Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Samsung 970 Evo NVMe M2 Problem

Permalänk
Medlem

Samsung 970 Evo NVMe M2 Problem

Hallå.
Jag har stora problem med att få min ny hårddisk att lira korrekt med datorn.
Operativsystem: Win10

Jag har ett Asus moderkort med 2 portar för anslutning av M2-diskar.
Moderkortet:

När jag ansluter den så får jag upp den i enhetshanteraren, jag kan också initiera och även partionera den i lagringshanteraren.
Problemet är att den inte syns i "Samsung Magician" och därför inte heller i "Samsung data migration".
Tanken var att klona min OS-disk för att att köra det på denna nya snabbare.
Mina andra hårddiskar syns i deras program men inte den nya.
Jag har såklart även installerat Samsungs NVMexpress driver 3.0 som är senaste mjukvaran för dessa diskar.

Kollar man under egenskaper på hårddisken i enhetshanteraren så kör den en driver från microsoft som är skapad 2006, dessa diskar fanns nog inte ens då, även när jag installerad samsungs egna.

Någon som också haft liknande problem?

Permalänk

Hade samma problem avinstallera din gamla Samsung Magican och ladda ner nya versionen funka för mig.
Finns även drivrutiner att ladda ner
https://www.samsung.com/se/support/model/MZ-V7E1T0BW/

Visa signatur

i5 6600k@Stock | Corsair H110i GTX | Asus Z170-A | Samsung EVO 250gb x3 | Fratcal Design Define S | 32GB DDR4 2666Mhz |Evga geforce gtx 1070 ftw

Permalänk
Medlem

@jespergrund: tack för svar!
Jag har givetvis testat med nya versioner direkt från samsungs hemsida utan bättre resultat.
Lutar lite åt att ominstallera Windows snart..

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem men mitt löstes med ny version av magic, dock måste du starta om efter installation.
Drivrutinen kan vara Samsung eller Windows, spelar ingen roll men du kan ju testa uppdatera eller byta.
Samsung har dragit ner prestandan i sina drivers för att minska hur mycket disken drar så den är bättre för laptops, Windows kör fullt ut och därmed snabbare och att föredra på desktop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: tack!
Har avinstallerat alla drivrutiner, program som har med samsung att göra.
Installerade om allt igen enligt senaste från deras hemsida.
Flertalet omstarter men problemet kvarstår, den syns fortfarande inte i magician.

Permalänk
Medlem

tror felet är att ni använder något samsung, det ända de är bra på att göra är minnen, dvs din ssd är fin, men deras programvara skall man hålla sig jävligt långt bort ifrån. Det finns väll massor av gratis sett att klona ett OS? Acronis erbjuder detta gratis tror jag och fungerar alltid felfritt med alla OS jag testat.

Samsung kan inte skriva kod.

Permalänk
Medlem

@dakke: Värdelöst inlägg helt ärligt, att något strular betyder inte att mjukvaran suger och även om den skulle göra det så hjälper inte inlägget det minsta. Sedan just nu pratar han om en mjukvara som hanterar skötseln av disken, inte kloningen och kan säga att kloningen fungerar felfritt från Sumsung då jag nyligen själv gjorde exakt samma sak, samt inga problem för mig med det som strular för honom vilket är att känna igen disken.

@TubularBoy
Kan du ta screens av vad du ser?

Hur ser det ut i disk manager?
Hur ser det ut ser det ut i device manager?
Disk 4 är min NVME

Storage Controllers och Disk Drives

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Stort tack för din tid!

Ser ut att vara liknande hos mig.

Disk 4 är den nya m2-disken på 250gb

Och ändå ser det ut såhär:

Permalänk
Medlem

@TubularBoy: Det enda som ser anorlunda ut är ju just NVME drivers, testa byta dem till Windows standard. Men det är riktigt skumt att Magician inte visa disken alls, det är som att den inte ens är där och inte bara inte har stöd för den. Möjligen testa byta drivers till samma version som jag har med om möjligt på själva disken, men tycker inte det borde göra någon skillnad.

Vad har du för version på magician?

EDIT:
Här är där jag drog ner och installera senaste versionerna för magician och migration
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/t...

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat:

Drivrutiner för kontrollern borttagna.

Senaste, allt tagit från deras hemsida relaterat till disken.

Permalänk
Medlem

@TubularBoy: Testa sök ny hårdvara och välj Microsofts drivers för NVME och se om de gör skillnad, btw ALT+Print Screen ger dig bara det markerade fönstret så slipper du klippa till dem

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Såg det, ska se om jag hittar något.
Klipper inte, vet inte varför kanten runt fönstret följer med :S

Permalänk
Medlem

@TubularBoy: haha ok, skumt men ja senare problem att jaga

EDIT:
Kan du kolla i BIOS om du har RAID aktiverat? Tydligen vägrar Samsung NVME diskar funka i magician om det inte är helt avstängt oavsett om du använder det eller inte.

Om du är i RAID så följ denna guiden så ska det få bort det från Windows, har med boot trams och sånt att göra
https://triplescomputers.com/blog/uncategorized/solution-swit...
sedan byt till AHCI i bios

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@TubularBoy: haha ok, skumt men ja senare problem att jaga

EDIT:
Kan du kolla i BIOS om du har RAID aktiverat? Tydligen vägrar Samsung NVME diskar funka i magician om det inte är helt avstängt oavsett om du använder det eller inte.

Om du är i RAID så följ denna guiden så ska det få bort det från Windows, har med boot trams och sånt att göra
https://triplescomputers.com/blog/uncategorized/solution-swit...
sedan byt till AHCI i bios

Hallå.
Det går inte att få tag på några "standard" drivers för windows10 vad jag har googlat mig till av någon konstig anledning :S
Just nu verkar det helt enkelt enklast att köra en ren ominstallation med nya disken i från start.

Raid är inte aktiverat i bios, kör på AHCI sedan innan då jag redan har två ssd-diskar.

Permalänk
Medlem

Standard drivrutin för kontrollern kom efter en ominstallation av windows. Ska se hur det går med samsung magician när jag installerat klart allt.

Permalänk
Medlem

@Ferrat:
Då var det löst.
Allt verkar fungera som det ska nu så en ominstallation gjorde susen.
Kör nu med "standard NVMe controller" och det är ända skillnaden.

Permalänk
Medlem

Super, kul att det löste sig 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Ed Wood