Jakt på ny mobil för ca. 5000kr

Permalänk
Medlem

Jakt på ny mobil för ca. 5000kr

Hej

Nu har min Samsung S7 börjat krångla så har jag börjat titta på en ny mobil. Men som vanligt så finns det för många att välja mellan och om en har en sak som jag vill ha så saknar den något annat.

Därför tar jag gärna emot tips och hjälp i min jakt på ny mobil.

Maxpris: Helst 5000kr, men kan kanske sträcka mig lite högre om det är värt det.

Jag kommer mest använda den för att spela Pokemon GO, ta foton och lyssna på musik.

Så jag vill gärna ha en med bra kamera (helst så bra som möjligt, men till rätt pris) och då jag inte använder trådlösa hörlurar så ska den ha uttag för vanliga.

Vill även gärna ha plats för minneskort.

Och helst ska den inte vara för stor. Samsung S7 funkade bra för mig, även om jag var tveksam i början. Helst vill jag ha en i samma storlek, men idag är ju de flesta större, så jag kan nog acceptera en lite större modell om den i övrigt är riktigt bra.

Då jag spelar mycket utomhus så finns det risk för en del regn, så jag antar att den måste vara vattentålig. Men jag står ju inte ofta i ösregn, så kan en mobil utan IP68-certifiering klara sig bra ändå?

En annan fråga är skärmkvalitet. Min gamla S7 hade AMOLED-skärm och den var riktigt fin. Hur mycket sämre är LCD?

En mobil som verkar uppfylla mina "krav" är Samsung S9, men jag hade egentligen tänkt mig testa något nytt.
Kollade lite på Oneplus 5T/6T, men båda verkar sakna något av det jag ville ha.
Detsamma gällde Google Pixel 2.

En som jag just nu tittar lite på är Asus Zenfone 5Z. Den verkar riktigt bra för ett okej pris och har i stort sett det jag vill ha.
Dock saknar den AMOLED och IP68-certifiering (därav frågorna lite tidigare i inlägget).
Och har någon erfarenhet av kameran i den mobilen, är den bra?

Tror att det var allt. Hoppas att ni kan hjälpa mig hitta rätt mobil.

Tack på förhand.

Permalänk

jag har aldrig haft en telefon med ip klass och iaf hittills inte lyckats få någon telefon med vattenskador och då åker den med på fisketurer osv ofta liggandes löst i båten på sittbrädat eller innanför relingen.

så personligen känner jag att ip klass är overkill iaf för mig.

sen vet jag inte hur stor skillnad det är mellan en IPS lcd panel och oled inte jämfört dem

min p20 lite har ips lcd och inget med den jag kan klaga över direkt ser helt ok ut bra ljus så inget problem att se skärmen i solljus och bilderna ser någorlunda färgmässigt korrekt ut på skärmen.

så jag skulle defenetivt gå på en oneplus 6 om du inser att du klarar dig utan ip klassning.

den har ju allt övrigt du sagt dig vilja ha tror jag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sony XZ2 så får du ett flaggskepp med allt du önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag har aldrig haft en telefon med ip klass och iaf hittills inte lyckats få någon telefon med vattenskador och då åker den med på fisketurer osv ofta liggandes löst i båten på sittbrädat eller innanför relingen.

så personligen känner jag att ip klass är overkill iaf för mig.

sen vet jag inte hur stor skillnad det är mellan en IPS lcd panel och oled inte jämfört dem

min p20 lite har ips lcd och inget med den jag kan klaga över direkt ser helt ok ut bra ljus så inget problem att se skärmen i solljus och bilderna ser någorlunda färgmässigt korrekt ut på skärmen.

så jag skulle defenetivt gå på en oneplus 6 om du inser att du klarar dig utan ip klassning.

den har ju allt övrigt du sagt dig vilja ha tror jag.

Den har jag kollat på, dock har den ingen plats för minneskort. Å andra sidan har den 128gb minne, så det borde räcka. Hade dock gärna haft plats för ett extra minneskort.
Var länge sugen på Oneplus 6T, som verkar snäppet bättre, men på den tog de tydligen bort uttag för hörlurar, vilket var riktigt synd.

Skrivet av leifn:

Sony XZ2 så får du ett flaggskepp med allt du önskar.

Bra mobil, men den saknar tyvärr hörlursutgång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cenneth:

Den har jag kollat på, dock har den ingen plats för minneskort. Å andra sidan har den 128gb minne, så det borde räcka. Hade dock gärna haft plats för ett extra minneskort.
Var länge sugen på Oneplus 6T, som verkar snäppet bättre, men på den tog de tydligen bort uttag för hörlurar, vilket var riktigt synd.

Bra mobil, men den saknar tyvärr hörlursutgång.

Finns ju adapter

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Du beskriver ju en S9, någon annan som uppfyller alla krav är svårt att hitta, speciellt och tyvärr när det kommer till 3.5 mm. Vanliga oneplus 6 kanske, finns en med 3.5 mm plug men sämre vattenrating så går la bort. Tror även det finns någon Xiaomi Pocophone som kanske kan funka.

Permalänk
Hedersknyffel

Oneplus 6/6T med USB-C - 3,5mm adapter? Fungerar utmärkt och kostar mellan 50-200kr eller liknande. Jag köpte någon billig skit från Deltaco för 39kr om jag inte missminner mig som gör jobbet:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Finns ju adapter

Skrivet av Freemax:

Oneplus 6/6T med USB-C - 3,5mm adapter? Fungerar utmärkt och kostar mellan 50-200kr eller liknande. Jag köpte någon billig skit från Deltaco för 39kr om jag inte missminner mig som gör jobbet:)

Har kollat lite på en adapter, men det känns liksom som ett bihang som man ska släpa på då jag ofta använder den när jag är ute och går.

Skrivet av sarlucic:

Du beskriver ju en S9, någon annan som uppfyller alla krav är svårt att hitta, speciellt och tyvärr när det kommer till 3.5 mm. Vanliga oneplus 6 kanske, finns en med 3.5 mm plug men sämre vattenrating så går la bort. Tror även det finns någon Xiaomi Pocophone som kanske kan funka.

Pocophone är en som jag också kikat lite på. Verkar bra till ett bra pris, dock verkar kameran inte vara så bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cenneth:

Har kollat lite på en adapter, men det känns liksom som ett bihang som man ska släpa på då jag ofta använder den när jag är ute och går.

Pocophone är en som jag också kikat lite på. Verkar bra till ett bra pris, dock verkar kameran inte vara så bra.

Sätt adaptern på lurarna så hålls den där Inga problem!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Sätt adaptern på lurarna så hålls den där Inga problem!

Och One+6T 8/128 Midnight Black kostar just nu 5790kr.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@cenneth: Är inte trådlösa lurar smidigare?

Jag själv var negativ inställd förut mestadels pga att ha ännu en sak som ska laddas. Men nuförtiden så finns det ju hörlurar med bra batteritid och i android 9 iaf så finns ju möjligheten att kolla batterinivån på blåtandshörlurarna utan någon app.

De jag använder har ca 30 tim batteritid vilket jag tycker är helt ok. Dock finns det ju vissa som har lite över 90 tim speltid. Tex dessa

Likadana fast från amazon: länk

Som redan nämnts så är det ju bara att ha adaptern ipluggad i hörlurarna så är ju det problemet löst.

Permalänk
Medlem

Kolla på LG G7 Thinq kanske?
Har den själv och är grymt nöjd och för under 4000:- så är den väldigt prisvärd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenneth:

Hej

Nu har min Samsung S7 börjat krångla så har jag börjat titta på en ny mobil. Men som vanligt så finns det för många att välja mellan och om en har en sak som jag vill ha så saknar den något annat.

Därför tar jag gärna emot tips och hjälp i min jakt på ny mobil.

Maxpris: Helst 5000kr, men kan kanske sträcka mig lite högre om det är värt det.

Jag kommer mest använda den för att spela Pokemon GO, ta foton och lyssna på musik.

Så jag vill gärna ha en med bra kamera (helst så bra som möjligt, men till rätt pris) och då jag inte använder trådlösa hörlurar så ska den ha uttag för vanliga.

Vill även gärna ha plats för minneskort.

Och helst ska den inte vara för stor. Samsung S7 funkade bra för mig, även om jag var tveksam i början. Helst vill jag ha en i samma storlek, men idag är ju de flesta större, så jag kan nog acceptera en lite större modell om den i övrigt är riktigt bra.

Då jag spelar mycket utomhus så finns det risk för en del regn, så jag antar att den måste vara vattentålig. Men jag står ju inte ofta i ösregn, så kan en mobil utan IP68-certifiering klara sig bra ändå?

En annan fråga är skärmkvalitet. Min gamla S7 hade AMOLED-skärm och den var riktigt fin. Hur mycket sämre är LCD?

En mobil som verkar uppfylla mina "krav" är Samsung S9, men jag hade egentligen tänkt mig testa något nytt.
Kollade lite på Oneplus 5T/6T, men båda verkar sakna något av det jag ville ha.
Detsamma gällde Google Pixel 2.

En som jag just nu tittar lite på är Asus Zenfone 5Z. Den verkar riktigt bra för ett okej pris och har i stort sett det jag vill ha.
Dock saknar den AMOLED och IP68-certifiering (därav frågorna lite tidigare i inlägget).
Och har någon erfarenhet av kameran i den mobilen, är den bra?

Tror att det var allt. Hoppas att ni kan hjälpa mig hitta rätt mobil.

Tack på förhand.

Huawei P20 Pro? Finns på rea för 5500kr.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Jag sneglade lite på Zenfone 5z men den var sämre än min gamla Mate 9 pro på vissa punkter. Inte ok!
I princip alla telefoner var sämre på något tills jag granskade Mate 20 Pro. Fick bäst deal hos Halebop som jag redan hade abonnemang hos. På 24 månader kostar telefonen strax under 7700kr och man får en surfplatta värd 2500kr på köpet

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Sony XZ3, den är just vad du beskriver.

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Vad blev det för mobil tillslut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Vad blev det för mobil tillslut?

Har själv varit på jakt efter en ny mobil och är sjukt nöjd över OnePlus 6T! Kanske lite över din budget men tycker själv det är värt investeringen om du kan öka från 5000 kr