Förstärkare till elac fs 407 köpråd

Permalänk

Förstärkare till elac fs 407 köpråd

Hejhej jag köpte nyss ett par elac fs 407, nu är frågan vad jag ska driva dom med, har just nu en denon avr-2105 som jag gärna byter ut så snart som möjligt 😄
Jag kommer mestadels köra ljudet optiskt från tvn till förstärkaren.
Jag vill försöka hålla mig i 10.000-15.000kr prisklassen och kunna ha möjligheten att i framtiden uppgradera med matchande centerhögtalare och baslåda.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

En Marantz SR7012 kanske? Har ingen erfarenhet av den då jag bara kör 2.1. Men ligger ju bland de populäraste på hembiobutiken samt ser ut att ha många av de senaste funktionerna inom tv världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misery9:

En Marantz SR7012 kanske? Har ingen erfarenhet av den då jag bara kör 2.1. Men ligger ju bland de populäraste på hembiobutiken samt ser ut att ha många av de senaste funktionerna inom tv världen.

Hej, slog själv till på den i förra veckan.priset har sjunkit inför aty den nya modellen kommer. Observera att du inte missar något med 7012 i xöevållande till 7013.

Lång historia kort, är grymt nöjd med den. Den har både kraft och hjärna vilket blir väldigt mycket för pengarna.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Skrivet av qramian:

Hej, slog själv till på den i förra veckan.priset har sjunkit inför aty den nya modellen kommer. Observera att du inte missar något med 7012 i xöevållande till 7013.

Lång historia kort, är grymt nöjd med den. Den har både kraft och hjärna vilket blir väldigt mycket för pengarna.

Vad är det för skillnad på 7012 och 7013?
Först och främst är det ljudkvalitén jag är ute efter sen hade det varit trevligt om det går att bygga ut till 3.1 i framtiden (möjligtvis)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart kollat på begagnat.
Arcam eller Primare.
Jag själv kör en Arcam AVR450 (surroundförstärkare) till mina Audiovector SR1 Avantgarde Arreté som har en liknande diskant. Fröjd för örat!

Visa signatur

Dator: ...|
HiFi: Primare SPA22 | Primare A30.3 | Sonus Faber Liuto M | Klipsch Reference RF82 II | SVS PB12-Plus | B&W P7 |

Permalänk
Skrivet av robix:

Jag hade helt klart kollat på begagnat.
Arcam eller Primare.
Jag själv kör en Arcam AVR450 (surroundförstärkare) till mina Audiovector SR1 Avantgarde Arreté som har en liknande diskant. Fröjd för örat!

Jag har hört mycket gott om atoll in200 speciellt i kombination med elec 400serien.
Den kostar dock 15k och 19k om jag vill ha inbyggd dac:)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Diablo_Lino: I största allmänhet; förstärkaren är den starkaste länken i kedjan och inte mycket har hänt sen 90-talet (förutom nyanlänt semi-digitalt), men tillverkarna lyckas ändå hålla priserna uppe på +10K med den senaste patentlösningen (med fint varumärke påklistrat) som ger häpnadsväckande 3% bättre prestanda i jämförelse med förra generationen. Gå inte på den hypen. Dessutom så är lite dyrare högtalare ofta väldigt lättdrivna - så värstingmodellen förstärkare ger betydligt mer hörbar skillnad i kombination med 5K klassen högtalare än med ett par Elac 407. Akta dej för säljare som kör det knepet.

Permalänk
Medlem

@Diablo_Lino
Mitt råd är att köpa ett nytt hemmabioförsteg med stöd för de nya formaten för runt 5k antingen nytt från butik eller begagnat. 4k/HDR/Dolby vision. Kör du endast 2-kanal?
Köp sedan ett bra slutsteg som tar hand om kraftöverföringen. Det kommer bli betydligt bättre än köra integrerat.

Om du vill köra integrerat skulle jag rekommendera att kika på Anthem som både låter bra i 2.0 samt flerkanal. Kör en Anthem MRX520 själv som försteg, jag är mycket nöjd. ARC (Anthem Room Correction) är magiskt.

Fundera om du vill köra 2.0 eller flerkanal gällande slutsteget. Fördelen med integrerat (med slutsteg) är att du kan koppla in center och bakkanaler i framtiden. Då kan den integrerade lösa kraften till center, och bakkanaler. Men kommer du alltid köra 2.0 så är det onödigt att betala för den funktionen, då är det bättre att ha ett bättre försteg. Det är frontarna du skall lägga krutet på, dina högtalare förtjänar det!

Hör av dig i PM om du vill diskutera mer och få fler tips!

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett konkret tips på utrustning så hade jag kunnat tänka mig något i stil med:

Försteg - Där du får 7.1-kompabilitet alla nya format, Tidal, Spotify etc. etc.

Slutsteg

För att ge ett konkret exempel som kommer äta upp enbart integrerat upp till betydligt mer pengar 25k+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Jag har hört mycket gott om atoll in200 speciellt i kombination med elec 400serien.
Den kostar dock 15k och 19k om jag vill ha inbyggd dac:)

Atoll gör mycket bra grejer, men med tanke på att du ville ha möjligheten att lägga till högtalare i framtiden så gav jag tips på surroundförstärkare/hemmabioreceiver
Ska du bara köra stereo så är ju Atoll-förstärkaren ett bra alternativ, aningen dyr om du ska lägga till en dac också.
Du har även möjlighet att lägga till subwoofer här, men då måste du ordna med delningsfilter osv. lite pilligt.

Visa signatur

Dator: ...|
HiFi: Primare SPA22 | Primare A30.3 | Sonus Faber Liuto M | Klipsch Reference RF82 II | SVS PB12-Plus | B&W P7 |

Permalänk
Skrivet av Smack Jack:

Om du vill ha ett konkret tips på utrustning så hade jag kunnat tänka mig något i stil med:

Försteg - Där du får 7.1-kompabilitet alla nya format, Tidal, Spotify etc. etc.

Slutsteg

För att ge ett konkret exempel som kommer äta upp enbart integrerat upp till betydligt mer pengar 25k+.

Är det någon skillnad i ljudkvaliten att ha en hemabioförstärkare med låg effekt plus ett slutsteg jämfört med att bara ha en dyr hemabioförstärkare med hög effekt?
Exempelvis hur hade det du tipsade om här stått sig emot en Yamaha RX-A3070 ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Diablo_Lino: Min släkting har högtalare i din prisklass och han testade väldigt många stereoförstärkare. Dom föll allihopa bort pga att rumskompensationen inte levererade bas och han valde därför tillslut en Yamaha reciever. Jag citerar: "audiofiler tycker tydligen inte om bas". Jag har lyssnat och konstaterat att hans högtalare ger exakt det dom ska i basområdet. Så gör likadant - låna från butik och lyssna. Se till att få en ordentlig rumskompensation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Diablo_Lino: Min släkting har högtalare i din prisklass och han testade väldigt många stereoförstärkare. Dom föll allihopa bort pga att rumskompensationen inte levererade bas och han valde därför tillslut en Yamaha reciever. Jag citerar: "audiofiler tycker tydligen inte om bas". Jag har lyssnat och konstaterat att hans högtalare ger exakt det dom ska i basområdet. Så gör likadant - låna från butik och lyssna. Se till att få en ordentlig rumskompensation.

Njaaaa, här håller jag inte med dig. Vet inte hur insatt din släkting är.
Det där med "rumskompensation" är nog varenda inbiten audiofil väl insatt i.
Det finns olika sätt att korrigera rumsåtergivningen, de 2 vanligaste är att använda frekvensdämpande material via absorbenter eller via basfällor etc. Låt säga att du har en peek vid 65hz så kan du via en basfälla korrigera återgivningen. Låt kalla detta den analoga varianten. Denna metod kräver mätutrustning för att sedan fysiskt korrigera den.
Den andra metoden är att digitalt mäta upp och sedan korrigera akustiken i rummet digitalt - du har en optimal frekvenskurva som man via mätningen -> implementation "tvingar" förstärkaren/högtalarna att spela korrekt enligt den optimala frekvenskurvan.

För egen del så har jag ett rum som boostar basen enormt mycket, saker som påverkar är bland annat: storlek på rum, uppställning av högtalare, dämpmaterial i rummet tex. mattor, soffa, absorbenter, takhöjd etc. Då jag inte vill ha absorbenter och basfällor som inte passar in i inredningen så har jag valt att korrigera digitalt. Att ha turen att hitta ett par högtalare och kringutrustning som spelar helt perfekt går väl att jämföra med det berömda kisel-lotteriet på CPU:er.

Kan tänka mig att han har köpt en Yamaha-reciever och kört deras rumskorrigering via mätmikrofonen som ingår, eller digitalt gått in och skruvat upp bas-nivån. Rätt enkel variant, men kan faktiskt göra underverk!

Sedan är ljud likt många andra ämnen något som man kan diskutera i evigheter.. Vissa föredrar en stram/tight bas medan andra föredrar mer PA/Dunka-dunka basen där shortsen skall fladdra i takt med musiken!

Permalänk
Avstängd

@Smack Jack: Mätning med mic - alltså digital kompensation - för HIFI förstärkare är standard sen en tid tillbaka. Han är en inbiten audiofil med en dedikerad lokal för lyssningen, så han vet vad han gör. Jag såg att han fortfarande inte lyckats slänga sina gamla reliker till NAD monoblock från 80-talet (han har inte använt dom sen '90).

Problemet var att förstärkarna trimmade ner basen till en förfinad nivå som är anpassad för civiliserad lyssning av vårt orkestrala kulturarv Nej, fy tjutton! Lågbasen ska höras precis lika mycket som resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@695mb: Mätning med mic - alltså digital kompensation - för HIFI förstärkare är standard sen en tid tillbaka. Han är en inbiten audiofil med en dedikerad lokal för lyssningen, så han vet vad han gör. Jag såg att han fortfarande inte lyckats slänga sina gamla reliker till NAD monoblock från 80-talet (han har inte använt dom sen '90).

Hej igen!

Jag håller inte med gällande att det skall vara standard. Visst tekniken har funnits länge, men den är definitivt inte standard i high-end segmentet. Jag skulle heller aldrig köra en förstärkare med allt-i-ett, förutom kanske en Pass Labs INT-250 - men för de pengarna hade jag hellre köpt ett par separata monoblock begagnat från samma tillverkare.
Personligen är min åsikt att han aldrig skulle köpt någonting från NAD då jag tycker de låter skit!

Men alltid trevligt att diskutera lite ljud!

Önskar dig en trevlig kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Hej igen!

Jag håller inte med gällande att det skall vara standard. Visst tekniken har funnits länge, men den är definitivt inte standard i high-end segmentet. Jag skulle heller aldrig köra en förstärkare med allt-i-ett, förutom kanske en Pass Labs INT-250 - men för de pengarna hade jag hellre köpt ett par separata monoblock begagnat från samma tillverkare.
Personligen är min åsikt att han aldrig skulle köpt någonting från NAD då jag tycker de låter skit!

Men alltid trevligt att diskutera lite ljud!

Önskar dig en trevlig kväll!

Lurkade bara i tråden, men håller med dig så mycket att jag måste skriva ändå. NAD kan man inte ha till musik. Aldrig hört en NAD-stärkare som inte ger en känsla av att ljudet saknar något. Som om ljudet är "dammigt" och klang saknas. Som om det är dynamiskt och bra bortsett från det sista lilla som gör det klart. Det sägs att det är för att de har ett varmt ljud, och att de är starka i basen. Men konkurrenter lyckas inte bara ha mer kristallklart ljud i höga toner, de har även klarare bas, trots att de har precis så stark bas de ska ha. Och klar dynamisk bas tycks vara underskattat delmått på stark bas.