Nya Sladdar i Fiberskåpet från Bahnhof?

Permalänk

Nya Sladdar i Fiberskåpet från Bahnhof?

Tjena!

Har får nya sladdar i Fiberskåpet. vad är det till för? (Dum fråga jag vet!)

https://imgur.com/a/CaUxieh

//Wirre

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av tcntad:

De ska från patchpanelen till en switch, router eller fördelare.

tack för hjälpen! så att sätt en router i skåpet är bästa lösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

tack för hjälpen! så att sätt en router i skåpet är bästa lösningen?

Ja om du menar en ren router då och inget som ska ge dig wifi, dom där plåtluckorna släpper inte ut nåfot bra trådlöst nät, men en ren router ja självklart kör en liten edgerouter x i mitt skåp.

Ska du ha en router med inbyggd accesspunkt (wifi) så patchar du hellre från wan till det uttag du vill använda i lägenheten och ställer din wifirouter där, är. Nr2 i vardagsrum och du vill ha något där får du patcha wan till 2 i skåpet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Det är vanliga nätverkskablar, fast platta då.

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Ja om du menar en ren router då och inget som ska ge dig wifi, dom där plåtluckorna släpper inte ut nåfot bra trådlöst nät, men en ren router ja självklart kör en liten edgerouter x i mitt skåp.

Ska du ha en router med inbyggd accesspunkt (wifi) så patchar du hellre från wan till det uttag du vill använda i lägenheten och ställer din wifirouter där, är. Nr2 i vardagsrum och du vill ha något där får du patcha wan till 2 i skåpet..

Skickades från m.sweclockers.com

så du kör en sån i skåpet? https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x

Permalänk
Skrivet av boibo:

Det är vanliga nätverkskablar, fast platta då.

jo att det är nätverkskablar så mycket vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

Stämmer!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Stämmer!

TACK!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sleepyoh:

Ja om du menar en ren router då och inget som ska ge dig wifi, dom där plåtluckorna släpper inte ut nåfot bra trådlöst nät, men en ren router ja självklart kör en liten edgerouter x i mitt skåp.

Ska du ha en router med inbyggd accesspunkt (wifi) så patchar du hellre från wan till det uttag du vill använda i lägenheten och ställer din wifirouter där, är. Nr2 i vardagsrum och du vill ha något där får du patcha wan till 2 i skåpet..

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inte hur stor lägenheten är, men min WNDR3700 har inga problem att skicka WiFi från ett sånt skåp.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder: Självklart är det inte omöjligt att skicka ut WIFI-signaler ut genom ett sådant skåp men det är verkligen inte optimalt. 2.4 GHz bandet har lättare att penetrera ut men det blockeras absolut och kommer sänka styrkan. 5 GHz har svårare och penetrera och kommer sänka hastighet och täckning.

Bättre att sätta i en switch och sen koppla på en accesspunkt eller router öppet i ett av de rummen dit switchen patchar ut till.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PsyCor:

@DunderKlumpen: Självklart är det inte omöjligt att skicka ut WIFI-signaler ut genom ett sådant skåp men det är verkligen inte optimalt. 2.4 GHz bandet har lättare att penetrera ut men det blockeras absolut och kommer sänka styrkan. 5 GHz har svårare och penetrera och kommer sänka hastighet och täckning.

Bättre att sätta i en switch och sen koppla på en accesspunkt eller router öppet i ett av de rummen dit switchen patchar ut till.

Jupp, ska man ändå köpa nytt, så varför inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Varför finns där 3 stycken WAN portar?

Permalänk
Skrivet av huxfluxarn:

Varför finns där 3 stycken WAN portar?

JA du bra fråga!

Permalänk
Medlem

@sarimner86: Om du köper edge routern behöver du skaffa en separat accesspunkt t.ex. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875
Kanske du redan visste men synd ifall du skulle bli utan wifi.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods