Permalänk
Medlem

Koppla router - fiberskåp

Hej,

Jag bor i en lägenhet i vilken det finns fiber indraget och uttag i alla rum. Jag vill nu ha trådad koppling i ett rum, så det jag har gjort är att ansluta routern till nätverksuttaget märkt D3, vilket gav datasignal på D3 på swichen i fiberskåpet. Sedan anslöt jag en annan nätverkssladd från swichen till det uttag i fiberskåpet där jag ville ha trådad koppling och det funkade så långt. Nu till problemet. Fastigheten är ansluten till Zmarket och när jag nu ska surfa trådlöst med min telefon så kommer jag till anslutningssidan för Zmarket och inte till det trådlösa Comhem-nätverket som jag gjorde innan jag anslöt routern till nätverksuttaget. Finns det någon vänlig individ som kan hjälpa en nätverksimbecill? Har det någon betydelse vilken port nätverkssladdarna sitter på routern och swichen? Stort tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hur var det kopplat innan? Vad har du för switch i skåpet? Finns olika guider beroende på vilken. https://zmarket.se/privat/guider

På en del omvandlare är det free-seating och en del är portarna tingade för tv, data respektive telefoni.

Det enklaste är att placera routern i skåpet och koppla alla dina enheter efter routern

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Skillanden är att jag anslöt min Comhem-router till ett nätverksuttag och det gav till följd att jag nu kommer till Zmarkets inloggningsportal när jag ska surfa trådlöst på mitt Comhemnätverk. Dock har jag fått den trådade anslutningen att funka i det rum där jag vill ha den. Om man ansluter en dator direkt till ett nätverksuttag kommer man per automatik till Zmarkets portal. Jag ska inte byta leverantör till Zmarket, utan jag vill använda mitt befintliga Comhem-abonnemang i fibernätet i lägenheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hur var det kopplat innan?

Skrivet av Snartin:

Skillanden är att jag anslöt min Comhem-router till ett nätverksuttag

Du har inte besvarat frågan särskilt tydligt.

Har du koax-uttag för ComHem? I så fall är ett alternativ att säga upp det abbonemanget och byta till ett Comhem-abbonemang som levereras över fiber i stället.

Men du borde kunna använda det trådade nätet i lägenheten till vilket abbonemang som helst. Hur du ska göra beror på hur lägenheten ser ut. Om du inte har en fungerande internet-anslutning (till mer än Zmarket) som det är nu så är första steget att fixa det. Kan du inte flytta tillbaka routern dit den stod med fungerande internet och koppla routerns LAN-sida till det uttag i "fiberskåpet" som går till rätt ställe i lägenheten?

Permalänk
Medlem

Japp, det är coax. Jag har inte flyttat runt routern, det enda jag har gjort är att ansluta LAN 3 porten på min Comhem-router till nätverksuttaget i väggen. Om jag tar bort den funkar internet, men följdaktligenn inte anslutningen till switchen i fiberskåpet och då inte heller uttagen i lägenheten där jag vill ha trådad anslutning. Hoppas att jag lyckas förklara någorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snartin:

Japp, det är coax. Jag har inte flyttat runt routern, det enda jag har gjort är att ansluta LAN 3 porten på min Comhem-router till nätverksuttaget i väggen. Om jag tar bort den funkar internet, men följdaktligenn inte anslutningen till switchen i fiberskåpet och då inte heller uttagen i lägenheten där jag vill ha trådad anslutning. Hoppas att jag lyckas förklara någorlunda.

Men det abonnemanget du har idag är inte via zmarket, det är direkt via comhems coax?

Det låter som om din lägenhet har både comhems coax och sedan fiber via zmarket. Switchen i skåpet är för fibern och inget du ska blanda dig med. Det enklaste är att du kopplar mellan uttagen i skåpet. Så att signalen går från routern till "fiberskåpet" och vänder för att gå till rummet där du har datorn som du vill ha med kabel.

Permalänk
Medlem

Stämmer, abonnemanget är Comhem och huset är anslutet till både till Zmarket och Comhem.

Jag vill helst inte flytta routern, så lösningen då är alltså att dra en nätverkskabel från Comhem-routern direkt till ett uttag i fiberskåpet? Finns det då kräm i samtliga nätverksuttag? Det finns ingen alternativ lösning, där man kan runda Zmarket på något sätt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Utan att veta hur ditt skåp ser ut är det möjligt att använda sig av att koppla routern till närmsta nätverksuttag och sätta switch i skåpet istället och slutligen dra kort kabel mellan switch och patchpanel (Som fördelar sig till de olika rummen) OM det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Det funkar, men mitt problem är att min fastighet är ansluten till Comhem via coax och Zmarket via fiber, så när jag sätter i en nätverkskabel från min Comhem-router i närmsta nätverksuttag så försvinner internet när man surfar trådlöst och istället hamnar man på Zmarkets anslutningsportal. Däremot får jag fram signal (link) via switchen i fiberskåpet och till det nätverksuttag som jag vill om jag gör på det sättet....

Permalänk
Medlem

En fundering. Switchen som sitter i skåpet är om jag har förstått det rätt en fiberswitch. Om jag kopplar ur den och istället sätter i en ”vanlig” switch, skulle det möjligen lösa mina problem? Funkar det isf med vilken typ av switch som helst, typ den här?

https://www.webhallen.com/se/product/167933-TP-Link-TL-SG105-...

Permalänk
Medlem

Eftersom det bara är ett rum behöver du ingen switch. Bara en kabel mellan rummen, vilket löses enligt bilden nedan. Notera att zmarkets switch inte används

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Men comhem använder koax? zmarket använder fiber/RJ45? Två olika anslutningar, dessa bör ju inte "interfera" med varandra.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte beställt nått abonnemang via fiber utan använder Comhem via coax, därför kommer du till beställningsportalen om du kopplar något till fiberanslutningen.
Du behöver ett abonnemang hos en fiberoperatör.
Du behöver alltså välja hur du vill ansluta, coax eller fiber (eller kanske både och) och inte bara koppla in fiberswitchen till ditt coaxnät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar!

@jocke92 —> Jag tror att poletten har trillat ner, jag ska prova att koppla bort fiberroutern i skåpet och patcha mellan uttagen enligt din pedagogiska skiss. Det verkar bli knas när jag ansluter min Comhemrouter till ett nätverksuttag i lägenheten samtidigt som fibern och Zmarket är anslutet i nätet samtidigt. Om jag har fattat det rätt så behöver jag en switch om jag framöver vill ha internet tillgängligt i flera rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snartin:

Stort tack för alla svar!

@jocke92 —> Jag tror att poletten har trillat ner, jag ska prova att koppla bort fiberroutern i skåpet och patcha mellan uttagen enligt din pedagogiska skiss. Det verkar bli knas när jag ansluter min Comhemrouter till ett nätverksuttag i lägenheten samtidigt som fibern och Zmarket är anslutet i nätet samtidigt. Om jag har fattat det rätt så behöver jag en switch om jag framöver vill ha internet tillgängligt i flera rum.

Helt korrekt, du behöver en switch där ifall det är mer än ett uttag

Permalänk
Medlem

Slutet gott allting gott! Switchen på plats och nu finns det internet i rätt uttag, utan att Zmarket ställer till det. Stort tack till samtliga!