platinum 750W men ljudnivån är viktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Följer man SweClockers standardrekommendation,
och konfigurerar chassifläktarna så att de ger "övertryck" i chassit,
så borde en hel del luft ventileras ut genom nätagget, oavsett monteringsriktning.

? ? jag kanske missförstår dig nu men chassifläktarna borde spela i stort sett noll roll om PSU'n är installerad i botten av caset riktad med fläkten neråt för att suga in luft under caset (utifrån) som man gör i många moderna case/lådor, din generalisering är alltså fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

i de flesta lite mer påkostade lådor med nätagget i botten är det skruvhål så man kan vända det åt bägge hållen.

så även i ditt chassi.

Ok, ja, tack för förtydligandet hur som helst, jag vill ha min PSU vänd neråt så att fläkten kan suga in luft utifrån (under caset) men jag skippar helt det semi-passiva läget efter vad jag läst i denna tråd, jag har knappen intryckt.

Min egen slutsats av denna jättetråd är ändå att optimal placering för en PSU som körs i semi-passivt läge är vänd uppåt i caset.

Nackdelen med hur jag vill ha det är möjligtvis risk för mera damm in i PSU'n, att jag tvingas städa lite oftare kanske bara är bra.

Samma sak med hur man ska installera aio system. Mest optimal placering för radiatorn tycker jag är att den sitter i fronten och att man suger in luften genom radiatorn (för optimal kylning av cpu) men nackdelen även här är risk för mera damm in i radiatorn/caset. Tror till och med att den välkända Linus på youtube ("Linus Tech Tips") går så långt så att han inte rekommenderar front installation av aio som jag gjort pga "dust management" samt att han föredrar att man blåser ut uppvärmd luft från caset genom radiatorn trots att inte det är mest optimalt.

Jag bryr mig själv inte för fem öre om detta dock, hellre några grader kallare cpu, gpu och psu men att jag måste städa lite oftare. Tycker det gått långt när man rekommenderar icke optimala installationer på grund av dust management, WTF liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexi Estada:

Är dom tysta? Funderar på att köpa ett Seasonic Prime Ultra Platinum 750W men ljudnivån är viktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig hört någonting från någon av PSUerna.. Så ja, dem är knäpptysta.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)