Geforce GTX 1050 Ti = inget ljud. Tips någon ?

Permalänk
Medlem

Geforce GTX 1050 Ti = inget ljud. Tips någon ?

Tjena !
Jag har ett stort problem sen jag köpte ett nytt grafikkort för då jag satt i det så dog allt ljud istället. Jag felsökte men fann inget så jag reklamerade kortet och köpte ett Geforce GTX 1050 Ti men felet kvarstod. Har testat att sätta i kortet jag hade från första början som var ett R9 men samma sak...no sound.
Har testat alla tips som jag hittat på nätet som drivrutiner, bios..

Det tråkiga är att det är till 99% sonen som spelar på datorn men har fått göra det utan ljud ett tag nu. Och snart är julen här men det är ju inge kul att köpa spel till en ljudlös pc.

I enhetshanteraren finns både realtek och nvidia high def audio och alla fungerar korrekt enligt windows. Antar att det har nåt att göra med hdmi och att det har tagit över på nåt sätt men då det inte hjälper att ta bort och köra det som fungerade sist så har jag slut på ideer.

Kan nån rå på detta ?. Tänkte ett tag på att köpa ett nytt moderkort men är ju inte säker på att det skulle hjälpa.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så enkelt att datorn har bytt ljudkälla? Tänker lite på om du kör via HDMI så kanske ljudet är inställt på skärmen etc? Kolla under ljudinställningar. Koppla även ur eventuella ljudkällor som TV lr liknande så ska den automatiskt gå över till nästa

Skickades från m.sweclockers.com
Edit, läste lite noggrannare vad du postat nu och såg att du var inne på det jag skrev innan.. Oavsett så är ju uteslutningsmetoden lättast.
Kanske koppla hörlur/högtalare i andra portar?

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem

Använder han 3,5mm-ljud-ut från moderkortet, antingen på baksidan av chassit eller framsidan?
Om du isf hovrar muspekaren över högtalarikonen nere till höger i aktivitetsfältet så har jag för mig att Windows nämner vilken standardenheten för ljud-ut är (borde vara Realtek). Man kan i ljudkontrollpanelen - Uppspelning högerklicka på saker och välja Ange som standardenhet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Det står not plugged in på alla och det är ett rött X över högtalar ikonen nere vid klockan.

Permalänk
Medlem

om jag högerklickar på ikonen så står det speaker setup (unknown) och off om jag för musen över

Permalänk
Medlem

Eftersom du har bytt mellan AMD och Nvidia-kort så rekommenderar jag att du kör DDU för att rensa alla drivrutiner, och sen göra en ren installationen av drivrutinen, om du inte redan har gjort det.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Det är gjort.
Men att den inte känner vare sig 3.5 eller usb utan allt är rött X