Jakt på ny mobil för ca. 5000kr
Hej
Nu har min Samsung S7 börjat krångla så har jag börjat titta på en ny mobil. Men som vanligt så finns det för många att välja mellan och om en har en sak som jag vill ha så saknar den något annat.
Därför tar jag gärna emot tips och hjälp i min jakt på ny mobil.
Maxpris: Helst 5000kr, men kan kanske sträcka mig lite högre om det är värt det.
Jag kommer mest använda den för att spela Pokemon GO, ta foton och lyssna på musik.
Så jag vill gärna ha en med bra kamera (helst så bra som möjligt, men till rätt pris) och då jag inte använder trådlösa hörlurar så ska den ha uttag för vanliga.
Vill även gärna ha plats för minneskort.
Och helst ska den inte vara för stor. Samsung S7 funkade bra för mig, även om jag var tveksam i början. Helst vill jag ha en i samma storlek, men idag är ju de flesta större, så jag kan nog acceptera en lite större modell om den i övrigt är riktigt bra.
Då jag spelar mycket utomhus så finns det risk för en del regn, så jag antar att den måste vara vattentålig. Men jag står ju inte ofta i ösregn, så kan en mobil utan IP68-certifiering klara sig bra ändå?
En annan fråga är skärmkvalitet. Min gamla S7 hade AMOLED-skärm och den var riktigt fin. Hur mycket sämre är LCD?
En mobil som verkar uppfylla mina "krav" är Samsung S9, men jag hade egentligen tänkt mig testa något nytt.
Kollade lite på Oneplus 5T/6T, men båda verkar sakna något av det jag ville ha.
Detsamma gällde Google Pixel 2.
En som jag just nu tittar lite på är Asus Zenfone 5Z. Den verkar riktigt bra för ett okej pris och har i stort sett det jag vill ha.
Dock saknar den AMOLED och IP68-certifiering (därav frågorna lite tidigare i inlägget).
Och har någon erfarenhet av kameran i den mobilen, är den bra?
Tror att det var allt. Hoppas att ni kan hjälpa mig hitta rätt mobil.
Tack på förhand.