Bästa mailklienten Android 2018/2019?

Permalänk

Bästa mailklienten Android 2018/2019?

Jag har länge använt den inbyggda mailklienten i Android, den som heter "E-post". Den här tråden dedikeras delvis för hatinlägg och skräckhistorier om "E-post".

Jag börjar. Min "E-post" slutar i tid och otid att skicka notifikationer. Det hade kanske kunnat tolereras om man visste att den aldrig skickade notifikationer, men nu vet man aldrig när den fungerar eller inte fungerar. Går man in och uppdaterar inkorgen manuellt går den in i en evighetsloop, utan att någonsin faktiskt uppdatera något. "E-post" gillar att krascha också, speciellt när man ska bifoga en fil. Jag gillar inte "E-post".

Så! Med det avklarat kanske vi istället kan ägna oss konstruktiva lösningar: Vilken mailklient ska vi "E-post"-användare byta till?

ProtonMail låter jättebra i mitt tycke, i och med säkerhetsfunktionerna, men jag har inget ProtonMail-konto utan behöver en klient som kan hantera Hotmail och några Gmail-konton. K-9 låter också bra tack vare enkelheten och lättheten. Missförstå mig inte, hade "E-post" bara fungerat så som den förhoppningsvis var tänkt att fungera så hade det dugt gott för mig. Alltså, något enkelt och säkert/krypterat, en ren mailklient utan kalender eller andra funktioner.

Vad rekommenderar ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

för mig, som fortfarande använder mitt @msn.com-konto för mail, fungerar microsofts egna Outlook alldeles utmärkt - den ska fungera med hotmail, live och andra microsoft-domäner också

Permalänk
Medlem

Gmail-appen stödjer Outlook.com, Exchange/O365 o.s.v.

I övrigt titta på K-9 Mail, Blue Mail, AquaMail, Nine o.s.v.

Permalänk
Medlem

Apropå med ProtonMail så ska man väl kunna vidarebefordra allt enkelt bara. Så kan du skaffa ProtonMail ändå

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@Nima2001: Det låter intressant, hur menar du att det fungerar då? Jag vill fortfarande ha kvar min hotmailadress som syns utåt när jag svarar på meddelanden, inte bara att inkommande epost vidarebefordras till ett protonmailkonto.

Vad har ni andra för personliga preferenser?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

@Nima2001: Det låter intressant, hur menar du att det fungerar då? Jag vill fortfarande ha kvar min hotmailadress som syns utåt när jag svarar på meddelanden, inte bara att inkommande epost vidarebefordras till ett protonmailkonto.

Vad har ni andra för personliga preferenser?

Då får du använda en annan klient och annan tjänst. ProtonMail har valt att inte tillåta användarna använda valfri adress när du skickar e-post.

Gmail räcker långt, skulle nog bara köra med annat om jag behöver mer obskyra EAS-features eller något visst arbetsflöde. K-9 Mail plus OpenKeyChain är väl enda alternativet om du vill köra en öppen lösning (F/LOSS) och OpenPGP / S/MIME. Ta emot och skicka krypterad mail kan du även göra från Gmail, i.a.f. om du installerar extra programvara.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder Microsoft Outlook, funkar väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då får du använda en annan klient och annan tjänst. ProtonMail har valt att inte tillåta användarna använda valfri adress när du skickar e-post.

Gmail räcker långt, skulle nog bara köra med annat om jag behöver mer obskyra EAS-features eller något visst arbetsflöde. K-9 Mail plus OpenKeyChain är väl enda alternativet om du vill köra en öppen lösning (F/LOSS) och OpenPGP / S/MIME. Ta emot och skicka krypterad mail kan du även göra från Gmail, i.a.f. om du installerar extra programvara.

hur tar man emot och skickar krypterad mail via gmail?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

För jobb-mail/kalender/kontakter använder vi Outlooks egen klient för firmans alla 200 användare. Den har blivit riktigt bra med tiden, men det som folk har mest synpunkter på är kalenderfunktionen som har lite kvar att önska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

hur tar man emot och skickar krypterad mail via gmail?

CipherMail bland annat.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera AquaMail. Klienten har över 200 inställningar för applikationen. Inställningarna för enskilda konton är mycket mindre, men ändå många.

Har testat en del e-postklienter genom åren. En gammal favorit var MailDroid under tidiga 2010-talet. Outlook-applikationen är ett alternativ, om man vill ha en enkel klient. Annars rekommenderar jag som sagt AquaMail. Har försökt hitta andra, bättre alternativ (främst open source), men den applikationen är än så länge oslagbar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.